Režie:
Ziad DoueiriKamera:
Tommaso FiorilliHudba:
Eric NeveuxHrají:
Ali Suliman, Dvir Benedek, Uri Gavriel, Reymonde Amsallem, Ezra Dagan, Arieh Worthalter, Karim Saleh, Vladimir Friedman, Abdallah El Akal, Hamada Atallah (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Filmová adaptace mezinárodního bestselleru alžírského spisovatele Yasmina Khadraua, jenž byl přeložen do více než čtyřiceti jazyků, sugestivně vykresluje morální dilema arabsko-izraelského chirurga, potýkajícího se s obviněními jeho manželky ze sebevražedného teroristického útoku. Když objeví manželčin dopis na rozloučenou, zhroutí se mu celý dosavadní svět. Čelí složitým životným otázkám, ztrácí dosavadní iluze a začíná si uvědomovat, že doposud žil v uměle vytvořené realitě, jejíž součástí byla neznámá žena. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (47)
Z tohoto filmu jsem mel trochu obavy, ze sklouzne do marasmu. Ocenuji, ze film ukazuje obe strany mince, na jejimz konci neni viteze. Pro me neskutecne zajimavy namet s vybornym scenarem. Po technicke strance neni co vytknout, stejne tak herecke vykony na vysoke urovni. Videno v ostravskem Minikine, 21 divaku (16 zen, ctyri muzi a jeden pes). ()
Už jako samotná detektivka, výborné - už dost šerloků, megretů a puarotů (jejichž šedou mozkovou kůru nelze vyvážit zlatem); dost klasických zápletek pro vzrušení a pobavení, a vyhýbání se dnešním a vlastním problémům! Už jako soudtrack, skvělé - už dost vydírání písničkami z šedesátých let! A jako zdroj informací, neocenitelné - všechny kroky, které se snaží zmírnit, či dokonce odstranit konflikt Židů s Araby, jsou zde jen řešením pro řešení! Ovšem, to, co bylo zaseto už v Jozuově době (např. "3. Každé místo, po kterémž šlapati budete nohama svýma, dal jsem vám, jakož jsem mluvil k Mojžíšovi" - Bible Kralická) a co se prosazovalo dobýváním měst, vyvražďováním mužů, žen, dětí a dobytka, na to jsou racionální masti slabé.... Ale je tu ještě jeden významný plán, který ten první víc než doplňuje: manželství! Dostali jsme se do bodu, kdy všechno funguje, je příjemné a žádoucí a žádná změna už není vítaná. Najednou však zjistíme, že nevíme s kým žijeme, že to bylo od počátku tak,a že na změnu je příliš pozdě... A samozřejmě ještě jeden: chtít pochopit nepochopitelné, chtít se dopátrat tajemství, sveřepě a za každou cenu. A když se to nakonec podaří, zjistí se, že toto poznání je nepřenositelné, že platí jen pro něj, že prošel kafkovskou bránou... A ještě na odlehčení z mudrosloví Petra Skoumala: "Atentáty na sousedku, prováděj až do důsledku..." ()
Hodně silné drama, které by se mělo dostat k co nejvíce divákům, protože odkrývá, jak propastný rozdíl je mezi východní a a západní kulturou. Doueiri velmi citlivě znázorňuje, jak to chodí v arabském světě, kde je nepřátelství mezi kulturami vskutku velmi silné a brutální. Navíc nabízí i zajímavý přesah o tom, že nikdy nevíme, kdo žije vedle nás a že se jen těžko vysvětluje ostatním, že o určitých věcech nemáme tušení. Režisér volí ruční kameru, která perfektně funguje a dostává se tak hlavnímu hrdinovi pod kůži a zachycuje všechny jeho emoce. Emocionálních momentů je tu nepočítaně a všechny jsou dost působivé a někdy až "nepříjemné". Výkony u nás neznámých herců naprosto perfektní a jen dokreslují pocit autentičnosti. Jen škoda, že někdy není jasné, co je flashback a co představy, protože hranice tady není úplně daná. Jinak ale jde o výtečný kousek, který má co nabídnout a mnohým možná osvětlí, proč nikdy nelze porazit islám a jakkoli se s jeho přívrženci domluvit. 85% ()
Slušný film, který hledá odpovědi na spoustu otázek, stejně jako hlavní hrdina. A hledala jsem je i já a nenašla. Příběh je o tom, jak se cítí manžel teroristky, která spáchala hrůzný zločin. A věřte mi, že to nemá lehké. Ani co se týče reakcí okolí ani pokud jde o jeho samotné pochopení osoby, kterou nade vše miloval. ()
Nevím proč, ale myslel jsem si, že tohle bude ještě intenzívnější film. Je tu prostor pro dramatické scény, ale přišlo mi, že ten prostor zůstal v některých ohledech docela nevyužit. Výborná je scéna, kdy je hlavní postava vyslýchána a nakonec vlastně i mučena. Přesto se nezachází do krajností, což mi trochu chybělo. ()
Galerie (42)
Photo © Cohen Media Group
Zajímavosti (1)
- Jedinou arabskou krajinou, kde bol film predstavený, bolo Maroko. Bolo to v rámci Medzinárodného filmového festivalu v Marakeši (2012) a film dokonca získal aj ocenenie Grand Prize. (MikaelSVK)
Reklama