Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)

(více)

Recenze (382)

Houdini 

všechny recenze uživatele

NFR 2005, Oscar 5 : Nejlepší film, Režie, Herec HR - Gene Hackman, Střih, Scénář - A + 3 nominace: Herec VR - Roy Scheider, Kamera, Zvuk ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Friedkin natáčel ruční kamerou a zkoušel různé režijní fígle, aby docílil co největší míry autenticity a to se mu podařilo v míře vrchovaté. Gene Hackman ve své první velké roli chlapáckýho poldy a těžkýho frajera na sebe výrazně upozornil, jeho automobilová honička s nadzemkou je nezapomenutelná. Svého času překvapivý a zasloužený Oscar za nejlepší film. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Některé filmy přetrvají věky. A mám dojem, že tohle bude jeden z nich...zbožňovala ho moje máti, dostává i mě, a světe div se, líbil se i mému 14ti letému bratrovi...to už něco znamená:) Prostě stejná klasika jako televizní Profesionálové. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Realistický neo-noirový thriller, na kterém lze výborně zkoumat evropské vlivy na Nový Hollywood. Stejně jako Godard v U konce s dechem nebo Costa-Gavras v Z (dva filmy zmíněné v režisérově audiokomentáři), také Friedkin uplatňuje dokumentárně veristický styl. Kamera budí dojem, že nezná trajektorii postav a musí spontánně reagovat na to, co se před ní odehrává. Vzdálenost kamery od postav a její pozice někdy věrně kopíruje způsob, jakým jsou tajně sledované podezřelé osoby (scéna v autobazaru). Mnohé scény jsou snímány z ruky a pouze s přirozeným osvětlením. Většina z nich se natáčela s kontaktním zvukem v reálných lokacích, často přímo na ulicích za plného provozu (což částečně platí i pro slavnou sebevražednou honičku) a bez zvláštního povolení. Věrnost reálným událostem, z nichž film vychází, šla tak daleko, že tvůrci použili skutečný heroin (a ve filmu ukazují tehdy používaný test jeho kvality) nebo policejní autodílnu, ve které se běžně demontovaly podezřelé vozy. K věrohodnosti přispívá také rozvolněná struktura vyprávění - čekací a sledovací prodlevy mezi akcí a reakcí jsou mnohem delší, než je zvykem v konvenčních kriminálkách, úspěch může záležet na náhodě, nebo se taky nikdy nemusí dostavit (tyhle prvky si o mnoho let později přisvojil srovnatelně realistický seriál The Wire). Výsledkem je procedurální dokudrama napěchované autentickou energií, díky níž vzniká dojem téměř fyzické časoprostorové blízkosti. Sázka na syrovost přitom nijak neumenšuje symbolické kvality vyprávění, které v souladu s dobovou skepsí není postavené na zřetelné opozici absolutního dobra a zla. Doyle možná má obdivuhodné detektivní instinkty, ale také je to frustrovaný rasistický zmetek, který si štvavým honem za zločinci kompenzuje, že zatímco on s kelímkem hnědé břečky mrzne na ulici, mocní sedí v teple a pohodlí luxusní restaurace. Nedostižitelný Charnier je oproti tomu uhlazený, zdvořilý a rozvážný a jeho chladná racionalita v něčem předznamenává nástup nového typu zloduchů, kteří jsou jen o trochu chamtivější než společnost, ve které žijí. Nestačí tedy, aby dobro bylo stejně nekompromisní jako zlo. Musí být ještě horší. Žádný film nevyjadřuje lépe oxymorón "špatné dobro". 85% Zajímavé komentáře: Visáč, rochelka ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Připrav si kapesníky, protože z tak dokonalý filmařiny ti potečou sliny jako stoletá voda. Film je v rámci autencity točenej ruční kamerou, ale není v něm jediná obrazově nepřehledná scéna a třeba Jimmyho honička s metrem je jedna z nejlepších honiček co jsem kdy viděl, ne-li vůbec nejlepší. Filmovej orgáč ještě sílí díky dokonalýmu hereckýmu výkonu Gene Hackmana. Z počátku jsem se trošku neorientoval ve všech postavách, ale to brzy ustane a pak už to jede takovým způsobem, že jsem se během sledování filmu neodvážil dolejt ani víno. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Jeden ze základních kamenů klasické kriminálky je dokonalou ukázkou režijního mistrovství, které dokáže i po pár desítkách let zprostředkovat jedinečný divácký zážitek z filmu, který má jednoduchý a schematický děj a jenž stojí na všech základních klišé, které kriminální žánr poskytuje. William Friedkin režíruje v rychlém tempu a nejsilnější momenty vytváří z naprostých banalit jako je třeba obyčejné pobíhání po chodníku při sledování podezřelé osoby. Pro náročnější následně připravil fantastickou automobilovou honičku s nadzemkou. Dvojice detektivů v podání Gena Hackmana a Roye Scheidera se skvěle doplňuje nejenom povahově, ale i herecky. Francouzská spojka dokonale naplňuje představy o rčení, že v jednoduchosti se často skrývá ta největší krása. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Název, téma a doba jasně připomíná vrchol francouzské kriminální kinematografie. To ale do momentu, než se spustí začátek filmu, protože pak už se rozjíždí naprosto dokonalá americky dynamická atmosféra, která od samotné první vteřiny nepoleví až do samotného konce. Osobně musím říct, že snad nikdy jsem se nesetkal s lepší a napjatější špionážní kriminálkou, než právě v případě Francouzské spojky. Když Gene Hackman špicloval ksindly z Francie například v metru, měl jsem doslova zatajený dech. No a to Vám nemusím vykládat, jak mně bylo, když nastartoval Pontiaca LeMans a rozjela se jedna z nejhezčích filmových honiček, co jsem kdy viděl. To byl dokonalý filmařský adrenalin. Takové momenty dnešním filmům strašně chybí...stejně tak i špinavost New Yorku. Ta ponurá atmosféra, kde očekáváte neřáda za každým rohem, to je prostě nářez. Navíc po skončení filmu jsem jenom tupě zíral do titulků, protože ten závěr, ten je prostě depka jako svině. Klobouk dolů Amíci. Tohle se Vám sakra povedlo. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Zvláštní detektivka, která hodně sází na gene Hackmana. Očekával jsem o hodně více a ne jen hodně mluvení a dvě tři akční scény. Filmy je ukončen titulky, které dovysvětlují děj, proto je pro mě nečekané, že bylo natočeno pokračování. William Friedkin je pro mě obyčejný režisér, který mě nikdy nepotěšil. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Mám tenhle film velice rád.Ale půjdu proti střednímu proudu a řeknu, že se mi více líbila dvojka od Johna Frankenheimera.Tato spojka se mi zdála v některých věcech až příliš utahaná, ovšem hodně věcí vynahrazují moje zamilované scény.První je naháněčka v metru, kdy Pepek a Charnier nastupují a vystupují a navzájem čekají kdo se chytí první.Těmi dalšími jsou honička s nadzemní dráhou a pak ten konec.Myslel jsem, že se to ještě nějak dořeší, ale zůstalo jen u těch dvou výstřelů, které pak ve dvojce dostaly smysl.Výborná atmosféra a perfektní záporák v podání uhlazeného Fernando Rey. ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

A nejlepším hercem za rok 1971 je ... Gene Hackman. Za nejlepší byl vyhlášen i film, režisér, scénárista, střihač - nominován Scheider a kameraman. Na Hackmanovi tu vůbec není vidět, že v soukromí nesnáší násilí a mlátit někoho pro něj bylo hrozně těžké. Je to opravdový drsňák (vyrovná se v drsnosti i Harrymu Calahanovi), co když sedne za volant, můžeme čekat jednu z nejlepších filmových honiček. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Stará drsná škola. Důvod, proč tenhle detektivní snímek za ty čtyři desítky let prakticky nezestárl, je jen jeden, je to totiž poctivý film... ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„MY JSME TEN PŘÍPAD TADY S PARŤÁKEM PŮVODNĚ DALI DOHROMADY. NECHCEM, ABY NÁM TO FEDERÁLOVÉ POSRALI.“ /// Nezáživná práce, která po 40ti minutách přináší ovoce. A za chvíli chápu, proč je tahle velká sledovačka ceněnou krimi poctivkou, která asi nezestárne. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu „The French Connection: A True Account of Cops, Narcotics, and International Conspiracy“, kterou v roce 1969 napsal Robin Moore, jsem nečetl. 2.) Fotřík si furt hraje na honěnou s metrem. Prej to viděl v nějakým filmu… (že ty používáš šupleru? Tak to jinej žánr…) 3.) Thx za titule „Marka“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ * ()

tron 

všechny recenze uživatele

Vynikajúca stará škola s už klasickou automobilovou pasážou. Príjemne ma prekvapil na nič sa nehrajúci krimi scenár a nenaťahovaný koniec. Solídna réžia exorcistu Friedkina a herecké výkony film povyšujú na americkú klasiku. Hackman a Scheider si skutočne padli do noty, sú to výborní parťáci. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No popravde receno drobny zklamani, cekal jsem precejen neco vic nez jen dobre natocenou kriminalku. Co se tyce pribehu, nic originalniho, na druhou stranu je pekne udelany, ze pripad zacne od nahodnyho podezrelyho v baru a pres vsemozny sledovani, odposlouchavani, vyslechy a podobne se doberem az k zaverecnymu velkymu zatceni. Fakt si nepamatuju film, kterej by takhle krasne rozebral pripad od zacatku do konce. A to cely pusobi dost realisticky a ma to slusnou atmosferu. No a pak tu jsou paradni herci, Scheider sice moh dostat vic prostoru, ale celej film stejne tahne Hackman, kterej je sice naprosto perfektni, ale stejne bych rek, ze uz jsem ho parkrat videl zahrat lip. Celkove dobre natocena kriminalka ze stary skoly, ktera se bohuzel misty drobet tahne. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Jak někde někdo napsal, Friedkin opravdu dokonale snoubí temný poválečný film-noir s atmosférou násilí a společenskou úzkostí éry války ve Vietnamu. Výsledek je perfektní krimi thriller, který budí velmi realistický, až semi-dokumentární dojem, místy zlověstný jak známe z Vymítače, a kde krásně vyniká dnes již zmizelý, špinavý a chladný starý New York. Scény sledování / stíhání zde jsou bezkonkurenční. Konečně jsem dohnal klasiku, 50 let poté nemá chybu. ()

movie 

všechny recenze uživatele

Tohle nekompromisně řadím mezi jedny z nejlepších filmů, co jsem kdy viděl. A omlouvám se, že to tak trvalo. Hackman / Scheider perfektní, střih absolutně EPOCHÁLNÍ a celkově je to absolutní direkt, žádné kecy kolem. Vpodstatě 99 minut dlouhá klasická scéna - nemá cenu vybírat nejlepší moment, to je totiž celej tenhle film. ()

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

18.04.2020

Poté, co Batmana na pár let pohřbil Joel Schumacher a předtím, než ho znovu vzkřísil Christopher Nolan, koketovalo studio Warner Bros. s myšlenkou, že by netopýřího hrdinu mohlo na velké plátno… (více)

Wheatley láká známá jména

Wheatley láká známá jména

26.10.2014

Několik let si svými malými britskými filmy hledal diváky ve festivalových kruzích a dělal jméno mezi kritiky, mimo tuto ale režiséra Bena Wheatleyho málokdo znal. Ovšen zdá se, že jeho vyhraněný… (více)

Bean stahuje teroristy z kůže

Bean stahuje teroristy z kůže

06.01.2011

Ne Mr. Bean, samozřejmě. Pokud jde o Seana Beana, nejočekávanější premiérou roku 2011 je samozřejmě výpravná televizní adaptace fantasy ságy Game of Thrones, kterou začne v dubnu vysílat HBO. Rádi se… (více)

Reklama

Reklama