poster

Skromné pohoštění (festivalový název)

  • Írán

    Paziraie sadeh

  • USA

    Modest Reception

Drama

Írán, 2012, 100 min

Režie:

Mani Haghighi

Scénář:

Mani Haghighi

Kostýmy:

Negar Nemati
(další profese)
  • bassator
    ****

    47th KARLOVY VARY INTERNATIONAL FILM FESTIVAL 2012 - ANOTHER VIEW - Jiný pohled (Paziraie sadeh / MODEST RECEPTION / Skromné pohoštění) - Má velká Karlovarská chyba obětování druhé půlky tohoto snímku za strašně předvídatelný Amour. Ve druhém jmenovaném bylo vše od začátku dáno, co se bude dít, jak vše skončí, zato tento snímek byl tak tajemně rozehraný s pro mne se skrytým nepředvídatelným tajemstvím jakéhokoliv možného konce... - 6. 7. 2012 - kino Thermal - Malý sál - Karlovy Vary - 1/2 filmu - 80%(12.8.2012)

  • radektejkal
    ****

    Jean-Luc Godard by se na filmy Mani Haghighiho musí určitě dívat s radostí a se zadostiučiněním. Má svého velmi výrazného pokračovatele. Zdá se navíc, že celá íránská současná filmografie se vyznačuje godardovským viděním světa. Íránské příběhy jsou ještě sevřenější, přímočařejší, a přesto mystičtější. Skromné pohoštění - víc by se hodilo "Malá almužna" je tak jako tak jeden z nejpodivuhodnější (nikoli nejpodivnějších) filmů, které jsem kdy viděl.(1.7.2014)

  • Sandiego
    ****

    Po rozpačitém Posledním kroku je pro mě Skromné pohoštění v rámci karlovarského festivalu jakousi nápravou reputace íránské kinematografie. Velmi originální příběh, který se ze zábavné jízdy s vyšperkovanými dialogy mění v krutou deziluzi. Je zajímavé sledovat vývoj vztahu i psychologie dvou jedinců z Teheránu, kteří mají za úkol rozvést chudákům ve vyprahlém kraji tašky naplněné bankovkami. V základě velkorysá činnost jak ve vztahu k venkovanům, tak k zadavateli tohoto úkolu, se stává čím dál více morálně zneklidňující. Dvojice se začne zaplétat do sítě lží, vstoupí do přímých konfrontací s místními vynávajícími zcela odlišné hodnoty a u muže začnou narůstat manipulativní sklony vyplývající z jeho nadřazené pozice nad osudy jiných. Vše se zajímavým způsobem nakonec obrátí proti dvojici a ta se musí vypořádat s jí vychýleným řádem. Z vykreslené křehké hranice mezi dobročinností a tyranií až mrazí a z mužových manipulativních her vrcholících šokující scénou s mužem pohřbívající své nemluvně se až tají dech. Íránská kinematografie opět dokázala svoji originalitu a odvahu a podařilo se jí stvořit další snímek jdoucí až na dřeň. Žádná cenzurní či náboženská svázanost se zde neprojevuje, vše je nesmlouvavým způsobem relativizováno a ironizováno. Pro mě rozhodně největší překvapení letošních Varů.(6.7.2012)