Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hraný dokument o éře králů Vladislava a jeho syna Ludvíka, kteří v českých zemích vládli v letech 1471 až 1526. Jagellonci patřili k teritoriálně nejmocnějším královským rodům Evropy – sjednotili ji v dynasticko-správní celek a ovlivnili navždy historii a kulturu naší země (stavba Vladislavského sálu na Pražském hradě, chrámu sv. Barbory aj.). Film režiséra Zdeňka Jiráského vznikal v souvislosti s mezinárodním výstavním projektem EUROPA Jagellonica, který probíhá až do konce září v Kutné Hoře, odkud se následně přesouvá do Varšavy a Berlína. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (16)

e-pilot 

všechny recenze uživatele

Provedením sice prostý, doslova minimalistický, leč velmi umně natočený hraný dokument z doby mé oblíbené gotiky. Průvodní slovo vede klidným hlasem sám panovník a hrané pasáže spíš navozují atmosféru, než aby šlo o rekonstrukci událostí. Velké plus vidím v tom, že se tvůrcům podařilo sehnat všechna nutná potvrzení, díky nimž získali možnost natáčet v autentických prostorách a budovách. Prázdnou Katedrálu jsem naposledy viděl v dokumentu Zdeňka Mahlera "Ano, Masaryk". Viděna premiéra 27. 6. 2012. Už se těším do Kutné Hory na výstavu Europa Jagellonica. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Jestliže chtěli tvůrci filmu odradit mladší generaci od učení se dějepisu, pak jim musím pogratulovat - povedlo se. Roman Zach povídá text tak monotónním způsobem, že bych se divil, pokud někdo neusnul. S tím hraným dokumentem bych to zase tolik nepřeháněl. Viděl jsem hrané dokumenty BBC. Herci tam mluví a vidíme i reálné scénky doplněné komentáři. Zde mluví jen Zach a scény jdou v rychlém sledu za sebou společně s textem, který snad někdo stihl i přečíst. Tohle opravdu žáky nemohlo bavit. Tak se jen ptám, proč nejsme schopni natočit seriál o našich dějinách. Skutečný hraný seriál. Už se tu točí velkonákladové filmy, takže si myslím, že kdyby někdo chtěl, šlo by to. Přitom máme tak bohaté dějiny. ()

Reklama

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Atmosferický dokument, který nabývá na síle díky uhrančivé kameře, která dokáže dělat divy i z jinak nudných obrazů a je jen škoda, že nebylo prostředků, na nějaké výrazné kamerové filtry, dále je výtečný hlasový doprovod Romana Zacha (jen projev hlasový, herci byli vybráni tak, aby byli co nejvíc podobni svým předobrazům), který zas dokazuje, že je výborný herec, který má v tv a filmech bohužel jen málo rolí, které by mu umožnili hereckou kvalitu prokázat. Zvolený způsob vedení dokumentu je mi na výsost sympatický, promluvy titulního otce a syna místo jakéhokoliv jiného komentáře? Proč ne, funguje to. Hlavně díky výše zmíněnému s výbornou hudbou navrch. Závěr s promluvou choti mladého Ludvíka je dramatický víc, než kdejaké finále filmového opusu se záluskem na ceny. O páté hvězdičce budu ještě přemýšlet.. ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Konečně hraný dokument, který se vyrovná svým zahraničním bratříčkům (třeba z BBC nebo History). Jagellonci mají úžasnou atmosféru (právě díky hraným pasážím), kterou jsem tak silně cítil snad jen u dvou tuzemských dokumentů: Národ bez hlav (1998) a Národ a jeho hlavy (2001). Nicméně zde trochu tu atmosféru kazila jinak výtečná hudba. Konkrétně myslím (snad se nepletu v nástroji) klarinet, který se vysloveně do dobových chorálů nehodil a ani mi tam nepřišel zajímavý. Nic jiného Jagelloncům nemohu vytknout. Režie je skutečně skvělá (aby ne, když Zdeněk Jirský zaujal již Poupaty) a u herců - neherců není ani tak důležité herectví, neboť jejich role je právě v navození zmíněné atmosféry, což se daří na jedničku. Pátou hvězdičku neudělím jen kvůli zmíněnému osobnímu problému s klarinetem, ale jinak všem milovníkům historie, doporučuji. 80% ()

PaRi 

všechny recenze uživatele

Inu ano, trend dokumentární tvorby často sahá po hraných prvcích. To je v pořádku, ale neměl by se z toho vytratit dokumentární žánr. Mám pocit, že tady se tak stalo. Dokument má pracovat s fakty a to jak v komentáři, tak v obraze. Režisér a zároveň scenárista tohoto snímku, ale na tuto vlastnost dokumentu značně rezignoval. Velmi kultivovaná a výtvarná kamera je jen jakousi ilustrací gotické doby spolu s dohrávanými scénami pro komentář. Ten, i když je jakousi osobní výpovědí obou Jagellonců, by tak klidně mohl být odvysílán v rozhlase, neboť obraz jde často zcela mimo něj a mnohdy až nepravdivě. Osobně mne z navození doby vytrhovalo právě to popření dokumentu v obraze (ve faktech). A to hned na začátku, kdy vidíme dohrávanou korunovaci Vladislava. Ten v žádném ohledu nepřipomíná mladíka sotva 15 let starého, kterým Vladislav byl, když se stal českým králem. Vůbec nic se nedozvíme v komentáři o neodmyslitelné úloze královny Johany z Rožmitála při instalaci Jagelonců na český trůn, kdy vedle nezletilého Vladislava vládla jako regentka. Pakliže si režisér hraje na osobní výpověď Vladislava, pak z něj udělal pěkného nevděčníka. Slyšíme v komentáři o vzpouře v Uhrách a k tomu v pozadí, neúnosně dlouhou dobu, vidíme mihotající se postavy s loučemi před známým hradem Švihovem. Nějak z toho čiší, že nebylo moc peněz, neboť vše je natočeno v Čechách, přesto, že se bavíme o dějích v Polsku a Uhersku. Vzniká až kouzlo nechtěného, kdy Ludvík se ubírá do války s Turky a vypadá jak osamělý rytíř Don Quijote de La Mancha‎. Jistě toto nebylo záměrem režiséra, ale takhle králové do boje opravdu nevyjížděli! Režisér a scenárista se jaksi nemohl rozhodnout, jakou formu pro představení Jagellonců zvolit. Ty tři hvězdičky jsou především za skvělou kameru a hudební složku (naprosto nechápu, proč v titulcích dokumentu není uveden autor hudby), ta však, spolu s komentářem, by ale klidně mohla stejně zafungovat v rozhlasové relaci. Obraz v tomto dokumentu, je svébytnou složkou, která je s komentářem často asynchronní a to je škoda. Vadilo by mi to méně, pokud by měl dokument podtitulek - esej o Jagelloncích. Jinak žádám produkci filmu, aby v úctě k obrazu a hudbě filmu uvedli sem do ČSFD kameramana snímku a autora hudby! ()

Galerie (34)

Reklama

Reklama