poster

Tichá křídla (TV film)

  • USA

    Silent Wings

  • USA

    Silent Wings: The American Glider Pilots of World War II

Dokumentární

USA, 2008, 2x58 min

  • Volodimir2
    **

    Piloti klzákov otvárajú dvere na menej známej histórii druhej svetovej vojny. Dôvody ich použitia boli logické, výroba bola rýchla, vyrábali sa z lacných materiálov a nepotrebovali žiadne pohonné hmoty. Nevýhodou bolo jednorazové použitie. Piloti a vezená posádka sa po pristáti stali pechotou a mohli pokračovať v bojoch väčšinou v tyle nepriateľa. V súčasnej dobe sa s využitím klzákov už nestretneme, úplne ich vytlačili helikoptéry. Vzhľadom k tomu, že v tomto dokumente sa o klzákoch takmer nehovorilo a keď tak len o americkom hrdinstve uvádzam trošku z ich histórie so zameraním na 2. svetovú vojnu. Sovietsky zväz sa v roku 1932 stal prvým výrobcom klzákov, išlo o štvormiestny klzák TsK Komsula, ale ani v 2. svetovej vojne sa ich výroba nezvyšovala a tak klzáky Antonov A-7 a Gribovski G-11 sa vyrobili v počtoch okolo 1000 kusov a využili sa na zásobovanie bieloruských partizánov v rokoch 1942 a 43. V roku 1935 navštívil Moskvu v rámci vojenskej spolupráce medzi Sovietskym zväzom a Nemeckom plukovník Luftwaffe Kurt Student a hlásil svojim nadriadeným detaily zoskoku 1500 výsadkárov z veľkých klzákov. A už v roku 1937 Luftwaffe otvorila školu pre výsadkárov a keďže klzák nepatril do zakázaných zbraní Versaillskou zmluvou tak prvé výcviky bojových pilotov začali práve na klzákoch. Prvým nemeckým klzákom bol DFS-230, ktorý mal rozchod krídiel 11,3m a dlhý bol takmer 21m. Prvé ich bojové použitie bolo 10.5.1940 v belgickej delostreleckej pevnosti Fort Eben-Emael, ktorú úplne zničili a tým si Nemecko otvorilo cestu cez Maginotovú líniu. 26. apríla 1941 nasledovala operácia v Grécku pri zaistení mostu cez Korintský kanál, a poslednou veľkou operáciou klzákov bol invázia na Krétu 20.5.1941 (tu Nemecko utrpelo obrovské straty). V menšom rozsahu stojí za zmienku ešte akcia Skorzenyho pri oslobodzovaní Mussoliniho zo zajatia na hore Gran Sasso v roku 1943 (operácia Dub). Od roku 1940 sa do tejto neprebádanej oblasti zapojili aj britské ozbrojené sily. So svojim klzákmi Airspeed Horsa a General Aircraft Hamilcar sa zúčastnili operácii pri obsadzovaní mosta Pegasus Bridge v rámci invázie v Normandii, operácie Dragoon (invázia do južného Francúzska, operácia Market-Garden (zaistenie mostov v Holandsku) a operácia Varsity (prekročenie rieky Rýn). Na americkom ministerstve vojny sa vývoj klzákov začal 25.2.1941 a boli vyrobené klzáky Waco CG-13 a Laister-Kauffman CG-10. Ich prvé použitie bolo pri operácii Husky 9.7.1943 (invázia na Sicíliu), ďalej pri invázii v Normandii 6.6.1944 a v ďalších bitkách v Ardenách, operácia Varsity. Nezdarom sa skončili operácie Spojencov s použitím klzákov v roku 1942 v Nórsku a pri prieniku u Arnhemu.(11.7.2018)

  • Paity
    **

    Vcelku nezajímavý pohled na skryté události, které se ve většině knížek věnovaných 2. světové válce nedočtete. Jde ale spíše o materiál pro fanoušky.(17.6.2013)

  • borsalino
    *

    Další americká agitka na téma, jak jsou amíci nejlepší na světě. Kluzáky v dokumentu slouží jen jako kulisa. Co se o kluzácích skutečně dozvíte se dá shrnout do cca 15 minut, a to ještě není nic objevného. Ostatní informace jsou v lepším případě vzpomínky vojáků, v horším případě jde o skutečné blábolení (ztěží by bylo možné najít statečnější vojáky, mimořádné letadlo postavené v Michiganu za přispění studentů, hrdiní američní vojáci svým nezměrným nasazením vybojovali mír v Evropě...). Rozhodně nechci snižovat odvahu pilotů a zásluhy americké armády ve 2. světové války, ale tento pořad má podat dokumentární, v maximální míře objektivní pohled na proběhnuvší události nebo nějakou konkrétní část, aby se lidé, kteří se o události zajímají, něco dozvěděli. A toto rozhodně ten případ není.(17.8.2014)

  • MartinezZ
    ****

    Spokojenost. Málo, nebo spíše ne až tolik známá fakta vzpomínky přímých účastníků na operace kluzákových jednotek a pilotů, kdy během války i po ní byli a v podstatě stále jsou jednou z nejvíce opomíjených součástí sil spojenců - úderných, dopravních a poskytujících podporu, přičemž, ačkoliv to nemusí z popisovaného až tak vyznít, byli to sebevrazi, kdy na ostro nikdy nešlo nic tak, jako na předváděcích akcích pro generalitu. Nemálo zajímavých informací, o kterých se moc neví. Jediná škoda je, že mi celý ten dvoudílný dokument připadal jak souhrn pokrácených informací, kdy "více se dočtete v naší knížce". Mluvit by se dalo i víc. ~~~ PS: Paity, ano, jde o materiál pro fanoušky. Někdo, komu je období WWII ukradené nebo je až nesnáší, se na to přece koukat nebude, že...?(3.1.2014)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace