poster

Je to jen vítr

  • maďarský

    Csak a szél

  • německý

    Just the Wind

  • slovenský

    Je to iba vietor

  • slovenský

    Je to len vietor

  • anglický

    Just the Wind

Drama

Maďarsko / Německo / Francie, 2012, 87 min

Scénář:

Benedek Fliegauf

Kamera:

Zoltán Lovasi
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Madsbender
    *****

    Suchá, vyprázdnená neutrálna sonda doprostred démonizovaného etnika s citom pre odosobnený zmáhavo-sugestívny hyperrealizmus a toľko potrebný objektivisticky nezaujatý uhol pohľadu. V časovom ohraničení jedného dňa ponára sa Fliegauf so zrnitou ručnou kamerou do atmosféry strachu a neistoty. Divák je vohnaný do ohrádky zdanlivého bezpečia a monotónne plynúceho pokojného toku času až do chvíle, než si uvedomí, že len čaká na porážku. ////////// Fyzicky bolestivý pľuvanec ako esencia odkazu nacizmu a súčasného extrémizmu, ktorý sa neskrýva za prikrášlené rečičky a vypaľuje paralyzujúci poznatok o skutočnosti hlboko do mozgu. I keď sa takmer celý dej dá zhrnúť do frázy "ticho pred búrkou", pri sledovaní vás to pod tlakom jeho surovej nespracovanosti a doliehajúcej neštylizovanej autenticity ani nenapadne. ////////// Monochromatický temporytmus sa ku koncu dňa mení s presunom kamery z všedne "prenasledujúcej" na hororovo "pozorovaciu" (divák tuší, že postavy už v tomto momente ktosi sleduje). Zatlačenie zvukovej zložky do úzadia v závere absolutizuje zvrchovanú desivú trýznivosť momentu. ////////// Prekvapivo veľa slov vo filme, ktorý veľa vraví už mizanscénou a mimikou postáv, rozhodne však nie na úkor filmu samotného. 90%(13.12.2014)

  • xxmartinxx
    ***

    Možná je to jen můj osobní poznatek, ale snad nikdy jsem nemluvil s Romem, který by se mi nedíval přímo do očí - nikdy jsem neviděl Cikána, jak ostýchavě uhýbá pohledem a stydí se. A jsem z vesnice, navíc jsem na středoškolských brigádách pracoval na spoustě míst, kde jsem měl možnost potkat spoustu Romů. Byli různorodí, ale jedna věc je spojovala - nebyli to žádné chudinky, které by budily lítost. Netvrdím, že takoví zasmušilí Romové neexistují - jistě existují Cikáni stejně odlišných nátur jako u jakékoliv jiné skupiny lidí a nerad bych tím "nikdy jsem neviděl Roma dělat to a to" vzbudil dojem, že se podle mě všichni chovají stejně. Fliegauf ale dělá to, co hodně umělců, kteří to myslí dobře. Zobrazuje Romy jako útrpné, utlačované a věčně vnitřním bojem sžírané vznešené chudáky, kteří si především zaslouží lítost. A takový obraz škodí na mnoha úrovních, i když je myšlen nejlíp, jak jen může. Jenže já si myslím, že zobrazovat nějakou skupinu jako terč naší lítosti jí bere základní důstojnost. Fliegauf to nevychytal a utopil se ve svém krásném artovém gestu, aniž by chápal méně artovou realitu situace. Smrt malé holčičky, která před tím v bílých šatičkách sbírá na poli rostliny, jistě vzbudí dojetí spíš, než kdyby šlo o Cikána, co před tím řve na útočníka "nemáchej na mě tou brokovnicí, debile". Ale tohle idealizování zase jen brání opravdu se zamyslet nad opravdovým rozměrem problému a může vést jen v rozjuchané zasnění "jak by to bylo krásné, kdyby se měli na světě všichni rádi, neexistovali rasisti a chleba se rozdával na ulicích zadarmo".(22.10.2013)

  • Snorlax
    ***

    Scénáři nelze příliš vytknout, ale samotné zpracování lze jen těžko pochválit. Na mnoha místech se z filmu stává rozhlasová hra, někdy i s porouchaným vysílačem. Dívat se na tmu tmoucí mne nebaví. Dívat se na tmu tmoucí a poslouchat k tomu ticho tichoucí mne štve. Netuším, zda to byl umělecký záměr, nebo technická chyba, v každém případě to bylo nesnesitelné.(27.1.2014)

  • LeoH
    *****

    U tématu a obsahu není o čem debatovat, tam je to za jasných pět. Přímá jízdenka na rubovou stranu naší současnosti, expres a bez přestupů; tentýž pocit, jako když jsme se na gymnaziálním výletě do Vysokých Tater někdy v 80. letech octli u jejich osady-ghetta (takhle v téhle době na tomhle konci světa žijí lidé? – tenkrát šok z toho zjištění, dnes už „jen“ trvalé mrazení z toho vědomí) a pak s partou odtamtud chvíli čutali do mičudy (vždyť jsou to kluci jako my, jak se octli oni tam a my tady?). Mnoho bodů za neidealizování a neromantizování stavu věcí (viz též mi_X_oův komentář), za to, že koukáme na skutečné lidi a ne chodící stereotypy à la Marian. — Co se týká formy, „kontaktní“ (= neustále nalepená v rozkývaných polodetailech na záda toho či onoho hlavního protagonisty) ruční kamera mi připadá občas přece jen zbytečně únavná (i když vím, kam tím básník mířil, a uznávám, že účelu bylo dosaženo); ze začátku mě navíc rušily dialogy v přece jen ne úplně přesvědčivém nehereckém podání (ale zase – s uplývajícím časem slov chytře ubývá a moje námitka se stává irelevantní). Naopak potěšil vymazlený zvuk odvádějící spoustu nevtíravé práce s podvědomím diváka; takový cit pro míru a načasování věcí typu bzučení much nebo osamělé údery na cimbál – na pomezí hudby a zvukové atmosféry – se málokdy slyší. Takže tam těch pět nakonec nejspíš vrazím.(10.2.2016)

  • Marigold
    *****

    Nejzásadnější film o rasismu, který kdy vznikl. Úžasná ukázka Fliegaufovy empatie, jedinečné intuice a schopnosti nechat diváka prožít situaci prostřednictvím fragmentů bez návodného ideologického rastru. Tohle umí jenom pár lidí na světě a Bence nad nimi možná dokonce vyčnívá svým jedinečným nemanipulujícím lyrismem. Pokud naučíme svoje děti koukat na podobné snímky, tak má evropská společnost jistou naději vyhnout se katastrofě.(7.7.2012)

  • - Kvůli detailní kameře, která prostupuje celý snímek, je v márnici vidět, jak mrtvé postavě dcery tepe krční tepna a dýchá, přestože už je po smrti. (awful)

  • - Pred premiérou v Berlíne našli novinári na sedadlách v kine nečakaný leták, ktorý sa snažil vyvracať autenticitu a pravdivosť filmu. Autor letáku ostal neznámy. (Raccoon.city)

  • - Režiséra inšpiroval k natočeniu snímky článok v novinách, kde stálo, že ktosi sériovo vraždí rómske rodiny. Dva roky cestoval po Maďarsku, žil s Rómami a zbieral materiál k filmu. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace