poster

Bitva u Vídně 1683 (neoficiální název)

  • Itálie

    11 settembre 1683

  • Polsko

    Bitwa pod Wiedniem

  • anglický

    September Eleven 1683

  • Slovensko

    Bitka pri Viedni: 11. september 1683

  • USA

    The Day of the Siege: September Eleven 1683

Historický / Válečný

Itálie / Polsko, 2012, 115 min

  • alchac
    **

    Muhahahahahahááááá!!! Uuuuuhuhuhuhuhu!!! Mno, takže - udělat z námětu pro velkolepou historickou řezničinu dvouhodinovou multináboženskou disputaci s jasným vítězem kříženou s Esmeraldou (akorát tady není slepá, ale hluchoněmá), to mohou spáchat opravdu jen Taliáni s Pšonky. Po hodině úmorné nudy už jsem to vlastně chtěl vypnout, nicméně pak přišel první dělostřelecký útok na hradby Vídně a já najednou věděl, že to čekání se přece jen vyplatilo. Tak intenzivní záchvat smíchu, který mi způsobily "spektakulární" a vpravdě "dechberoucí" (ono zkuste plynule dýchat s křečovitě kmitající bránicí) efekty doprovázející „mohutnou“ „kanonádu“ „úctyhodné“ turecké „těžké obléhací“ artilerie, jsem už opravdu dlouho nezažil. Matně si vzpomínám, že během této sekvence mě rovněž proletělo lebkou, že v roce natáčení patrně postihla Itálii krutá neúroda rajčat a kečup byl zatraceně drahý! A to jsem netušil, že to nejlepší teprve mělo přijít. Ve zkratce: Němci a Rakušáci = totální hovada poletující všude jako zmatené lesní včelstvo, Karel Lotrinský k tomu posera a Evžen Savojský kretén. Sobieski = mesiáš! Matička církev reprezentovaná v závěru již zcela šíleným velebníčkem = … matička církev reprezentovaná v závěru již zcela šíleným velebníčkem, takže v produkujících zemích asi super, u duševně vyrovnaného diváka příčina opětovného prodloužení života o několik minut. Zde si neodpustím drobný, avšak velmi výmluvný popis bitevního entrée: turecký protiútok – Karel Lotrinský: „Jebem na to chlapi, ústup!“ – vojáci na hradbách Vídně: „Ustupujeme, jsme ztraceni!“ – z lesa se vykymácí parta kníratých pupkáčů a snaží se vší silou nepopadat z koní – vojáci na hradbách Vídně: „Sobieski útočí, jsme zachráněni!“ K následné krátké pasáži, která snad měla být rekonstrukcí oné slavné bitvy (když už se po ní film jmenuje, bylo tvůrcům asi blbé ochudit nás o ni zcela, byť by to bylo bývalo asi lepší) již snad jen tolik, že ze způsobu šturmu polské jízdy by ochrnulo obličejové svalstvo nejspíš i štábním důstojníkům AČR. Vrchní velitel totiž vedl jízdu do útoku z kopce poměrně netradičně krokem (nutno přiznat, že s ohledem na výše zmíněné jezdecké schopnosti kavaleristů to bylo zcela namístě), přičemž sám jel naprosto geniálně v linii před husary, kvůli čemuž ti za ním jedoucí opírali hroty svých kopí o jeho záda (fakt nekecám!). Navíc jde o takového borce, že si může dovolit dlabat na nějaké konvence a fyzikální zákony a údery šavlí zasazuje až po projetí okolo soupeře do jeho zad – zkrátka geniální taktik, šermíř a fakír v jedné osobě! No a za zmínku pak zcela určitě stojí ještě závěrečná palba husarů na domnělého Kara Mustafu – z automatických pistolí, které tak byly poprvé použity právě v této bitvě. Kouzlo nechtěného u mě zafungovalo dokonale, takže za ty závěrečné Husarské humoresky dávám celé dvě.(16.11.2015)

  • MikO_NR_1909
    **

    Na monumentálnu oslavu záchrany kresťanstva pred vpádom neúnavných moslimov veľmi útle, lacné filtráciou digitálu a nesmierne patetické. Film je určený pre konzervatívnu vetvu, ktorej v akejkoľvek forme neprekáža onen mechanický ideologický pud, nesúci jeho názov. Postavy nemajú žiaden motivátorsky pohnútok, je to zoskupené na tej asketickej báze, ktorá mi častokrát dosť vadí. I komparz, i vzťahové peripetie v stredne dlhých záberoch interiérov sú nevýrazné a zaujmú leda tak prašné a omamujúce vizuálne pomôcky, ktoré akiste stoja za nevšednosťou efektu, ktorý ale nevypovedá o kvalitách, skôr o zatarasení nedostatkov technickými vychytávkami.(29.9.2016)

  • verbal
    *

    No, co vám budu povídat. Fickaně udělaný trailer sliboval historický velkofilm a já se těšil jak Polák na burzu. A on se z toho vyklubal hysterický malofilm, kde se pár tlustých pšontků sem tam projelo na koni v gumových kyrysech, několik jich dokonce spadlo a udělalo přitom "ááááá". Aspoň, že se nešetřilo na úžasně vypečených trikových scénách! Při "velkolepě" natočeném dělostřeleckém útoku na hradby Vídně si produkce dokonce mohla dovolit házet před kameru kusy pemzy a foukat do záběru kouř z cigaret! Velmi spektakulární a Karel Zeman by se měl co učit! Rymejk bych chtěl určitě vidět jako loutkový film. Jednak si myslím, že by to ty marionety herecky zvládly líp a z hořícího, papírového modelu Vídně by se mi nepochybně tajil dech, a druhak bych se u toho zajisté tolik nenasmál!(30.5.2013)

  • misterz
    *

    Prvých pár minút sľubovalo minimálne priemerný, výpravný historický film, ale čoskoro prišlo vytriezvenie. Nevadili ani tak historické bláboly, ktorých tu bolo celkom dosť, ako skôr akási hnusná karikatúra historických osôb, podpriemerné herecké výkony a slabšia výprava. K tomu ešte každá druhá veta v spojení s náboženským fanatizmom (chápem, že v tejto bitke išlo aj o náboženské otázky, ale nič sa nemá preháňať), potom je tu ešte akýsi Marek z Aviata, ktorému sa tento film podarilo premeniť na film plný zázrakov - slepí videli, hluchí počuli, vredovitým a kiahňovitým sa zase vrátila zdravá koža.... Čerešničkou na torte boli v súvislosti so samotnou bitkou odpudivé digitálne efekty, z ktorých nevedel človek či má plakať alebo len neveriacky krútiť hlavou. Celkový dojem sa teda dostal do roviny totálneho hnusu, pričom jedinou záchranou pred odpadom bolo pár krajších tónov, ktoré sem-tam vo filme odozneli. 20/100 Videné počas Challenge Tour 2015: 30 dní so svetovou kinematografiou.(20.4.2015)

  • Morholt
    *

    Martinelli už dokázal u Barbarossy, jak ty historáky "umí" a tady to jenom potvrdil. Trailer docela nalákal a navíc bitva u Vídně, jeden z nejzásadnějších momentů nejen evropských, ale i světových dějin, si nějaký film zasloužila. Ale ne takovýhle. Předně všechny historické postavy tu působí jako karikatury, přičemž nejhůře to odnesl císař Leopold, který zde je vykreslen jako zženštilý zbabělec. Jeho protipólem má být rázný Jan Sobieski, ale jakkoliv na něj Daniel Olbrychski typologicky sedl, působí polský král v jeho podání jako tupý buran. Za vše hovoří válečná porada, kdy Sobieski předestře "plán": "Vylezeme na kopec a vletíme na ně!" "Ale to nejde." "Ticho! Vylezeme na kopec a vletíme na ně. A já to povedu." Konec porady. Nakoukneme i do osmanského vojska a na jeho velitele Karu Mustafu, který zde v rámci objektivity není popsán jako úplný padouch, ale vychází s nálepkou lehce charismatického blbce. Mezi tím vším pobíhá pomatený mnich, ze kterého se Markovi z Aviana na nebesích nejspíš lehce orosilo čelo. Kapitolou samotnou je pak bitva. Já chápu, že chyběly prachy, ale nějaké přeci jen byly, tak radši udělám menší rvačku s uvěřitelnými efekty, než takovou směšnou polízanici s digitálním kouřem a vojáky padajícími jako Limberský ve vápně. Plus je na ztvárnění bitvy vidět, že Martinelli nemá ani potuchy, jak to tehdy, a nejen tehdy, probíhalo. Tak snad příště. 15%(7.3.2015)

  • - Bitevní scény byly natáčeny v Călugăreni v Rumunsku. Na stejném místě byla 23. srpna 1595 svedena bitva, v níž valašský vládce Michal Chrabrý porazil mnohonásobně silnější osmanskou armádu vedenou Sinanem pašou. (AGAMENON)

  • - Režisér Renzo Martinelli kvůli kontroverznímu námětu film připravoval dlouhých 11 let. (AGAMENON)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace