Reklama

Reklama

Skromné pohoštění

(festivalový název)

Obsahy(1)

Leyla a Kaveh tvoří dobře situovaný pár. V autě křižují horské silničky a v rámci kruté a bizarní hry rozdávají igelitové pytlíky s penězi všem chudákům a ubožákům, které potkávají. Pohrdavé obšťastňování šokovaných bližních, jež si dvojice dokumentuje pomocí mobilu, nejdřív probíhá podle plánu. Najdou se však i tací, kteří podivný dar odmítnou, jiní dovedou bezohledné cizince uvést do rozpaků. Amorální hra, jejíž součástí je i vymýšlení nejrůznějších historek, se tak pomalu začne obracet proti cynickým manipulátorům... Temně humorné podobenství směřuje ke kritice moderní společnosti, mrhající svými prostředky, silami i emocemi v uměle vykonstruovaných hrátkách. Dramaticky sevřené, minimalistické vyprávění umocňují nádherné přírodní kulisy, sledované v průběhu čtyřiadvaceti hodin, i civilní herecké výkony obou hlavních představitelů. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (3)

bassator 

všechny recenze uživatele

47th KARLOVY VARY INTERNATIONAL FILM FESTIVAL 2012 - ANOTHER VIEW - Jiný pohled (Paziraie sadeh / MODEST RECEPTION / Skromné pohoštění) - Má velká Karlovarská chyba obětování druhé půlky tohoto snímku za strašně předvídatelný Amour. Ve druhém jmenovaném bylo vše od začátku dáno, co se bude dít, jak vše skončí, zato tento snímek byl tak tajemně rozehraný s pro mne se skrytým nepředvídatelným tajemstvím jakéhokoliv možného konce... - 6. 7. 2012 - kino Thermal - Malý sál - Karlovy Vary - 1/2 filmu - 80% ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Po rozpačitém Posledním kroku je pro mě Skromné pohoštění v rámci karlovarského festivalu jakousi nápravou reputace íránské kinematografie. Velmi originální příběh, který se ze zábavné jízdy s vyšperkovanými dialogy mění v krutou deziluzi. Je zajímavé sledovat vývoj vztahu i psychologie dvou jedinců z Teheránu, kteří mají za úkol rozvést chudákům ve vyprahlém kraji tašky naplněné bankovkami. V základě velkorysá činnost jak ve vztahu k venkovanům, tak k zadavateli tohoto úkolu, se stává čím dál více morálně zneklidňující. Dvojice se začne zaplétat do sítě lží, vstoupí do přímých konfrontací s místními vynávajícími zcela odlišné hodnoty a u muže začnou narůstat manipulativní sklony vyplývající z jeho nadřazené pozice nad osudy jiných. Vše se zajímavým způsobem nakonec obrátí proti dvojici a ta se musí vypořádat s jí vychýleným řádem. Z vykreslené křehké hranice mezi dobročinností a tyranií až mrazí a z mužových manipulativních her vrcholících šokující scénou s mužem pohřbívající své nemluvně se až tají dech. Íránská kinematografie opět dokázala svoji originalitu a odvahu a podařilo se jí stvořit další snímek jdoucí až na dřeň. Žádná cenzurní či náboženská svázanost se zde neprojevuje, vše je nesmlouvavým způsobem relativizováno a ironizováno. Pro mě rozhodně největší překvapení letošních Varů. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Jean-Luc Godard by se na filmy Mani Haghighiho musí určitě dívat s radostí a se zadostiučiněním. Má svého velmi výrazného pokračovatele. Zdá se navíc, že celá íránská současná filmografie se vyznačuje godardovským viděním světa. Íránské příběhy jsou ještě sevřenější, přímočařejší, a přesto mystičtější. Skromné pohoštění - víc by se hodilo "Malá almužna" je tak jako tak jeden z nejpodivuhodnější (nikoli nejpodivnějších) filmů, které jsem kdy viděl. ()

Reklama

Reklama