• Marthos
    *****

    Z rozsáhlého literárního odkazu spisovatele Ignáta Herrmanna je nejcennější román U snědeného krámu. Snad proto, že do něj vložil četné autobiografické prvky z období svých učednických let, jde o dílo neobyčejně realistické a vzdálené obvyklé poloze humoristicky zaměřených žánrových obrázků. Vypráví historii pražského kupce Martina Žemly, kterého zchudlá vdova po c. a k. úředníkovi vmanipuluje do sňatku se svou dcerou. Přivedou poctivého spořádaného hokynáře k bankrotu a sebevraždě. Fričova filmová adaptace patří k vrcholným dílům české kinematografie třicátých let. S obdivuhodnou důsledností zachovala všechny podstatné dějové motivy v návaznosti na původní názvy jednotlivých částí. Mimořádně šťastné herecké obsazení dalo postavám až nevídanou psychologickou hloubku. Vedle sugestivního Františka Smolíka a mimořádně negativní Antonie Nedošinské je to patrné zejména u Vlasty Buriana. Ten v roli penzionovaného rytmistra Kylliána ojediněle není ve středu příběhu a svými komickými výstupy pouze přispívá k odlehčení tragického tónu vyprávění. Burianův výkon v tomto filmu až palčivě poukázal na nevyužitý dramatický talent populárního pražského komika, dřímajícího v nikdy neobjevené Aladinově lampě. Pro českou kinematografii to v každém ohledu byla velká ztráta. Jeho výkon však naznačuje, jaký utajený dramatický talent v něm dřímal. Tehdy se však nenašel nikdo, kdo by tohoto faktu dokázal využít. Tuto žalostnou skutečnost tak ostřeji pociťuje především současný divák, nucený k nechtěné konfrontaci s jeho veseloherními kreacemi.(3.10.2008)

  • Nach
    ****

    Táhlé, ale skvěle zahrané a hlavně netradiční. Hlavně Vlasta Burian ve vedlejší roli, která má sice komické prvky, ale jinak je skrz na skrz... ožrala. František Smolík exceluje na výbornou a ani ostatní herci se nedrží pozadu. Skoro až mám chuť napsat, že tento snímek předběhl svou dobu. Nebýt té místy zdlouhavosti, určitě bych šel o hvězdičku výše. 75%(6.12.2012)

  • dr.fish
    ****

    Tento film ve mne spouští násilnické choutky. Je tak dobře natočen, že polovině postav bych s chutí rozrazil hlavu krumpáčem. Vyžírkové, vychcánkové a ochlastové, pseudoštětky a tyranské matky, zkrátka lidé. Ten nejhorší obraz zkázy nám ale Martin Frič podal v tom blbci, na kterém se dalo dříví štípat, v podobě obchodníka Žemly (Smolík). Tento "starý dobrý vůl" místo aby všechny pobudy vypakoval ze svého krámku, nechal se opít rohlíkem a sám zničit. Na které straně je vina? Na obou. A proto je tento film varováním, abychom se dobře rozhlíželi kolem sebe, dovedli v základu roztřídit zrno od plev a nenechali se zatáhnout do vyložených průserů. Pokud to ovšem jde odhadnout. Nechtěl bych si díky své vlastní blbosti strouhat sirky do piva...70%(30.6.2012)

  • D.Moore
    ****

    František Smolík může hrát jakkoliv dobře – a samozřejmě hraje, o tom není pochyb, jenže veškerou pozornost na sebe stejně strhává Burianův vyžírka, a to zaslouženě. Postavu totiž vystihl naprosto přesně a diváci se zákonitě musejí divit, jak jim ten strýc, který neustále uráží všechny kolem sebe kromě těch, z nichž něco má, leze víc a víc na nervy.(26.3.2016)

  • HonzaBez
    ***

    "Ten dobrý člověk má všechno...." Martin Žemla v podání Františka Smolíka je až příliš dobrý člověk a tak dlouho nevidí, jak ho jeho okolí ( především pak jeho žena) zneužívá. Když to konečně pochopí, je už na nápravu pozdě a tak jen zoufale křičí "nevěstka, je to nevěstka". Pohled do jeho smutných očích v tu chvíli je vskutku děsivý. Škoda, že tomuto vrcholu snímku předchází řada scén, v nichž "hlavní housle" hraje postava upovídaného a věčně opitého rytmistra Kyllijána v podání Vlasty Buriana. Ten sice hraje a místy i zpívá ze všech sil, ale nějak mi to do tohoto jinak spíše smutného příběhu o zneužití člověčí důvěry moc nesedělo. Asi hlavně kvůli tomu nemohu dát víc než tři hvězdičky, byť třeba způsob, jakým je film natočen (snímání herců z různých úhlů a poloh), je jasným důkazem mistrovských kvalit Fričovy režie. Možná bych i proto své hodnocení ještě přehodnotil. Ale otrávilo mě, že film končí veselým popěvkem rytmistra Kyllijána, což mi vůbec nesedělo do atmosféry závěrečných chvíl snímku, kde jinak jako jakési memento zní stesk Žemlovy posluhovačky Randové "všechno tady snědli". Škoda. Tahle snaha kombinovat psychologické drama s komedií mi fakt nesedla. Byť chápu, že to je asi pro tehdejší filmovou tvorbu u nás docela typické.(10.7.2017)

  • - Podle představ autora románu Ignáta Herrmana měl titulní roli Martina Žemly hrát Jindřich Plachta. (Mackin)

  • - Václav Wasserman pracoval na scénáři usilovně půl roku, což bylo na tehdejší dobu neobvykle dlouho. (Mackin)

  • - Václavská ulice, ve které stojí Žemlův krám, byla vytvořena v ateliéru a je považována za nejnáročnější exteriérovou dekoraci první republiky. V reálu se nachází nedaleko Karlova náměstí na Novém městě v Praze. (sator)