poster

13. komnata (TV seriál)

Dokumentární / Životopisný

Česko, 2006–2019

Scénář:

Jan Mudra, Milan Fridrich, Jindra Horská, Jana Ciglerová, Tereza Brdečková, Markéta Dobiášová, Alena Činčerová, Pavel Křemen, Tomáš Hanák, Petr Slavík, Adéla Sirotková, Jana Klusáková, Petr Jančárek, Rebeka Bartůňková, Karel Koula, Renáta Kalenská, Olga Sommerová, Daniela Gébová, Vlastimil Šimůnek, Miroslav Dvořáček, Daniela Drtinová, Yvonne Vavrová, Oskar Reif, Simona Oktábcová, Hana Pinkavová, Dagmar Smržová, Martin Moravec, Šárka Kubelková-Volemanová, Radka Červinková, David Bonaventura, Ivana Sovišová, Tomáš Voženílek, Milan Šíma, Zdeněk Gawlik, Alexandra Vebrová, Blanka Kubíková, Honza Dědek, Patrik Ulrich, Jiří Střecha, Vít Olmer, Gabriela Fryčová, Veronika Stehlíková, Zuzana Zemanová-Hojdová, Jiří Podlipný, Lucie Hostačná

Hrají:

Zuzana Burešová, Jana Klusáková, Petr Šmolka, Miroslav Kalousek, Vladimír Mlynář, Jiří Blažek, Patricie Strouhalová, Jan Železný, Jeroným Klimeš, Ivo Pavlík, Robert Reichel, Přemysl Rabas, Pavlína Němcová, Jindra Horská, Marie Rút Křížková, Vojtěch Lindaur, Jitka Vrbová, Pjér la Šé'z, Jaroslav Kudláček, Miloslav Stingl, Petr Pithart, Tibor Szilvási, Tereza Pergnerová, Jan Cimický, Jana Ciglerová, Barbora Tachecí, Petr Weiss, David Matásek, Mirjam Landa, Daniel Landa, Jiří X. Doležal, Petr Šimůnek, Richard Müller, Jan Lacina, František Nedvěd, Petr Novotný, Honza Dědek, Jan Nedvěd, Ivana Chýlková, Jan Kraus, Eva Holubová, Ivan Douda, David Škach, Aleš Lehký, Martin Kocián, Pavel Zuna, Mirka Čejková, Ivo Mathé, Vladimír Železný, Eva Pilarová, Tereza Brdečková, Jiří Dědeček, Marta Kubišová, Kamila Moučková, Jiřina Šiklová, Vanda Hybnerová, Boris Hybner, Jana Kremanová, Vendula Pizingerová, Markéta Dobiášová, Karel Svoboda, Jaroslav Hutka, Václav Havel, Vlastimil Třešňák, Ivan Klíma, Petr Hapka, Ruth Horáčková, Michal Horáček, František Segrado, Hana Zagorová, Karel Vágner, Štefan Margita, Jaroslav Čermák, Michal David, Monika Absolonová, Karel Gut, Jan Rejžek, Dan Bárta, Roman Holý, Jan Potměšil, Viktor Preiss, Jakub Špalek, Izabela Schenková, Lukáš Pollert, Jaroslav Róna, Jiří Krytinář, Pavel Vítek, Tonya Graves, Oldřich Kaiser, Zdeněk Dušek, Karel Schwarzenberg, Chantal Poullain-Polívková, Jiří Schmitzer, Věra Chytilová, Vladimír Polívka, Věra Galatíková, Táňa Fischerová, Jan Fischer, Vilma Cibulková, Jan Antonín Pacák, Květa Fialová, Jiří Ptáčník, Petr Nárožný, Naďa Konvalinková, Dana Batulková, Antonín Duchoslav, Yvetta Kornová, Pavel Bobek, Petra Němcová, Tereza Maxová, Karel Vejřík, Petr Slavík, Alena Mihulová, Viktor Polesný, Jiřina Jirásková, Stanislav Fišer, Otakar Brousek st., Petr Kostka, Zdeněk Hruška, Eva Herzigová, Martin Klásek, Helena Štáchová, Hana Křížková, Ivan Jonák, Roman Skamene, Karel Štědrý, Luděk Sobota, Helena Vondráčková, Václav Neckář, Zdeněk Rytíř, Jan Neckář, Pavel Chrastina, Marta Jandová, Petr Janda, Petr Korál, Aleš Brichta, Pavel Kříž, Dušan Klein, Aleš Cibulka, Juraj Herz, Cyril Höschl, Jiří Melíšek, Miroslav Plzák, Jana Kopecká, Lenka Kořínková, Ján Baláž, Vašo Patejdl, Jožo Ráž, Boris Filan, Karel Weinlich, Radovan Lukavský, Věra Kubánková, Tomáš Hanák, David Vávra, Tomáš Vorel st., Ester Kočičková, Robert Nebřenský, Karel Smyczek, Petr Jablonský, Uršula Kluková, Jáchym Topol, Ivan Martin Jirous, Dana Němcová, Jiří Stránský, Berenika Kohoutová, Irena Obermannová, Olga Sommerová, Rozálie Kohoutová, Tereza Kerndlová, Laďa Kerndl, Ivan Vyskočil, Michaela Kudláčková, Monika Kvasničková, Michael Dymek, Žaneta Fuchsová, Felix Slováček, Vlasta Kahovcová, Karel Gott, Ladislav Štaidl, Jitka Zelenková, Jarmila Gerlová, Tomáš Halík, Šárka Kubelková-Volemanová, Mahulena Bočanová, Zdeněk Mahdal, Martin Zounar, Eva Daňková, Jan Lukeš, Stanislav Wabi Daněk, Bára Basiková, Michal Pavlíček, Marie Formáčková, Yvonne Přenosilová, Eva Hrušková, Oldřich Vlach, Jana Hlaváčová, Jan Přeučil, Ladislav Županič, Jan Musil, Valérie Zawadská, Jana Šulcová, Veronika Žilková, Jana Fabiánová, Naďa Urbánková, Jiří Suchý, Karel Urbánek, Petr Svárovský, Zuzana Bubílková, Josef Váňa, Markéta Zinnerová, Jana Štěpánková, Martin Štěpánek, Jan Vyčítal, Václav Žmolík, Michal Pavlata, Kryštof Hádek, Jaroslava Obermaierová, Slavomil Hubálek, Paviel Rochnyak, Ivana Christová, Miloslav Zapletal, Rebeka Bartůňková, Ester Janečková, Věra Martinová, Martina Navrátilová, Jiří Hromada, Ida Kelarová, Peter Butko, Petra Janů, Jan Saudek, František Peterka, Ivana Pavlová, Vlastimil Harapes, Věra Špinarová, Heidi Janků, Adam Pavlík, Eduard Hrubeš, Jiřina Bohdalová, Pavlína Filipovská, Jan Révai, Lucie Bílá, René Přibil, Richard Hes, Jana Andresíková, Martina Vrbová, Monika Načeva, Marie Retková, Kateřina Irmanovová, Vlastimil Venclík, Ludvík Vaculík, Jan Ruml, Milena Dvorská, Ája Vrzáňová, Pavel Novák, Jana Kratochvílová, Lešek Semelka, Zdeněk Kaloč, Monika Kobrová, Igor Bareš, Michael Kocáb, Natálie Kocábová, Jiří Lábus, Jaroslav Dušek, Martin Dejdar, Vladimír Brabec, Helena Brabcová, Petr Blažek, Milan Hein, Ladislav Smoček, Miroslav Etzler, Jiří Winter Neprakta, Miloslav Švandrlík, Radek Banga, Dominik Turza, Roman Vojtek, Vítězslav Hádl, Jakub Vágner, Štěpán Škorpil, Josef Vágner, Martin Maxa, Martin Stropnický, Petr Kratochvíl, Daniela Drtinová, Josef Zíma, Yvetta Simonová, Milena Vostřáková, Jan Jiráň, Vojtěch Bernatský, Pavel Nový, Vojtěch Rohlíček, Zdeněk Rohlíček, Jan Schmid, Luba Skořepová, Arnošt Goldflam, Jiří Krejčík, Pavel Landovský, Zdeněk Srstka, Jiří Krampol, Hana Krampolová, Jaroslav Čejka, Zdeněk Troška, Kristýna Frejová, Ladislav Frej ml., Tomáš Měcháček, Ladislav Frej st., Šárka Ullrichová, Alexandr Minajev, Bolek Polívka, Dagmar Bláhová, Vladimír Marek, Zdena Hadrbolcová, Petr Rezek, Jiří Menzel, Jitka Zelenohorská, Petr Zelenohorský, Karel Růžička, Antonín Gondolán, František Gondolán, Zdeněk Lukeš, Jan Kaplický, Janek Kroupa, Jana Lorencová, Ondřej Suchý, Stanislav Zindulka, Dalimil Klapka, Zorka Kohoutová, Zita Kabátová, Bořek Šípek, Leona Machálková, Tomio Okamura, Arnošt Lustig, Yvetta Blanarovičová, Robert Vano, Vladimír Mišík, Eva Mišíková, Jiří Černý, Václav Zamrazil, Radim Hladík st., Jan Hrubý, Jaroslav Olin Nejezchleba, Martin Maťo Mišík, Adam Mišík, Šimon Kotek, Alexander Hemala, Petr Malásek, Václav Vydra nejml., Jana Boušková, Bořivoj Navrátil, Michal Viewegh, Petr Vacek, Jana Synková, Jan Šťastný, Monika Žáková, Svatopluk Karásek, Kristián Kodet, Radka Červinková, Richard Tesařík, Libuše Švormová, Jan Pohan, Jan Vávra, Marián Labuda st., Ján Gallovič, Kamila Magálová, Simona Chytrová, Vít Olmer, Věra Bílá, Barbora Hrzánová, Dalibor Janda, Zdenka Procházková, Petra Černocká, Jan Vančura, František Lízna, Anna Šabatová, Andrej Hryc, Simona Stašová, Marcel Vašinka, Kateřina Kornová, Pavla Břínková, Petr Brukner, Zdeněk Svěrák, Hana Kašparová, Jan Kašpar, Igor Chaun, Josef Klíma, Antonín Kratochvíl, Steve Lichtag, Oldřich Navrátil, Barbora Kroužková, Josef Dvořák, Hana Talpová, Lumír Olšovský, Martin Huba, Dušan Jamrich, Ladislav Chudík, Emília Vášáryová, Anna Šišková, Jiří Chlumský, Tereza Nvotová, Dorota Nvotová, Juraj Nvota, Szidi Tobias, Roman Šebrle, Hana Sršňová, Roman Štolpa, Ondřej Vetchý, Ivo Niederle, Vladimír Just, Jan Burian, Zuzana Burianová, Zdenka Lorencová, Marie Tomsová, Jiří Štědroň, Zora Jandová, Vladimír Čech ml., Heda Čechová, Jaroslav Bouček, Eliška Kaplicky Fuchsová, Vratislav Hlavatý, Jiří Pecha, Michaela Maurerová, Ondřej Gregor Brzobohatý, Ivana Jirešová, Zdenek Merta, Anna K., Lucie Juřičková, Rudolf Švaříček, Alfred Strejček, Consuela Morávková, Yemi Akinyemi, Dana Zátopková, Hana Androniková, Zdeněk Chlopčík, Stanislav Hložek, Ivan Palúch, Martin Moravec, Marko Čermák, Soňa Valentová, Petr Bohuš, Adriena Šimotová, Václav Moravec, Meda Mládková, Marek Hlavica, Adam Vinklář, Ivanka Devátá, Ivan M. Havel, Nikol Kouklová, Jiří Svoboda, Soňa Červená, Ivan Mládek, Olga Blechová-Matušková, Vlasta Horváth, Naděžda Munzarová, Ivan Kraus, Marie Havlenová-Saudková, Josef Fousek, Petr Spálený, Zbyněk Merunka, Tena Elefteriadu, Martha Elefteriadu, Jiří Žáček, Ivan Trojan, Klára Pollertová-Trojanová, Jiří Brabec, Jiřina Prekopová, Barbora Kohoutková, Čestmír Kopecký, Radim Špaček, Ladislav Špaček, Hana Čížková, Jana Krausová, Jitka Asterová, Světlana Nálepková, Roman Vaněk, Zdeněk Pohlreich, Bob Frídl, Laco Deczi, Zuzana Stirská, Radek Jaroš, Renée Nachtigallová, Michal Nesvadba, Jaroslava Panýrková, Milan Drobný, Miloslav Vlk, Václav Chaloupek, Osmany Laffita, Lou Fanánek Hagen, Jan Pirk, Jaroslava Tvrzníková, Luděk Munzar, Tomáš Voženílek, Jana Nagyová, Josef Formánek, Jana Paulová, Jan Vokurka, Martina Růžičková, Pavel Sedláček, Tereza Boučková, Vladimír Hron, Linda Finková, Michal Hofbauer, Martin Zahálka, Oldřich Říha, Viktor Sodoma, Josef Melen, Jiří František Potužník, Olga Šípková, Deana Horváthová-Jakubisková, Pavel Mang, Markéta Čepická Daňhelová, Dalibor Gondík, Adéla Gondíková, Anife Ismet Hassan-Vyskočilová, Karol Polák, Miriam Kantorková, Petr Svojtka ml., Roman Luknár, Jana Hubinská, Michal Zelenka, Karel Roden, Jarmila Švehlová, Regina Rázlová, Marta Töpferová, Tomáš Krejčíř, Andrea Kalivodová, Lubomír Lipský st., Jan Skopeček, Ladislav Trojan, Věra Tichánková, Václav Marhoul, Petr Kotvald, Dagmar Patrasová, Hana Brejchová, Zdeněk Mahler, Miroslav Ondříček, David Ondříček, Theodor Pištěk ml., Pavlína Jíšová, Pavel Lohonka, Barbora Lukešová, Tatiana Drexler, Marcel Zmožek, Jan Šibík, Milan Šíma, František Ringo Čech, Marek Brodský, Barbora Brodská, Jakub Štěpán, Patrik Hezucký, Matěj Ruppert, Tomáš Vorel ml., Tomáš Verner, Daniel Hůlka, Iveta Radičová, Štefan Skrúcaný, Johana Saudková, Kája Saudek (a.z.), Michal Hrůza, Otakar Černý, Jan Kačer, Martina Adamcová, Michel Fleischmann, Juraj Jakubisko, Ivan Hlas, Václav Upír Krejčí, Martin Bursík, Václav Malý, Václav Hybš, Blanka Šrůmová, Jan Hedl, Dan Horyna, Svatopluk Matyáš, Andrea Sedláčková, Milan Kňažko, Dagmar Pecková, Isabela Soukupová, Pamela Soukupová, Radim Fiala, Patricie Soukupová, Zdeněk Gawlik, Josef Oupický, Pavel Soukup, Aťka Janoušková, Pavlína Saudková, Barbara Nesvadbová, Marta Boučková, Jan Rückl, Terezie Šedivá, Stanislav Vrána, Gabriela Vránová, Tomáš Töpfer, Jiří Kepka, Ondřej Kepka, Jiří Zbořil, Miluše Šplechtová, Blanka Kubíková, Jan Hrušínský, Kristýna Hrušínská, Michal Moravec, Roman Zezula, Ladislav Křížek, Jan Viewegh, Josef Viewegh, Veronika Vieweghová, Robert Roth, Jana Ciglerová (vyp.), Katarína Ďurovičová, Martin Havlena, Magda Křížková-Šebestová, Pavel "Kyklop" Vohnout, Jiří Paroubek, Zdenka Tichotová, Jiří Tichota, Dušan Vančura, Františka Čížková, Vlastina Svátková, Jan Kalousek, Jana Fořtová-Krampolová, Petr Rychlý, Jaroslava Bobková-Stránská, Barbora Srncová, Pavel Lukeš, Filip Tomsa, Gustav Oplustil, Jan Slabák, Luboš Xaver Veselý, Zdena Studenková, Radek Balaš, Helena Lišková, Kateřina Sokolová, Iva Pekárková, Lucie Brychtová, Jan Onder, Eliška Bučková, Vida Skalská-Neuwirthová, Petra Hapková, Zora Ulla Keslerová, Patrik Ulrich, Jiří Svoboda, Jana Koubková, Rostislav Novák st., Michal Jančařík, Petr Jančařík, Helga Čočková, Milan Schelinger, Zdeňka Pohlreichová, Jitka Sedláčková, Ivan Timko, Zoltán Sallai, Věra Černá, Bohuš Matuš, František Janeček, Karel Nešpor, Kateřina Brožová, Vítězslav Jandák, Helena Houdová, Václav Matějka, Josef Nedorost, Jaroslav Soukup, Zdeněk Podhůrský, Jan Kuželka, Ondřej Veselý, Ester Janečková (mod.), Martin Bezouška, Milan Peroutka ml., Adriana Sobotová, Hynek Bočan, Veronika Arichteva, Jaromír Janeček, Jorga Hrušková, Klára Formanová, Aleš Juchelka, Jiří Langmajer, Lukáš Langmajer, Jaroslav Samson Lenk, Milan Markovič, Lucie Hostačná, Mojmír Maděrič, David Svoboda, Josef Carda, Jan Rosák, Gabriela Koukalová, Zdeněk Maryška, Renáta Kalenská, Jan Petránek, Jan Vodňanský, Jana Švandová, Karel Heřmánek, Jiří Štrébl, Jan Antonín Pitínský, Pavel Klusák, Jitka Vodňanská, Petr Skoumal (a.z.), Hana Středová, Václav Noid Bárta, Jožka Šmukař, Karel Zima, Radka Vranková, Petr Batěk, Aleš Háma, Pavel Šporcl, Milan Pitkin, Irena Budweiserová, Lukáš Vaculík, Ivo Trajkov, Václav Křístek, Pavel Batěk (a.z.), Dagmar Havlová (a.z.), Hynek Čermák (a.z.), Lukáš Příkazký (a.z.), Magdalena Reifová, Sandra Pogodová, Ondřej Soukup, Raego, Veronika Jonášová, Tomáš Juřička, Václav Cílek, Radkin Honzák, Rostislav Novák ml., Rostislav Osička, Lenka Novotná, Ladislav Potměšil, Tena Elefteriadu, Jaroslava Brousková, Jiří Klem, Ota Jirák, Tomáš Hauptvogel, Pavel Pafko, Robert Lischke, David Prachař, Jan Szymik, Ludmila Čírtková, Petra Špalková, Jiří Hrubeš, Roman Lipčík, Viktor Dyk, Lída Rakušanová, Ben Cristovao, Ilona Svobodová, Zdeněk Štěpán, Svatopluk Schuller
(další profese)

Komentáře uživatele sportovec k tomuto TV seriálu

  • 13. komnata Daniela Landy (S01E02) (epizoda) (2006)
    ***

    Zejména Matáskovým prostřednictvím se podařilo představit poměrně zdařilým způsobem jednoho z nejkontroverznějších představitelů střední generace kulturního a veřejného života české současné společnosti. Výkyvů je v Landově životě možná až příliš, přesto patří k těm, kteří vzbuzují - možná ne neprávem - pocit, že jim o cosi opravdového, autentického v jejich životě opravdu jde. Dostupnost poznání kvality, v níž se přitom pohybují, je však krajně rozporuplná a jen nesnadno komunikačně dostupná.(25.9.2009)

  • 13. komnata Kamily Moučkové (S01E09) (epizoda) (2006)
    ****

    Spletité osudy stále nedoceňované generace Pražského jara, které ve své době bylo pro sebe Lednem, jsou na tomto příkladě skvělé televizní hlasatelky-zpravodajky pelikánovské Československé televize zvlášť patrné. Budovatelské nadšení rodičů - v pořadu doložené fotografií maličké Kamily na klíně Klementa Gottwalda - je asi nejlepším vyjádřením rozporuplnosti jejich životů a ideálů. Tragédie sebevražedné proklamativní ušlechtilosti, která vyústila do lži a zločinů hrůzného pseudonáboženství, které vešlo a vchází do dějin jako komunismus, se v životě Kamily Moučkové stejně jako Věnka Šilhána, Libuše Šilhánové, Miroslava Galušky, Jiřího Pelikána a stovek a tisíců dalších nakonec projevila jako obrozující katarze jejich osudových životních cest. Skutečnost, že si dokázali uchovat integritu, že dokáží žít s tíhou svých osudů a nerezignovali na potřebu života v rozmanité počestnosti, je hrdostí jejich generačního patosu i odkazu. Pro dceru Viléma Nového musely být tyto momenty zvláště tíživé. Oč nemilosrdněji na ni doléhaly, o to více ji - v jejím specifickém případě - zakalovaly a posilovaly. Pokud jsem si před zhlédnutím pořadu Kamily Moučkové vážil, teď ji obdivuji jako příklad silného a v pošetilostech svého událostmi a zvraty nabitého života moudrého člověka, před kterým se s nelíčenou pokorou skláním.(3.8.2009)

  • 13. komnata Táni Fischerové (S01E22) (epizoda) (2006)
    *****

    Taťáně Fischerové se podařilo i za aktivní průvodkyniny pomoci dokonale, současně postihnout zdar i zhoubu svého mateřství a povznesení svého lidského údělu. Noblesa a takt, které přitom prokázala, jsou obdivuhodné a ryze niterné. Povědomí o tom, co je v lidském životě opravdu nosné, dostalo v tomto pořadu svůj další rozměr. V době vypjatého konzumismu, která stojí a padá se slovními obraty sebestředně pojímané seberealizace, to je skutečnost, která nemůže nepovzbudit i jiné. Tím spíš, že Fischerové se podařilo propojit srdce i rozum, mateřskou lásku i uměleckou dráhu s vědomím fyzické omezenosti vlastního lidského života a jeho dočasnosti. Je to láska, která se neutápí v sobeckosti a je schopna prozíravě vnímat svět i jinýma než jen výhradně vlastníma očima.(26.9.2009)

  • 13. komnata Květy Fialové (S01E24) (epizoda) (2006)
    ****

    Květa Fialová patří ke skutečným perlám našeho ženství. Její nenapodobitelný výraz, její jakoby esoterické vystupování, kultivované herectví, výrazná, nezaměnitelná osobitá dikce, něžnost, která je u ní ve skutečnosti razantní silou, ne očekávatelnou ženskou slabostí, to všechno jí propůjčuje ojedinělé osobné kouzlo. Některé kontroverzní výroky, které se k ní pojí, na tom nemohou nic změnit. A dnes již historická tragédie jejího dívčího ženství pomáhá vysvětlit mnohé. A pochopit i tam, kde se souhlasit dá jen s největšími potížemi. Pokud vůbec.(7.11.2009)

  • 13. komnata Pavla Bobka (S02E01) (epizoda) (2006)
    ****

    Pavel Bobek byl vždy nenápadným květem českého rocku a posléze i country, kam se přezpíval v již relativně zralejším věku. Oč nenápadnější, o to víc svůj a pro zasvěceného fanouška také o to cennější. Způsobem, jakým se vyrovnával a vyrovnává s nesnázemi, jež mu připravil život, je pozoru- a obdivuhodný.(13.1.2010)

  • 13. komnata Stanislava Fišera (S02E04) (epizoda) (2006)
    *****

    Kvalita tohoto pořadu stojí a padá s kvalitou a přesvědčivostí jeho protagonisty. Skutečnost, že průvodkyně pořadu dokázala ustoupit do pozadí, mu jen prospěla. Fischer, zbaven hlasu, není zbaven daru slova; jím psaný komentář dal pořadu svébytný rozměr a propůjčil mu neobvyklou míru nadhledu. Způsob, jakým se dokázal vyrovnat se svým handicapem, humor, který si nejen uchoval, ale ještě dále rozvinul, touha a doslova žízeň po životě, kterou se zdá být posedlý, jej povyšují na skutečnou osobnost, celebritu, která si zaslouží úctu. Při srovnání s obdobně postiženými (Pavel Nový nebo již zesnulý Pavel Novák) vynikne ještě jedna důležitá věc: společnost, přátelé, okolí, ti nejbližší. Jejich váha je nenahraditelná a je zřejmé, že tvoří rozhodující část úspěchu. Úspěchu ale i úcty, který a kterou si tento herec a mimořádný člověk zaslouží.(8.11.2009)

  • 13. komnata Heleny Štáchové (S02E06) (epizoda) (2006)
    *****

    Je zřejmé, že románové příběhy a skutečné osobnosti zná i naše současnost. Bez gender studies, bez zaklínadel žen, které se rozhodly pokořit muže tím, že se stanou mužnějšími svých protějšků, vykvetla v luzích české Thálie pozoruhodná bylina osobnosti, v níž je jedinečně sloučena krása fyzická i duševní do pozoruhodného celku, který jakoby vzdoroval času a nepřízni doby. Zřejmě mimořádně silné rodinné zázemí i neobvyklá koncentrace osobností ve Štáchové okolí spoluvytvořily a dotvořily mimořádnou, skutečně charismatickou osobnost. Divadlo, které se stalo svébytnou kvalitou, českým pojmem bez nadsázky globálního rozsahu a dosahu, kvalita, kterou Štáchová nejen udržela, ale ještě dále posunula, a k tomu vše, co do ženského života patří: děti i partneři-osobnosti a události, o nichž platí známá věta, že co člověka nezabije, to ho posílí. Situace, v níž Štáchová naslouchá plna rozpaků laskavým a něžným doslova milostným Zbořilovým zlomyslnostem, v nichž cítíme u muže jeho generace spíše vzácný než výjimečný obdiv a pochopení této ženské duše-bojovnice, jsou víc než reprezentativní modelovou prezentací věty, že skutečné osobnosti vynikají skromností, prostotou, schopností vzájemně si naslouchat, rozumět, podporovat se, sdílet s milovanou bytostí doslova dobré i zlé. V případě této komnaty se jedná bezpochyby o jeden z nejzdařilejších a nejsilnějších dílů tohoto volného publicistického seriálu, který dnes poprávu patří k hlavním vlajkovým lodím pomyslné programové flotily České televize.(12.11.2009)

  • 13. komnata Romana Skamene (S02E07) (epizoda) (2006)
    ****

    Polistopadový životní příběh stále slavného českého herce může být pro některé až nestravitelnou bilancí skutečné tváře české společnosti a jejích seberealizačních polistopadových iluzí. Pojal jsem úctu i obdiv k statečnosti a oddanosti hercovy manželky a životní partnerky. Opravdu to nemá jednoduché.(14.11.2009)

  • 13. komnata Jany Kopecké (S02E12) (epizoda) (2006)
    *****

    Je zjevné, že Miloš Kopecký byl tak trochu Victorem Hugem naší doby. Kdysi se říkalo, že mimořádní lidé potřebují mimořádné podmínky. A Miloš Kopecký tou silnou osobností, tím mimořádným člověkem byl. Na jeho ženě obdivuju její schopnost neztratit se v takovém vztahu, zůstat v něm sama sebou a současně docenit skutečnou váhu a sílu tohoto nevšedního a současně tak křehkého člověka. Skutečnost, že po jeho smrti už jiný vztah nevytvořila, mluví o mnohém. O skutečné síle a jsoucnosti romantické lásky zejména.(17.11.2009)

  • 13. komnata Ladi Kerndla (S02E20) (epizoda) (2007)
    *****

    V této dokumentární reportáži se podařilo autorskému týmu přesně a s až fotografickou akríbií zachytit životní příběh jednoho z posledních londonovských romantiků naší doby v jeho pádech i vzestupech. Život vedle osobnosti Kerndlova typu sice není z nejsnadnějších, ale určitě patří k těm méně bolestným. Bolestné je tu totiž více než vyvažováno plností a bohatostí života. A - jakkoliv paradoxně a snad až neuvěřitelně to zní - i zodpovědností, láskou a zvláštní poctivostí žitého hrdinova života nejen jeho, ale i okolí jeho nejbližších. Zdánlivý klid a věcnost, se kterou tu jsou i vyhrocená fakta života i Kerndlova, i jeho rodiny prezentována, jsou pro podobný, dnes už velmi vzácný způsob života příznačná. Marii Burešové se podařilo tyto citlivé momenty prezentovat nejen s nezastíranou úctou, ale i nezkreslující věcností. Myslím, že zpěvák a člověk Kerndlova osobnostního rozměru si to zaslouží právě tak jako diváci-spoluúčastníci líčení tohoto nevšedního životního příběhu.(2.12.2009)

  • 13. komnata Martina Zounara (S02E24) (epizoda) (2007)
    *****

    Příběh slušného člověka Martina Zounara, který se vlastním přičiněním dostal do mimořádných potíží, aby se z nich - opět vlastním přičiněním - klopotně, kus po kuse, nesnadno a bolestně dostal. Bočanové náhled "Ševče, drž se svého kopyta!" je ve svém hereckém i obecně lidském průmětu v polistopadovém Česku tesatelný do mramoru. Kolika hloupostí a nevratných ztrát bychom byli ušetřeni, kdyby byl brán vážně a zodpovědně! Na Martinovi Zounarovi imponuje právě tato starožitná a současně samozřejmá počestnost. Nikdy jí není dost!(13.12.2009)

  • 13. komnata Daniely Filipiové (S02E29) (epizoda) (2007)
    ****

    Bez ohledu na politické sympatie a antipatie, které veřejné působení Filipiové nemůže nevyvolávat, je zřejmé, že tu máme co do činění s mimořádou osobností. Způsob, jakým se dokázala vyrovnat se svým hrůzným hendikepem, je úctyhodný. Snad totéž lze říci i o tom, že bez ohledu na tuto tragickou skutečnost nevzdala nic ze svých životních snah a v žádném případě nerezignovala na svou potřebu plného a šťastného života. Daniele Filippiové je nutno složit hold, který si nesporně a poprávu zaslouží. Hold za zvládnutí nejtěžšího ze všech umění: umění žít.(5.9.2009)

  • 13. komnata Jana Přeučila (S02E30) (epizoda) (2007)
    *****

    Noblesa, tato druhá a zároveň i skutečná tvář předního českého herce, ho nezrazuje ani v bolestné inventuře nelehkých a často i tragických životních mezníků. Schopnost bez křeče, věcně, uměřeně o těchto věcech nejen mluvit, ale i uvažovat a přemýšlet, je obdivuhodná. Jan Přeučil-bojovník je neméně přesvědčivý jako Jan Přeučil-herec-umělec .(11.6.2008)

  • 13. komnata Markéty Zinnerové (S02E37) (epizoda) (2007)
    *****

    V nadprůměrné epizodě volného seriálu se podařilo zachytit nejen tragiku protagonistčina života, ale i způsob, jakým vrůstá do její nepominutelné literární tvorby. O osudech a limitech života soudobé skutečně - ne proklamativně emancipované - české ženy sděluje tato třináctá komnata mnoho pozoruhodných a důležitých fakt a souvislostí, které určitě přerůstají hranice životního údělu Zinnerové.(27.12.2009)

  • 13. komnata Ivany Christové (S03E02) (epizoda) (2007)
    ****

    Asi nejvíce je u Christové potřeba ocenit vedle atraktivního zevnějšku přirozenost, spontánnost a nespornou inteligenci a nadhled, s nímž podává svůj dosavadní životní příběh. Příběh limitů modelingových pódií.(14.3.2010)

  • 13. komnata Ester Janečkové (S03E03) (epizoda) (2007)
    ****

    Více než o Janečkové, která je v tomto pořadě spíše vzdáleným svědkem, upoutává rozlomený životní osud Oty Ornesta, jemuž život schystal více zátěže, než byl s to tento starší bratr dnes téměř neznámého básníka z halasovského kruhu Jiřího Ortena unést. Skutečnost, že Janečková byla a je s to tento svůj životní zauzlenec nést s věcností proloženou skutečnu dcerovskou něhou, je sama o sobě pozoruhodným faktem. V přežívající někdejší disidentské komunitě je tento v podstatě pozitivní příběh spíše výjimkou než pravidlem.(14.3.2010)

  • 13. komnata Martiny Navrátilové (S03E06) (epizoda) (2007)
    ****

    Příběh Martiny Navrátilové je osudem volného, svobodného člověka. Samozřejmost, byť zdánlivá jako každá složitá jednoduchost, s níž toho dosáhla, imponuje právě tak jako její pozoruhodná sportovní dráha. Podobně jako Alena Ája Vrzáňová i ona zná své meze, které nepřekračuje. Nedusí se ani v pocitech nedostatečnosti či dokonce méněcennosti, ani stejně falešné sebestřednosti. Je spokojená s tím, co je, právě proto, že je taková, jaká je. Není mnoho lidí, u nichž je možné tuto jejich vlastní, těžce vnitřně vykupovanou sófrosýné (uměřenost) konstatovat s takřka neúchylnou jistotou. Řečeno s nadsázkou, Martina dosáhla na sebe samu, na to, co skutečně je, čím být mohla a kým se také vskutku stala.(28.3.2010)

  • 13. komnata Idy Kelarové (S03E07) (epizoda) (2007)
    ****

    Příběh cikánské (romské) identity v případě smíšeného manželství umožňuje do znančné míry jak vyložit tak pochopit multikulturní hudební tvorbu vynikající brněnské a dnes i evropské umělkyně Idy Kelarové.(3.4.2010)

  • 13. komnata Františka Peterky (S03E12) (epizoda) (2007)
    *****

    Pro mne osobně doposud nejlepší třináctá komnata. Díky Marii Burešové a jejímu naslouchání a nonverbálnímu moderování vynikly všechny lidské kvality tohoto jadrného muže liberecké činohry Státního divadla Františka Xavera Šaldy a současně i předního herce českého hraného filmu. Pozoruhodnost jeho životního příběhu, založeného na zdánlivě komickém paradoxu sportovního ideálu a vnuceného jeviště i síly vpravdě buldočí vůle, s jakou v mimořádně vysokém věku - kolem osmdesátky - zvládl hned seriál osudových příběhů svého života, tvoří osnovu, kterou v tomto pořadě nepotkáváme často. Tato zdánlivá komika je ve skutečnosti syntézou ztajené tragédie, ale i paralelního hledání a nalezení skutečného smyslu života. Tady nebylo potřeba příběh vymýšlet nebo se pracně vciťovat do jeho často i problematizovatelné hloubky. Naopak. Démanty se tu nabízely samy. A byly také beze zbytku vytěženy.(3.4.2010)

  • 13. komnata Nadi Konvalinkové (S03E13) (epizoda) (2007)
    ****

    Životní osud této výrazné české herečky upoutává spíše šarmem a temperamentem své hlavní představitelky než režijním a tentokrát i moderátorským zvládnutím. Je to škoda, protože bytost tak líbezná a zřejmě silná ve své zjevné zranitelnosti i její osud nabízely mnohem více; v této souvislosti se mi vybavuje mimořádně zdařilá peterkovská třináctá komnata.(9.4.2010)

  • 13. komnata Jana Révaie (S03E17) (epizoda) (2008)
    ***

    Tento příběh, jakkoliv podnětný ve svém obsahu, je v KOMNATĚ prezentován poněkud unyle. Vůbec nejproblematičtěji působí scéna Révaiova setkání s obětí někdejšího přepadení. Kýčovitý závěr do značné míry znehodnotil jinak poměrně přesvědčivé ztvárnění příběhu, na který nikdo, komu se kdy stal, nemůže být pyšný. (Nejvíc jsem mimo oběť litoval Révayovy rodiče.)(17.4.2010)

  • 13. komnata Jany Andresíkové (S03E18) (epizoda) (2008)
    ****

    Pocházet z přísně vedené rodiny vždycky bývalo "ošajslich". Jana Andresíková, chodící zapečetěná pokladnice-komnata mnoha tajemství, která se navíc oddala extrovertnímu životnímu povolání, je toho umocněným příkladem. I v toto případě KOMNATA více napovídá než sděluje. Vztah k rodičům, bývalému manželi a zejména dceři patří k nejvýraznějším otazníkům. Více chválivých slov a větší pozornost bych věnoval i Andresíkové-umělkyni; podle mého názoru patří k výrazným českým herečkám a navíc je nadána tváří, na kterou se, když už byla jednou zhlédnuta, nezapomíná.(17.4.2010)

  • 13. komnata Marie Retkové (S03E20) (epizoda) (2008)
    ****

    Myslím, že v tomto případě se tvůrcúm podařilo dotvořit kus kontaktu se známou osobností televizní obrazovky a představit ji jako pozitivní příklad zvládnutých značných zdravotních potíží a vyhnout se výkřikům o křivdách, nepřízni osudu, faktické či osudové nepostradatelnosti drog apod. Retková je přirozená, svá, silná v ovládání a sympaticky spontánní v zranitelných okamžicích.(28.12.2010)

  • 13. komnata Jiřiny Šiklové (S03E22) (epizoda) (2008)
    ****

    Zdá se, že třináctou komnatou Jiřiny Šiklové je pozoruhodná lidská zralost, která se vyjevuje jako mimořádná osobnostní integrita. Řečeno hovorověji, je i ve svých letech "bohovskou babou", energií, se kterou velmi často nesouhlasíme, ale kterou potřebujeme. Úctu zasluhuje její vklad do protinormalizačního odporu. Nejen v těchto ohledech patří ke špičkám naší soudobé společnosti.(11.4.2010)

  • 13. komnata Pavla Nováka (S03E25) (epizoda) (2008)
    *****

    Přerovský slavík vždy - v mládí, středním věku i stáří - působil, ať už vstoupil kamkoliv, jako povodeň, jako očistná jarní bystřina, jako dar života. Spontánní lidství, které z něj vždy tryskalo, radost ze života, kterou byl prodchnut, zdánlivá nekomplikovanost námětů jeho písní, to všechno mohlo působit jako jednorozměrný optimismus, plochá póza, hluchý klas. Opak byl pravdou. Ve velkolepé galerii ostravského moravskoslezského regionu tento výrazný talent vždy zářil a vynikal; jeho blízkost s Jaroslavem Wykrentem v tomto ohledu mluví za vše a vřazuje ho do pozoruhodného celku k Marii Rottrové a Jarkovi Nohavicovi. Asi se nikdo nenadál, že šťastný - chtělo by se říci požehnaný - podnik, který právě Nohavica dal dohromady, resumující koncert OSTRAVO, OSTRAVO!, bude pro tohoto věčného mladíka-bohatýra, k nepoznání změněného přehršlí operací a chemoterapií, jedním z posledních vystoupení. Svůj statečný boj o život letos Pavel Novák prohrál. Prohrál ho však čestně a heroicky, s vynaložením všeho, co do něj příroda při jeho zrodu vložila. V naší vyprahlé současnosti zůstanou nejen jeho nezaměnitelné písně a neopakovatelný přednes, který jim propůjčoval jejich jedinečnou osobitost, ale i odkaz života a lásky k životu. Příklad statečného mužství a lidství všedního dne, nádherného manželského páru, skvělé rodiny, pro kterou její děda zůstává i poté v ní jako její součást, pojítko, symbol, výzva i přísaha. Upřímnost a vpravdě hanácká bodrost, se kterou si uvědomoval limity svého bytí, připomínají jiné velikány všedního dne - za všechny jmenujme jedinečnou slovenskou neméně heroickou zpěvačku Evu Kostolányiovou, jejíž život vyhasl před 35 lety v právě dovršených kristovských letech, nebo velkou moravskou zpěvačku Laďku Kozderkovou. Může se zdát, že pozitivno vyhaslo, zdušeno kalkulem a bezduchostí. Ale vatry nadčasového lidství planou dál a stále. I teď, i v této naší době.(4.9.2009)

  • 13. komnata Jany Kratochvílové (S03E26) (epizoda) (2008)
    ****

    Jana Kratochvílová byla vždycky šáhnutě svá. Vnějšek by ovšem neměl svádět k povrchním soudům. Za zdánlivou potrhlostí se skrývá citlivá žena s hlubokým citovým životem a ne zanedbatelnou uměleckou dráhou. Je-li v jejím případě čeho litovat, je to nedobrovolný exil, do kterého viditelně proti své vůli byla vehnána. A je-li jí co závidět, je to její partnerský vztah. Zřejmě jde oboustranně o životní lásku. Před kamerou to tak alespoň vypadalo.(21.11.2010)

  • 13. komnata Igora Bareše (S03E27) (epizoda) (2008)
    ***

    V tomto případě bylo prokázáno jedno: že i ne špičkoví herci mohou být lidsky zajímaví a blízcí. O moc více - mám-li být upřímný - mne nenapadlo. Tím se pana Bareše nechci nijak dotknout.(21.11.2010)

  • 13. komnata Tomáše Dvořáka (S03E29) (epizoda) (2008)
    ****

    Ve světle sdělených skutečností lze považovat celou Dvořákovu sportovní dráhu za vítězství vůle, houževnatosti, rvavosti v nejlepším smyslu slova nad neblahým neduhem, který by každému druhému víc než vystačil na zdůvodnění toho, proč se nevyplácí trvale trénovat a dřít. Obdiv se tak v tomto případě mění v zaslouženou úctu k muži, který zvládá nejen svou oslnivou dráhu, ale i rodinu, v níž se očividně - a zjevně velmi rád - sluní.(19.12.2010)

  • 13. komnata Natálie Kocábové (S03E30) (epizoda) (2008)
    **

    Mohu se jen připojit k názoru kolegy ihonzika, že v pořadu nejvíce zaujal jeho průvodce Rauvolf, zatímco protagonistka se jevila jen jako problematický vmetek žijící ve znamení uměle vytvářených potíží a problémů. Slova o rozmazlenosti a povrchnosti sdílím jen částečně, na druhou stranu je virtuálnost starostí mladé ženy z dobře zaopatřené rodiny až příliš zřejmá. Určitě se jedná o jeden z nejslabších pořadů tohoto volného seriálu.(18.12.2010)

  • 13. komnata Karla Vágnera (S03E39) (epizoda) (2008)
    *****

    Karel Vágner se v mnoha ohledech svým životním pohybem vymyká ustáleným klišé také tohoto pořadu. Způsob, jakým dokázal překonat svá neštěstí, je obdivuhodný. Můj dosavadní pohled na něj tato relace prohloubila. Slovo hrdina všedního dne - pochopitelně při vědomí toho, že podobných lidí jsou mezi námi stovky a tisíce - je asi pro život Karla Vágnera ten nejpřípadnější výraz.(4.3.2012)

  • 13. komnata Pavla Nového (S04E02) (epizoda) (2008)
    *****

    Dokonale postižené téma vyjadřuje oslovená osobnost velmi vyváženě; vhodně volené otázky umožňují Pavlovi Novému držet rovnováhu recese s vážností i nepochybným smutkem. Celek vyznívá jako oslava života, lidské slušnosti, skutečné rodinné solidarity, funkčních a účinných hlubokých mezilidských vztahů. Zní to tak trochu jako frázovitý kádrový posudek nedávné minulosti, ale současně i jako přesná diagnóza nepochybně pozitivního lidství a modelového skutečného hrdinství a statečnosti našich tržně postmoderních dnů. Ptáme-li se, proč že a nač vlastně vůbec potřebujeme televizi veřejné služby, nabízí nám i tento pořad působivou varietu nezastupitelně kladné a navíc divácky vděčné odpovědi.(19.9.2009)

  • 13. komnata Jaroslava Čejky (S04E07) (epizoda) (2008)
    ****

    Nejen otcovská arogance, ale i přepjatá mateřská láska mohou vést k tragédiím i notně přezrálých dětí. Životní "sešup" vynikajícího mima a parodizéra, osudově závislého na matce-mateřské sani, by měla být pro všechny varováním. Milovat a starat se o své blízké, ale tak, aby láska k druhým nepřerostla postupně v nelásku k sobě samému. Čejkovi lze na jeho nesnadné a v mnohém opožděné životní cestě přát jen to nejlepší. Hlavně kuráž a nebojácnost.(28.12.2010)

  • 13. komnata Dáši Bláhové (S04E10) (epizoda) (2008)
    ****

    "Provázkové" herectví nedokážu považovat za zanedbatelné. Liberecká rodačka dostala do života - lhostejno, jaké byly prvotní příčiny - poměrně slušnou nálož problémů. Své třinácté komnaty na rozdíl od jiných neřešila ani drogami, ani sebevraždami, ale svéráznou odpovědností, která je pro umělce typická. Jistota dvou - jak se zdá - dobře vychovaných dětí je asi nejlepší odpovědí na to, zda svůj bouřlivý život zvládá či nikoliv.(29.12.2010)

  • 13. komnata Jiřího Ježka (S04E13) (epizoda) (2008)
    *****

    Každá doba potřebuje své hrdiny. Skutečné muže a opravdové ženy. Ty, kteří se neptají, zda, kudy a jak dál, co za to, ale prostě jdou. Ne každý může být hrdinou velkých dějinných okamžiků, ale každý, má-li vůli a houževnatost, může vítězit v tom druhém, pro každého dosažitelném hrdinství. Hrdinství všedního dne spočívajícím ve schopnosti zvládnout umění žít. Jiří Ježek svou parketu našel a vymezil slovy, že je rád za svou invaliditu, bez které by jen stěží objevil sám sebe. A dosáhl toho, čeho dosáhl.(29.12.2010)

  • 13. komnata Zity Kabátové (S04E20) (epizoda) (2009)
    *****

    Životní cesta Zity Kabátové patří k těm, které vzbuzují úctu i pohnutí. A to nejen proto, že, s nadsázkou řečeno, přežila sebe samu a svou dobu. Graciéznost, jemný humor, vzácný dar sebeironie, prvorepubliková noblesa, kterou nikdy nemusela hrát, protože se snad do ní narodila, to všechno se nemůže nevrýt do paměti a vzpomínek. Nejen muži nestárnou, paní Zito!(4.9.2009)

  • 13. komnata Alexandra Hemaly (S04E31) (epizoda) (2009)
    *****

    Všední život zajímavého muže, který vždy vědomě žil v mezích všednodennosti. Muže pracovníka, muže partnera, muže otce, muže zodpovědnosti. Život mužného muže. Dohromady to zní jako hodně triviální kolovrátek, jakoby to připomínalo tařka neopravitelný orchestrion z CHALUPÁŘŮ. Je to však jen povrchní dojem povrchního člověka. V Hemalově životě se tvůrcům medailonu o navenek konvenčně šedém životě podařilo objevit hned celou kupu pověstných hrabalovských perliček na dně. Pevnou, soudržnou rodinu, šlechetnou velkorysou ženu, a podle všeho skvěle vychované, rovněž zodpovědné děti. Nelze nepominout úsměv a nadsázku nadhledu, se kterým tento stále krásný muž pohlíží na nesnáze a strázně svého dosavadního života. Jen zprostředkovaně můžeme tušit, kdo koho a kolikrát vlastně během manželství podržel; jisté je, že slova vzájemnost a solidarita oběma říkala a říkají mnoho. Není to červená knihovna, je to skutečná učebnice skutečného života kohokoli z nás; jsou to ty meze, mety a ideály, na které dosáhneme, vynaložíme-li dost vůle a statečnosti - ne té heroicky hrdinské, ale té všednodenní občanské - ve směru svého trvale udržitelného života. Tato poloha je skutečným novem v půlstoleté historii českého televizního vysílání; společenskost intimity, kterou vyzařuje, připomíná ze všeho nejvíc jiného pohodáře českých novodobých dějin: tragického velikána Karla Čapka, jeho Dášeňku, Pudlenky, zahrádku. Připomíná nadčasově skutečnou, protože lidskou velikost našeho většinového plebejského češství, jeho schopnost umění života, umění žít. To, čím jsme v minulosti nejen sobě, ale i světu mohli imponovat snad nejvíc.(5.9.2009)

  • 13. komnata Richarda Tesaříka (S05E03) (epizoda) (2009)
    *****

    Životní cesta Tesaříkových byla mimořádně komplikovaná. Způsob či přístup, který zvolila průvodkyně, byl mimořádně šťastný. Monumentálnost se neutopila v alkoholismu a tragédie v radosti ze života. Hrůzný - hrůzný ve své překvapivé všednodenní tragičnosti - byl nečekaný bratrův skon. Na jednu rodinu je to neštěstí, které by porazilo i vola. Žít a tvořit s tímto vědomím je mimořádné. Je to skutečná občanská statečnost všedního dne. Jiná než tuto představu fráze navozující charakteristika mne prostě nenapadá. Ale snad alespoň poněkud zrcadlí mou nelíčenou úctu k tomuto protagonistovi hanspaulské subkultury.(26.9.2009)

  • 13. komnata Jana Pohana (S05E04) (epizoda) (2009)
    *****

    Jsou osudy, jejichž přesné postižení umožní pochopit, jak asi musejí vypadat látky, ze kterých čerpá spisovatel nebo vůbec umělec pro svá díla. A jak mnohotvárná a obtížně postižitelná je autentická skutečnost. Jak se dokáže vzpírat jinak bezchybným schématům a zobecněním. Zásada, že každý člověk je tak trochu svět pro sebe, i takovým příběhem dostává své další opodstatnění. U Jana Pohana je nutno ocenit, že se dokázal z takových věcí usebrat a zůstat plnohodnotným člověkem. V hierarchii lidských údělů, štěstí i neštěstí, složil svou státnici ze života na výbornou, i když některé kamínky mozaiky jeho osudu zůstaly nevyjasněny. Zejména to platí o osudech jeho adoptivních rodičů i jejich matky, Pohanovy skutečné babičky. Propast mezi dětinskostí a dospělostí nemohla být postižena dokonaleji. Je dobře, že tento velmi volný seriál lidských osudů není vykládán jako celek. Různost zpracování jednotlivých komnat i rozmanitost osudů, které pojednává, si to podle mého názoru přímo vynucují.(28.9.2009)

  • 13. komnata Jana Vávry (S05E05) (epizoda) (2009)
    ***

    Připojuji se ke stanovisku, že bez ohledu na názory na Vávrovu činnost a její dosah skutečnosti, které zasáhly tak zdrcujícím způsobem do jeho života, i způsob, jakým se jim postavil, nutí k úctě a strhují k povzbuzení. Názorové rozdíly jsou totiž jedno a úcta a podpora bližního v tíživé životní situaci druhé. Obdiv si zaslouží i jeho druhá žena, za jejímž vnějšově věcným projevem se bezpochyby tají bol a vřelost srdce. Janu Vávrovi držím palce.(3.10.2009)

  • 13. komnata Kamily Magálové (S05E06) (epizoda) (2009)
    *****

    Lidsky syté a výrazně i výrazově barevné ženství této skvělé slovenské herečky střední generace, sličné a vlídné babičky s vyhraněnou láskou ke zvířatům, našlo v autorkách tohoto pořadu pozornou a vnímavou ozvučnou desku. Cudnost a sevřenost ve výrazu, noblesa v našich plebejských zemích zřídka vídaná si podmaňují nezúčastněného diváka víc, než je sám sobě ochoten připustit. Složitost příběhu lidského života Kamily Magálové, složitost jejího dospívání, nesnadnost vztahu k oběma rodičům patří k nesporným vrcholům TŘINÁCTÝCH KOMNAT. Je více než hmatatelnou ilustrací poznání, že oč víc jsme s to si v obtížných životních situacích pomoci sami, o to více jsou druzí ochotní pomáhat nám a o to hlubší a vlastně krásnější je i náš vlastní život. V neodolatelné prostotě a samozřejmosti podání Magálové je tato vlastně triviální pravda zvlášť působivá a nezapomenutelná i poutavá.(10.10.2009)

  • 13. komnata Petry Černocké (S05E13) (epizoda) (2009)
    *****

    Že Saxana ze stříbrného plátna je stejně veselá a optimistická také ve svém soukromí, je asi nejvíce potěšující poznání ze zhlédnutí medailonu o životě přední české zpěvačky poslední čtvrtiny minulého století. Její spontánnost, neafektovanost, nakažlivý, živelný humor jsou obdivuhodné. I tak se dá žít v současném Česku.(28.11.2009)

  • 13. komnata Jana Vančury (S05E14) (epizoda) (2009)
    ***

    Muž štěsteny, zhruba tak bychom mohli charakterizovat přerývanou životní pouť jednoho z frontmanů starých RANGERS, který vlastní vinou spadl do nejedné strázně, ale silou i vlastní, i silného rodinného zázemí, jež si dokázal opakovaně vytvořit, opakovaně vstával k novému - a jak se zdá - vždy plnějšímu životu. Dnešnímu šedesátníkovi je nutno přát, aby mu těžce vydobytá moudrost vydržela a aby i nadále rozdával to, co dělal již za svých mladých let - lásku, optimismus, sílu svým nenapodobitelným tenorovým hlasem, jímž vždy v sborovém zpěvu svých rangrů tak výrazně vynikal.(13.12.2009)

  • 13. komnata Hany Talpové (S05E28) (epizoda) (2010)
    ****

    Traumatizující zážitky dětství Talpové, kterou znám z televizní obrazovky i stříbrného plátna jako jednu z nejvýraznějších tváří české Thálie, dokresluje obecně platnou a většinově sdílenou pravdu, že čím je žena krásnější, tím to má ve většině případů ve svém osobním životě nesnadnější. Domnělá nuda této TŘINÁCTÉ KOMNATY je dána faktem, že její obsah sděluje osobnost viditelně silná, vnitřně vyrovnaná a ustálená, zhruba tušící a také uskutečňující ideál své životní cesty. Osobnost, připravená ochotná a také schopná za to všechno platit. Myslím, že takovou Talpovou jsme doposud neznali. Toto pojetí je silné nejen jako osobní příběh, ale právě tak i jako výrazný obecný lidský typ.(28.3.2010)

  • 13. komnata Ladislava Chudíka (S05E29) (epizoda) (2010)
    ****

    Velký gentleman slovenského divadla i na konci životní cesty nezapomenutelně působí svým uhlazeným, distinguovaným mužstvím, jemuž není cizí i velmi neobvyklý smysl pro humor a sebeironii v té podobě, ve které měl možnost ji zaznamenat český divák v nezapomenutelné dietlovské NEMOCNICI NA KRAJI MĚSTA. Platí to i pro role méně atraktivní a stejně dobře, noblesně zvládnuté - z nich si nejvíce vybavuji armádního generála prezidenta Ludvíka Svobodu. Je zvláštní, jak často lidé, kteří jsou ozdobou své doby, zápasí těžce se zdánlivými lidskými samozřejmostmi, mezi něž patří i rodina a manželství. Pro mne pozoruhodná je i chudíkovská posrpnová životní etuda ve Vídni. Velký muž a velký herec, vznešený plebejec, osobnost, jakých nikdy není nadbytek. To všechno je jeden z nezapomenutelných velikánů fakticky zakladatelské již cele slovenské divadlo dotvářející generace, muž, který nikdy nepřestal být lidským člověkem.(9.4.2010)

  • 13. komnata Zory Jandové (S05E41) (epizoda) (2010)
    ***

    Jako pozitivum lze hodnotit vůli po neschematických přístupech a za zmínku stojí i nahlédnutí do archivu StB. Mechanismus polistopadové pomluvy je tu postižen s významnou přesností.(25.7.2010)

  • 13. komnata Valtra Komárka (S06E07) (epizoda) (2010)
    ****

    Nelehké osudy někdejšího ředitele Prognostického ústavu ČSAV a poradce blízkého spolupracovníka Ernesta Che Guevary byly nejnesnadnější přes všechny početné složitosti jeho života právě na počátku jeho životní cesty před 60 lety. Ale i kubánská epizoda, i přípravy šikovské hospodářské reformy Pražského jara a sama prognostická kapitola Komárkova života jsou vysoce atraktivními alternativními třináctými komnatami. Nebylo snadné nejen cítit, ale i přímo vidět a vnímat, jak se profesoru Komárkovi i přes propast desetiletí vrací vzpomínky na prožitky vpravdě existenciální hrůzy, kterou tehdy zažíval nejen on, ale i celá jeho adoptivní rodina.(23.12.2010)

  • 13. komnata Miloslava Stingla (S06E11) (epizoda) (2010)
    *****

    V době tak chudé na skutečné osobnosti nám byla nabídnuta cestou tohoto pořadu jedna z těch mále ne domnělých, ale skutečných. Harmonické rodinné prostředí, skutečná a opravdu tvůrčí vědecká práce, badatelské výsledky kořeněné mimořádně zdařilou popularizací s ojedinělou zahraniční odezvou jdoucí daleko za úzké hranice českých vlastí - co více si může přát stárnoucí muž na prahu životního bilancování a co více může chtít země než individuality, které jsou jí oddány a pro něž nesnadno vydobytá nezávislost a soběstačnost je jinak pojmenovanou láskou k vlasti. Láskou neokázalou a právě proto hlubokou a dnes i - bohužel - ojedinělou.(21.11.2010)

  • 13. komnata Jiřího Rašky (S06E14) (epizoda) (2010)
    ****

    Poznání, že i ti nejúspěšnější a zdnlivě nejméně konfliktní mají své potíže a problémy, ke kterým veřejnost nedohlédne, je i po letech zarmucující. Mazochova tragédie, tragédie vnuka-nadějného pokračovatele v rodinné skokanské tradici, je veřejně známa. Raška vystupuje v pořadu uměřeně, klidně, rozvážně. Jako v dobách své největší slávy. To naopak povzbuzuje.(18.12.2010)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace