poster

Bitva u Vídně 1683 (neoficiální název)

  • Itálie

    11 settembre 1683

  • Polsko

    Bitwa pod Wiedniem

  • anglický

    September Eleven 1683

  • USA

    The Day of the Siege: September Eleven 1683

Historický / Válečný

Itálie / Polsko, 2012, 115 min

  • argenson
    ***

    O historii mám načteno celkem hodně, takže v první řadě mě dost rušila nesmyslně přehnaná důležitost úlohy Marka z Aviana. Střelenej mnich, kterej si mezi vymítáním ďábla a zázračným uzdravováním chorob odskakuje na zasedání státní rady, aby tam usměrňoval panovníky křesťanské Evropy, mi zaplevelil většinu filmu. Samotná bitva je opravdu úsměvná, ale politické pozadí ztvárněno snesitelně. Byť se těžko smiřuju s ufňukaným debílkem, do nějž zde byl degradován Leopold I. A podobně jako kolega fragre cítím absenci českého vojevůdce Zdeňka Kašpara Kaplíře, zatímco prostor opět nesmyslně důležité postavy tu dostal Evžen Savojský, kterýmu bylo tehdy 19 a byl rád, že se těsně před bitvou upíchl v německý armádě. Takže nedostatků to má dost, ale hodnotit musím z vděčnosti za první film k tématu.(15.4.2016)

  • verbal
    *

    No, co vám budu povídat. Fickaně udělaný trailer sliboval historický velkofilm a já se těšil jak Polák na burzu. A on se z toho vyklubal hysterický malofilm, kde se pár tlustých pšontků sem tam projelo na koni v gumových kyrysech, několik jich dokonce spadlo a udělalo přitom "ááááá". Aspoň, že se nešetřilo na úžasně vypečených trikových scénách! Při "velkolepě" natočeném dělostřeleckém útoku na hradby Vídně si produkce dokonce mohla dovolit házet před kameru kusy pemzy a foukat do záběru kouř z cigaret! Velmi spektakulární a Karel Zeman by se měl co učit! Rymejk bych chtěl určitě vidět jako loutkový film. Jednak si myslím, že by to ty marionety herecky zvládly líp a z hořícího, papírového modelu Vídně by se mi nepochybně tajil dech, a druhak bych se u toho zajisté tolik nenasmál!(30.5.2013)

  • dee-key
    **

    Ze začátku to vypadalo ještě celkem slibně. Spíš vypadalo to slibně jako historicky laděné melodrama. Celkem jsem to tomu plešatýmu charismatickýmu mnichovi žral a dokud nezačali střílet z děl, který měly efekty dělaný asi v malování a dokonce i chvíli potom, jsem tomu ještě dával šanci. Ale dorazilo mě, že pokaždý když někdo řekl Polák, Polsko nebo Sobiesky, tak se spustila dramatická hudba a následoval rychlý střih na to, jak si voják zapíná blýskavý pásek. Jediným kladem filmu je, že se jim povedlo předvést Leopolda. Tenhle přihřátej mocnář je jedinej Habsburk, kterýho bezpečně kdekoli poznám.(11.1.2014)

  • 666teen
    *

    Bylo, nebylo. Ve století sedmnáctém se hlasatelé mírumilovného islámu vydali na turné po Evropě, Sukces to byl takřka dokonalý, všude vyprodáno, vydrancováno, pohoda. Až u bran Vídně došlo tehdejším elitám, že tenhle bigbít nebude to pravé ořechové, tudíž se rozhodli, že žádné backstage pasy už osmanským chlapcům vystavovat nebudou. To bylo pozdvižení! My chceme Prátr! Panny pod deset! Chlast! Zlý, zlý polský vyhazovač Sobieski a jeho kumpáni vystavili rozjetým synům Mohamáda nekompromisní stopku a poslali je zpátky k Bosporu. No, a teď si představte, že tuhle část tour se rozhodl někdo zfilmovat. Pecka! Ovšem výsledek je povedený asi jako Merkelovic imigrační politika. Hovadina hrozná.(24.1.2017)

  • fragre
    **

    Snad je to opravdu znamení doby, že různé komixové šlaky mají perfektně zvládnutou formální a technickou stránku (stojí za nimi takové peníze, že si mohou dovolit prvotřídní techniku i tvůrce), zatímco film o bitvě, která zásadně ovlivnila dějiny přinejmenším střední Evropy, se musí spokojit s lacinou produkcí a průměrným režisérem. Prostě - formální stránka je taky důležitá, a její nezvládnutí sráží jakékoliv dílo. Zde ho srazila do kategorie B. Také bych čekal, že tam bude více o dlouhém obležení Vídně (namísto zdlouhavě natočené první půli filmu), a, abych si přihřál nacionální polívčičku, tedy i něco o činnosti Zdeňka Kašpara Kaplíře ze Sulevic, ale chápu, že je to polský film, takže je hlavně o polském vkladu. Též nejsou ani vzpomenuty Thökölyho křesťanské oddíly, bojjíci v tureckém vojsku, a oddíly muslimských spojenců polského krále. Jistě, nebyly rozhodujíci, ale jejich účast nabourává jednotnou ideologickou frontu. A nic o následném habsburském politikaření, které znechuceného Jana Sobieského vypudilo zpět do Polska, takže nedošlo k tomu, aby takové vítězství bylo využito k podstatnějšímu vytlačení Turků z Uher a Balkánu. Myslil jsem, že doby, kdy ideové zaměření rozhodovalo o umělecké hodnotě filmu jsou pryč, ale evidentně tomu tak není. Prostě, dílům jako Ohněm a mečem či Potopa to nesahá ani po první půlmetr filmu.(15.9.2013)

  • - Bitevní scény byly natáčeny v Călugăreni v Rumunsku. Na stejném místě byla 23. srpna 1595 svedena bitva, v níž valašský vládce Michal Chrabrý porazil mnohonásobně silnější osmanskou armádu vedenou Sinanem pašou. (AGAMENON)

  • - Režisér Renzo Martinelli kvůli kontroverznímu námětu film připravoval dlouhých 11 let. (AGAMENON)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace