Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)

(více)

Recenze (383)

A_FISH 

všechny recenze uživatele

Dnes už klasická drsná kriminálka z dob, kdy si ještě policajti neříkali vyšetřovatelé a ve flitrových oblecích se za opičích zvuků neproháněli v naleštěných sporťácích ... Snímek Williama Friedkina (např.: The Excorcist -´73) natočený na motivy skutečného případu a u nás distribuovaný s podtitulem Štvanice,, nám představuje Gena Hackmana v roli Pepka Doyla, otrlého newyorského detektiva, který spolu s parťákem Buddym (výborně sekunduje lovec žraloků Roy Scheider) narazí při prohánění feťáků a překupníčků drog (Kdy ses naposledy v Poughkeepsie šťoural mezi prstama na nohách ?!!) po ulicích Brooklynu, na stopu francouzské spojky Charniera, elegantního záporáka, jinou ligu, chystajícího velký kšeft s heroinem. Pepek vycítí příležitost a zakousme se do případu jako buldog ... Geniální režie, přesné herecké výkony, syrová ruční kamera, hudební doprovod, a především reálnost a špína newyorských ulic dohromady vytvářejí atmosféru hustou, že by se dala krájet ... Nezapomenutelná Charniérova finta v metru spolu s asi nejnapínavější automobilovou honičkou všech dob pod dráhou nadzemky, udělaly z fimu kult. Při jejím natáčení se Friedkinovi zdála neustále málo drsná a pomalá, nakonec se posadil s kaskadérem do auta, aby jízdu vyzkoušel na vlastní kůži a po jejím absolvování byla bledým režisérem odsouhlasena jako dostatečně akční ... Společně s Mississippi Burning nejlepší kousek s Hackmenem. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Tady jde jednoznačně prokázat, že americká tvorba minulého století, hlavně pak sedmdesátých let, je ta nejlepší z celého amerického filmového trhu....naprosto geniální hudba doplněná skvělými výkony oblíbence Hackmana a Scheidera...jak říkám, sedmdesátá a osmdesátá léta v Americe a Francii, potažmo i Itálii, znamenala "Zlatou tvorbu" v kinematografii..... a naprostý svobodný rozvoj filmového umění... ! ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Myslím, že Francouzská spojka patří mezi filmy, které nestárnou. Věk se projevuje pouze tím, že do dnešní doby vzniklo podobných filmů spousta a tak její "skandální" děj už dnes nikoho nezaskočí. Co však nezestárne nikdy je bravurní zpracování, která má i dnes daleko k tomu působit staře. Například to, jak vynikajícím způsobem dokázal režisér natočit pěší sledování záporáků nemá chybu a je zajímavé kolik dynamiky dokázal režisér dostat do scény s ne úplně velkým akčním potenciálem. A to se ani nezmiňuji o té hlavní akci s nadzemkou. Určitě se jedná o jednu z nejlepčích kriminálek ever. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Podobně jako u Bullitova případu, tak i u Francouzské spojky jsem skrze věhlas těchto snímků očekával něco víc a tudíž po sledování mám spíše rozpačité dojmy. Možná, že závěrečné scény mají nějaký ten až filozofický přesah, o kterém se mluví a píše, ovšem film jako celek mě rozhodně neposlal do kolen a jsem si jistý, že mi v paměti neutkví na dlouhé roky žádná ze scén. ()

nunka 

všechny recenze uživatele

Francúszka spojka je dnes už skôr kinematografický pojem... poctivé oldschoool krimi s neodmyslitelným Hackmanom a asociovanou "auto-moto naháňačkou". ()

paascha 

všechny recenze uživatele

Další z těch filmů, které lze vidět stokrát, a pokaždé jsou něčím jiné. Pod oknem v parku právě souloží nějaké děti, zlité krabicáky, tak mě napadá , co je asi jiné pro ně? Asi ani netuší, že by něco mohlo... ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Výborná kriminálka se vším, čím by měl tento žánr disponovat. Herecké výkony, automobilové honičky, spousta peněz a drog-) Nejvíce mě ale zaujalo, jak i ve chvílích, kdy se vlastně nic moc zajímavého nedělo, měl film takový spád a já z něj nemohl spustit oči. ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Není to náhoda, William Friedkin je nudný režisér. Bylo to u Vymítače ďábla a platí to bohužel i zde. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tohle je film z doby, kdy americký detektiv nemusel být nadpřirozená bytost. Friedkin zboural veškeré do té doby zažité šablony, ukázal realitu policejní práce. Nemůže se podařit úplně všechno, na co policisté sáhnou, vyšetřování je zdlouhavý proces plný nudné a mravenčí práce. A tak se díváme na sledování podezřelých, kteří jen tak bloumají po ulicích. Vidíme Doyla, který postává naproti luxusní restauraci, v níž si dopřává Charnier opulentní oběd, jak žmoulá chladnoucí kousek pizzy a zapíjí ho kávou z papírového kelímku. Friedkin jde v zobrazování reality ještě dál, nepostačí tento ukázkový kontrast, nechá překupníka drog jít odpočívat do hotelu a Doyle zatím mrzne před budovou. Únava, prokřehlost i psychické vyčerpání, to vše je následně přímo hmatatelně cítit z Doylova projevu v závěrečné scéně této sekvence. Legendární honičku automobilu s nadzemkou netřeba zmiňovat. Ale jednu scénu bych přeci jen ráda vypíchala. Když se Pepek snaží očima hledat na protějším nástupišti zabijáka, dopouští se Friedkin geniálního režijního nápadu. Totální splynutí kamery s hlavní postavou, divák je absolutně vtažen do děje a stává se jeho součástí. Tahle scéna by měla být zapsána velmi tučným písmem ve všech učebnicích kinematografie. Pořádný kus poctivé práce odvedl Gene Hackman. Jeho Doyle je nekompromisní, tvrdý chlap, který jde houževnatě za svým cílem. A Hackman je v tomhle jako obvykle na 100% uvěřitelný. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Co dodat?! Klasika všech klasik. Krimi „ze staré dobré poctivé školy“. Syrové až do morku kostí, bez zbytečných (rušivých) naplavenin, jdoucí přímočaře od samého počátku až do úplného závěru jistojistě za svým cílem. Téměř se nechce věřit, že toto dílko se honosí značkou „made in USA“ a nikoliv France. Ovšem, již na druhý pohled, (když si člověk přečte jméno režiséra), to tak nepochopitelné již není. William Friedkin byl (je) mistr v budování a gradování atmosféry, který se musel nutně upsat krví samotnému ďáblu, o čemž nás ostatně dostatečně přesvědčil o 2 roky později. (Možná) by člověk mohl mít určité výtky k lehce odfláknutému finále, ale ten, kdo viděl pokračování, mi dá jistě za pravdu, že tomu tak není. A co že je hlavní devízou této krimi, vyjma již zmiňované bravurně gradovanné atmosféry, jisté Friedkinovi režie a parádně se doplňujícímu duu Hackman – Scheider, z nichž prvně jmenovaný přeci jenom hraje první housle?! Bezesporu jsou to (mnohými již zde zmiňované) památné scény sledování na ulici, v podzemce a automobilová naháněčka Hackmana s nadzemkou. Pokud pro nic jiného, tak min pro tyto scény se vyplatí tento nestárnoucí snímek shlédnout. P.s. doporučuji podávat s tataráčkem popř. krvavým steakem a šťopičkou tulamorky na ledu, jejíž příjemná chuť se vám rozlije po celém těle a spolu s gradující atmosférou se postará o nezapomenutelný zážitek. 88% výstižný komentář: uživ. Isherwood ()

InJo 

všechny recenze uživatele

TOP 70's krimi s nepřekonatelným Hackmanem v jeho životní roli. Kromě prvotřídního stylu a řemesla (viz strhující legendární autohonička) mě na tom vždy nejvíc fascinovala ta mistrná polarizace dvou ústředních postav - urputný hrubiánský polda vs. šarmantní kultivovaný padouch (výtečný Fernando Rey). Závěr geniální. 100 % ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Veľmi drsná kriminálka starej školy. Sympaťák Hackman ako policajt, nesympatický Ray ako gangster, čiže dokonalý casting. Náhodní mŕtvi civilisti pri prestrelkách, kontrast medzi životom policajtov a bohatých gangsterov, kultová automobilová naháňačka pod dráhou metra, nezabudnuteľné finále, ktoré neprinesie polícii očakávené zadosťučinenie. Nekompromisný, hektický akčný film, jeden z najlepších predstaviteľov kriminálneho žánru v histórii a najlepší Friedkinov film. Druhej časti sa prekvapivo podarilo udržať krok a tempo. ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Vzpomněl jsem si, že už je to delší dobu, co jsem naposledy zhlédl nějaký ten film. Francouzská spojka mi přišla jako vhodná volba, a to vůbec nevím proč. Dovolím si začít tím, co se mi na filmu líbilo, neboť tady budeme rychle hotoví. Kdo film viděl, tak hádá správně, že to byl ten závod napříč městem auto vs. nadzemka. Tak a teď stojím před dvěmi možnostmi, jak ocenit zbytek. Mohu tu teď na 5 řádcích rozepsat, co všechno se mi vlastně na filmu nelíbilo a co všechno mi přišlo více než zastaralé, a nebo mohu prostě jednou větou napsat, že se mi nelíbil zbytek. Bystřejší z vás správně hádají, že jsem si vybral tu první možnost. Nuže, do fanklubu Gene Hackmana jsem nikdy nepatřil, nepatřím a patřit asi nikdy nebudu. Přesto tomuto chlapíkovi přeji dlouhý a pestrý zbytek života. Film je hrozně a zbytečně natahaný. Honička městem, kde dva chlapíci utíkají je divákovi zprostředkovaná stylem, že vám režisér několikrát ukáže každého z nich, snad abyste měli dokonalou představu zda jim stále stačí síly + pár záběrů společných, kde vám je umožněno překontrolovat jejich rozestupy. Myslím, že nemá cenu vás vodit i nadále za nos a přiznat vám, že zdejší fámy, že film za 40 let nezestárl jsou založené na lžích. 40 let je prostě dlouhá doba, za kterou dovede zestárnout film každý. Děj je velmi přímočarý a je vlatně napsán ve zdejším obsahu. Dovolil bych si to doplnit, že boj probíhá stylem, že detektivové buď někoho sledují, někoho honí a nebo někoho šikanují. Málem bych snad zapomněl, že su tu i cca 3× střílí. Tudíž hádáte správně. Film je velmi pestrý. Takže se slzou na víčku si stále myslím, že ten odpad tady není úplně mimo. A hurá na druhý díl. ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Zajímavý detektivní snímek podle skutečných událostí. Má to pomalejší start. Celé je to policejní snaze zachytit jednu velkou dodávku drog. Gene Hackman hraje dost drsného policajta. Dost působivá je honička s vlakem a celý závěr. Jinak to není nic extra. Tolik cen si to podle mě nezaslouží. Asi to není můj styl... "To je dynamit!" ()

boshke 

všechny recenze uživatele

Tak co, manželi, co si večer pustíme? Co dávají? - Hele, na dvojce poběží Francouzská spojka, 83%, v hlavní roli Gene Hackman, to nemůže bejt špatný, co říkáš? ... Může. Film mne tak dokonale nebavil a byl tak dokonale o ničem, že už si ani pořádně nepamatuju, o čem byl... 40% ()

tukomaster 

všechny recenze uživatele

Gene Hackman v roli detektiva je skvělý. Výborná je rovněž kamera. Film ovšem v některých pasážích nudí, jsou tu ovšem i skvělé scény jako ta ve vlaku, poté dojíždění vlaku, nebo hledání drog v autu. Takže celkově převažují spíš lepší dojmy. 70% ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Prvá časť krimifilmu s Gene Hackmanom v úlohe vytrvalého až fanatického policajta a Fernandom Reyom, jeho dočasne unikajúcou obeťou. Nezaostáva ani Roy Scheider. Naháňačka s nadzemnou dráhou sa dodnes radí k vrcholom v žánri. Režisérovi Friedkinovi sa častým používaním ručnej kamery podarilo navodiť atmosféru dokumentárneho filmu alebo aspoň filmu nakrúcaného podľa skutočnej udalosti, čo v tej dobe nebolo až také samozrejmé. ()

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

18.04.2020

Poté, co Batmana na pár let pohřbil Joel Schumacher a předtím, než ho znovu vzkřísil Christopher Nolan, koketovalo studio Warner Bros. s myšlenkou, že by netopýřího hrdinu mohlo na velké plátno… (více)

Wheatley láká známá jména

Wheatley láká známá jména

26.10.2014

Několik let si svými malými britskými filmy hledal diváky ve festivalových kruzích a dělal jméno mezi kritiky, mimo tuto ale režiséra Bena Wheatleyho málokdo znal. Ovšen zdá se, že jeho vyhraněný… (více)

Bean stahuje teroristy z kůže

Bean stahuje teroristy z kůže

06.01.2011

Ne Mr. Bean, samozřejmě. Pokud jde o Seana Beana, nejočekávanější premiérou roku 2011 je samozřejmě výpravná televizní adaptace fantasy ságy Game of Thrones, kterou začne v dubnu vysílat HBO. Rádi se… (více)

Reklama

Reklama