• D.Moore
    *****

    Takřka bezchybný, dobou vzniku naštěstí nïjak netknutý životopisný snímek se skvělými herci (společné scény Vladimíra Ráže a Zdeňka Štěpánka jsou fantastické), scénářem, který laiky do problematiky zasvětí a znalce nepobouří žádným přílišným zjednodušováním, a Fričovou spolehlivou režií, která zejména z části odehrávající se během války vytvořila opravdu hutný zážitek. A ten strhující konec!(3.1.2012)

  • Sdoom
    *****

    Vynikající, neprávem opomíjený životopisný film a vlastně jeden z nejlepších, který byl v 50.letech u nás natočen. Skvěle a bez ideologického podtextu zobrazená doba Rakousko-Uherska, kdy nebylo snadné se prosadit bez protekce na prestižní pozice. No a Vladimír Ráž je ve své roli naprosto přesvědčivý, navíc mu zdatně sekunduje pan Brodský. Pět hvězdiček mimojiné i za to, že je film nepoznamenán dobou, ve které vznikl.(21.1.2011)

  • Willy Kufalt
    *****

    (2x) Významný český spisovatel historických románů Vladimír Neff se proslavil zejména knižní sérii Sňatky z rozumu o podnikatelských rodech 19. století. Mezi jeho opomíjené záslužné kousky patří i román Tajemství krve, který spolu se stejnojmenní filmovou adaptací představil českému publiku do té doby téměř neznámou osobnost prof. MUDr. Jana Jánského (1873–1921), objevitele základních poznatků kolem rozdělení krve do čtyř skupin. Film nabízí možnost dozvědět se něco víc o tomhle českém průkopníkovi v medicíně prostřednictvím napínavého příběhu plných zvratů podle skutečných událostí. Autenticky navíc zobrazuje těžkou dlouholetou dřinu vědců na pozadí objevování důležité věci v medicíně, které jenom málokdy skončí včas a s uspokojivým výsledkem. Úspěch, slávu a bohatství v příběhu o známém vědci ale rozhodně nečekejte. Příběhu vládne vhodně tísnívá atmosféra kolem touhy zachraňovat lidské životy i přes velký risk a neblahé podmínky v chudé psychiatrické klinice a válečných kasárnach. Oceňuju i různé historické kuriozitky, jako zde třeba archaické laboratórní vybavení nebo zapisování na plakát černým štětcem místo fixy.                                                                       Vladimír Ráž získal v doktoru Janském jednu ze svých stěžejních filmových rolích, postavu se zajímavým osudem a plnou psychologickým proměn, ke kvalitě filmu rozhodně přispělo i obsazení řady dalších hereckých hvězd (Štěpánek, Beneš, Deyl, Hrušínský, Lukavský, Petrovická,...), mezi kterými bych zvlášť zmínil mladého a stále začínajícího Vlastimila Brodského v roli Janského kolegy dr.Kozdery. Spolu se Zemanovou Cestou do pravěku (1955) je tento Fričův životopisní snímek zřejmě nejlepším z období Československého státního filmu 1948–1956 a překvapivě bez jakýchkoliv stop tehdy všude přítomné ideologie. Cíl podat vzdělávání prostřednictvím filmu nemůže vzhledem k obsahu uškodit ani současným divákům. (95%)                                                                                                                                                                                        (deníček - Z československého filmu 50.let: Dramatické příběhy ze současnosti a moderných dějin)                              Tematicky podobné filmy v domácí produkci: Mykoin PH 510 (1963), Louis Pasteur (TV 1977)(29.8.2017)

  • Sandiego
    ***

    Z plejády životopisných filmů, které se staly průvodním jevem socrealistické epizody našeho filmu se jedná rozhodně o nejživotnější snímek. Janský má v sobě jiskru života, zatímco u ostatních filmů se velké postavy podobaly spíše z hrobu vytaženým a nabalzamovaným mrtvolám. Navíc se snímek zdárně vyhýbá ideologickým klišé (lékař není zároven bojovníkem za práva lidu, jeho hlavním nepřítelem není buržoazie, ale lidská závist a zakořeněná nedůvěra) a fakta tak zkresluje o poznání méně. Přesto však je snímek stále akademický, naplnuje jen obvyklé schéma zázračně nadaného člověka, který bojuje s mnoha překážkami a vítězí (i když zde bohužel až po smrti), zatímco jeho rodinný život je jen plochou, někdy až zbytečnou ilustrací. Některé postavy jsou ryze schematické, jediný, kdo může hlouběji zaujmout je přísný a náladový lékař v podání Zdenka Stěpánka, jenž jako první pochopí cenu Janského objevu, najevo to však dává velmi originálním způsobem. Navíc filmu ani nesedlo natočení v barvě, lépe by se k němu hodil obraz ve škálách šedé - Stallich svou věrností agfě dokonale pohřbil svůj talent, který zde jen náznakově probleskuje (atmosfericky výrazná scéna z válečného lazaretu). O čtyřech hvězdičkách se dá v tomto případě uvažovat jen v kontextu doby, kdy šlo o vymykající se dílo (Frič vychází z tohoto období více než se ctí, dokázal v něm překonat schematičnost v okupačním "thrilleru" Past a najít vnitřní patos a podstatu socialistického boje v Zocelení, natočit Císařova pekaře a Pekařova císaře - film jakoby z jiného světa, snad jen ty jeho agitační komedie nemusely spatřit světlo světa), z odstupem času však z filmu sálá chlad a přílišná jednoznačnost.(26.9.2011)

  • evapetra
    *****

    Odivuji práci našeho doktora Janského, proto jsem moc ráda, že na motivy jeho života a vědeckého bádání vznikl film, na kterém se podílelo tolik vynikajícíh tvůrců. Na výsledku je to pochopitelně znát, moc mě potěšil a bylo by určitě velmi dobré, kdyby byl film dostupnější a častěji dáván v české televizi, at nás může být potěšeno více.(3.2.2019)

  • - Při natáčení scény transfůze suplující odborný lékař provedl při filmování vpich levou rukou. Vladimír Ráž poté však jehlu vytáhl pravou rukou. S nedostatkem se Ráž obrátil na režiséra, který však scénu ve filmu již nechal. (M.B)