• Sarpele
    ****

    Ostřílení filmaři Frič (který vystřídal Hozla - režiséra prvních dvou filmů dvojice VaW) a jeho dvorní scenárista Wasserman způsobili, že je v tomto filmu vidět kvalitativní posun oproti prvním dvěma (Pudr a benzin, peníze nebo život). Voskovec, Werich, Frič a Wasserman se spojili v jednoho scenáristu jménem Formen (v této alianci jakoby se odráželo hlavní poselství filmu, že celek je víc, než součet svých částí – což je mimochodem také podstata ruské montážní školy, kterou všichni obdivovali). A právě na scénáři je onen posun nejvíc patrný. Ostatně scénář byl hlavní slabinou předchozích dvou filmů. Poprvé se objevuje silný příběh, pečlivé načasování pointy vtipů, opakování a gradování komických situací. Změna režiséra se projevila větším využíváním možností střihu, využití paralelní montáže ke zvýšení napětí a dynamičnosti (střihová sekvence běhu akcionářů na valnou hromadu a Simonidese s Kornetem, visících na visuté rampě pro myče oken), vnitrozáběrová montáž (hlavní hrdinové jdou po ulici za zpěvu písně Ze dne na den, v záběru se objevují plakáty a novinové titulky s hlavním tématem – nezaměstnanost). Poprvé se taky objevuje společenská angažovanost, snaha reflektovat hlavní problémy doby, v tomto případě hospodářskou krizi (tento obrat se u V a W projevil už dříve v jejich divadelní tvorbě). Oběma klaunům jakoby už nestačilo dělat si s odstupem legraci, vyzdvihovat absurditu všedních věcí. Snaží se najít recept na nešvary doby, přinést svým filmem nějaké poselství. S tím souvisí další nový prvek ve tvorbě Voskovce a Wericha – patos. Ve filmu Hej rup! zatím jen jemně problýskne, v následujícím filmu však udeří plnou silou. Je ale otázka, jestli má tento nový prvek na svědomí Martin Frič nebo stále vážnější společenská situace. Pořád je ale kladen důraz na specifický humor dvojice V a W, který může díky zkušenému režisérovi a scenáristovi daleko lépe vyniknout. Nechybí tu ani tradiční reflexe samotného filmového média (například Voskovcova názorná ukázka typu filmových polibků, nebo Werichovy poznámky o načasování happyendu).(14.11.2005)

  • PavelZava
    ***

    Továrník (bývalý) Simonides (J.Werich) a dělník (bývalý) Filip (J.Voskovec) v akci. *** To je upřimnej člověk, ten jim to tam nakreslil. *** A jéje výkvět bankéřstva přišel. Tak jak se vám lichvaří ? *** Pištěk bez vousů v dalším filmu *** Pane, tohle je živý plot ? Né to je mrtvý plot. … zařídíme si plotostřižnu. *** Jé pane továrníku vy jste se změěnil. Já teď chodím ve sportovním víte. To se moc nosí teďka. *** Já tady mám lavór. … Čekáš tady až ten vagón připojí k rychlíku na riviéru, nebo půjdeš na perón. *** Hej-rup peklo nebude ráj se vrací hej-rup s nám kdo bude najde práci. *** První kráva mlíko dává, sláva ať je kráva. *** To je stroj na máslo, jako je Dněprostroj kterej dělá Dněpr, Magnitolstroj, kterej dělá Magnitol, to je Máslostroj. Maslóstroj … Naš maslóstroj novyj, vot charošij. Da da da da. *** Ty přece nemůžeme zatknout. To je nějaký přespolní běh. Běžec č.28 kuchař F.Černý běží! *** Tak todle jsem ti, jáá nechal na heppy-end ...(2.4.2012)

  • Amras
    ****

    Frič. Voskovec. Werich. Když se tyto jména spojí dohromady, můžeme očekávat velmi kvalitní filmový zážitek. Ale trochu mě to zklamalo, oproti pozdějšímu filmu "Svět paří nám". Ale i zde jsem se skvěle bavil. Humor V+W je prostě nezapomenutelný. Většina jejich filmů se odehrává v dělnickém prostředí. Nezaměstnaný dělník a zchudlý továrník je zajímavý námět na film. Jednoznačně nejlepší scéna je závěr, když visí V+W na plošině. Celkově jsem byl s filmem spokojený.(19.3.2012)

  • MickeyStuma
    ****

    Snímek humoristické dvojice Voskovec & Werich myšlenkově představuje kolektivizaci a boj proti nezaměstnanosti. Dalo by se plně říct, že se jedná o agitku v boji proti kapitalistické nespravedlnosti a těžko posoudit bylo-li tomu skutečně tak. Snímek má stejný námět, jako ruský film ´Generální linie´ (1929), ve které se chudé ženě Marfě po několika neúspěších podařilo přesvědčit zemědělskou komunitu, aby ovlivnili svůj další osud. A vybudovali družstvo, postupně rozšířili výrobu a jak jinak, jejich životní úroveň se náležitě zlepšila. To samé máme tu, jen se jedná o chudé dva nezaměstnané chlapíky, původem z rozdílné sociální vrstvy, právě v podání Voskovce a Wericha, kterým se hned na poprvé podařilo přesvědčit chudé dělníky, aby taktéž ovlivnili svůj další osud. Dostavili nedokončený dům, ve kterém se zabydleli, vybudovali družstvo s postupně se rozšiřující výrobou a i jim se životní úroveň náležitě zlepšovala. Hlavně začal konkurenční boj s úhlavním podnikatelským nepřítelem. Voskovec s Werichem však do celého děje samozřejmě také zakomponovali několik skečů a humorných scének, které pobaví i dnes. Asi nejznámější scénka je o stříhání živého plotu, ale na výběr je toho skutečně hodně. Film má tedy, kromě humoru, moralizační strukturu v době hospodářské krize a velké nezaměstnanosti. Inspirace s výše jmenovaným ruským snímkem je zřejmá, avšak buď jak buď, humoristická dvojice V&W to vzala po svém, očekávaně pobaví a to je hlavní. Kritika doby spojená se satirou je ukázková a ve své podstatě inspirativní i dnes.(12.9.2020)

  • Tosim
    ****

    Kterak snažení jednoho zchudlého milionáře partičku dělníků ke všemu přivedlo... Jak vidno, krize ve třicátých letech samozřejmě inspirovala ty pravé (V+W) a ti dokázali vytvořit zábavu, která se zbytečně neutápěla v patosu, slzách ani melancholii a ukázali, že to jde, když se za to vezme!!! Památná scéna s plotostřižnou a na plošině mluví za vše.(11.8.2002)

  • - Prípravám snímky venovali autori pol roka namiesto dvoch až troch týždňov, ako to bývalo zvykom. Martin Frič preto prišiel o réžiu ďalšieho filmu, kameraman Otto Heller dokonca o dva. (Raccoon.city)

  • - Poprvé byla v československém filmu použita tzv. zadní projekce. (sator)

  • - Automobil, ktorý sa Filip (Jiří Voskovec) a Jakub (Jan Werich) snažia zachrániť pred neovládateľným parným valcom, bol AERO1000 - typ 20 HP. (Raccoon.city)