poster

Černá kočka

  • italský

    Gatto nero

  • anglický

    The Black Cat

Horor

Itálie, 1981, 92 min

Režie:

Lucio Fulci

Předloha:

Edgar Allan Poe (povídka)

Scénář:

Lucio Fulci

Kamera:

Sergio Salvati

Hudba:

Pino Donaggio

Kostýmy:

Massimo Lentini
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (69)

  • Morloth
    ***

    Fulci překvapil. Práce s kamerou mne zaujala. Střih místy též. Využití lidských a kočičích očí v některých situacích nahánělo hrůzu, jen všeho s mírou. I dík tomu byla atmosféra semo tamo velmi hustá a přiznám se, že jsem se i bál. Tzn. snímek splnil, co si předsevzal. Horší už byly další typické Fulciho neduhy. Scénář vskutku jak z partesu, odvolávat se na Poa je poněkud diletantské. Haprující logika, co naplat, mistr Fulci je v tomto kabrňák. Herci jak prkna, ale ne všichni, překvapivě. Nahotinka tu byla jen jedna a její nahota se dala i odůvodnit. Lacinost triků a hudby se dala čekat, tudíž, dobré. Plác, plác.(21.12.2009)

  • POMO
    ***

    Nebyť tých všadeprítomných focusov na oči, ani by ste v tom nespoznali Fulciho. Scenáristicky prehľadný thriller s minimom krvi, natočený v lokalitách anglickej dedinky. Jemné mysteriózno okolo čiernej mačky a jej majiteľa, hrdina-detektív, hrdinka-novinárka, a postupné rozplietanie záhady okolo vrážd, páchaných spomínanou mačkou. Jeden z najkonvenčnejších, no v rámci mainstream filmárčiny aj najsolídnejších Fulciho opusov, zvládnutý herecky, obrazovo i hudobne (profík Pino Donaggio). Jediným problémom je absencia skutočného napätia. Miestami je to trochu nuda.(20.1.2004)

  • Lima
    ****

    Poslední opravdu dobrý film Lucia Fulciho. Jeho typický fetiš na oči je zde sice dohnán do extrému (nekecám, když napíšu, že je tu dobrých 30 detailních záběrů na oči), ale děj dává poměrně smysl, protože se opírá o dobrou povídku E.A.Poea (s jejíž některými motivy úspěšně koketoval i Roger Corman v 60.letech), některé mordy jsou úsměvně naivní a některé naopak solidně zrealizované a na poměry Fulciho filmů je tu opravdu slušná hudba. Co se týče pro Fulciho tak typického násilí, to tu není tak naturalistické a s krví poměrně šetří, ale celé to kočíruje s přehledem spolehlivého řemeslníka.(8.9.2017)

  • Malarkey
    ***

    První setkání s pojmem italský horor nedopadl vůbec špatně, řekl bych. Sám jsem na to byl dost zvědavý. Původní příběh z pera Edgara Allana Poe mi dopomohlo k samotné maturitě, která se pomalu ale jistě blíží, a tak jsem se rozhodl pobavit a trochu přivzdělat příběhu, na kterém se také podílel, jeden z nejúznavanějších italských režisérů, Lucio Fulci, a upravil si to všecko do své vlastní temné podoby. Já na horory zas tolik nejsem, ale když má prvky mystiky, rád se na něj podívám. A E. A. Poe nikdy nezklame. Ani nyní nezklamal. Sice je vidět, že je to všecko staré přes dvacet let, skoro třicet, ale příběh za to rozhodně stojí, nebo spíše povídka, která se po dobu 92 minut pomalu, ale jistě vleče, mrtví přibývají, lidé si nevědí rady a atmosféra neskutečně houstne. Ta mi do celého příběhu dost sedla. Stejně jako samotný příběh. Průser je, že mám rád kočky, a tady kočka je tou sviní, díky které, umírají nepřiměřenou smrtí průměrní lidé. Ale to jsem mohl víceméně vydedukovat už z názvu :D(5.4.2008)

  • Subjektiv
    odpad!

    Detail na kočičí oči, detail na lidské oči, detail na kočičí oči, detail na lidské oči, kočičí vřískání, kočičí škrábání... Smrt. Je čas na další oběť. V rámci originality můžeme sem tam vynechat škrábání či vřískání, detaily na oči však rozhodně ne. Kdo rozmotá to záhadné klubko chlupů? Scénárista to tedy rozhodně nebude...(16.2.2009)

  • ScreamJay
    ***

    “Drzá je, konzervu nežere, nejraděj nakopl bych jí do p….e, potvora škrábe a prská, však kdybych ji vyhodil, hubu mi rozbije Srstka.“ Věru začal jsem zlehka a teď zas trochu přitvrdíme. Černá kočka, stejně tak jako čarodějnice odjakživa ve folklórní symbolice znamená zlo a neštěstí. Tentokráte si vzal legendární předlohu E.A. Poea do svých rukou mistr italského hororového béčka Lucio Fulci a jakpak s ní naložil? Anglický venkov, mlha, ponurá stavení, populární rozpadlé hřbitovy, žádné giallo, žádný slasher, tady se buduje jakési mýtyčno a mystyčno. Sic úvodní titulková sekvence spíš připomíná nabídkové defilé ala Chcete mě (až sem se zatajeným dechem sledoval, odkade vyskočí zlověstná Marta Kubišová), stylistika záběrů, vlastní střih a celková vizuální forma celého filmu je někde úplně jinde než u předchozího City of the Living Dead (1980). Přesto, že Fulci trpí akutním bulvicismem a pro zkondenzování strachu neustále švenkuje kamerou do očí, daří se mu nad poměry slušně budovat jistou znepokojivou atmosféru. Bohužel, pro mě trochu selhává hudební motiv z dílny Pina Donaggia, který by se spíš hodil do dob klasického Universalovského zpracování Černé kočky. A druhý bohužel, samotnou formu a prostředí doplňuje poměrně málo silných dějových motivů (hlavně souboj s číčou a závěrečné minuty). Poe byl mistrem symbolismu a tak vlastně symbolicky v samotném defilé figuruje asi nejznámější motiv z celé předlohy, poctivá venkovská zedničina. Závěrem? I když tady je bez nejmenších pochyb, že hlavní hrdinka je fakt kočka, stejně bych z tý potvory po tej kadenci záběrů nejraděj udělal Whiskas! Z kopky mýtické svázanosti, z archetypální pověrčivosti, z pout zahalených ve věčný závoj mlhy a z pokladnice hororového žánru, dávám [5/10](24.1.2008)

  • MM_Ramone
    ***

    Ako námet pre tento filmový snímok talianskemu režisérovi Luciovi Fulcimu poslúžila rovnomenná krátka poviedka, ktorú v deväťnástom storočí napísal známy americký spisovateľ Edgar Allan Poe. Takáto kombinácia určite zaujme každého, kto má rád horrorovú tvorbu. Ja osobne som bol celkom spokojný. Fulci sa nijak zvlášť prísne nedrží pôvodnej literárnej predlohy, ale na jej základe rozohráva svoju vlastnú zmodernizovanú adaptáciu. ***(28.6.2015)

  • Insilvis
    ****

    Edgar by se divil, co jsme dokázali z jeho intimních sond do temných hlubin podvědomí vytvořit. Příjemně expresivní zážitky přeje Lucio.(24.1.2009)

  • LiVentura
    ***

    Zlo v každém z nás může být umocněno, pokud někdo zvláště oplývá nadpřirozenými schopnostmi..(6.10.2012)

  • juta
    **

    Těžko si člověk představuje, jak může vraždit posedlá kočka, ale evidentně to jde. Přecijen to není úplně to pravé a chvílemi je to všechno na jedno brdo.(31.1.2017)

  • WANDRWALL
    **

    Krásné herečky, vyšinuté reakce, temná vlna napětí se táhne filmem, ale při druhém shlédnutí už to nemá pro mě přílišný účinek. Ten se u mě vypařuje. U některých filmů jako je tenhle. Ale pokud mě něco k němu zase nakopne, tak proč se k němu nevrátit a nepřehodnotit ho? Nyní ale jasná 2.(22.6.2010)

  • LION-MR.T
    *****

    Od Fulciho jsem čekal nějaký slabší film,ale on se vyznamenal svým typickým. Nejsou tu žádné dlouhé probodávajíc nebo řezací rány,ale atmosféru tak velkou,že na její rozřezání bych si musel vzít motorovou pilu. Nejdená se o nijak zvláště vyjímečnou filmovou verzi mé oblíbené povídky od mého oblíbeného spisovatele,ale skvěle zapadá i do moderního dějě.(23.3.2007)

  • giallo
    ***

    V celku povedená Fulciovina, která zaujme dobrou kamerou, hudbou a konzistentním příběhem (co u jiných autorů ne třeba psát, u Lucia se musí vyzdvihnout). Kdyby maestro přidal více promakanějších gore scén a ubral záběru do očí, šel bych s hodnocením i výše.(16.9.2009)

  • darkrobyk
    ****

    Fulci si vybral z povídky E.A.Poa základní motiv příběhu a zbytek dotvořil po svém. Poe je velmi vděčný pro film, ale málokdo ho umí zfilmovat dobře. Osobně preferuji Cormanovu goticky pojatou sérii. Fulci, byť příběh zasadil na anglický venkov, dodržuje italský pohled na Poa. Výborná hudba ( Pino Donaggio), zkraje rozverná, jak ji z italských filmů známe, posléze neklidná, temně smyčcová, až hitchcockovská. Klouzavá kamera využívá též žabí, pardón, kočičí perspektivu. A samozřejmě poněkud více krve ( i když na Fulciho dosti málo). A jistě, oblíbené záběry na oči, zde nejen lidské, ale i, jak jinak, kočičí. Jen jsme stále s napětím čekal, kdy bude nějaké to oko vydloubnuto, nejlépe vyrváno kočičím pařátem...hm...tak zde mistr zklamal. Anglická vesnička dodala příjemné kulisy, včetně nezbytného hřbitova. Během filmu se stále více a více halí do téměř neproniknutelné mlhy, že by si jeden pomyslel něco o Londýně. A nechybí ani kostry, pavučiny, chodby, sklepení a hezkého nabodnutí se dočkáme též. Takové milé pokoukání na dobrou noc.(16.8.2010)

  • Vitason
    *

    Lucio Fulci si určitě říkal, že by nebylo špatné seslat na vždy mlhavé městečko zvířecího zabijáka, který má devět životů, ale já se prostě nedokážu bát něčeho, co má ztěží tři kila a devítiletá školačka to je schopná poslat mohutným nákopem přes celou místnost. (Jo nemám kočky rád. Jsem pejskař:-) Problém je, že kromě hororové složky nefunguje ani nulový scénář, který je zajímavý asi jen tím, že se hlásí ke klasikovi Poeva formátu. Věřím tomu, že se scénáristovi určitě začaly z podlahy ozývat podivné zvuky jako výčitka svědomí. Fulci se tedy snaží navodit atmosféru až nechutně se opakujícími detaily na oči, které ovšem také nefungují. Pochválit můžu jedině hudbu. Ta byla parádní. Černá kočka je naprosto zbytečný horor, který je na Fulciho překvapivě umírněný.(24.1.2008)

  • matestlust
    **

    Slabý průměr.Znám plno jiných Fulciho snímků,které jsou o dost zábavnější.Ale musim zase říct,že je to v celku originální nápad...a ta kočka je vážně hajzl...(28.1.2008)

  • duklak2
    *

    Proboha, vraždící kočka? Ještě, že už Lucio Fulci nenatoči žádný film, neboť je ve filmovým nebi. I když, o mrtvých jen v dobrém. Ale na druhou stranu ho chválím, že z kočky neudělal nějaké vraždící monstrum, jak to bylo v jiných případech. Přece jenom, bylo by to divné udělat metrovou kočku, jak to bylo v jiných filmech se zvířaty (žraloci, krokodýli, chobotnice apod.). Tento film jsem myslel že ani neshlédnu celý, ale pak s vypětím všech svých sil jsem to vydržel až do konce, abych ho mohl zhodnotit. Je to můj druhý film, který jsem viděl od tohoto režiséra. První byl Smrtící spona a byla to hrůza. Tento byl o fous lepší a příště při výběru filmu si dám větši pozor na to, kdo ho natočil.(12.7.2008)

  • Pejpr
    odpad!

    "Máte snad lepší nápad?" "Mam lepší, ale ne tak dobrý!" Tenhle dialogický nesmysl mě fakt probral :D(13.8.2008)

  • Caelos
    *

    Brr, ještě teď mám při vzpmínce na tento film nudné sny. Kvůli tomuhle (a dalším) snímkům se říká, že je Fulci neschopný. Rozhodně ruce i nohy pryč.(6.11.2010)

  • eraserhead666
    ***

    Fulci je jeden z mála režisérů, který do jednoho filmu dokáže narvat scény, které jsou zajímavé, člověka překvapí, nadchnou a chvíli nad nimi přemýšlí a scény, které buď nudí, nebo se nad nimi člověk pousměje. Tak je tomu i u Černé kočky, dobré a špatné scény se střídají v docela dobrém poměru, zápletka je docela dobře budovaná, venkov hororově ponurý, kočka nádherná (i když doma bych ji mít nechtěl - mluvím samozřejmě o té čtyřnohé!!!!!). Jen těch záběrů na ty ksichty by fakt mohlo být méně. On je to takový nehororový (co se týče atmosféry atd. - i když zazdívání je dost dobrá scéna) horor. Ač je to svým způsobem průměrný film, něčím mě prostě zaujal.(26.2.2009)

  • erl
    ****

    Můj kocour naštěstí není taková svině...(24.1.2008)

<< předchozí 1 2 3 4
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace