Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Tato pohádka pro dospělé, natočená pro studio Columbia, se výrazně liší od Cassavetesových nezávislých filmů. Režisérův druhý výlet do žánru detektivky (po snímku Zavraždění čínského bookmakera) je milostným vyznáním herečce a manželce Geně Rowlandsové a městu New York. Drsná, a přece něžná Gloria, bývalá mafiánská milenka, se pro Rowlandsovou stala životní rolí, za niž získala svou druhou nominaci na Oscara za nejlepší ženský herecký výkon. Vyzbrojena jen důvtipem a dámskou pistolí, stane se Gloria štvancem ve chvíli, kdy gangsteři zjistí, že ochraňuje šestiletého Phila, drzého usmrkance, jenž jediný ze své rodiny přežil mafiánskou likvidaci. Philův otec, účetní, který zradil mafii, nechal Philovi účetní knihu se záznamy nelegálních transakcí, a právě tu chce zločinecká organizace získat za každou cenu. Gloria nemá ráda děti. Raději se stará o svou kočku a je hrdá na svůj byt, ale Philova matka byla její přítelkyně, a tak cítí jistou odpovědnost. Gloriinu oběť pohodlného, uspořádaného života (a možná dokonce i sebe samé) noří Cassavetes do atmosféry prosáklé podzimní předtuchou smrti. Po celý film udržuje hmatatelné napětí, korunované záměrně dvojznačným koncem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (18)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

(herectví Geny Rowlands V., obsahuje spoilery) ani titulní hrdinku Glorii Swenson není snadné odhadnout po pouhé jediné scéně, do které sice vstoupí s grácií , ale jen jako kdyby mimochodem. Přichází jako neznámá žena mimoděk navštěvující své sousedy, aby si půjčila trochu kávy. brzy se však pozornost vyprávění obrátí právě k ní a k chlapci, kterého dostane za úkol opatrovat. žádná krátká a výstižná expozice divákům seznámení s Glorií neulehčí. osobitá žena převezme úlohu ústřední hrdinky stejně náhle, jako se chlapec ocitne bez rodiny a ona v roli nedobrovolné opatrovnice štvané gangem zločinců. od první minuty jejího výstupu před kamerou je ovšem zřejmé, že nemá v úmyslu převzít zodpovědnost za dítě. bez zaváhání odmítá pomoci přítelkyni postarat se o její děti, ačkoliv ví, že celá rodina je v ohrožení života. milejší je jí vlastní život. až po naléhání k smrti vyděšené matky ustoupí, ačkoliv nepředstírá, že jí to není nepříjemné. neumí jednat s dětmi a zřejmě si to uvědomuje. i to je jedna z mála očividných vlastností. nemá děti ani ráda, zvláště ne „tyto“, jak drze přiznává přímo před nimi i jejich rodiči. sama matkou patrně nikdy nebyla. krátká exkurze po Gloriině bytě, kam malého Phila dočasně ukryje, ji usvědčí jako nepraktickou samotářku, přesto stěží samostatnou. neumí dobře vařit, žije jen ve společnosti tlustého kocoura, hovoří o několika přátelích, ale o žádném muži. pomačkaný plášť, ledabyle učesané vlasy a minimum make-upu jsou zřejmé důkazy, že cynická žena se mužům zalíbit ani nesnaží. lhostejnost mizí až když hovoří s otcem Phila krátce před jeho smrtí po telefonu. zadrží dech, nervózně si olízne rty, hlavu podepře rukou a kousne se do jazyka. nenechavé pohyby rukou, neuvědomělé záškuby hlavou, těkavé oči, sevřené rty a co chvíli pokrčená obočí jsou pro Geniny role obvyklými příznaky sžíravé nervozity, napětí a starostlivosti. následný hluk střelby Glorii vyleká, ale ihned se zase vzpamatuje. jak je u postav Geny Rowlands rovněž časté, je i Gloria nucena city potlačit. přinejmenším proto, aby ještě více nevyděsila chlapce vlastním strachem a nejistotou při zvažování jejich příštích společných kroků. když se nepřesvědčivě snaží Philovi celou tragickou událost vyložit jako pouhý sen, naplno se projevuje nešikovnost nespolečenské ženy v jednání s lidmi, její vulgární jazyk i vulgární mimika, úšklebek namísto úsměvu a spousty vrásek kolem očí, které jako by k její tváři vůbec nepatřily. Gloriiny rty občas artikulují slova, ale žádná nejsou slyšet. její grimasy mohou působit až komicky, ale takovému výkladu odporuje její sprosté jednání s lidmi. vůbec nebudí dojem ženy, která je způsobilá postarat se o malé dítě. cestu z domu si Gloria dokonce „probije“ davem zvědavců za pomoci ostrých loktů a s vyceněnými zuby se vrhne na fotografa, který pořídil její fotografii. pak už jen pospíchá pryč a otáčí se v obavě z pronásledovatelů. /// po všech náznacích, které do své postavy v prvních scénách filmu Gena Rowlands vložila, nemůže překvapit sekvence, kdy se Gloria rozhodne Phila opustit uprostřed ulice. utíká, posílá ho pryč, ale on se k ní instinktivně stále vrací. v důsledku je paradoxně velmi příhodné, že právě tou dobou dvojici uprchlíků naleznou gangsteři. po nepřesvědčivém naléhání, aby chlapce nechali být, Gloria v mžiku oka vytáhne pistoli a bez slitování zahájí na zločince palbu. s tváří zkřivenou do výrazu útočící šelmy nepřestává surově pálit, dokud ujíždějící vůz zabijáků nehavaruje a všichni v něm nezahynou. právě tento šokující okamžik – tím spíše znepokojivý, jelikož v posledním záběru střelby Gloria obrací zbraň proti kameře a „ohrožuje“ i diváka – nejlépe vystihuje ambivalenci v Gloriině charakteru. na jednu stranu ji lze popsat jako téměř „neženskou“ ženu, která se ze všech nejvíce podobá právě nelítostným vrahům, jejím někdejším kumpánům. je pochopitelné, když divák doufá, že chlapec nezůstane v její „péči“ příliš dlouho. na druhou stranu je třeba si uvědomit, že Gloria nyní využívá svých zažitých vražedných sklonů jako prostředků k ochraně dítěte. /// mimoto, celý film sledující nekonečné útěky Glorie a Phila, je tak velmi podobný roadmovie, tedy filmovému žánru, který staví faktickou cestu krajinou do pozice metafory vnitřní cesty, ať už vývoje, nebo sebeuvědomění. v případě Glorie se zdá, že jde o obojí. s uplývajícím časem stráveným ve Philově společnosti sama v sobě nalézá přirozenou potřebu mateřství. při znázornění této vnitřní proměny Gena spoléhá hlavně na oči. především jimi vyjadřuje únavu, strach, opatrnost a napětí, ale až na délce a vyrovnanosti pohledu je znát upřímnost všech těchto emocí. Gloria se postupem času stává cituplnější ženou. projevy agrese jako křivé úsměvy, pitvorné úšklebky, zkrabatělé čelo a nos a výhružně vyceněné zuby si nyní schovává jen pro své pronásledovatele. jako například ve scéně úniku z metra, kdy Glorii pomohou ochránit šokovaní spolucestující a ona se zbraní namířenou opět do objektivu kamery vystupuje a z úst nepřestává chrlit sebevědomá varování, zatímco užívá vlastního těla jako štítu pro dítě. v okamžiku dočasného bezpečí, jakmile se konečně dveře vlaku zavřou, vztek v mžiku oka nahradí daleko silnější, podpovrchový cit – mateřská starost o Phila. /// posledním krokem na metaforické cestě je chvíle, kdy se Gloria rozhodne přestat utíkat a postavit se nebezpečenství čelem. musí dát všanc vlastní život, aby zajistila přežití chlapce. opět se tak „neženská“ bojovnost Gloriiny osobnosti potkává s mateřským citem a spolu tvoří nevšední kombinaci, ovšem tentokrát první zcela slouží druhému. jistě jen málokdo nedoufá, že Gloria ze střetu vyvázne živá a Phil nezůstane bez nové matky a nejschopnější ochránkyně. () (méně) (více)

Jhershaw 

všechny recenze uživatele

První film, který jsem od Cassavetese viděl, mě moc nezaujal. Nikterak výjimečné krimi o útěku starší ženy a malého kluka před mafií. Chvílemi pobaví. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Je to vážně spíše pohádka, než: Krimi / Drama / Thriller. Pokud k tomu přistoupíte takto, budete spokojení. Trošku s tou 4-tou * přeháním. ()

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

Mainstreamovejší Cassavetes. Má to vďaka nemu správne surovú atmosféru a Rowlandsovej Gloria je presne postava, čo by som od neho v tomto žánri čakal. Zároveň je to ale strašne repetitívne. Väčšinu stopáže sa skrátka iba uteká pred gangsterami. A k chlapcovi som si nedokázal nájsť cestu. 70% ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Slávny snímok, o takmer 20 rokov neskôr natočený znovu so Sharon Stone v hlavnej úlohe. Zaujímavý námet, prenesený na plátno skvelou réžiou a hlavne špičkovými hereckými výkonmi. Jeden z najlepších snímkov o vzťahu nesúrodej dvojice vo svojom žánri. ()

Wolodja 

všechny recenze uživatele

Pro Cassavetese hodne atypicky snimek (tedy alespon z toho, co jsem videl), skoro by se dalo označit ho za rodinny. Nicmene i tato parketa mu jde velmi dobře! ()

Foma 

všechny recenze uživatele

To je jízda New Yorkem jako na tobogánu. Co tam předvádí Gena Rowlands, to je fakt dobrý. Konec lehce mysteriózní, asi to neni takovej uplnej happy-end, jak to na první pohled vypadá. Jen mi přijde necitlivý, že tak malej klučina dostal cenu za nejhorší hereckej výkon. To se přece dětem nedělá! Kromě toho, hrál sice jako prkno, ale byl dost roztomilej. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Žena s dítětem utíkají před mafií, to mě většinou baví. Ale tohle je typický Cassavetes, 75% a já se nudím a modlím za konec. Že je kluk prkenný, místy přechytralý, místy dementní bych překousl. Ale Gena Rowlands je snad nejnesympatičtější oldies herečka a sledovat jak s nasupeným výrazem háže k chudákovi klukovi, kterému právě zabili rodinu jednu jedovatou hlášku za druhou bylo fakt utrpení. Když není komu fandit a příběh Vás nebaví, začnete si všímat pitomostí, třeba že mafiáni jsou jasnovidní a vždy přesně tam kde hrdinové, že nikoho nenapadne jít na policii, která v tomto filmu zjevně neexistuje. SPOILER! A pak stačí odjet do vedlejšího města v laciné paruce a rázem máte klid... KONEC SPOILERu. 2* za pěknou záběry města a pěknou, leč nehodící se hudbu. ()

pipapa 

všechny recenze uživatele

Klasické kino čistě pro pobavení. Naivní/nereálné v postavě Glorie a jejím způsobu a možností ochrany malého chlapce před mafií. Reálné co se mafie a jejích špinavých a krutých praktik týče. Gena Rowlands skvělá jak projevem, tak i typem. John Adames jako silácký "trpaslíček" je moc roztomilý a hraje velmi originálně a přirozeně. Bandu samozvaných "odborníků" a idiotů, kteří mu udělili Zlatou malinu a zatahují do svých excesů i děti, nemůže soudný divák brát vážně. Veškerá a jakákoli ocenění jsou tu stejně jen pro blbečky, kteří si neumějí na věc udělat svůj vlastní názor! ()

bobin 

všechny recenze uživatele

77 procent hodnocení ? Silně nadsazeno ! Tento údajný thriller je vlastně selankou naivně popisující útěk hrdinky s dítětem před mafií . Je to úsměvná fraška nanejvýše do odpoledních pořadů pro mládež . Film se tváří tvrďácky , ale je to rozbředlý blábol . ()

Reklama

Reklama