poster

Život za život - Maxmilián Kolbe

  • Česko

    Život za život

  • Polsko

    Życie za życie. Maksymilian Kolbe

  • Československo

    Život za život

Drama

Polsko / Německo, 1991, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Majkak
    ****

    Žít s vědomím, že kvůli mně zemřeli jiní lidé, není jednoduché, pokud má člověk v sobě aspoň trochu soucítění. A nic nepomůže zdůvodnění, že jsem jen využil příležitost, a že nejsem odpovědný za krutý systém, který vládl v lágru. V kontrastu proti tomu stojí Maxmilian Kolbe, který život nabídl, i když jinak mohl žít, alespoň tentokrát. Uprchlý Jan nepřipouští žádné pochybnosti, apelovat na pocit spoluviny považuje za vydírání, sám se však nestydí vydírat, když si apelem na křesťanskou lásku vynucuje ubytování a pomoc. Věří jenom na osud. V tom případě by měl důsledný a ponechat vše osudu podle své víry. Celkem solidní zpracování, občas se neubrání schématičnosti a popisnosti.(28.11.2011)

  • Perotinus
    *

    Zanussiho umělecký nezdar, paralelní k dílčím nebo trvalým neúspěchům mnoha umělců po roce 1989, také českých. Zatímco předtím točili zajímavé opoziční filmy, ve kterých problematizovali danosti komunistické epochy a posouvali hranice svobody, po pádu režimu se jim špatně hledala nová témata. "Život za život" vsadil na didaktičnost a hagiografii bez hlubšího přesahu. Dosyta doplatil na obvyklé sporné stránky Zanussiho jazyka (chudoba filmových prostředků a specificky filmového jazyka, televizní dikce hry, pojetí filmu jako "řešení" abstraktního morálního schématu). Z postav se nevyvedl na prvním místě velitel koncentračního tábora Fritzsch - špatně zahrané zlo, kde Fritzsch působí jako hlaholivý řemeslník odvedle; nepovedla se ani vojácká surovost, ani banální zlo dle Hannah Arendtové, ani špetka fanatismu - z Fritzche se stal jakýsi nepravděpodobný krutý troubelín, který svou hru na démona těžko může myslet vážně. Ale možná je to jednoduše špatně napsanými, nepřesvědčivými dialogy v celém filmu od začátku do konce, jejichž hlavní chybou není ani tak didaktismus nebo propagandistický tón, ale obyčejný amatérismus. Problém "konverze" Maxmiliana Kolbeho z předválečného zastánce a šiřitele primitivního antisemitismu v dobrovolného mučedníka za židovského spoluvězně konstatován, ale neřešen a neobjasněn.(30.1.2015)

  • Snorlax
    odpad!

    Na této agitce není dobrého vlastně vůbec nic. Pokud chtěli tvůrci poškodit pověst církve, splnili svůj úkol na 1000%. Trapný, nudný, tendenční nefilm Život za život nestojí za obětování hodiny a půl vlastního života. Nevím, jestli se někdy někomu podařilo tak zprasit poměrně silné téma, jako Zanussimu.(8.6.2011)

  • Pevek2
    ***

    Zanussi mel v tomto pripade velice tezky ukol. Myslim, ze daleko zajimavejsi by bylo videt, jak myslel skutecny Kolbe, nez krouzit kolem jeho legendy a vypravet jinymi usty, tisickrat slysene historky z zivota svetce. Problem by ale jiste byl s tim, ze v takovem pripade by musela nastoupit fikce a tu by mu nekteri omlatili o hlavu. Takze nakonec vysledek pusobi srabacky a tazani hlavniho uprchlika se v tomhle kontextu miji s tradicni silou otazek na jake jsme u Zanussiho zvykli(15.8.2011)

  • Diamant
    *****

    Film podľa skutočnej udalosti. Muž, ktorému sa podarilo utiecť z koncetračného tábora v Oswienčime, sa dozvedá, čo sa dialo po jeho úteku... Pred našimi očami sa tak postupne dotvára postava a život novodobého svätca - kňaza Maximiliána Kolbeho, ktorý v auguste 1941 podstúpil smrť v bunkri hladu namiesto svojho spoluväzňa.(1.6.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace