poster

Velký večer (festivalový název)

  • francouzský

    Le Grand soir

  • německý

    Tag wird kommen, Der

  • slovenský

    Veľký večer

    (festivalový název)
  • anglický

    Big Night, The

Komedie

Francie / Belgie / Německo, 2012, 92 min

  • Aelita
    ****

    Důmyslný Don Quijote a poučený Sancho Panza alias dva pankáči Not a Dead – oba v předdůchodovém věku – bojují s větrnými mlýny, čili s obchody, prací a všeobecným civilizačním otroctvím. "Ty si myslíš, že život skončil, ale ten teprve začíná. Tímto posvátným gestem tě osvobozuji na věky věků od jařma pracujícího otroka. Jsi svobodný. ... Hlavně buď vždy v pohybu, nikdy se nezastavuj nadlouho, jinak začneš přemýšlet. Jakmile se zamyslíš, chcípneš. ... Je nutné najit jednoduchý způsob řešení složitých problémů." Ano, za to, kde dnes jsme, můžou příliš poslušní a příliš horliví lidé. ___ Pro mne je nepochopitelné, že tento film není zakoupen a nešel do distribuce, protože by se okamžitě stal kultovním přinejmenším pro jednu skupinu diváků a zdrojem hlášek a četných videocitací. Jako vyprávění sice moc nefunguje nebo spíše není to žádný velký ani moc dynamický příběh, ale většina scének je naprosto trefná až geniální a po filmu divákovi dojde, že tato situační komedie je příliš vážná nebo dokonce dramatická na to, aby se nad ní mávlo rukou nebo se jen smálo. Revoluce se nekoná, protože již asi nikdo nevěří ve skutečně revoluční změnu. Člověk je svobodný natolik, nakolik si dovolí cítit se svobodný. Svoboda je stejně těžká jako otroctví, ale aspoň je to vlastní volba. ___ Dodatek: "Le Grand Soir" (Velký večírek) je pojem, který označuje propuknutí revoluce, kdy vše je možné. Tento pojem užívají jak marxističtí komunisté, tak anarchisté. Pro Jeana-Paula Sartra je to poslední velký francouzský revolucionářský "poetický mýtus"(viz esej "Orphée Noir"). Zdroj: http://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Grand_Soir(16.6.2013)

  • FlyBoy
    ****

    [FFF 2013, Sydney] Bratia revoltujúci sú späť a okrajové publikum sa raduje. Neubránim sa ale dojmu, že to mohlo byť rozvážnejšie rozfázované a hlavne v niektorých okamžikoch výraznejšie vyšpičkované. Úbytok smrtiacich gagov a surrealistického jašenia sa, stále však kreačný elán a končistý dopad. Zas sú tam senzačné úseky, ktoré by som bez odvrávania zaradil do zostrihu toho najvtipnejšieho na poli euro-komédie za rok 2012 a takisto momenty, kedy ono anarchistické vykúpenie v dobách nezadržateľného úpadku predstavuje príznačne excentrickú alegóriu jediného možného riešenia. Ide len o byznys a s ním spojené obraty/úplatky, nedosahuješ/neplatíš, tak skôr či neskôr poletíš a nezabudni že si monitorovaný, prípadne nahrávaný, žiaden strach, všetko vidíme, všetko dokážeme. Potom nečudo, že sa k slovu dostane punkový variant "turbo" vyčínania, opätovné vyfuckovanie celej Európy po vzoru "Louise Michel" a neortodoxný naratív čo by zámienka na žánrovú provokáciu. Gustave de Kervern/Benoît Delépine...to je čierne na bielom, frankofónny art v plnej paráde.(22.3.2013)

  • Madsbender
    ****

    [Cinematik 2014] Ambivalentne anarchistická komédia, dehonestujúca a parodickými figúrami vysmievajúca život podľa normy i spoločensky neprijateľnú revoltu uprostred finančnej krízy. Dvaja bratia, dva pohľady na svet a opäť skvelá, obsahovo i vizuálne nápaditá šaškáreň, i keď nie až tak humorne úderná a zvláštna ako Mammuth. Poelvoorde, ktorého si stále veľmi dobre pamätám z role zabijaka v Man Bites Dog sa s Dupontelom skvele dopĺňa a herecká chémia medzi nimi je presvedčivá. Chýba tomu len ten náboj, ktorý Kervern a Delépine predviedvádzajú vo svojich predchádzajúcich filmoch. I tak stále vysoko nadštandardná zábava, pre divákov tvorby francúzskeho tandemu nezasiahnutých dokonca jedna z komédií roka. 80%(13.9.2014)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace