poster

Bitva u Vídně 1683

  • Itálie

    11 settembre 1683

  • Polsko

    Bitwa pod Wiedniem

  • angličtina

    September Eleven 1683

  • Slovensko

    Bitka pri Viedni: 11. september 1683

  • USA

    The Day of the Siege: September Eleven 1683

Historický / Válečný

Itálie / Polsko, 2012, 115 min

  • alchac
    **

    Muhahahahahahááááá!!! Uuuuuhuhuhuhuhu!!! Mno, takže - udělat z námětu pro velkolepou historickou řezničinu dvouhodinovou multináboženskou disputaci s jasným vítězem kříženou s Esmeraldou (akorát tady není slepá, ale hluchoněmá), to mohou spáchat opravdu jen Taliáni s Pšonky. Po hodině úmorné nudy už jsem to vlastně chtěl vypnout, nicméně pak přišel první dělostřelecký útok na hradby Vídně a já najednou věděl, že to čekání se přece jen vyplatilo. Tak intenzivní záchvat smíchu, který mi způsobily "spektakulární" a vpravdě "dechberoucí" (ono zkuste plynule dýchat s křečovitě kmitající bránicí) efekty doprovázející „mohutnou“ „kanonádu“ „úctyhodné“ turecké „těžké obléhací“ artilerie, jsem už opravdu dlouho nezažil. Matně si vzpomínám, že během této sekvence mě rovněž proletělo lebkou, že v roce natáčení patrně postihla Itálii krutá neúroda rajčat a kečup byl zatraceně drahý! A to jsem netušil, že to nejlepší teprve mělo přijít. Ve zkratce: Němci a Rakušáci = totální hovada poletující všude jako zmatené lesní včelstvo, Karel Lotrinský k tomu posera a Evžen Savojský kretén. Sobieski = mesiáš! Matička církev reprezentovaná v závěru již zcela šíleným velebníčkem = … matička církev reprezentovaná v závěru již zcela šíleným velebníčkem, takže v produkujících zemích asi super, u duševně vyrovnaného diváka příčina opětovného prodloužení života o několik minut. Zde si neodpustím drobný, avšak velmi výmluvný popis bitevního entrée: turecký protiútok – Karel Lotrinský: „Jebem na to chlapi, ústup!“ – vojáci na hradbách Vídně: „Ustupujeme, jsme ztraceni!“ – z lesa se vykymácí parta kníratých pupkáčů a snaží se vší silou nepopadat z koní – vojáci na hradbách Vídně: „Sobieski útočí, jsme zachráněni!“ K následné krátké pasáži, která snad měla být rekonstrukcí oné slavné bitvy (když už se po ní film jmenuje, bylo tvůrcům asi blbé ochudit nás o ni zcela, byť by to bylo bývalo asi lepší) již snad jen tolik, že ze způsobu šturmu polské jízdy by ochrnulo obličejové svalstvo nejspíš i štábním důstojníkům AČR. Vrchní velitel totiž vedl jízdu do útoku z kopce poměrně netradičně krokem (nutno přiznat, že s ohledem na výše zmíněné jezdecké schopnosti kavaleristů to bylo zcela namístě), přičemž sám jel naprosto geniálně v linii před husary, kvůli čemuž ti za ním jedoucí opírali hroty svých kopí o jeho záda (fakt nekecám!). Navíc jde o takového borce, že si může dovolit dlabat na nějaké konvence a fyzikální zákony a údery šavlí zasazuje až po projetí okolo soupeře do jeho zad – zkrátka geniální taktik, šermíř a fakír v jedné osobě! No a za zmínku pak zcela určitě stojí ještě závěrečná palba husarů na domnělého Kara Mustafu – z automatických pistolí, které tak byly poprvé použity právě v této bitvě. Kouzlo nechtěného u mě zafungovalo dokonale, takže za ty závěrečné Husarské humoresky dávám celé dvě.(16.11.2015)

  • majo25
    ***

    Povrchne spravený historický film, ktorý iba v rámcoch reflektuje historické reálie. Zápletka ala kresťanstvo versus islám ma neinteresuje, okrem toho Osmanská ríša mal množstvo pokusov skončiť s Európou, ako ju poznáme; nielen tento jediný v roku 1683. Hrá sa na niečo veľkolepé a to ho vlastne aj zráža dole. Remeselné spracovanie je slabšej kvality, čo sa prejavuje hlavne v efektoch - zabudnite na americkú či v poslednej dobe aj západoeurópsku kvalitu, dokonca aj turecký Fetih 1453 je na tom lepšie. Na druhej strane, obrazový filter veľa vecí zakryje, stredoveké mestá sú v podstate hodnoverne naanimované a akčný príbeh nenudí.(26.1.2017)

  • Una111
    *****

    JE JEN JEDNO PRAVÉ SVĚTLO, ABULE, JEN JEDNO! - V těchto dnech uplynulo 330 let od slavného vítězství polského krále Jana III. Sobieského nad Turky, kteří pod velením Kara Mustafy obléhali r. 1683 Vídeň. Když se tehdy situace zdála beznadějná, neboť byly proraženy hradby a nejkrutější elitní turecké oddíly janičárů bojovaly již v ulicích města, zasáhli polští andělští husaři pod velením Jana Sobieského a zvrátili rozhodným způsobem výsledek bitvy. Po skončení boje poslal Jan Sobieský papeži do Říma ukořistěnou tureckou zástavu se slovy: "Přišel jsem. Viděl jsem... Bůh zvítězil!" - Potěšilo mne, že byl o této bitvě, jedné z nejvýznamnějších bitev evropských dějin, natočen film a že je to navíc film velmi dobrý! Ano, bitevní scény opravdu nejsou příliš velkolepé, s Ohněm a mečem se nedají srovnávat. Ale mnohem důležitější pro mne je, že dnes, v době hrozného náboženského relativismu, stavějícího všechna náboženství na stejnou úroveň, trendu, v němž si sjednocená, kdysi křesťanská Evropa tak neuvěřitelně masochisticky libuje, někdo natočí film, který se staví jednoznačně za křesťanství! Kapucínský mnich Marek z Aviana (historická postava) povzbuzuje ve filmu obránce Vídně slovy: "Když padne Vídeň, padne Řím. A když padne Řím, padne Svatá Matka Církev... Braňte svou víru, aby vaše děti mohly svobodně vyznávat víru v Boha, aby mohly svobodně milovat Krista!" - - - September Eleven 1683 určitě není dílo filmařsky dokonalé (střih, který děj spíš rozdrobuje, ne vždy vhodně zvolená hudba), ale pro tuto nadčasovou, stále platnou výzvu dávám filmu pátou hvězdičku. Rozhodně film každému doporučuji! Možnost shlédnout na https://gloria.tv/media/ob25RXBTrJN(18.9.2013)

  • MM_Ramone
    *****

    Po porážke moslimov pri Lepante (7. októbra 1571) sa títo bezcitní vyznavači islamu pokúsili opätovne dobyť Európu. Stalo sa tomu v roku 1683, kedy tristotisíc moslimských bojovníkov pod velením veľkovezíra Kara Mustafu pred hradbami Viedne bubnovalo na útok. Vďaka odvahe a neohrozenej obrane kresťanskej viery, boli Turci porazení. O tejto pre nás nesmierne výzamnej historickej udalosti bol v roku 2012 natočený taliansko-poľský koprodučný film "11 settembre 1683". Slovenská verejno právna televízia RTVS ho odmietla odvyslielať. Vraj by sa mohol dotknúť citov a vierovyznania moslimských migrantov. Vraj je xenofóbny. Ak vidia všetci tí statoční obrancovia Viedne, ktorí v roku 1683 chrabro bojovali proti hordám osmanských pohanov, čo sa dnes deje s Európou, tak sa musia v hroboch obracať. *****(8.3.2017)

  • Mariin
    *****

    Tak tento film pro mne nebyl zábavou, ale potěšením. Počítačové animace mi tu vůbec nevadí, neboť vše překrývá kvalita scénáře i kvalita herecká. Po dlouhé době opravdová radost ze smysluplného filmu! Nedosahuje sice kvalit "Ohněm a mečem" či "Mise", ale je velmi dobrý. Lze ovšem očekávat, že film bude fanatickými formalisty silně kritizován. Oprávněná kritika je např. formy kříže, který ve filmu nosí bl. Marek Aviano, ten působí opravdu nepříjemně modernisticky. ----------------------------------------------- (Na Kahlenberg jsem kdysi schválně přicestoval a byl jsem tu ve skromném kostelíku sám. Jako by byl tento velký okamžik světových dějin zapomenut, jako by to nebyla pravda...).(14.9.2013)

  • - Režisér Renzo Martinelli kvůli kontroverznímu námětu film připravoval dlouhých 11 let. (AGAMENON)

  • - Bitevní scény byly natáčeny v Călugăreni v Rumunsku. Na stejném místě byla 23. srpna 1595 svedena bitva, v níž valašský vládce Michal Chrabrý porazil mnohonásobně silnější osmanskou armádu vedenou Sinanem pašou. (AGAMENON)

  • - Armáda Kara Mustafu Pašu nemala tristotisíc vojakov. V skutočnosti bol jej počet 138 až 170 tisíc vojakov, v ktorom sú už zarátané aj armády Tatarského Krymského chanátu a Uhorské vojsko Imricha Tököliho. Presný počet skúsených tureckých vojakov bol iba 50 tisíc, zvyšok boli neskúsení vojaci rôznych národností ako Rumuni, Moldavčania. Kara Mustafa, ako sa ukázalo neskôr, veľa vecí podcenil aj vo výbere armády. (Raccoon.city)