Reklama

Reklama

Pád

(seriál)
Trailer 2
Drama / Thriller / Psychologický
Velká Británie, (2013–2016), 17 h 26 min (Minutáž: 58–90 min)

Tvůrci:

Allan Cubitt

Scénář:

Allan Cubitt

Hrají:

Gillian Anderson, Jamie Dornan, John Lynch, Aisling Franciosi, Bronagh Waugh, Niamh McGrady, Sarah Beattie, Stuart Graham, Bronágh Taggart, Valene Kane (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(17)

V dramatickém seriálu ze Severního Irska se představí Gillian Andersonová v hlavní roli policejní komisařky Stelly Gibsonové, jež byla převelena z londýnské policie do Belfastu, aby zde pomohla dopadnout ďábelsky chytrého sériového vraha. Zatímco Gibsonová absolvuje cestu z Londýna, představí se nám samotný vrah Paul Spector (Jamie Dornan). Drama se soustředí kolem policejního vyšetřování, které odkrývá příběhy rodin na straně obětí i vraha, jejichž životy zůstanou navždy poznamenány.
Kritikou opěvovaný seriál The Fall se vrací se svou druhou řadou. V pokračování této strhující napínavé hry se vrací Gillian Andersonová v hlavní roli policejní komisařky Stelly Gibsonové, která je na stopě sériovému vrahovi Paulu Spectorovi v podání Jamieho Dornana. Druhá sezóna se odehrává v Belfastu v Severním Irsku a navazuje přesně tam, kde skončila první řada. V šesti hodinových epizodách uvidíme, jak se stíhání Spectora stává tím zoufalejší, čím více se kolem něho utahuje smyčka. Vrah je totiž po psychologické stránce nebezpečnější než kdy dřív. (Cinemax)

(více)

Recenze uživatele Martrix k tomuto seriálu (18)

Pád (2013) 

TEN KDO NEMILUJE, ZŮSTANE MRTVÝ. A nutno dodat, že nejsilnějším pudem, který nám příroda dala, je přežít. A když jsme u toho, tak: Matka vypráví pohádku..." ....a princezna vzala žabáka a mrštila s ním o zeď...", Dcera se podiví..."ale ne, vždyť ho měla políbit?!" Matka se pousměje a odpoví..."ale ne, to je Disney. Toto je reálný příběh". Námětů k zamyšlení nejdete v The Fall minimálně tolik, kolik otázek v sobě nosíte. Myslím, že to tak Cubitt nezamýšlel, ale muži jsou v tomto seriálu ukázáni v lepším připadě jako telata, v horším jako slaboši a nejhorším, jako násilníci. Úplně příjemně se to nesleduje. A o tom to má být. I pasivním sledováním si můžete tříbit myšlenky. Tedy pokud nesjíždíte jen filmy o běsnících robotech, nebo porno. ()

Mrákotný sestup (2013) (S01E01) 

Začal jsem se na Fall dívat na doporučení s tím, že mám přečkat dva první díly a pak to bude pecka. Je fakt, že nebýt toho varování, tak by mě první díl nenavnadil. Je to studené a soustředěně neosobní stejně, jako postava Stelly, kterou hraje G. Anderson. Můžete se dohadovat celý díl, jakou pointu to vyprávění o začínajícím vrahovi, bude mít. Jde o to ukázat, že vrah může být úplně obyčejný manžel a otec rodiny? Nebo má jít o ukázku autenticky podaného vyšetřování? Nebo je za tím vším víc a osudy postav se protnou v dalších dílech? Nemám páru, ale dám tomu čas, protože když nic jiného, tak natočené je to dobře a herci mi sednou. ()

Viditelná temnota (2013) (S01E02) 

K tomuto seriálu vlastně ani nejde napsat spoiler. Vidíme vše...kdo je vrah, kudy se ubírá vyšetřování, jak probíhá vražda... . Možná i proto chybí v žánrovém zařazení krimi. Pokud se budete dívat dál, nejspíš vás nepožene zvědavost ohledně dopadení vraha, ale spíš tako mě...o co sakra tvůrcům jde?! Co se tím vším snaží sdělit? Většinou vcelku brzo prokouknu, co je scénárista zač...tady se ovšem mlží jak o život. ()

Vilnost a víno (2013) (S01E03) 

Policistka... asociální, chladná a precizní tak, jak bychom očekávali od vysoce inteligentního vraha. Vrah... účastník vcelku běžného života, práce, rodina, přátelé... . Dál souběžně sledujeme rozjezd sériového vraha, i intenzitu a zaujetí prací superintendantky Gibsonové. Zatímco Stella je jako ostře svítící kužel světla, který prohledává temnotu, vrah je jako denní můra, která většinu času přebývá na světle. Podaří se ho chytit? Udělá chybu, všimne si té chyby Stella? Byla by nám Stella stejně sympatická, kdybychom neměli G. Anderson spojenou se Scullyovou? Jak vnímají tuto postavu ženy? Také jako studenou mrchu, nebo jim imponuje? ..."když š*ká muž ženu, je to v pořádku", ale když je to naopak, už se vám to moc nelíbí, že?" Jeden z těch seriálů, o kterých se dá dlouho bavit s kolegou, přestože(nebo právě proto) je divácky skoro až nevstřícný. ()

Má smělá píseň (2013) (S01E04) 

Hmmm, tak jsem možná tvůrce trochu přecenil a možná je to "jen" dobře napsaná, zahraná detektivka, která je "jen" vyprávěna jinak, než jsme zvyklí. Když se objevila zmínka z Tak pravil Zarathuštra, tak jsem zajásal, protože vrahouni, kteří jsou nakrmeni Nietzschem, mají trochu jiný status, než jen pudy zmítaní psychopati. No, uvidím, co poslední díl řady...po tomto jsem v rozpacích, přestože se vše začíná hýbat a evidentně spěje k finále. ()

Bezedná propast (2013) (S01E05) 

Tak kdo čekal, že bude tato řada ukončena polapením vraha, tak ostrouhal, tak jako já. Tvůrci mají potenciál roztahat to do dalších řad, protože psychologický vývoj všech postav je gradující a je ozdobou tohoto seriálu. Stejně jako výkony herců. Jediné, co mi úplně nesedne je motiv, který z vraha v tomto díle vypadne. Normálně by to pro mě bylo tak zásadní, že bych se dál nedíval. Jenže The Fall už mě lapil a samozřejmě budu chtít vědět, jak to bude dál. Rozhovor mezi vrahem a Stellou, byl napsaný brilantně a G. Anderson je bohyně ženského hereckého minimalismu. Ta síla osobnosti z ní tryská a při telefonování s vrahounem, jsem skoro měl strach za něj. ()

Šaty obtížné (2014) (S02E01) 

Velmi utahaný díl, kde už nepomůže ani ten zvukový podmaz, který má navozovat tísnivou atmosféru. Stella najednou působí lidštěji...což je pochopitelné, protože původně se měla zdržet pár dní a nikoho neznala. Jenže scénář ukazuje i lidskou stránku sériového vraha a velmi okatě se distancuje od nějakého hodnocení, nebo démonizování. Navíc jsou mnohem víc do děje zatažené děti, což mi nedělá úplně dobře. Dále vidíme, že i policie v UK zápasí s rozpočtem, že novináři jsou tam opravdu hodně otravní...a to je asi tak vše ...tento díl mě moc nenadchl. ()

Noční mrak stíní ulice (2014) (S02E02) 

Tak tentokrát to byl excelentní díl, který trošinku ubral na té snaze být superautenticky rozvláčný a servíruje několik dramatických momentů za sebou. Kolem vraha se už začíná stahovat smyčka, resp. brzy bude jeho pravá identita známa policii...nicméně dosavadním stylem vyprávění, bude trvat x dílů, než bude vrah dopaden a dalších x, než bude usvědčen. Ale jsem za to rád...pokud to scénáristi nepokazí, čekají nás dialogy mezi Stellou a Peterem, které budou jistě výživné. V tomto ohledu je seriál The Fall skvělou ukázkou, jak náročná je práce vyšetřovatelů, tak toho, kolik to stojí nás obyčejné lidi, kteří zcela automaticky očekáváme, že budeme chráněni. ()

Krása má zvláštní moc (2014) (S02E03) 

Tak nevím...na jednu stranu jsem si pochvaloval, že se ubralo na autentičnosti, na druhou...v tomto díle některé momenty přerostly do zavlasypřitažeností. Pořád zůstává spousta dobrého, ale tento vývoj se mi moc nelíbí. Jestli jsem doteď uvažoval o tom, že by mohlo jít o skutečný příběh, po tomto díle už si to nemyslím. Teď už vykazuje The Fall symptomy seriálové, resp. filmové tvorby...sice velmi kvalitní tvorby, ale ten punc neobvyklosti se pomalu vytrácí. A to je škoda. ()

Mysl jest mu příbytkem (2014) (S02E04) 

Postava Stelly je napsaná dokonale. Myšlenky které pronáší, by se daly občas tisknout a Anderson ji navíc hraje skvěle. O to víc zamrzí nepříliš důvěryhodný vývoj postavy vraha, který má najednou žačku...obrovsky riskantní krok a navíc nevykazuje typické známky psychopata s obcesemi, ale spíš se profiluje jako pokřivený asociál...což nejde úplně dobře dohromady s jeho sociálním cítěním. Nejsem promovaný psycholog, ale postava Spectra se mi zdá poslepovaná z nepravděpodobných kousků. Každopádně pokračovat ve sledování budu dál...minimálně kvůli Stelle. ()

V davu bitvy vražedné (2014) (S02E05) 

Jako nejlepší díl bych to neviděl, byť bylo zatčení vcelku dramatické a úroveň si tato epizoda udržela. Chybí mi tady interakce mezi Stellou a Peterem a vlastně i nějaký prvek překvapení, nebo zvrat. Je ale jasné, že odteď bude více psychologie a že se nejspíš dočkám v dalších dílech ()

Osvětliž mysli temnotu (2014) (S02E06) 

O tom kam směřuje linka z násilnickým magorem buranem, jsem si myslel svoje už před pár epizodami. Bohužel se to v tomto díle potvrdilo. I tak, tento předvidatelný a trochu laciný moment, neponičí dojem z jinak emocionálně silného zážitku, jakým sledování této epizody nepochybně je. Stella nám taje a z ledové královny, se mění na bohyni pomsty. Nemám tušení, o čem by měla být celá další řada...o důvod víc, to zjistit. ()

Ticho a trýzeň (2016) (S03E01) 

Cubitt umí skvěle zachytit nejen práci policistů, ale i zdravotníků. Dostatečně dramaticky i odborně ukazuje bez zbytečné teatrálnosti, kolik úsilí i prostředků stojí pro nás samozřejmé věci, jako je záchrana života, nebo zajištění bezpečnosti. Díky událostem z minulého dílu, zůstává v popředí jen Stella, která sice pořád působí jako velmi silná žena, ale současně také jako citlivý člověk, který si nese svá břemena z minulosti. Ten psychologický aspekt mě na tomto seriálu baví nejvíc, takže celou tu krimi linku beru jen za sprostředkovatele myšlenek a způsob, jak představit zajímavé postavy, ve vyhrocených situacích. ()

Neklidná jeho mysl (2016) (S03E02) 

Tak té psychologie je tam míň, než jsem čekal a vývoj děje je také vcelku předvidatelný. Ten WTF efekt, který měla první řada, ta zvědavost, co se nám tvůrci vlastně snaží ukázat, tak to už je vyčpělé. Pořád se chci dozvědět, jak to bude dál...ale začíná převládat spíš zvědavost, jestli bude scénárista schopen nějak důstojně seriál uzavřít. Přesto nemůžu říct, že by to byla průměrná epizoda. I tady najdeme pár námětů k úvahám. Jako například to, jak může být rčení: Po bitvě je každý generál, použito v případě, kdy máte obhajovat svou práci, přičemž máte jasné výsledky, ale za způsob provedení, se musíte zodpovídat lidem od stolu. ()

Brány světla (2016) (S03E03) 

I když je základní kostra příběhu předvidatelná, pořád je ta výplň a ten způsob, jak je s ním zacházeno natolik kvalitní, že to vlastně nevadí. To, co je zajímavé, jsou vztahy...pojítka mezi lidmi, činy, událostmi...tzn. motivy. Tyto sondy do postav, které jsou v různých situacích, nutí k zamyšlení se nad sebou...to je přesah, který by člověk čekal spíš od velmi dobré knihy, než od seriálu. Je snadné soudit druhé. Bez dostatečné empatie, je to 2x snazší. Tvůrci se nás velmi úspěšně snaží aspoň na hodinu navléct do kůže postav, které řeší základní otázku dobra a zla v situacích, kdy je snadné rozhodnout se špatně. Za to nezbývá, než jim zatleskat. ()

Peklo v něm (2016) (S03E04) 

Velmi slabý díl, kde se nic z toho, co jsem vychvaloval v těch předšlých epizodách, ve větší míře neobjevovalo. ()

Raněn smrtelnou vášní (2016) (S03E05) 

Jeden z nejlepších dílů třetí série. Rozkrývá se počátek Peterova Pádu, co dělal v období od prvního napadení, do první vraždy a současně sledujeme, jak široký záběr musí policie mít, aby i navzdory zákonným obstrukcím, které využívají egohoniči zvaní advokáti(primárně by měli chránit nevinné, před nedostatečnými zákony), dostali nebezpečné lidi do vězení. Za zamyšlení stojí i ukázka toho, jak snadno mohou ženy (spasitelky) podlehnout sugestivním tlachalům(zvlášť těm s vizáží Dornana). Těším se na rozuzlení. ()

Po cestě pusté kráčejí (2016) (S03E06) 

TEN KDO NEMILUJE, ZŮSTANE MRTVÝ. A nutno dodat, že nejsilnějším pudem, který nám příroda dala, je přežít. A když jsme u toho, tak: Matka vypráví pohádku..." ....a princezna vzala žabáka a mrštila s ním o zeď...", Dcera se podiví..."ale ne, vždyť ho měla políbit?!" Matka se pousměje a odpoví..."ale ne, to je Disney. Toto je reálný příběh". Námětů k zamyšlení nejdete v The Fall minimálně tolik, kolik otázek v sobě nosíte. Myslím, že to tak Cubitt nezamýšlel, ale muži jsou v tomto seriálu ukázáni v lepším připadě jako telata, v horším jako slaboši a nejhorším, jako násilníci. Úplně příjemně se to nesleduje. A o tom to má být. I pasivním sledováním, si můžete tříbit myšlenky. Tedy pokud nesjíždíte jen filmy o běsnících robotech, nebo porno. Tímto děkuji uživateli DeLaFere za doporučení The Fall. ()

Reklama

Reklama