Reklama

Reklama

Lidské stopy v kameni

všechny plakáty
Československo, 1986, 68 min

Scénář:

Jindřich Fairaizl

Hrají:

Radovan Lukavský (vypravěč)

Obsahy(1)

Děkanský chrám Panny Marie v Mostě - historie, přesun a následná rekonstrukce.
Dokumentární film se věnuje přesunu děkanského chrámu Panny Marie v Mostě. Kostel bylo nutno přesunout z důvody těžby uhlí. Přesun se konal v roce 1975 po kolejnicích, kdy byla celá stavba nejprve nadzvednuta hydraulickými zvedáky a pak pomalu přesouvána cca o 850 metrů na své nynější místo. Tam byl posléze znovu zrekonstruován... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (5)

dee-key 

všechny recenze uživatele

Dokument je poplatný době, s tím se nedá nic dělat. Ale plní účel dokumentu, a dokumentuje. A dělá to dobře. Všechny stavební práce a postupy jsou tam dobře vidět a když pominu to příšerný normalizační techno, co hraje v pozadí a fakt, že jsem u toho ve škole jednou usnul, je to docela fajn podívaná. ()

Jimmy15 

všechny recenze uživatele

Pěkný a kvalitní dokument o stěhování a přesunu mosteckého kostela. Popsána veškerá práce, přípravy a okolnosti přesunutí. Dokument není vůbec ideologický zaměřený, ale propagandistický byl hlavně samotný přesun. Ukázka toho, jak režim dbá na kulturu a zachraňuje památky, ale prakticky ostatní a většina památek byla ničena stejně tak jako už předtím. ()

Reklama

sator 

všechny recenze uživatele

Výměna královského města Mostu, za tři miliony tun uhlí... V dokumentu můžete vidět s jakou pečlivostí památkáři balí každý jednotlivý předmět z interiéru kostela, pravda je však taková že desítky z nich se do něj nikdy nevrátilo a skončili v depozitáři, zvláště pak předměty které by připomínali sakrální souvislost.Kostel po přesunutí vypadal uvnitř jak vykradený bez jakýchkoliv náboženských souvislostí, také až do roku 1989 nebyl používán náboženskou obcí, nebyl vysvěcen. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak zase po čase první! Dokument se věnuje přesunu chrámu Panny Marie v Mostě. Kostel bylo nutno přesunout, protože bránil těžbě uhlí. Přesun se konal v roce 1975 po kolejnicích, kdy byla celá stavba nejprve nadzvednuta hydraulickými zvedáky a pak pomalu přesouvána cca o 850 m na své dnešní místo. Tam byl posléze znovu zrekonstruován. Na svojí dobu se jednalo o nevídaný počin, který byl zapsán do knihy rekordů. Zatímco stará část Mostu musela těžbě bez milosti ustoupit včetně celé řady památek a historických objektů, goticko renesanční chrám se soudruzi rozhodli nezbourat. Také to náležitě využili pro svojí propagandu. Ačkoliv dokument oslavuje člověka a práci s kamenem napříč staletími, nevyhne se tendenčnímu náhledu a oblbování diváka. Staré babičky ukazuje s jakým dojetím sledují přesun milovanéhom kostela atd... Babičky spíše plakali dojetím nad zničenými domovy s vidinou, že v nově vystavěných panelových králíkárnách dožijí své vykořeněné životy bez slepic, psů a králíků... Lecos o této tematice vím, nějakou dobu jsem se pohyboval v bývalé obci Libkovice (na kopci nad Mostem), kterou uhlobaroni také nechali vystěhovat, domy zbořit... Zůstal jen barokní kostel, na který se neodvážili sáhnout. Samozřejmě, že co z něj šlo odmontovat bylo odmontováno nájezdnými hordami tmavočechů, kteří tuto oblast prohledávali jak dávní zlatokopové a kteří brali vše co našli.... Dnes tam kdesi v kopcích zarostlý vegetací stojí kostel, jen malý kousek od zarostlé fontány, kde mezi šípky a heřmánkem ještě vykukují ze země barevné kachlíky... Mostecko, to je podivný kraj... * * * ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Rozporuplné pocity. Napřed ukázky chrámu v jeho plné kráse, pak úvahy nad tím, zda zachovat či nezachovat, neustálle kladená otázka JAK? Dál už vidíme jen sbíječky, buldozery, náklaďáky. Na jedné straně úctyhodný výkon, na druhé se srdce svírá, když sleduji, jak je v rámci přesunu ničeno to, co mělo být uchováno. S pomocí animace je znázorněo, jak bude přesun vypadat. Pěkný dobový dokument, který ukazuje nejen technickou stránku, ale oslavu lidské práce. :o) ()

Zajímavosti (1)

  • V dokumentu můžeme vidět, s jakou pečlivostí památkáři balí každý jednotlivý předmět z interiéru kostela. Pravda je však taková, že desítky z nich se do něj nikdy nevrátilo a skončili v depozitáři, zvláště pak předměty, které by připomínaly sakrální souvislost. Kostel po přesunutí vypadal uvnitř jak vykradený bez jakýchkoliv náboženských souvislostí, také až do roku 1989 nebyl používán náboženskou obcí, nebyl vysvěcen. (sator)

Reklama

Reklama