Reklama

Reklama

Metro Manila

(festivalový název)
  • Velká Británie Metro Manila
Trailer 2
Drama / Krimi / Thriller / Akční
Filipíny / Velká Británie, 2013, 114 min

Z nedostatku finančních prostředků k zajištění kvalitního výsevu rýže na příští rok, rozhoduje se zoufalá rodina pro odchod do města, kde, jak doufá, dokáže přežít snáz než na venkově, sužovaném chudobou a nedostatkem pracovních příležitostí. V pracovním centru v Quezon City je rodina oslovena bytovým prostředníkem, v jehož moci je rodině pronajmout levné ubytování. To si ovšem bere všechny zbývající rodinné úspory. Oscar Ramirez (Jake Macapagal) se hned druhého dne vydává za prací, zatímco jeho žena Mia (Althea Vega) a Angel (Erin Panlilio) jsou rázným způsobem městskými pracovníky vyprovozeni z bytu a ponecháni na ulici. V jejich silách není nic většího, než nalezení postačujícího přístřeší v podobě slumu Tondo, nacházejícího se na severu města, v němž jen krátce nato potkávají obyvatele sousedních prostor Charlieho (Mailes Kanapi). Ten Miae přihazuje nabídku barmanky v zaběhnutém podniku, v němž si dokáže přijít k sumě, dostatečně pokrývající náklady na ní i její dceru. Její problémy se ale zvětšují v okamžiku, kdy ji vyšetřující lékař během preventivní lékařské prohlídky oznamuje příznaky počátečního těhotenství. A zatímco je dvojice schopná se o sebe postarat přinejmenším na dobu nejbližší budoucnosti, Oscar nachází příležitost v pracovní nabídce ozbrojeného přepravce cenin, přepravovaných obrněnými transportéry. Jeho pracovním partnerem je Douglas Ong (John Arcilla), který i přes funkční rodinné zázemí čas od času navštěvuje utajovanou milenku. Oscar mu pomáhá jeho aférky zakrývat. S postupujícím časem se dvojice přátelí, Oscar je dokonce pozván na rodinou sešlost a poprvé po dlouhé době se cítí být spokojeným; s rodinou se stěhuje do malého bytu v severní části města. A konečně cítí jakési zadostiučinění veškeré své snaze o zajištění budoucnosti celé rodiny, když v tom se jen krátce nato stává z jejich společných snů pravá noční můra. Rodina je postavena před složitou situaci, která ji může stát úplně všechno, co doposud dokázala vybudovat. (Conspi)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (187)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ta neuvěřitelná umělecká metamorfóza, kterou předvedl britský režisér Sean Ellis, je opravdu fascinující, vždyť se od svého celovečerního debutu v podobě originálního romanticko-filosofického snímku Cashback přes hororově laděný thriller Střepy v hlavě dostal k sociálnímu dramatu z třetího světa, který je natočen tak sofistikovaně, že mezi ním a předchozími snímky je naprosté pojítkové prázdno. Neboť z Evropana se nějakým uměleckým zázrakem stal Asiat. Sean Ellis se doslova ponořil do Manily a natočil filipínský snímek filipínštěji než mnohý místní režisér, jeho filipínští mu zjevně rozumějí. Kdybych si předem nevytipoval tenhle film coby další z počinů originálního britského tvůrce, ani by mne nenapadlo, že to není reálná asijská produkce. Sean Ellis svou tvorbu zakládá na skvostné vizuální a cizelované formální stránce, tak vypadaly oba jeho artově pojmuté předchozí filmy, což zvolna postupující příběh z filipínské metropole převrací na hlavu, neboť tentokrát vsadil Ellis na úspornost. Víc než dokonalá je mizanscéna, silný vjem autenticity, místy mající až sílu dokumentu (rodina proplétající se v průvodu městem etc.), tíživý sociální rozměr, obratně vypreparovaný narativ heist filmů, vynikající naléhavá kamera (plus vjem barevné špíny Manily), civilní herecké výkony, typově naprosto přesný výběr herců a jejich vedení, velmi dobře zvládnutá zvuková stránka a především pak podmanivá hudba (záběry opancéřované dodávky jedoucí městem staticky snímané zezadu mají až jakousi magickou atmosféru a připomněly mi nejeden slavný artový film). Zprvu sociální drama (s instinktivním pocitem naléhavosti), které se po chvíli vyvíjí jako filipínská variace Tropa de Elite, posléze ale (možná ke škodě věci) odbočí ke klasickému kriminálnímu motivu, kterého se drží až do svého závěru. Ten má ovšem silný přesah a když se všechny vjemy složí, divákovi zhořkne tohle filmové poznání Filipín v pocit, že ,,tahle země není pro starý"... a možná ani pro mladý... Velkolepě humanistický, leč zároveň až nesnesitelně tragický film. Jestliže se o nějakém současném tvůrci dá prohlásit, že je skutečně originálním, pak to po tomhle sociálně tíživém filmu bezezbytku platí o Seanu Ellisovi... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

In God We Trust. Tíživé sociální drama lehce říznuté syrovou krimi linkou; to je kombinace, kterou není lehké ukočírovat. Ellis však boduje nebývale opojným a až hypnotickým geniem loci a tím, že vás semkne s postavami skrze nevybíravé (a nevydíravé) vláčení marastem odvrácené tváře Manily, pro jejíž turistický ruch to dělá to samé, co Elitní jednotky či Město bohů pro Rio de Janeiro. Již dlouho jsem k postavám nechoval tak upřímné sympatie jako tady. A i díky tomu, že jsem si to protrpěl (v dobrém slova smyslu) s postavami, je závěr tak působivě emocionální a nefalšovaně dojemný. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nikdy jsem na Filipínách nebyl, ale mám pocit, že nějak tak, jako v tomhle filmu, to tam funguje. Metro Manila je prostě naprosto brutální lidský masakr. Vůbec to není akce, krimi nebo thriller, jak je zde popisováno. Já tenhle film vnímal jako naprosto poctivý filipínský drama se vším všudy. Rodina, která do Manily přišla z venkova, se tu snaží nějakým způsobem přežit a režisér její příchod do města představil dost syrově, nekompromisně, ale zároveň lidsky. Není v tom žádný patos, ale pořád si je hodně oblíbíte a tak s nimi vlastně každou další minutou soucítíte. A nechci spoilerovat, ale poslední třetinu jsem se musel vysloveně obrnit, abych tam ty příběhové šoky ustál. Klobouk dolů, po dlouhé době drama, které je ve své jednoduchosti a exotičnosti vlastně naprosto geniální. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Krása. Ze začátku mě to trochu tahalo za oči ve střihové skladbě, pak jsem se do toho ale díky přesnému castingu a hypnotickému hudebnímu podkresu dostal a už to jede. Velmi úsporný film, jak vizuálně, dějově, tak v gestech postav. Posledních 10 minut je mistrovskej emocionální kolotoč. Nejlepší film Seane Ellise, který paradoxně vidělo nejspíš nejméně lidí. Snad na jeho další kousek nebudem čekat 5 let. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Náramně optimistický film, vlévající naději do žil! Ať už se vám v civilizaci dějí jakákoliv příkoří a myslíte si, že jste naprosto v prdeli, přesvědčte se, že mohlo být ještě daleko hůř, kdybyste se narodili třeba jako chudý rýžomlat do stále trvajícího 16. století na Filipínách. Vypláchlý zkurvenýma kudlankama se štítíte šprcek, a tak si do té ukrutné mizérie navíc chytře nasmrkáváte jeden hladový krk za druhým, abyste už byl v hajzlu totálně a bez šance je uživit alespoň do jejich šesti let, kdy už je konečně budete moci střelit za pár dolarů do nějakého pedofilního bordelu, dětského porna nebo na orgány. Nicméně Bůh nad vámi neustále bdí, takže i když loupíte, zabíjíte, necháváte kurvit svou manželku a dceru nebo spácháte sebevraždu, bude vám nakonec jako všem pokryteckým zmrdům odpuštěno a můžete pak věčně rajsky hnít v hromadném hrobě. Skvěle napsaná, zahraná a ještě lépe zrežírovaná studie zoufalství a beznaděje uprostřed bordelu, chaosu a „demokratické“ anarchie, která však jako sociální lkaní způsobuje zhruba stejný soucit jako při sledování šimpanzů, kteří si ve výběhu raději smutně serou pod sebe místo toho, aby zatočili s Ředitelem a udělali si mnohem veselejší a kulturnější zoo. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (2)

  • Snímek se natáčel v roce 2011 výhradně v lokacích metropolitního regionu hlavního filipínského města Manily. Filmový štáb byl spolu s hereckým obsazením tvořen výhradně Filipínci. I z toho důvodu je originální znění filmu v filipínském jazyce. (Conspi)

Související novinky

Britský filmař se pokouší o atentát

Britský filmař se pokouší o atentát

14.02.2015

Jeho krátkometrážní Cashback byl nominovaný na Oscara. Nedoceněný londýnský horor Střepy v hlavě skoro nikdo neviděl. Aby mohl natočit Metro Manila, zastavil vlastní dům. Ale vyplatilo se, film…

Ostrovní tvůrci mají napilno

Ostrovní tvůrci mají napilno

01.02.2014

Hned několik slibných filmů od současných renomovaných britských tvůrců nabírá lákavé ohlasy ve festivalovém oběhu a další projekty se připravují. Udělejme si stručné shrnutí. Sean Ellis byl…

Reklama

Reklama