Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Bod obratu: Charta 77. A nelehká cesta jejího zrodu. Někoho zavřeli? Ne, ale zavřou! Ta slova charakterizují atmosféru doby. Ale cosi v ní, zatím nejistě, nazrává. Odehrává se schůzka, zvláštním způsobem důležitá pro celý další vývoj českého disentu. Na jedné straně dramatik a spisovatel Václav Havel, na druhé Ivan Martin Jirous, zvaný Magor, vedoucí hudební skupiny The Plastic People Of the Universe. Tak trochu setkání dvou světů, stojících na jedné straně barikády. Těžké setkání, které cosi odhaluje a zároveň klade otázky. Jak vlastně dál. Co jsi proti nim od srpna udělal, ptá se Magor Havla. A cosi zasévá. To bylo v březnu a v září přituhuje, probíhá známý a ostudný proces s Plastiky. Odsuzující rozsudek, který vyvolává mnohem více zájmu, než se čekalo, jako by se lidé budili. A vyvolává ještě víc – jasnou potřebu konkrétního, jedinečného činu.

Václav Havel, Pavel Kohout a další disidenti se stávají motorem úvah, které vrcholí v myšlence velké petice všech petic, kterou se lze konkrétně a jednoznačně postavit režimu. Textu, za nějž se mohou postavit všichni, nekomunisté, bývalí komunisté, křesťané, všichni proti vládnoucímu establishmentu a bahnu, které produkuje. Zdá se, že země spí, že Husák dosáhl všeho, co chtěl, ale profesor Hájek, bývalý ministr zahraničí, nachází v kavárně uprostřed Prahy ústřední téma: lidská práva, podepsaná v Helsinkách.

Udělali tu komunisté chybu, za kterou budou platit? Myšlenka se rozbíhá a zraje. Není to jednoduché, názory se různí, tak, jako jsou různí lidé, kteří se jimi prodírají. Profesor Černý, profesor Patočka a další významní intelektuálové tříbí své postoje, jako lidé, jako myslitelé, jako občané. A nakonec ona hromadná petice všech petic uzrává. Vzniká Charta 77. Všem je jasné, že to bude první přímý politický útok na moc a ta se bude bránit. A je jasné i to, že všichni budou odpovědní, jako občané, vědomí si svých práv. To musí fungovat proti strachu z brutální moci. O Vánocích se seberou podpisy – je jich 242. Text odchází do zahraničí a v přidušené Československé republice se cosi nezvratně a definitivně mění. (Česká televize)

(více)

Recenze (21)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Najhoršia epizóda celého seriálu, ktorá ani byť nemusela. Vašek Láhev vraj rebel, pritom milionár, ktorý sa osviežoval podobne ako náš Heger už na obed vodkou a cez cigaretovú clonu ho nebolo ani vidieť. Zahraný bol možno aj dobre, to váľanie sa v kúpeľoch a diskusie o politike a umení v rámci osobného voľna, ktoré mal permanentne, to sedí. Ale inak si človek z Charty nevezme nič, v podstate sa ani poriadne nedozvie, o čom bola. ()

rt12 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak to byl opak šestého dílu, nic moc mi neřekl. Když už dali dohromady Chartu a já se těšila na to jak se vše roztočí byl konec dílu. Herecké výkony byly vynikající, ale jinak mě zpracování nenadchlo. Je to zpracováno vyloženě pro ty, kteří znají dobře pozadí a okolnosti této události. Pro ostatní jako jsem já, to bylo nečitelné. Takže *** za kvalitní herecké výkony. ()

Nach 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nejslabší epizoda vůbec. Díl, který mě vlastně vůbec nechytl. Ani dialogy mi nepřišly tak záživné. Václav Havel je zde figurkou, která jedná s asociály a jen tak u piva a cigarety z toho vzejde snaha o nějakou Chartu. A kdybych dnes neznal důležitost Charty 77, myslel bych si podle tohoto seriálu, že šlo jen o amatérskou snahu pár dobrovolníků poslat dotazník na ústřední výbor KSČ. Škoda tohoto uchopení, ale jedno zaškobrtnutí rád odpustím. 55% ()

Cheeter 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Podle mě nejhorší díl Českého století. Na druhou stranu se těžko zachycuje doba, kdy se zdánlivě nic neděje nebo činy jedinců nejsou tak "velkolepé" jako byly jiné. Alespoň se podařilo dobře vybrat představitele jednotlivých rolí. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

O ničem. Díl kolem mě jen proplul, bez snahy mě zaujmout, nebo nedejbože poučit. Pokud mi měl přiblížit události z naší historie, tak selhal. Kdybych nevěděl o Chartě 77 vůbec nic, z řečeného bych její důležitost nepochopil. A už vůbec bych nepochopil roli Martina Jirouse. Toho scénář vykreslil jako opravdového magora, který by měl se státem problém nejen před listopadem 89, ale i po něm by mohl plynule pokračovat v "protirežimní" činnosti. Mizerně zahrané, mizerně napsané. Snad jen ten Marek Daniel předvedl alespoň průměrný výkon. ()

fabecc1222 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jednoznačně nejslabší díl série, který táhne nahoru hlavně Marek Daniel jako naprosto bezchybný Havel, ale jinak se díl vesměs potácí od ničeho k ničemu. Člověk tu nachází zajímavé nesrovnalosti s pozdějším zpracováním Havla ve filmu (tak co je teda pravda???), ale znázornění některých vedlejších postav je dokonce až otravné (Magor Jirous - kde tomu asi bylo i v reálu, že to byl kokot. Z nějakého důvodu ho tu hraje Jan Hájek, který už v sérii hrál bezpečáka komunistů), hudební podkres místy nesnesitelný, a linka okolo Charty prostě nepůsobí tak osudově, jako děj ostatních dílů. Tenhle díl by asi stačilo zakomponovat do nějakého celistvého Havlova příběhu, ale na samostatnou epizodu to nestačí. ()

klúčik 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po pozretí tohto dielu, mám taký divný pocit. Neviem, vyrastal som v tej dobe, žil som ako všetci, nežral som komunistov, ale ani chartistov, len si pamätám ako ich vykreslovali v médiách. Vtedy, to začalo byť podozrivé?? Diel hodnotím 60%. ()

Vajonek

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Ale v tom to je... Nezáleží na tom, koho si vybereš. Buď může zpívat každej, kdo chce nebo je to celý špatně. Kultura se musí nechat dejchat. Všichni, co něco dělaj, se musí nechat bejt a potom se musí počkat, aby se ukázalo, co z toho vyleze. To je kultura. Ne že to určujou voni..." ()

Taškář

všechny recenze uživatele

Pamětník Miroslav Skalák Skalický k tomu jen řekl : Přiblblej pokus v repríze Českého století, od Sedláčka a Kosatíka, ukázat a zesměšnit Havla a Magora v zoufale smyšleném seriálu. Přes to, že toto setkání bylo před tím již podrobně popsáno Havlem v Dálkovém výslechu, Magorem v Pravdivém příběhu PP, ale i Švehlou v Magor a jeho doba....a pod., a i přes to, že dodnes žijí pamětníci, kteří se setkání zúčastnili ! Celá šaškárna jen zpochybňuje věrohodnost předcházejících dílů, a v případě Sedláčkovo pokusů o "dokument" co se Havla týče, to není poprvé ! .....holt to dávali v TV, tak to musí být pravda !  Je to blbější než blbé. Např. ve filmu nebyla tam ani kapka alkoholu, Juliána nás obsluhovala jen čajem. možná nějaký kafčo. Při setkání panovala obrovská pokora....atd.  Směšné. ()

RedRose 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hudba Plastiků mi vždy přišla naprosto šílená i na poměry undergroundu, ale nijak nezpochybňuji důležitost Plastiků v té době! Daniel a Hájek skvělí, ale František Němec si Patočku vystřihl naprosto geniálně! Nebylo to akční jako předešlé díly, ale modré čísla si to nezasloužilo... ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Bylo nebylo? Těžko říct, většina těch, co byli u příprav, už nežije. Každopádně ale Charta 77 zasáhla režim na citlivém místě a zuřivá reakce byla dost neadekvátní. Lidé ji museli organizovaně odsuzovat, aniž by si ji mohli přečíst. A tím si režim také nijak nepomohl, i když ve skutečnosti se český národ probudil z letargie až jako jeden z posledních v tzv. socialistickém bloku, když už se tento blok stejně rozpadal, protože se začal hroutit pod vlivem Gorbačovových reforem především Sovětský svaz. Signatáři Charty projevili občanskou odvahu, jakou drtivá většina společností v sobě "objevila" teprve až o 12 let později, kdy už to bylo prakticky bez rizika. A za to si tito disidenti nepochybně zaslouží úctu, i když Charta nikdy nepřerostla v masovější záležitost - Češi zkrátka nejsou Poláci. Kosatík si tentokrát dokázal udržet jakýs takýs odstup od událostí a příliš snad Havla nezidealizoval a jeho roli neúměrně nezveličil. ()

majky19 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tento díl mě moc nezaujal, přestože je věnován velmi důležitému milníku naší historie. Celé to je takové neslané, nemastné, film nemá ani žádného tahouna, který by táhl děj kupředu a ani Marek Daniel v roli Václava Havla mě zde příliš nezaujal. Myslím si, že z tématu se dalo určitě vytěžit mnohem více a podat tu látku mnohem záživnějším a atraktivnějším způsobem. ()

papuchalk 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mě se tenhle díl líbil skoro nejvíc,nechápu to nízký hodnocení. Nebyl tak výkladově historický, ale spíš kulturní a filozofický. A tím pádem byl asi nejtěžší na natočení, ale dopadlo to výborně. Dokonale popsaná normalizace, kdy jen strana měla prrrávo urrrrčovat (cituju Havla, teda Marka Daniela) co se lidem má líbit, a co ne. Podle mě se tam podařilo nádherně dát do srovnání hudbu Plastiků (na kterou se jako na brak dívá i sám Havel), s komunistickýma estrádama (který frčely v televizi), a s nějakým tím líbivým mainstreamem z USA. A do toho takový to filozofování, která ta hudba má větší právo na život, která je lepší, a pokud má někdo právo těm ostatním zakázat něco poslouchat, protože se ASI jedná o brak. A jestli ta hudba co se víc prodává je kvalitnější, než ta alternativa, nebo ta estráda. Myslím, že tady v tom období si Havel naplno uvědomil proti čemu bojuje, a že to za to stojí, i když bude platit kriminálem. Za to si asi Havla cením nejvíc. Nemusel dělat vůbec nic, mohl sedět doma na Hrádečku spokojeně z platu ze zahraničí, chlastat whisku z dovozu a kouřit americký cigára, vařit pro kamarády jídla ze surovin, který tady nikdo nikdy neviděl, a nemusel trávit roky ve vězení, kde neměl vůbec nic. Prostě nemusel. Kdyby byl pohodlnej jako já. Přesto to dělal. Navíc, četl jsem výbornou knížku od Žantovského - Havel, díky ní jsem mohl mnohé z tehdejší doby lépe pochopit. Pavel Kosatík si z té knížky vypůjčil často celé odstavce, nebo dokonce celou jednu kapitolu nazvanou "Je to jenom rocknroll", a zcela neskrývaně po ní pojmenovali i tento díl seriálu. Normálně bych to plagiátorství každému scénáristovi zkritizoval, tady to ale naopak celému dílu výrazně prospělo. Mimochodem, z té knihy se významně čerpalo i do ostatních dílů seriálu. ()

NikoKovac 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Za mě to byl podařený díl. Z jednoho z těch temnějších období 20.století. Alternativci všude, underground, Plastici, Havel, Charta. Magora Jirouse podle mě docela vystihli. Charta nebyla nic jiného než to, k čemu se podpisem zavázali v Helsinkách komunisti. Podepsal ji Husák, podepsali ji i další tvrdí normalizátoři, tak proč ji nemohli podepisovat lidé? Další příklad hnusné komunistické zlovůle, ale u těchto "lidí" se není čemu divit. Možná proto mi tenhle díl říká víc než jak to podle hodnocení vidí zdejší kolegové. No ale je-li někdo schopen ohodnotit Majora Zemana jinak než odpadem, pak se nedivím, že tenhle díl bude shazovat. Marek Daniel zde předvedl Havla ještě normálního, v díle potom příšerně přehrává. Moc se mi nezamlouval František Němec v roli profesora Patočky, myslím vizuálně, Patočka byl sešlejší. Ale jinak skvělé, k tomuto dílu mám vztah, protože normalizace je dnes vnímána strašně ideálně a nikdo si neuvědomuje, že to bylo jedno z nejhorších období našich dějin. Proto hodnotím možná lehce neobjektivně pěti hvězdama. ()

horskejvlk 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Excelentní díl, tentokrát je ovšem o filosofii uměleckého boje nebo provokace. Kdo byli umělci-undergroundu spousta si namlouvala jak bojují nebo naopak svoji ignorací režim nasírají, nejhorší je sebeklam. Plastici kopírovali západ a nepochopili že i tam undegraund bojuje proti tamni společnosti hlavně jsou to levicově zaměřené skupiny a je to pro ně byznys, Plastici si hráli na západ tak jako místní hnutí Punk později nepochopili proč v Anglii vznikla kde mladí kluci neměli práci a snažili na sebe upozornit.  Spousta těchto umělců  chtěla jen na pokoji ale když byly v zahraničí tak bez komunistů chřadla, skvělý film je na toto téma Kawasakiho růže. Různí proroci jsou i dnes viz švédská bohatá holka Gréta která má svoji pravdu. Magor tak i ostetní Huťka, Čuňas někteří z nich spolupracovali a donášeli STB. Bohužel za komunistů režim aniž by chtěl tak vytvořil skvělé klima aby spousta bláznů se vydávali za neohrožený bojovníky přitom to byli skety a donašeči tak jak to bylo v Proč kdy banda chuligánů co zdemoloval vlak se vydávali za frustrované režimem a ostatní je ještě obdivovali a vlak zdemoloval s nimi. Skvěle o tom napsal scénář Radek John. Zde tento udnegrand vymřelo společně s režimem tak jak veksláci bez komunistů stratili jejich písně smysl a nikoho nezajímali ale to si vlastně přáli ne? Jen se jim to nelíbilo. Nicméně lidská hloupost a sebestřednosti je neomezená tak i v nové době vznikají tyto skupiny za France Josefa to byli Anarchisti, za Komunistů umělecký underground a dnes jsou to zelení fanatici nebo někteří piráti jako ta piráta co se prohlásila komunistkou než ji ostatní partajníci usmérnili, za Jana Žižky to byli Adamité. Klobouk dolů před skvělým hereckým výkonem Jana Hájka znám ho jako představilelů  slušnáků ale zde Hašišák jak jsme jim tehdá v dětsví říkali jak vyšitej. Jednou jsme šli jako děti na Vinnetou a na začátku bijáku tam nakráčelo asi 30 hašišáků i s kytarami bylo to v roce 1982 hnutí Hippís už ve světě skončilo a začlo disko oni byly na nás působili jak dinosauři v době kdy jsme milovali E.T tak oni, kteŕi byly produkt mládeže západu frustrovani válkou ve Vietnamu která dávno skončila a v Čechách kde jsme byli 100 let za opicema, to nepochopili ani nezaregistrovali. ()

Reklama

Reklama