poster

Hořící keř (TV film)

  • Polsko

    Gorejący krzew

  • Velká Británie

    Burning Bush

Drama / Životopisný

Česko / Polsko, 2013, 2x109 min (Alternativní: 206 min, Televizní verze: 84+72+78 min)

Scénář:

Štěpán Hulík

Hrají:

Táňa Pauhofová, Jaroslava Pokorná, Petr Stach, Igor Bareš, Vojtěch Kotek, Adrian Jastraban, Patrik Děrgel, Ivan Trojan, Jenovéfa Boková, Denny Ratajský, Ivana Uhlířová, Jan Budař, Stanislav Zindulka, Ondřej Malý, Martin Huba, David Novotný, Alois Švehlík, Jiří Bábek, Miroslav Krobot, Emma Smetana, Taťjana Medvecká, Lukáš Weber, Petra Ben Messaoud, Jakub Zindulka, Bohdan Tůma, Marian Roden, Lukáš Příkazký, Hana Marie Maroušková, Zuzana Truplová, Jana Pidrmanová, Filip Čapka, Martin Sitta, Ivan G'Vera, Ivo Kubečka, Hynek Chmelař, Josef Hervert, Karel Gult, Miroslav Sabadin, Luděk Nešleha, Milan Enčev, Vladimír Kulhavý, Jiří Vobecký, Bořík Procházka, Ivan Řezáč, Claudia Vašeková, Alena Dlouhá, Jiří Kohout, Luboš Veselý, Roman Slovák, Ctirad Götz, Marta Vítů, Petr Franěk, Karel Wiencek, Milena Šajdková, Veronika Janků, Petr Vančura, Jan Battěk, Jan Ekl, Matěj Šámal, Jaroslav Achab Haidler, Petr Bucháček, Diana Šoltýsová, Jiří Tichý, Petr Sedláček, Samuel Spišák, Libor Kovář, Marie Nevrlá, Josef Platz, Rostislav Novák ml., Slávek Bílský, Michaela Procházková, Sebastian Jacques, Tomáš Dianiška, Pavlína Balner, Martha Olšrová, Lukáš Černoch, Zdeněk Klika, Pavla Gajdošíková, Václav Marhold, Hana Strnadová, Lukáš Křišťan, Lukáš Kunz, Jan Plouhar, Jiří George Konečný
(další profese)

Komentáře uživatelů k TV filmu (862)

  • liborek_
    ****

    Moje hodnocení je silně spjato s referenčním rámcem české kinematografie, tj. hodnotím v kontextu neutěšených "českých poměrů". Estetika, silný příběh a morální apel tady působí jaksi nepatřičně vedle seriálů typu Vyprávěj... Původně jsem ani komentář neměl potřebu psát, ale vyprovokovaly mě dvě věci: 1. Hořící keř naprosto dokonale připomenul zbytečnost a trapnost Českých lvů, ve kterých o filmy jde snad až na posledním místě. 2. Dost mě zarazila recenze filmu na blistech od J. Čulíka. Ten Hořící keř označuje za "neuvěřitelně slabý film" a tvrdí, že tento "šunt", který mu činil "duševní utrpení", někteří lidé vychvalují "zjevně čistě z ideologických důvodů". Ať se na mě ten dotyčný člověk nezlobí, ale jeho recenze je naprosto krystalickou ukázkou ideologického (!) odsudku filmu. Nejprve přiznal, že film vůbec neviděl, ale už dopředu věděl, že "seriál zřejmě falešným mýtem bude, už proto, že jeho příběh napsal mladík, který v Palachově době vůbec nežil, a režisérka je Polka, tedy romantička, která kontury příběhu zjednoduší a uhladí." (to jsou panečku argumenty!). A přesně s tímto apriorním odsudkem se na "nátlak" přátel na seriál podíval a s předem daným názorem v díle účelově hledal každou drobnost, podle které by pak mohl sepsat dojmologickou, argumentačně slabou a silně ideologizovanou kritiku "pražské kavárny" (protože mám dojem, že tento film je jen a jen záminka právě k dlouhodobé kritice a zesměšnění názorových oponentů, ve které pokračuje i po Lvech výrazy jako "česká filmová kritika se zdiskreditovala" nebo "tupí ideologové" ). Tento způsob myšlení (spolu s přístupem ČT, která si teď doufám rve vlasy) by už snad konečně měl vyhynout. Jak svěže působí rozhovory se Štěpánem Hulíkem vedle těchto ideologických stařešinů, kteří zamrzli někdy v 70. letech. __ Vrátím-li se k seriálu samotnému, vedle vizuální atraktivity bych vyzdvihl i zajímavou hudbu Antonia Komasa-Lazarkiewicze a výkon Jaroslavy Pokorné v roli Palachovy matky.(23.2.2014)

  • Vitex
    **

    po prvním dílu: Strašný trapas.. strašný.. Telenovelové dialogy a vůbec všechny postupy, jen v šedesátkových kostýmech a dekoracích. Nechápu, jak přes pani Hollandovou mohly tak kostrbaté dialogy projít bez úpravy. Nedovolili jí to? Neumí česky? Fungovalo by to buď totálně přepsané anebo natažené do dvojnásobné délky (kvůli věrohodnosti), přičemž by se ale naopak veškeré vyhnívající "emotivní" momenty zkrátily na polovinu (kvůli snesitelnosti). Neobviňuji scénáristu, že napsal špatný scénář - zoufám si jen nad tím, že se u nás scénáře otrocky zfilmovávají a nikoho nenapadne, že by se text měl před natáčením i během něj ještě upravovat a precizovat. Jiná věc je pak celkové zaměření vyprávění.. O politickém kontextu se toho moc nedozvíme, především kvůli tomu, že proplýtváme spoustu času sledováním emotivních záchvěvů všech zúčastněných. Omlouvám si to ale také tím, že HBO prostě nemělo peníze na náročnější evokaci světa kolem a tvůrci se omezili na střídání několika hlavních interiérových prostorů. Ale možná to nebylo tím.. - - - - - druhý díl: Mnohem snesitelnější, přestože každá druhá replika neměla absolutně žádný smysl ani vztah k tématu ani příběhu, děj byl zaplevelený podobně samoúčelnými motivy (např. nedorozumění se ztrátou Zajícova dopisu, dvoření se mladého kolegy, počínání normalizačního číšníka, zlomený podpatek soudkyně, problémy s autem na mostě), které snad měly jakousi "oklikou" budovat napětí dílčích scén (?!), a stejně jako v prvním díle se všechny emotivní okamžiky (kterých naštěstí nebylo tolik) uměle protahovaly do mnohavteřinových srdceryvných sekvencí (nejvíc mě překvapil poslední záběr scény na nádraží s Palachovou matkou a fotografiemi, u kterého jsem si asi 5x řekl, že už to přece musí střihnot...! ..už to "doznívání" šoku trvá asi půl minuty...!). Styl tohoto dílu celkově působil, jakoby střihač přišel za producentem, a řekl "Průser - sestříhal jsem to podle citu, aby tam nebyly hluchý místa, vyházel jsem všechny zbytečný repliky a tak, a má to jen 30 minut." - a producent mu odpověděl "Potřebujem 80...! Natáhni to, co to jde, a kde to bude moc nudný, zaplácni to (libovolnou) hudbou." Fascinuje mě, jak na takovému prostoru dokáží tvůrci říct málo o dobovém kontextu (zatím jsem za celých 160 minut nezaslechl slovo Dubček). Takové plýtvání časem..! Někde jsem slyšel, že scénář byl původně zamýšlen jako jen jeden celovečerní film.. - - - - - třetí díl: (Zvedám na dvě hvězdy.) Konečně tu začínají fungovat elementární filmové principy, napětí vzniká přirozeně, děj táhne a vyprávění má adekvátní tempo. V podstatě jsem měl problém jen s hereckým projevem Pauhofové (a vůbec s obsazením herečky jejího typu do takové role). Předešlé problémy se v tomto díle tolik neprojevovaly, nebo jsem si na to už zvykl. Co se týče myšlenkové hodnoty tohoto dílu i seriálu jako celku.. připadne mi to jako nevyužitý potenciál. Nedozvěděli jsme se nic nového ani neprohloubili staré vědomosti. Jedinou hodnotou nakonec zůstává jen samotný fakt tematizace Palachova činu a historického období normalizace. Stejný efekt by měl dvacetiminutový dokument vysílaný v primetimeu s dvěmi reprízami. Nebo možná i jen půlminutový spot. Proto celý projekt Hořícího keře musím nakonec brát jen jako povedený marketingový počin HBO. O technické a formální stránce se mi už nechce moc psát.. Štrba by měl dostat nějakou cenu, spolu s pani Hollandovou vytvořili na české poměry něco opravdu nevídaného. Minimálně každé dvě minuty se slavná filmařka vytáhne s nějakým skvělým řešením pomocí jízdy, přeostřování, choreografií postav těsně před kamerou.. Ale vedení mizanscény a záběrování celkově mi díl od dílu přišlo víc a víc libovolné a hrající jen na povrchní efekt ála Kriminálka Las Vegas.(4.3.2013)

  • cheyene
    ****

    Když se zdržím komentování upálení Jana Palacha jako aktu a zůstanu věren pouze hodnocení filmu Hořící keř, tak musím konstatovat, že snímek mě bavil zejména ve svoji první části. Druhá už méně a třetí nejméně, přičemž nejzajímavější na posledních dvou byly jejich epilogy. Zpracování filmu však pochválit můžu, podobně jako herecké výkony. Dávám 4*, avšak po první části jsem doufal i v 5*.(19.7.2014)

  • Boogeyman
    *****

    Po první díle za pět. Vzhledem k tématu něčekaně strhující a napínavé, věřím, že bych dal bez problémů všechy díly za sebou.(31.1.2013)

  • Pepinec
    ****

    Všem těm vlastencům, kteří do kin posílají filmy jako přes kopírák na to samé téma, akorát s jiným názvem - takhle to má vypadat. Ukazovat vám to musí Polka a v kinech to paradoxně uvidí jen klikař... Kvalita by mohla Hořícímu keři platit za reklamu, protože tolik kvality pohromadě jsem neviděl ani na olympiádě. Už se mi ale to neustálé vracení a hnípání se v minulosti pomaličku zajídá, protože z něho mám pocit, že slovo úsměv přibylo v česko-slovenském slovníku až po revoluci. Je dobré připomenout si občas historické milníky, ale docela by se mi ulevilo, kdyby k tomu do budoucna sloužily už jen státní svátky a kdyby se Hořící keř stal třešničkou na dortu a špuntem zároveň. (Challenge Tour 2015, film č.30)(27.4.2015)

  • Madsbender
    *****

    Wow... po zhliadnutí všetkých troch častí... nemám... slov... Absolútna špička na poli českej seriálovej produkcie s vynikajúcim obsadením a dychberúcim spádom deja. Zatiaľ prekvapenie a zážitok roka číslo 1 - minimálne z Čiech. Neudelenie ani nenominovanie na nijakého Oscara je svätokrádež.(11.2.2013)

  • KlárkaS
    ***

    Ve srovnání s ostatní českou seriálovou a vlastně i filmovou tvorbou je Hořící keř docela fajn. HBO poskytlo peníze, díky kterým mohla Agnieszka Holland i díky svému talentu vykouzlit světový look. A příběh Jana Palacha je taky poměrně vděčné téma. Takjo, jenže když už to teda dosahuje takové vysoké úrovně, je na místě tuhle minisérii srovnat taky s jinou televizní tvorbou, třeba právě od HBO. Ale srovnávat herecký výkon Tatiany Pauhoufové s Kate Winslet je asi mimo, že. Co ale nejvíc bolí je, že když už zprostředkovaně sleduji pro náš národ tak důležitý historický moment, chci něco víc, než jen ukázku toho, jak neférová a smutná doba to byla. Chci cítit pocit hrdosti za to, že k tomu národu patřím.(10.2.2013)

  • *CARNIFEX*
    *****

    5 mesiacov pred okupáciou Ruských vojsk na území ČSSR, študent filozofickej fakulty Ján Palach urobil niečo čo otriaslo celou zemou. Polial sa benzínom a zapálil na protest proti komunistickému režimu. Bol prvou a zároveň jedinou živou pochodňou, ktorá dala jasne najavo čo si o režime z neďalekého východu myslí. 4 dni po jeho smrti v novinách vychádza článok s vyjadrením poslanca Viléma Nového, ktorý jeho skutok označil ako krok chorej osoby, ktorá bola oklamaná svojimi prívržencami. Klamstvá ohľadom studeného ohňa pobúrili matku zosnulého natoľko, že sa rozhodne konať. Za pomoci advokátky Burešovej žaluje Nového o ochranu osobnosti. Nežil som v tej dobe. Nie je mi príslušné hodnotiť ako sa v tom čase ľudom žilo. Od rodičov, starých rodičov so počul rôzne názory. Na vtedajší režim sa prevažne sťažovala len cirkev, inteligencia či herci. Nie, nespochybňujem krutosť tej doby. Je zrejmá. Myslím si však, že najväčšie zverstvá nás ešte len čakajú. Radšej odstáť rad na mandarínky, ako nemať čo do úst. Film je skvostom českej tvorby a úplne si získal môj rešpekt. Toto je jeden z najlepších filmov aké som videl.(13.10.2013)

  • Foox
    ****

    V České kinematografii nemá Hořící keř obdoby, od výpravy, přes triky až po hudbu. Největší síla celé trilogie je ve scénách beze slov. Ať už, když se nic netuší matka dozví o upálení svého syna, zástup spoluobčanů se svíčkami u jejího domu nebo psychický teror, který prožívá sama doma nejen pomocí telefonu. 90%(26.2.2013)

  • Pilda17
    ****

    Tak tomu říkám kvalita, dlouhou dobu jsem se Hořícímu keři vyhýbal, hlavně kvůli délce. Nelituji ani minuty, protože doba komunismu je zpracovaná velmi dobře, do toho perfektní hudba, herecké výkony a dokonalá atmosféra. Jednu hvězdu strhnu za tu extrémní délku, věřím, že by se to dalo o pár minutek zkrátit, najdou se bohužel i slabší místa. To ale kvalitu scénáře a hlavně příběhu vůbec nesráží, HBO bývá záruka a toho se začnu držet .. 8/10 = 88%(8.10.2014)

  • Aky
    ***

    Nesdílím zdejší nadšení. Jako do značné míry dokumentární obrázek, jak to působí, je to hrubě nepřesné, byť se to tváří jako historicky věrné, a jako drama se zdá, že se to drží natolik úporně skutečnosti, až to jako fabulační záležitost příliš nefunguje. Čechov: jestliže ve hře v prvním dějství visí na stěně puška, musí nejpozději v posledním dějství vystřelit. Z tohoto pohledu nerozumím, proč si třeba soudkyně na schodech láme podpatek, proč se v závěru zničehonic odehrává vášnivý manželský sex a spoustě dalších momentů, které jsem už pro jejich zbytečnost zapomněl. Vlastně to všechno funguje zejména díky síle námětu a skvělým hercům v čele s Ivanem Trojanem.(16.2.2013)

  • Aidan
    *****

    Těžko na tomhle filmu hledám šrám. Nejvíce mě vyděsila plíživá normalizační destrukce duše. Z dnešního pohledu jsou hranice mezi dobrem a zlem vidět poměrně jasně, ale tehdy, když byla minulost ještě současností, mnozí sklouzli na "temnou stranu" docela nepozorovaně, třeba jen pro snahu ochránit své nejbližší. Cesta pak vedla od kompromisu ke kompromisu a nakonec ke zlomenému svědomí. Agnieszka Holland mi připravila mocný apel vůči mravní ukolébanosti. Burcuje mě, abych si dával pozor na všechny snazší, příjemnější a bezpečnější životní volby, za něž se platí byť jen trochu nahrbenými zády.(18.12.2013)

  • lamps
    ****

    200 minut vytříbené filmařiny a nádherné výpravy pouze proto, abychom se dozvěděli, že komunisté byli/jsou manipulační a bezcitné svině? První dvě epizody fungují po scénáristické i dramaturgické stránce naprosto výtečně a příběh rozprostřený mezi mnoho charakterních postav se odvíjí stejně hladce a nenuceně jako život Brunejského sultána, avšak v poslední části je bohužel degradován na chabě gradované soudní přelíčení, které dává až moc prostoru politice a potlačuje skutečné lidské emoce, v tak hojné míře přítomné v předešlých dvou dílech. Přesto se však jedná o výjimečný počin, co do režie, hudby a hlavně herců splňující takřka světové parametry pro silné životopisné drama. Zde je cesta, kterou se musí český film vydat, a hmotná mezinárodní ocenění na sebe jistě nenechají dlouho čekat. 85%(17.5.2014)

  • dr.horrible
    *****

    Hořící keř má svoje chyby, ale nedýchal som väčšinu štvorhodinovej stopáže, tak myslím, že si zaslúžia byť odpustené. A Jaroslava Pokorná by mala dostať aspoň toho Leva, keď už tu nič lepšie nemáme.(12.2.2013)

  • Šakal
    ****

    „Strach je přirozený. Jen hlupák nemá nikdy strach, protože nemá dost fantazie, aby si dokázal představit, co všechno se může stát. Je ale potřeba ho překonávat“.....pronesla ( v roce 1992) D. Burešová a já (v roce 2013) říkám resp. děkuji paní Burešové za překonání toho jejího (strachu) a následného boje s větrnými mlýny, který tehdy podstoupila resp. následně vždy podstupovala. Stejně tak děkuji scénáristovi Š.Hulíkovi a režisérce A. Holland za zfilmování této látky. Snad bylo i (osudem) předurčeno, aby právě toto (pro náš národ tolik ožehavé téma) bylo zpracováno pohledem „zvenčí“, avšak člověkem (zralou ženou), která s touto dobou (zemí) byla tehdy úzce spjata a naopak mladým člověkem (dospívajícím mužem), který tuto dobu nepamatuje resp. pouze zprostředkovaně z vyprávění, médií, literatury...., tudíž bez osobního (zkresleného) sentimentu. Z této konstalace (pomineme-li sílu samotného činu) celý projekt (bez sebemenších pochybností) těží nejvíce. Snímku (sérii) vévodí skvělá výprava (HBO opět potvrzuje statut vysoké kvality) s umně dotvořenou atmosférou let šedesátých, nápaditá kamera M. Štrby a velmi jistá režie A. Holland. Mladý Š. Hulík se pro změnu postaral o to, že dialogy psal sám život, tj.„nešustí papírem“, ikdyž (objektivně si přiznejme) kolikrát je to „na hraně“, nikoliv však „za hranou“ (to zejména v případě (vy)hrocených situací), kdy je však snadné resp. snadnější pro diváka pochopit, proč k tomu Hulík sahá. Avšak jak říkám, nikdy to nepřekročí mez (snesitelné) únosnosti, což (po pravdě a při sebelepší vůli) nedokážu objektivně posoudit, zda-li je tomu tak díky mladému scénáristovi nebo tomu ten potřebný punc uvěřitelnosti vdechují až samotní přesní herci. Přičemž osobně pro mě vévodí I. Bareš resp. J. Budař, ale ani ostatní nijak nezaostávají, což je příjemným zjištěním. P.S. byť (objektivně) chápu důvody, které tvůrce vedly k „rozmělnění“ do třídílné Tv minisérie, subjektivně se nezbavím dojmu, že toto téma si plné (kino)sály zasloužilo resp. žádalo a je smutným faktem, že nikoliv tento snímek resp. minisérie, ale Troškovy Babovřesky v současnosti lámou rekordy (v) návštěvnosti. M. Forman kdysi prohlásil resp. připodobnil komunismus k zoologické zahradě a demokracii k džungli. „V džungli zvířatům hrozí spousta nebezpečí, ale jsou svobodné. V ZOO jsou v bezpečí, je o ně postaráno (dostanou nakrmit....), ale nemají svobodu". Nevím, zda-li je to čistě můj subjektivní pohled, ale začínám mít (poslední dobou) neodbytný pocit, že stále více a více lidí, by dalo (u nás) přednost životu v „ZOO“. Takže je potřeba (resp. milerád snímku odpustím) i ty některé zřejmé nedostatky („staré dobré bolístky“-kažkdý ví popř. uvidí“). Tak nějak se zde „trpějí resp.snášejí“ snadněji. To i ve světle skutečnosti, že jsem měl (téměř po celou dobu trvání) „stáhnuté hrdlo a knedlík v krku“. Takže, „odpuštěno“. Minimálně do doby, něž někdo přijde s lepším (vyzrálejším) pohledem. Bude to mít však zatraceně složité, laťka byla nastavena hodně vysoko. S osobní poznámkou (poznámkami) na závěr. Byť jsem zmíněnou minisérii (bez semenšího problému) dal v jednom zátahu, nemůžu se ubránit dojmu, že (zejména v průběhu druhé části druhého dílu) dochází k občasné viditelné ztrátě tempa. Je to však (i) pochopitelné, přičemž otázkou zůstává, zda-li bych podobný pocit měl i v případě dávkování (do) jednotlivých dílů.... Hořící keř není dokument, takže (tvůrci to ostaně ani sami nezastírají) čistě kvůli „větší působivosti“ sahají v dosti případech, k „fikci“, resp. historickým záměnám. Je otázkou (na zvážení), zda tomu bylo zapotřebí. Na druhou stranu, když s tím nemají problém ani Ti, kterých se to (ne)přímo týkalo, je přinejmenším irelevantní, pokud bych napsal, že já ano. 85% P.P.S. a teď bych poprosil (Š. Hulíku) podívat se na dr. Miladu Horákovou...(26.2.2013)

  • IQ Tiqe
    ****

    Ale jo, dobrý, jenom ten závěr jsem čekal jinačí. Ukázka manipulativního chování totalitního režimu. Při sledování mě napadaly výrazy jako „bezmoc“ a „svině“.(8.6.2014)

  • MikeCool
    *****

    V poslední době filmy české produkce nedosahují moc velkých kvalit a tak jsem se jim spíše vyhýbal, ovšem Hořící keř mě svojí mrazivou tématikou z dob komunismu, konkrétně upálení Jana Palacha naprosto uchvátil. Viděl jsem zároveň snad nejdelší film vůbec a musím uznat, že mi vůbec nepřipadalo, že se dívám na skoro čtyřhodinový film, protože se tu pořád něco dělo a pořád se mi z toho mrazivého tématu tajil dech a srdce bušilo o sto šest. Myslím si, že každému antikomunistickému člověku bude po shlédnutí tohoto filmu naprosto spokojen. Velký palec nahoru si také zaslouží nádherná hudba, která dodávala v už tak dobré atmosféře nádherný prožitek z filmu.(28.11.2013)

  • boshke
    *****

    Opravdu velké dílo. Na jednu stranu nepřináší (v zásadě) nic nového. Filmů o komančích už každý viděl tucty, každý už měl - minimálně díky filmovému plátnu - tu možnost pocítit ten strach, tu bezmoc, tu touhu vystoupit z řady a postavit se režimu... Na stranu druhou je Hořící keř opravdu velmi dobře natočen, s celou plejádou skvělých českých herců (i ten Kotek se dá snést), silným příběhem a skvělou hudbou. Dlouhé... ale výtečné... 90%(12.5.2016)

  • pepo
    *****

    Obrovské Fuck you od HBO pre ostatnú českú aj slovenskú seriálovú produkciu. 1. diel 100%, 2. diel 80% 3. diel 100%(10.11.2013)

  • swamp
    *****

    "Vzhledem k tomu, že naše národy se octly na pokraji beznaděje a odevzdanosti, rozhodli jsme se vyjádřit svůj protest a probudit svědomí národa. Naše skupina se skládá z dobrovolníků, kteří jsou odhodláni se dát za naši věc upálit. Já jsem měl tu čest vylosovat si jednotku, a tak jsem získal právo napsat první listy a nastoupit coby první pochodeň. Naše požadavky jsou: 1) okamžité zrušení cenzury 2) zákaz rozšiřování „Zpráv“. Jak viděno, naše požadavky nejsou přemrštěné, spíše naopak. Jestliže naše požadavky nebudou splněny do pěti dnů, to jest do 21. 1. 1969, a nevystoupí-li lid s dostatečnou podporou (časově neomezenou stávkou) našich požadavků, vzplanou další pochodně. Pochodeň č. 1 P.S. Věřím, že naše národy víc světla potřebovat nebudou. Leden 1968 začal shora, leden 1969 musí začít zdola (má-li začít)."(3.2.2014)

1 2 3 4 5 6 12 23 33 44