Reklama

Reklama

Zázrak

  • angličtina Miracle
Rozhovor  - Juraj Lehotský

Obsahy(1)

Příběh patnáctileté dívky, která se dostane do nápravného zařízení, touží milovat, ale není jí to dovoleno. Navzdory všem zákazům se však rozhodne žít svůj život naplno... Patnáctiletá Ela se po řadě konfliktů s matkou dostává do nápravného zařízení. Dívky, které tam žijí, mají za sebou často trudnější zkušenosti než řada dospělých. Drogy, prostituce, útěky z domova, záškoláctví… Před příchodem do polepšovny měla Ela vztah s třicetiletým Robym, do něhož je stále hluboce zamilovaná. Představuje si s ním společnou budoucnost, pro jejíž naplnění je odhodlána udělat téměř cokoli… Režiséra Juraje Lehotského inspiroval k natočení sociálně laděného snímku osud konkrétní dívky, kterou potkal. Jak říká, cílem bylo „vidět její život takový, jaký je. Žít její život s jejím malým tajemstvím, v plné jednoduchosti a obyčejnosti…“ A doplňuje: „Chtěl jsem být blízko u ní.“ Na pravdivosti snímku dodává zejména zcela přirozený projev Michaely Bendulové, představitelky Ely, kterou režisér objevil po téměř dvouletém hledání v jednom nápravném zařízení. (Česká televize)

(více)

Recenze (45)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Moc se mně film líbil, především proto, že se mnou nějak nemanipuloval. Odtažitost byla dána v podstatě kapitolovým způsobem vyprávění ve kterém se nesoutředí na děj, ale na hlavní hrdinku, kterou Michaela Bendulová trefila mimořádně přesně. Slovenská silná deprese, která trošku přibrzdí to všeobecné veselí, které v dnešní době zažívá cena planeta. ()

T2 

všechny recenze uživatele

tak trošku nečakané sklamanie, od Lehotského som čakal kompaktnejšiu réžiu, je to dosť neurvalé, herečka v hlavnej úlohe je dobrá, snaží sa ale nedokáže zachrániť dosť nekompaktný dej ktorý súperí z divákom, z tohto snímku môžete byť akurát tak dobre flustrovaný /videl v kine: 40%/ ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Cynicky řečeno, nečekejte žádný zázrak. Možná za něj ale lze považovat výkon hlavní neherečky, který byl na tomto filmu to nejlepší a držel snímek po celou dobu nad vodou. Jinak mi však nesedl příběh, dialogy ani postavy a také celá dějová linka se „stavem“ mladé hrdinky, ta mi přišla úplně mimo. Konel byl sice hezký, ale tak nějak bez účinku, vidím to pouze na horší průměr. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Zo slovenských sociálnych filmov sa najlepšie k prítomnosti vyjadril zrejme Dom Zuzany Liovej. Pretože ostatné brali zobrazenie slovenskej reality cez trochu extrémnejšie zážitky. Tie pripomínajú skôr časopisecké reportáže ako plnohodnotnú sondu do reálneho života. Tématizovalo sa vysťahovalectvo mladých do otrockých tovární českého pohraničia (Až do mesta Aš), hysterizujúco nenávistné správanie slovenských au-pariek v Anglicku (Líštičky) aj rasizmus podmienený sociálnym strádaním a rozpadom rodiny (Môj pes Killer). V Zázraku ide o ťažký život v ústavoch aj mimo nich. Ladenie do chladných farieb tmavých odtieňov modrej a sivej príznačne dokresľuje neútulnú realitu panelákovej šedi sídliska, sociálno-nápravných zariadení i chlad vo vzťahoch. Hodnoverní herci, no scenár poskytuje len prevarenú schému. Neúplná rodina - nezhody s matkou- násilné odvlečenie do ústavu- rebélia - útek z ústavu - neschopný frajer - snaha pomôcť mu - nedobrovoľný sex - zisk z poníženia nevyvážuje veľká láska - pokorný návrat a napokon slabá nádej na zlepšenie prostredníctvom odovzdania génov. ()

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

Výpovednou hodnotou za českou Cestou ven, Andělom EXIT, alebo ukrajinským Kmeňom moc nezaostávame, ale remeslo kríva, hodne, že ich nikdy nedobehne. Nerád to hovorím, že ešte aj českí rómski neherci, sú lepší jak naši. Navyše medzi scénou havárie a tým zvyškom, mi chýba aspoň 20 minút filmu. Inak pozerateľné ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Podľa plagátu som čakal film z decáku, kde sa mladá babenka učí plávať a nakoniec sa stane zázrak a ona sa to naučí. No je to trochu inak, dievča sa učí plávať životom a akosi ju to nemá kto učiť. Potom to tak aj vyzerá a máme tu tak možno najdrsnejšiu slovenskú sociálnu drámu. Je pomerne krátka a trochu sa to odzrkadlí v závere, keď by sme mali byť z videného asi viac katarzne mimo. Každopádne po niekoľkých výsostne negatívnych ohlasoch ma film nesklamal. Je to samozrejme znova viac niečo do telky, ako na preplnené festivaly, kde publikum tú katarziu očakáva, aby mohlo ovplyvniť, kto získa všakovaké ceny, ktoré sa potom ocitnú pri distribúcii na plagáte. Zázrak by v tomto neuspel. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Co se týče slovenských sociálních dramat, tak mi to přišlo lepší než Až do města Aš. Největší výhrou je Michaela Bendulová, která vypadá přirozeně a celý film opravdu utáhne. Jinak je to taková domácí klasika: některé jednotlivé scény jsou velmi povedené, ale film jako celek prostě nijak zvlášť nefunguje. Není to tedy žádný zázrak, jen o trochu lepší průměr. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Je to veru zázrak. Z amatérskych komparzistov a jednej hlavnej postavy sa podarilo urobiť celkom dobrý film. Dokonca by som povedal, že tá Bendulová to zahrala tak, že sa kľudne vyrovná našim akože hééérečkám z VŠMU, čo sa dostávajú do popredia za fajčenie správnych vtákov, viď Zábranská. Škoda, že dej nebol taký košatejší. Život jej dal po hube, aj pasáci jej dali po hube, i sfetovaný kamoš jej dal po hube aspoň teda duševne. Veľa depresie, ale takej prázdnejšej. Keby prišli silné emócie, moje hodnotenie by bolo aj dvojnásobné. Na festival asi stačí. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Proč se současné české a slovenské filmy stále nemohou vyhrabat s absolutní průměrnosti až podprůměrnosti? Tato otázka mě napadá u každého současného filmu, ze kterého stříkají ambice (ať už přiznané či ne) a kritická obec je v očekávání toho, že se konečně objeví dílo, které by bylo schopno konkurovat alespoň lehce nadprůměrné vrstvě evropského uměleckého filmu. To, co se děje vždy poté, mi připadá jako podle kopíráku - ambice mohutně splasknou jakmile se zhrzení tvůrci doví, že je žádné prestižnější festivaly nepřijaly a diváci potom většinou jenom musí pokrčit rameny a uznat, že vznikl další pokus, který se nesnaží být svébytným, sebevědomým filmem, schopným obstát i ve větší konkurenci, ale je pouze jakousi velmi opatrnou a zpátečnickou zkouškou, která se křečovitě snaží vypadat alespoň trochu jako to, co se točí v celé Evropě na mnohem vyšší úrovni. Festivaly nechtějí pokusy, chtějí hotové a dospělé filmy. To, že je Lehotského Zázrak opět jenom zkouškou a ne dospělým filmem, čiší doslova z každého záběru a to je na tom nejsmutnější. Kameraman se snaží napodobovat snímání evropských filmů sociálního realismu - občas mu to jde, občas ne. Hudba je naprosto zbytečná - nemá ve filmu naprosto žádnou funkci, objeví se párkrát na začátku, potom až na konci, ale "musíme tam nějaké to brnkání na klavír dát, diváci by přece film bez hudby nepřijali". Scénář je asi vůbec nejhorší složkou, což je opět tristní skutečnost - působí, jakoby scenárista nakoukal všechny filmy o mládeži, označované za alespoň trochu kontroverzní a potom brousil všechny hrany tak dlouho, až vzniklo beztvaré nevýrazné nic, ve kterém paradoxně zůstalo mnoho klišé, odboček a mezer, které v údajně realistickém filmu nemají co dělat (aneb tváříme se realisticky, ale - hrdinka musí být alespoň jednou znásilněna, alespoň jednou zmlácena, alespoň jednou přežít automobilovou havárii atd. - věčný rozpor, vždyť "musí se tam přeci něco dít, je to fikční film!". A samozřejmě nesmí chybět klasická zkostnatělá a přežitá scenáristická berlička v podobě učení angličtiny a snu, tentokrát o odjezdu do Británie. Režisér sám po projekci řekl, že sama představitelka hrdinky je ve skutečnosti velmi bezcílná, bloumá, hledá se. Proč to tak není i ve filmu? Právě neschopnost scénář očesat, vyčistit a upravit ho tak, aby byl sevřený, je nejpalčivějším problémem Zázraku, který je tak opět tím, k čemu byl díky výše zmíněným faktorům od začátku odsouzen - dalším pokusem o zázrak, který za této konstelace nikdy nemůže přijít. ()

Deschain 

všechny recenze uživatele

(Cinema City Eurovea - 04. 09. 2013) Slávnostné otvorenie Projektu 100 2013 za účasti tvorcov filmu. Za mňa okej, držím palce v Toronte. ()

Ligter 

všechny recenze uživatele

Chce se samozřejmě říci, že žádný zázrak, protože film svou netečností, šedivostí a i dramaturgickou rozklížeností k podobně laciným vtipům úplně vybízí. Zázrak je film příznačně rezignujícím na jakékoliv poselství a ve stejné míře snímkem charakterizující nejen obě hlavní postavy: totiž s nejistými vyhlídkami na budoucnost. Vše je jen načrtnuté, bez vývoje a prachsprostě deklamované a s nezbytnými macho klišé. Juraj Lehotský si napsal svou bakalářskou práci z režie, v níž se vše jen řekne a nic nerozvede. Zřídka s nějakou tou poznámkou pod čarou. ()

Davson 

všechny recenze uživatele

Fish Tank na slovenský způsob a s kratší stopáží, ale kvalitativně klidně srovnatelný s nedávným britským snímkem Andrey Arnold. Lehotský patří k nadějným jménům slovenského filmu, své dokumentaristické kořeny umně přetavuje do zdařilého hraného debutu. Vyvaroval se nebezpečných klišé typických pro sociální dramata - citového vydírání i kýčovitého dojímání se nad osudy postav ve filmu. Pokud se Lehotský bude dále zlepšovat, má určitě šanci prorazit i na světové scéně a bojovat o místo na výsluní třeba i s hvězdami současného realistického uměleckého filmu, bratry Dardennovými. Čas ukáže, jestli jsem nepřestřelil:) ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Na režisérovi je vidět, že dělal dokumenty. Ve filmu se to projevilo hodně, ale vlastně to mělo jen za následek to, že je všechno podáváno chladně a odtažitě. Dějově je to pak v podstatě nudné a i ty silné scény vyznívají prázdně. Přitom je to nesmírně silný příběh, kde si můžete jen domýšlet, jak to bylo dál. Pro mě absolutně špatná forma a dějově nakonec nezajímavé. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Nijaké. 1) 20letá Michaela Bendulová (hlavní postava Ela) na 15 let tedy rozhodně nevypadá. 2) Nehezký studiový zvuk s přebuzenými basy vede k tmu, že je občas špatně rozumět. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dalsi krasny dokaz, ze novodobe cesko-slovenske filmy uz nemaju co ponuknut a ze vysiny 60. rokov su definitivne tatatm. Nehorazne nudna cesko -slovenska sucharina. 20 % ()

Aljak 

všechny recenze uživatele

Samotný základ a tematika filmu veľmi dobré. Sociálne drámy si pozriem naozaj veľmi, a toto vyzeralo spočiatku naozaj veľmi lákavo. Atmosféra bola ešte viac umocnená prirodzeným prejavom dospievajúcej mládeže, slangom a vulgarizmami, čo mi však v tomto prípade absolútne neprekážalo - práveže to pridalo na vierohodnosti filmu. Bohužiaľ, najväčšou slabinou tohto filmu je obsah. Dráma jednoducho napriek veľkému potenciálu nerozkvitla tým správnym smerom. Michaela Bendulová bola výborná, a mňa osobne takáto téma filmu veľmi bavila - ale aj tak si myslím, že to malo na viac... ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Další pokus o festivalový snímek, bohužel, slováci tohle asi fakt neumí (jediná výjimka je snad Eva Nová a ani to není bůhví jak dobrý film...). Celý film sledujeme příběh dívky, co skončí někde v polepšovně... Proč to vypisuji, je to všechno v obsahu. Problém je v tom, že celou dobu nedokáže film člověka nějak navnadit, aby to bylo zajímavé a divák pozorně čekal, jak se vše bude vyvíjet. Jenže tady se nevyvíjí nic, prostě holka je v polepšovně, zjistí se, že je těhotná (to je ten "zázrak"?) utíká a pak přijde konec, který, stejně jako film, je o ničem. Někteří herci se snaží, někteří jsou špatní. A vlastně jediné, co se mi na filmu líbilo, bylo pár scén, jenže, pár částí film nezachrání. 1* ()

mi_X_o 

všechny recenze uživatele

Trend veristických festivalových snímkov začína byť práve vďaka pokusom ako je Zázrak doslova otravným a súčasne s ním narastá pocit ich zbytočnosti. Domnievam sa však, že sa to nedeje v dôsledku vyčerpanosti formy, ale skôr kvôli narastajúcemu počtu tohoto typu filmov a s ním spojeným úpadkom kvality vyplývajúcej z neoriginality. Lehotského napodobenina Dardenovcov sa so svojím vzorom nemôže rovnať. Aby divák mohol veriť "ilúzii reality" filmy tohto typu nemôžu obsahovať žiadne chyby a zaváhania. Scenár si nesmie dovoliť tézovitosť, viditeľné nepravdepodobné konštrukty ani žiadne herecké zaváhanie. Pretože sú oveľa viditeľnejšie ako v "bežnom" filme Voľba neherečky Moniky Bendulovej sa zdá byť geniálnou voľbou(herecký výkon je v zásade dobrý, naturalistickosť posilňuje jej rečová vada), to by ale nemohla mať hereckého partnera z profesionálnych kruhov (a to doslova z tých najlepších). Ich spojenie sa potom stáva absolútne nefunkčné, strháva na seba pozornosť a ruší dojem "reality". Vyčítať filmu plgiátorstvo (resp. silnú inšpiráciu) a žiadnu inovatívnosť, ktorá by ho posunula ďalej do sveta a nerobila ho len priemerným európskym artom(rozumej na piedestál veľkých festivalov), tj. ambíciu ktorú určite má, dokazuje aj samotný námet. Ten je prakticky aplikovateľný na každú inú národnú kinematografiu. K divákovi svetového publika sa tak nedostáva žiadna "unikátnosť" charakteristická pre slovenskú krajinu - slovenské obyvateľstvo. Zázrak je potom len ďalší kúsok vo vašom festivalovom programe, ktorý po sa po pár dňoch vytratí z pamäte s ostatnými priemernými filmami. Viac nájdete na: http://www.kinema.sk/recenzia/36536/zazrak-zazrak.htm ()

Johnny.ARN odpad!

všechny recenze uživatele

Tak, jak dobre to začalo, taká je to píčovina. Aspoň že vznikli lepšie filmy na túto tému, lebo toto sa nedalo, čím dlhšie to išlo. ODPAD! ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Nepríjemná realita polepšovne a rovnako neutešený film. Vlastne nejaká forma dokumentárneho video-denníka, ako nepríliš inteligentná baba zbláznená do magora môže dopadnúť. Aj na plávanie dôjde, a keď sa minú mierne debilné nápady, ako zohnať peniaze, tak nastúpia tie mega-debilné. Divný film, ako netreba dopadnúť a čo v živote nerobiť, aspoň v tom, čo sa dá ovplyvniť, lebo rodičov si dieťa fakt nevyberie. Na konci príde zázrak a nevieme, či to dopadlo dobre alebo zle. –––– Je to pekné, že máš niekoho rada, ale je to proti predpisom. ()

Související novinky

48. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

48. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

06.07.2013

Devítidenní karlovarské filmové prázdniny skončily a poroty v čele s Agnieszkou Holland udělily ceny nejlepším ze soutěžních filmů. Křišťálový glóbus pro nejlepší film si odnesl režisér János Szász… (více)

Reklama

Reklama