Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Lidé již od dávné minulosti milují záhady a tajemné věci. Druhá světová válka a tajné německé vojenské programy na záchranu třetí říše jsou přímo živnou půdou pro vznik těchto mýtů. Podzemní továrna v Chebu je opředena hned několika záhadami přetrvávajícími až do dnešních dob. Jaká je ale skutečná pravda? Co se skrývá v nejmodernější letecké továrně na území bývalého Egerlandu? Opravdu zde byly vyráběny německé diskoplány? Co je pravdy na tajných chodbách vedených až do sousedního Německa? Byla skutečně podzemní továrna osmi patrová? Těmito otázkami začalo mnoho dní našeho bádání. Deset let jsme navštěvovali bývalou chebskou leteckou továrnu, abychom našli odpovědi. A teď konečně přišla doba, kdy skončí mýty a nastává čas pro skutečnost. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (1)

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Mníchovská dohoda a razom bolo mesto Cheb (Eger) v Nemeckej ríši a nadšení dav víta Hitlera a Göringa ako svojho osloboditeľa. A keďže tu v roku 1938 vznikla firma Wrede & Wiedehold na výrobu súčiastok do lietadiel a mala už aj vlastnú učňovskú školu. Továreň bola vybudovaná v priestoroch bývalej fabriky Staniol-Kapsel-Fabrik na Švédskom vrchu v blízkosti statku Dodnerhof. V roku 1938 na základe Mníchovskej dohody boli Sudety pripojené k Nemecku a preto bola táto firma podľa Ríšskeho zmocňovacieho zákona (Gesetz zur Behebung der Not von Volk und Reich) zo 27.10.1939 znárodnená a ríšsky minister letectva Herman Göring nariadil vznik spoločnosti FWE - Flugzeuqwerk Eger GmbH (Letecká továreň Cheb, s.r.o). Tá bola založená 12.1.1940 a vtedy začala výstavba novej továrne. Mimo budov ju tvorila aj vzletová a pristávacia plocha 1400x53 m, 900 m približovacích plôch, 15 parkovacích plôch lietadiel, kompenzačný kruh s 100 m dráhou a nastrelná betónová stena. Závod bol otvorený v roku 1942. Priamo v areály bol vybudovaný tábor pre vojnových zajatcov z nimi okupovaných krajín (najviac ich bolo z Francúzska a okolitých krajín a potom od druhej polovice roku 1941 výlučne pre sovietskych zajatcov). Výrobný program tvorila výroba leteckých súčiastok a dielov lietadiel, opravy a údržba lietadiel a konečná montáž a prestavby lietadiel. Vyrábali sa tu lietadla He 111, He 177 A, He 219, Me 262. Objem výroby bol 5 lietadiel týždenne. V podniku pracovalo okolo 5000 zamestnancov z okolia Chebu, nemeckých odborníkov a zostatok vojnoví zajatci. Prvý americký nálet na továreň a letisko 14.2.1945 veľa škody nenarobil, ale druhý zo dňa 25.3.1945 bol už likvidačný. Po obsadení Chebu 3. americkou armádou v ktorej zostave bojoval aj oddiel podplukovníka Síteka (vyčlenený z 1. československej obrnenej brigády). Prvé kroky Američanov viedli na letisko odkiaľ odviezli všetok zaujímavý materiál, predovšetkým všetko, čo sa týkalo prúdových lietadiel. Výborný dokument kde sa prvá polovica zaoberá históriou a až druhá pátraním v starých priestoroch. K tejto téme a k oslobodeniu Chebu som sa vyjadroval v komentári "Hľadanie strateného času (diel 7.)". Chvályhodný je záver, ktorý vyvracia rôzne špekulatívne fámy a všetko uvádza do reality. ()

Reklama

Reklama