Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Filmová pohádka, ve které spolu s herci hrají animované postavy.  Podlesí je malá vesnička, kterou se před lety přehnala válka s Turkem. Dobré houbové víly byly tehdy požádány o pomoc, ale protože vykonaly dobro i zlo zároveň, byly potrestány a staly se z nich houbové baby. A na Podlesí za to padla kletba. Teď přišel čas vše napravit, ale ve vsi se objevil Drak. A tak zatímco se Toník snaží zachránit svou milou Bětku ze spárů zlých víl, jeho strýc Kovář se, se svými zaměstnanci Veverkou a Křečkem, vypraví na Draka. Hlavní myšlenkou pohádky je, že se zlem nelze bojovat hrubou silou, ale naopak – rozumem, srdcem a odvahou. Kovář z Podlesí má poklidné tempo klasických pohádek a bez zbytečného spěchu vypráví příběh, ve kterém jde, jako v každé pohádce, o souboj dobra a zla. A protože je to „pohádka, ve které je všechno tak trochu jinak“ není ani dobro a zlo až tak úplně jednoznačné, a stejně jako děj filmu, je i jeho závěr nečekaný a originální. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (98)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Půjdu lehce proti proudu a řeknu, že jsem čekal něco strašlivého, a dostal něco až překvapivě snesitelného, byť mám dojem, že schovávání se za masku originality je trochu přehnaná snaha zakrýt nedotaženosti zejména v oblasti výstavby příběhu. Na druhou stranu, když přistoupíte na to, že zkrátka z nějakého důvodu tam lidem nepřijde divné, že mluví nejen některá zvířata (ta jsou zrovna "v rámci možností" vysvětlená) ale i stromy, máte poměrně neotřelou a sympatickou pohádku, s nějakou tou drobnou satirou navrch:) Animace hlodavců naprosto super, po vizuální stránce je pohádka velmi příjemným překvapením i jako celek. Takže ode mě 60%. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Už mi začíná být Pavla Göbla trošku líto. Oceňuju sice jeho snahu o určité bourání stereotypů v žánru, když to ale jde proti smyslu a tempu vyprávění (po půlce stopáže se nudíte k smrti), je to špatné. Na výpravě a relativně dobrých tricích dítě neutáhneš. 30%. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,TAK CO? UŽ VĚŘÍŠ V POVÍDAČKY? UŽ VĚŘÍŠ V NĚCO, CO SE NEDÁ ZMĚŘIT A ZVÁŽIT, SPOČÍTAT A VYSVĚTLIT?.…“ /// Takový nic. Z pohledu dospělýho bych si troufl říct, že kokotina, ale dětská duše může bejt spokojená (mladej koukal a bral to s klidem). Mluvící postavičky veverky, křečka, kusu dřeva, lidí (a jó, ty vlastně mluvit maj…) a drak, kterej sice vypadá jako dinosaurus, ale smát se mu nebudete (jakože není k smíchu vole!). Bohužel (bohudík?) jsem dospělej, takže to pro mě byla neskutečná nuda! Jestli je tohle letošní vánoční pohádka, tak dobrovolně polykám kost. Na chíře (s otorinolaryngologem) bude tutově prdel (jako sranda…) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chcu udělat parchantům radost (svejm, pro cizí bych se obětovávat nedoporučoval). /// PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Vlastně je mi docela líto, hodnotit Kováře z Podlesí takhle nízko. Ale ten film dohromady prostě nefunguje. Jednotlivosti jsou až výborné, herecky Polívka, Somr, Seidlová a dabéři loutek. Spojení herecké akce s mechanickou loutkou a dalšími zajímavý triky (využívání camery obscury) je odvážné a smělé a přála bych si takových prvků vidět v českých filmech víc. Zajímavé je i zasazení pohádky do jiné časové epochy, než bývá běžně v kraji zvykem... Z toho plynou neokoukané kostýmy atd. Ale dětští herci jsou vyloženě slabí, scénáři chyběla pevná ruka dramaturga a tak je pohled na celek bohužel jen přehlídkou nevyužitých příležitostí. ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Kovář z Podlesí asi v Podlesí na věky věků zůstane a nestane se pravidelným návštěvníkem domácností o Vánocích, Velikonocích, Hromnicích, dnů české státnosti a významných dnech. Hezké výtvarné zpracování se poněkud utápí v pomalém tempu, vtípky blikající na diváky jak jiskřičky z pohasínajícího ohně jsou spláchnuty vlnou nudy a ani roztomilý psík, netopýr, oslík a půvabné loutky příběh nepozvednou ani na úroveň běžného průměru nedělních kulisových pohádek. Snad že šarm většiny postav je takový neolitický, vtipy v nejlepším případě gotické a renesanční zůstává pouze myšlenka, kterou se však, zcela v duchu současnosti, nepodařilo zrealizovat a zůstala jen ve formě plánů na nejbližším stavebním úřadě. ()

MMR 

všechny recenze uživatele

Totálně nesmyslný dialogy, megapatlanina a idiocie na sto entou. Tak takhle bych v krátkosti charakterizoval tuto "pohádku". ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Som rozčarovaný a úprimne rozhorčený, že po tak dlhej dobe vyčkávania a trpezlivého pozorovania diania okolo Göblovho filmu dočkal som sa tak nevýrazného a nezmyselného výsledku. Už sa vlastne ani nedivím, že sa krátko po uvedení rozhostilo ticho a ja sám som naň zabudol. Pritom už samotný nápad so zapojením nevšednej animácie a lámaním zovšednelých rozprávkových idiómov zdal sa byť ambicióznym a zábavným... 10% ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Fakt nevím, co si o tom mám myslet. A to tak, že skoro po všech stránkách. Kolikrát jsem si říkal něco jako „opravdu to tady chtěli střihnout?“ nebo „tahle hudba k této scéně?“, takže tahle pohádka mě sice občas překvapovala, ale nakonec ani nevím, jestli to znamená, že je Pavel Göbl geniální, nebo diletant. Navíc, jestli používá slova jako „rurální“, tak to asi nebude pro děti. Ale musím uznat, že řada situací mohla za jistých okolností působit vtipně. Ale ty okolnosti tu prostě nenastaly, což je tak trochu k nepřežití. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Je to celkově zmatek. Dadaistické záběry, takže to nedrží pohromadě. Kouzlo nesmyslu musí mít svou přísnou, byť skrytou logiku, jinak se ztrácí. Tři věci se dají ocenit: výtvarnou stylizaci na pomezí Svěrákova Kukyho a vidění Tima Burtona, pokus o propojení živé akce s animací a pár herců v čele s Bolkem Polívkou, snažících se najít v překombinované historce řád a vtip. Jenže jim v tom brání jednak mnohomluvnost, celá historie prokleté vsi se odvypráví kostrbatými oznamovacími větami, jednak rozkolísaný jazyk: bez varování skáče od výrazů typu "rurální" k jadrnému "Já myslel, že jdete kadit". Mladý pár své dialogy pouze bez výrazu přerecituje, ale pořád vzbuzuje víc příchylnosti než užvanění plyšoví hlodavci, vedle chipmunků nejprotivnější a nejzbytečnější animovaná zvířata v dějinách filmu.Jsou zde zajímavé technické hračky dětského vynálezce.Přehlídka zbytečných záběrů bez účelu, dlouhých vysvětlivek bez pointy, nahodile se zjevujících bytostí. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Pohádce jsem se, vlastně kvůli hodnocení zde, úspěšně vyhýbala, ale dneska jsme na ni s dětmi náhodou narazili a je moc pěkná. Děti se dobře baví a mě zaujala, aniž bych tušila, že se jedná o tolik kritizovaného Kováře z Podlesí... Proti gustu ostatních diváků nemám nic, ale aby měla tato pohádka nižší hodnocení než uvřískané, hysterické slátaniny, které se na obrazovky kolem Vánoc často dostávají, to mě zaráží. Možná měli vysoká očekávání a možná by nebylo od věci pustit si ji s odstupem času... ()

hrona 

všechny recenze uživatele

Tenhle film dospělého diváka zaručeně bavit nebude, fádní a velice nudný příběh, s ne moc dobře vytvořenou animací, herecké výkony také nějak zázračné nejsou. Zkrátka hoďka a půl zoufalosti. Jedna hvězdička je za mojí ratolest, která statečně vydržela až do konce s otevřenou pusu. Což já měl sice taktéž, ale díky poslechu ústřední melodie, což je renesanční variací na Living in the Past od Jethro Tull, pro českou pohádku se moc nehodící. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Divný film. Poetika a výtvarno se mi líbily, ono to má blízko ke Kuky se vrací, a ten zas k hrám typu Machinarium. Kamera je velmi dobrá, jak ve snímání krajiny, tak navození nálady, dokonce si párkrát hraje se zlatým řezem. Ale žasl jsem nad některými „nápady“ (ona nestačí víla, houbové víly, vynálezy a mluvící křeček a veverky, on tam ještě musí být za humny hodný drak) nebo některými dialogy (Ty asi nejsi kůň, co? - Ne, já jsem drak. - Aha. A můžeme být kamarádi? - Tak jo, když na mě neřekneš, že sem chodím na uzené.). Některé scény jsem si musel vracet - třeba jsem vůbec nepochopil, proč tam najednou lítá nějaký andílek, a ony jí houbové víly vytřásly duši z těla - ale tak, že to člověk nemá snad ani šanci postřehnout. Podobně jsem si říkal, kam najednou z jejího těla zmizeli pavouci? Až později jsem v jiné recenzi našel, že v sekundovém záběru jsou na Bětce vidět netopýři, takže mi mělo jako divákovi dojít, že oni ty pavouky sežrali. Nu, na těch pár pikosekund, kdy se tento záběr objevil, ne, nedošlo. On vůbec film vůbec nepracuje s dramaturgickými vrcholy - každá klíčovější situace je podána zastřeně, skoro utajeně, nebo nicotně a rozvláčně, jako by o nic nešlo. Třeba vypjatá chvilka u dračí jeskyně. Budou nebo nebudou bojovat? Ne, budou si povídat a filozofovat. A pak jsou zde rozhodné chyby - třeba že obyvatelé vesnice se bojí strašidelného mlýna, ale najednou tam stojí před ním, jen aby mohli střílet na draka, o kterém nevěděli, že se tam objeví? Uvědomil si někdo, že Toník jde podzemím za vílou celou noc a většinu druhého dne, a beze spánku a bez jídla? A pak jde na draka a furt nemá hlad a furt nespí? Nepochopil jsem postavu šlechticova syna - on jako blb nevypadá, ale chová se. Tudíž mně, jako divákovi, mělo být více sugerováno, že je to vlastně pablb, protože ta postava se chová nekonzistentně. Být ta postava od začátku koncipovaná jako ten blb v Mrazíkovi, co huhňá Nastěnku chci za ženu, tak to celé působí daleko líp. Stejně tak postava Bětky je hrána hodně neschopnou herečkou, které se její projev nedá moc věřit. Jo, a taky jsem nepochopil, proč jsou v celém filmu odkazy na film Frankenstein, ať v úvodní scéně s bleskem nebo později u zástupu lidí s loučemi, proč to? S pohádkou to nemělo žádnou soudružnost, vnitřní fór, nic. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

CITÁT - Tak už běžte, ať na vás nevyskočí nějaké strašidlo.......... Teda, páni radní, to je hloupost. Nejhorší Česká pohádka, co jsem v poslední době viděl. Něco tomu ukradlo slepice a teď si to chce hrát na vojáky. Člověk by brečel. ()

Karlas 

všechny recenze uživatele

Myslím, že je to moc pěkně udělaná pohádka, přesto, že děj je velmi roztáhlý a v některých místech až prázdný. Domnívám se však, že jede po dlouhé době o moc pěkný animační a probarvený počin s Bolkovským stylem i zajímavou myšlenkou, která asi mnohé nemile překvapila, mne však celkem příjemně . ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Kritický humbuk, který se strhl kolem této nové pohádky a označil ji za nesmyslnou podivnost, selhávající v nejzákladnější schopnosti vyprávět a "udržet nit", osobně vnímán jako dosti nemilý omyl. František Fuka si zakládá svoji kritickou "osobitost" na tom, že co nejpodrobněji sleduje děj a hledá sebemenší skulinku, kde dramaturgovi či skriptce něco uniklo. Tím dokazuje jen to, že je velmi pozorným divákem, který se ale bohužel zajímá o naprosté malichernosti a ne o podstatné rysy zhlédnutých filmů. Zde jeho přístup, který lze těžko označit za plnohodnotnou kritiku (naštěstí vše probíhá v rámci blogu, takže není třeba s pojmem kritika tak doslovně pracovat), ovšem příliš na místě není. Zatímco Fuka vše vidí skrze neprůstřelné zákony logiky a racionalismu, Kovář z podlesí a jeho svět prostě na tyto návyky moderní západní civilizace nehrají a dobře si to uvědomují. Vezmeme si třeba Fukův útok na mechanismus, skrze nějž byly zaklety tři houbové víly. Ano, tento proces neodpovídá přírodním zákonům tak, jak se s nimi každodenně setkáváme a nedá se vysvětlit psychologicky/sociologicky/matematicky/anatomicky a bůhvíjak jinak. Je třeba ale vzít v potaz, že jde o zkazku, která nejprve ožívá skrze stylizované obrazy Laterny Magiky, a je povídačkou, které věří jen na první pohled naivní Bětka. Jenže hlavní osobitost světa Kováře z Podlesí tkví v tom, že v něm dávné povídačky a pověsti náhle začnou ožívat, stávat se skutečností a postavy se s tím musí nějak vyrovnat či spíše smířit. Zajímalo by mě, co si František Fuka myslí například o staletých příbězích o bílých paních, které fungují na stejném principu, nad nímž se nikdo nepozastavuje, i když je holým nesmyslem. To, s čím se první kritiky musely střetnout a v čem selhaly, byla nutnost vyrovnat se s velmi otevřenou fantazií, která absorubuje dobové vnímání světa. Kovář z podlesí bere v potaz nutnost vesničanů najít si k novým jevům iracionální vysvětlení, v němž hrály roli pověry a stále bujná představivost a tento velmi zajímavý aspekt v absurdní nadsázce rozvíjí a nachází tak řadu vděčných situací. Vyprávění má tedy dosti hluboký a obhajitelný smysl - sice je netradiční a vybočuje z tradičních motivů daného žánru, věnuje více prostoru popisu osobitého světa než dějovým peripetiím, ale rozhodně není slepencem bez ladu a skladu, bez kontinuitního vývoje. Zápletka je natolik jednoduchá a přímočará, že i přes vkládání prapodivných vynálezů, bytostí, historických odkazů i pomrkávání na dospělého diváka vyprávění nevybočuje z nakročené cesty a zachovává základní přehled o dění a motivacích postav, neustále směřuje k závěrečnému sepjetí několika dějových linií. V tomto ohledu je vidět péče dramaturga, který se dokázal vyrovnat s netradičním Göblovým přístupem. Ten totiž občas brání rozvoji zápletky a uchyluje se k ornamentálnímu popisu. Podle mě je hlavní slabinou snímku právě určité "drhnutí" a nevyrovnaný rytmus: rozhodující situace jsou často postaveny na dlouhém a poměrně statickém dialogu v jediném prostředí (i přes střihy na rozpohybované loutky, malebné detaily architektonicky a výtvarně pozoruhodných kreací), a tím je kraden prostor pro bohatší rozvíjení motivu putování, kterému jaksi schází "dobrodružnost" a spíše je podáno v zkratkovitých situacích, čímž trpí i charakterizace postav. Göbl zde odhalil "spisovatelské střevo" - užívá si dialogů, slovních her, vtipných pointací a průpovídek, avšak tato slovní přeplněnost zastírá menší schopnost fabulace, vytvoření vděčnějších i dramatičtějších situací, které by utáhly pozornost a občas trochu popohnaly někdy až příliš "pohodové" tempo. Této pohádce tedy ve zkratce jaksi chybí "krev v žilách", což je vidět i na pojetí postav (proslule líný kovář, civilní působení ústředního páru jako téměř současné mládeže, která si s ničím moc neláme hlavu a nedává okázale najevo své city, bodře filosofující drak). Naštěstí pocitu dotírající nudy zabraňuje precizní a vskutku pohádková výprava, působivě zvolené exteriéry, nadmíru vydařené animované vložky a především profesionální triky z dílny UPP. Tahle pohádka může být sice dějově chudá, ale vizuálně tak rozhodně nepůsobí a každou chvíli nabízí nějakou "atrakci". Ve srovnání s Troškovou Čertovou nevěstou či dalšími pohádkami z poslední doby je vidět markantní rozdíl i přes obdobnou výši rozpočtu. Takto poctivým přístupem nakonec vzniká plnohodnotná atmosféra, dojem uzavřeného světa umocněný zmíněným podložím "jiného vnímání". Nakonec musím konstatovat, že i když Kovář z podlesí z hlediska fabulace a lehkosti vyprávění zůstává ve stínu pohádek Anděl páně či Čert ví proč, je co se týče svéráznosti a "pohádkovosti" nejprogresivnějším porevolučním počinem. Proto otevřete oči a mysl a nestavte proboha tento pozoruhodný počin na roveň nových troško-magnusovských výtvorů! () (méně) (více)

contrastic 

všechny recenze uživatele

Z některých komentářů mě jde hlava kolem. Nejdrsnější „kritici“ by si měli uvědomit, že je to pohádka hlavně pro děti !! ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Slovo herec je podle všeho asi od slovesa "hrát si", nikoli "hrát". Alespoň takový dojem má člověk ze snímku "Kovář z Podlesí", kde si herci skutečně hrají ve vytvořeném světě, mají zde dokonce i pohyblivé hračky, které na ně mluví, což je dáno přítomností animovaných loutek/zvířat. Příběh je pelmelem z různých pohádek, jako kdyby tvůrci nevěděli, kterou si spíš vybrat. Několik dějových linií se tu setkává v jedné, která není dvakrát zábavná. A nepomáhají tomu ani známí herci. Překvapil mě ale pan Somr, který je na svůj věk neskutečně vitální. Nějak ty pohádky prostě neumíme. Ona se i tahle snaží být roztomilá, přístupná všem, ale jen to vytváří dojem, že chvílemi tvůrci nevěděli, jestli píší pro dospělé nebo pro děti. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Takové herecké obsazení se hned tak nevidí. Akorát bylo trestuhodně nevyužito. Většina z herců ani neměla pořádně co hrát. Opravdu velká škoda. To v naší české kotlině umí točit pohádky už jenom Troška se Strechem případně Svěrákem? No, ještě, že je vůbec máme. Nikdy jsem si nemyslela, že pohádkový žánr se bude hodit na vylámání zubů. Už z toho začínám mít trošku strach, co bude naservírováno v TV na Vánoce. ()

..Lucas.. 

všechny recenze uživatele

Myslím, že je to taková obyčejná, nenáročná pohádka, ze začátku jsem si říkal, že bych dal i větší hodnocení, ale několik věcí mi nesedlo, například víly houby, naopak se mi líbil Pan Veverka a Křeček. Asi nic, co bych musel vidět znovu, ale vůbec ne špatné. ()

Reklama

Reklama