Reklama

Reklama

České století

(seriál)
  • angličtina Czech Century
Trailer 3
Česko, (2013–2014), 11 h 11 min (Minutáž: 65–83 min)

Hrají:

Daniel Landa, Jiří Vyorálek, Luboš Veselý, Jan Budař, David Novotný, Martin Finger, Miloslav Mejzlík, Martin Stránský, Monika A. Fingerová, Jaromír Dulava (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(9)

Obsahy(1)

České století je otevřenou sérií autorsky zpracovaných televizních dramat, která se vracejí ke klíčovým událostem českých dějin z pohledu jejich hlavních aktérů. Televizní cyklus, vytvořený podle scénáře spisovatele Pavla Kosatíka, nabídne nezvyklý pohled na mezní okamžiky moderních dějin naší země od roku 1918 do roku 1992. V každém z devíti dílů se zaměří na jedno datum a klíčové aktéry, jejichž tehdejší rozhodnutí měla mít osudové důsledky pro celý národ, i pro ně samotné. Každý hráč měl v rukou nějaké karty a rozhodoval se, jaký trumf vynese. Autoři Českého století nehodnotí, jestli šlo o dobrý, nebo špatný tah, spíše je zajímá osobní příběh „národního" aktéra své doby. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele NikoKovac k tomuto seriálu (10)

České století (2013) 

Nápad je to vynikající, dnešním hlavně mladým lidem je potřeba historii neustále připomínat. Historie je něco úžasného a je ostuda, když lidi neví, co se stalo v roce 1918, 1938, co to je Vítězný únor nebo proč je zrovna 27.červen Dnem obětí komunistického režimu. Takže tento cyklus hodnotím veskrze pozitivně. Neukazuje žádnou akci, zato nás seznamuje s myšlenkovými pochody lidí, kteří hýbali dějinami 20.století u nás. Teď k jednotlivým dílům. První díl s Masarykem byl galakoncertem Martina Huby, Masaryka zahrál velmi přesvědčivě, ocenil bych i vedlejší roli Miroslava Donutila coby D.L. George. To, jak byl Huba namaskován, aby Masaryka připomínal co neautentičtěji, bylo vskutku bravurní, stejně jako jeho herecký výkon. Nicméně absence Masarykovy návštěvy USA a jednání s Woodrowem Wilsonem mě trochu zaráží. Druhý díl týkající se Mnichova 1938 byl skvělý. Pravda, tam bych vyzdvihl hlavně výkon Dana Landy víc, než Martina Fingera. Jeho obsazení do role Beneše bylo podle mě nešťastné. Beneš byl malý zakrslý člověk, ale hlavně starý. Bylo mu tou dobou nějakých čtyřiapadesát let, na což jeho protagonista rozhodně nevypadá. A scéna, kdy Lev Prchala řve na hlavu státu, popřípadě ho chce zabít, se podle mě na skutečnosti moc nezakládají. Třetí díl je z mého pohledu celkem fiasko, nejhorší díl vůbec. Nezachránil to ani Ivan Trojan, díl absolutně o ničem. Myslím si, že heydrichiáda se mohla podat daleko lépe. Čtvrtý díl o únoru 1948 je skvostný. Zde, stejně jako v pátém díle, bych ocenil famozního Jiřího Vyorálka v roli Klementa Gottwalda. Ano, taky je mladší, než Gottwald opravdu byl, ale tady je hodně věrohodný a za tuto roli by měl mít nějaké ocenění. Rovněž se mi líbí, že Beneše hrale Jan Novotný místo již zmíněného Fingera. Dodává postavě autentičnosti. Pátý díl, upřímně, v roli Rudolfa Slánského bych si dokázal představit někoho jiného než "Jardu Kužela", byť to David Novotný zahrál opravdu skvěle, tak pro mě to prostě navždy bude Jarda Kužel, co hrál divizi. Znovu byl famózní Jiří Vyorálek, tady se k němu přidává i Jan Budař. V díle věnovaném srpnu 1968 jsem byl zklamaný. Hlavně obsazení slovenského herce do role Ludvéka Svobody byl krok vedle. Bylo moc poznat, že je to Slovák, tohle prostě Emil Horváth neskryje. Celkově jsem čekal lepší zpracování, i Alexander Dubček byl zahraný tak nějak zvláštně a celá tato událost měla být pojata jinak. Vyzdvihl bych ale představitele Brežněva, ten byl dobrý. Díl o Chartě 77 je podle mě vedle těch prvních dvou "komunistických" vrcholem celého projektu. Tohle se Sedláčkovi povedlo, mělo to spád, navíc k tomu přispšlo i skvělé herecké obsazení, v čele s Markem Danielem. Jediné, co bych vytknul, je ta scéna v bazéně, nevím, co to má Sedláček za úchylku zobrazovat nahé prezidenty. Bohužel, tak, jak Marek Daniel exceloval v sedmém díle, tak ten osmý mu musím vyčíst. Na můj vkus Havla moc přehrává a udělal z něho tak trochu troubu, co se neumí vyjádřit a hloupě se směje. Nevím, do jaké míry to byla Danielova iniciativa a jak se na tom podílely představy tvůrců. Skvěle byl naopak zahraný Ladislav Adamec a také Oskar Krejčí v podání Oldřicha Kaisera měl svoje kouzlo. Díl poslední o rozpadu republiky byl vedle heydrichiády druhým velkým zklamáním. Nějak jsem si z něj nic neodnesl. Jaroslav Plesl byl v roli Klause sice věrohodný a nepřehrával tolik, jako Marek Daniel, ale ostatní role, například Mečiar, mi tam vůbec neseděly. Podle mě si to zasloužilo lepší konec. Celkově však ale nápad hodnotím pěti hvězdičkama. Protože ale provedení občas pokulhávalo a některé nápady tvůrců, především teda ta záliba ve "svlékání prezidentů" jsou dost mimo mísu, dávám celkově o hvězdu míň, takže čtyři. () (méně) (více)

Veliké bourání (1918) (2013) (E01) 

Pan prezident Osvoboditel TGM toho za ty čtyři roky, co probíhala válka a tím pádem i snaha ČSR o samostatný stát. dokázal tolik, že by tento díl musel trvat tak čtyři hodiny, aby došlo na všechno důležité. Ano, Slováci tu budou nadávat, že chybí Štefánik, mně zase například schází jednání s prezidentem Wilsonem v USA. Celkově se mi tento díl líbí, protože ukazuje, kolik toho musel TGM podstoupit, aby vůbec vybojoval samostatný stát. Jak se později ukázalo, měl spíše ve svých argumentech (až na ten Vogastisburg) pravdu DL George, zde naprosto brilantně zahraný Miroslavem Donutilem, a paskvilu typu "československá národnost" pro změnu využil Hitler. Slováci by měli být Masarykovi vděční, udělal toho pro ně moc, vždyť předtím existovali jen ve formě Nitranského knížectví a tisíc let neměli svobodný stát a ani historii, až pak obrozenci se o něco pokoušeli. Těžko říct, zda se to dalo zpracovat lépe, nemyslím si, ono téma boje za samostatnou ČSR je, jak jsem naznačil, hodně obsáhlé. Hodnotím tak především skvělé obsazení a výborné namaskování, Martin Huba, ač Slovák, tak působil v roli TGM naprosto věrohodně a velmi uvěřitelně. ()

Den po Mnichovu (1938) (2013) (E02) 

Galakoncert Daniela Landy, a teď nemyslím pěvecký. Jen tu ruku na konci zvedá tak nějak neupřímně a jeho "Hajtla" nemá s nacistickým pozdravem, respektive jeho výslovností, nic společného. Ale udělat to pořádně, tak mu zas celý národ připomíná jeho minulost v Orlíku. Ocenil bych taky Karla Dobrého jako Lva Prchalu, naopak Martin Finger jako Beneš se mi moc nelíbil. Taky mě zaráží, jestli se opravdu celé to vojenské vedení chovalo k Benešovi s takovým despektem. Jestli ho za zády pomlouvali a nejvyšší generálové mu dávali celou kapitulaci upřímně sežrat. O Lvu Prchalovi jsem si něco dohledal a on opravdu byl snad ze všech nejzklamanější tím vývojem a Beneše upřímně asi nesnášel, Moravec určitě, ale že by si na něj dovolit křičet a chtěl ho zabít... nevím, těžko říct. Taky se nabízí otázka správnosti Benešova kroku. Já například jsem schopný mu Mnichov odpustit a pochopit ho, když se na něj spojenci vykašlali. Daleko víc ho viním za to, co se dělo po válce, kdy nás dobrovolně začlenil k východnímu bloku, to byla daleko větší zrada než celý Mnichov a pro náš národ možná fatálnější než válka. Jinak ale skvělý díl, hvězdu strhávám za minutový záběr na nahého Beneše, účel opravdu nechápu... ()

Kulka pro Heydricha (1941) (2013) (E03) 

Ivan Trojan je herecký génius. Zde se naplno ukázal. Jeho role Františka Moravce je hodně, hodně silným zážitkem. Z tohoto dílu však jediným. Každá série má svoje silnější a slabší části, tenhleten díl řadím ke dvěma nejhorším v tomto cyklu. Ano, plánování atentátu na Heydricha bylo ve válce důležité, abychom ukázali, že se nebojíme, ale mě osobně vůbec v celé sérii schází pohled na dr. Háchu coby protektorátního prezidenta. Pro spoustu lidí je toto jméno pořád tabu, pro mě to je hrdina, díky kterému byly dopady války na náš národ o hodně menší. Hácha dal všanc svou čest a pověst a já jsem čekal, že aspoň zde se nějak objeví. Možná si Sedláček netroufl do hodnocení této osobnosti jít, tak ho raději ignoroval úplně. Z tohoto pohledu je pro mě třetí díl obrovským zklamáním. Čekal jsem prostě víc. Závěr je věnovaný otázce odsunu Němců, což je další kontroverzní téma našich dějin a sám nevím, jak se k ní postavit. Celá série je podaná spíš psychologicky než akčně, proto jsem nečekal nějaké drama ohledně střelby na Heydricha, ale i tak mi zpracování a hlavně naprostá ignorace prezidenta Háchy přijde celkem fatální. ()

Všechnu moc lidu Stalinovi (1948) (2013) (E04) 

První z vrcholů, dalo by se říct. Chladnokrevnost Klementa Gottwalda je až mrazivá. Suverénně nejlepší herecký výkon celé série zde odstartoval Jiří Vyorálek v roli prezidenta vraha. S jakým zápalem k tomu přistoupil, to je neuvěřitelné. Celý díl je pojat velice dobře. Zatímco demokrati vyčkávají a kalkulují, co udělá Beneš, komunisti se slezou u Gottwalda, žerou párky a jednají. Velmi věrohodné. Avšak tato událost našich dějin byla snad tím nejhorším, co nás mohlo potkat. Začátkem vlády bolševiků. Začátkem krádeží, vražd, strachu, pronásledování. Že tohle dopustil, to Benešovi nikdy neprominu. Jasně, Západ zradil před válkou, tak šel na Východ. Ale věřit komunistům? Sakra pes, jak jen mohl? V tomto díle se mi už líbí zahraný Beneš, protože Finger se mi na tuhle roli od začátku moc nehodil, Jan Novotný je věrohodnější. Unavený stařec, pomalá, rozvážná mluva a na konci zjistí, že vlastně to celé prohrál. Líbí se mi i Jaromír Dulava v roli Zápotockého. Komunisté jsou zde vykreslení jako chladnokrevní ožralí burani, což je ne nepodobné skutečnosti. Pokud mi zde něco chybí, pak otázka Jana Masaryka, ale chápu, že se to nedalo vměstnat všechno do jednoho dílu s danou stopáží, podobně jako v případě prvního dílu. ()

Zabíjení soudruha (1951) (2013) (E05) 

Tenhle díl je podle mě vrcholem celého Českého století. Ukazuje odpornost a krutost komunistů, kteří střílí i do vlastních řad. Jiří Vyorálek je zde ještě přesvědčivější než v prvním díle, tentokrát má však docela konkurenci v Janu Budařovi, který zahrál Václava Kopeckého naprosto věrohodně. David Novotný, ač je taky famózní, tak to prostě je Jarda Kužel, s tím nic nenaděláme. I Radek Holub, ten má snad talent na hraní parchantů a šmejdů, nejlépe komunistických. To, co předváděl v roli Hejla ve Zdivočelé zemi, přenesl i do tohoto seriálu. Trošku víc prostoru možná mohl dostat Jaromír Dulava, jeho ztvárnění Zápotockého je taky geniální. Záporáci se prostě vždycky hrajou líp. Pokud bych něco vyčetl, pak nějaká nesouvislost ve faktech, hlavně na začátku, kdy Gottwald v den popravy Milady Horákové mluví se Slánským o narozeninách, které však měl v listopadu a proč by dostával z Číny dárky půl roku předem? Všiml jsem si vícero takových detailů, ale to na kvalitě tohoto dílu nijak neubírá, herecky byl fantastický. Zajímavý je také pohled na Slánského. On měl ve skutečnosti rezavé vlasy, ale nechával si je barvit na černou, zatímco zde byl vykreslený jako zrzek. To byl zajímavý tah od Sedláčka, jen nevím, proč přesně. Že by ho chtěl takto odhalit? ()

Musíme se dohodnout (1968) (2014) (E06) 

Samozřejmě, že jsem nečekal, že nám tvůrci ukáží akční vpád vojsk VS to ČSSR. To ani není záměr tohoto projektu, ale laik podle mě nepochopí, proč sem ta vojska vpadla, takže se možná mohlo nějak začít jednáním v Čierné nad Tisou. Ale opět, to samo jak v prvním díle, to by musela být stopáž dvojnásobná. Takhle nám bez okolků ukázali, čeho jsou bolševici v SSSR schopní. Pokud to skutečně tak bylo, že Brežněv vyhrožoval válkou, když to nepodepíšou, tak je to jen další mrazivá ukázka toho, co opravdu znamená komunismus, srp a kladivo. Nejnesnesitelnějším pro mě je akcent prezidenta Svobody. Horváth je prostě Slovák a tady neměl vůbec hrát. Nebo aspoň ne roli českého prezidenta, byť mu teda je docela podobný vizuálně. A Brežněv měl málo chlupaté obočí, zato herecky byl ztvárněn geniálně. Tvůrci si dali záležet, aby vybrali pro tuhle roli Ukrajince, protože Brežněv byl taky Ukrajinec a ta, jak známo, nemá G, ale H, narozdíl od ruštiny. Což bylo při dialozích ohromně znát. ()

Je to jen rock'n'roll (1976) (2014) (E07) 

Za mě to byl podařený díl. Z jednoho z těch temnějších období 20.století. Alternativci všude, underground, Plastici, Havel, Charta. Magora Jirouse podle mě docela vystihli. Charta nebyla nic jiného než to, k čemu se podpisem zavázali v Helsinkách komunisti. Podepsal ji Husák, podepsali ji i další tvrdí normalizátoři, tak proč ji nemohli podepisovat lidé? Další příklad hnusné komunistické zlovůle, ale u těchto "lidí" se není čemu divit. Možná proto mi tenhle díl říká víc než jak to podle hodnocení vidí zdejší kolegové. No ale je-li někdo schopen ohodnotit Majora Zemana jinak než odpadem, pak se nedivím, že tenhle díl bude shazovat. Marek Daniel zde předvedl Havla ještě normálního, v díle potom příšerně přehrává. Moc se mi nezamlouval František Němec v roli profesora Patočky, myslím vizuálně, Patočka byl sešlejší. Ale jinak skvělé, k tomuto dílu mám vztah, protože normalizace je dnes vnímána strašně ideálně a nikdo si neuvědomuje, že to bylo jedno z nejhorších období našich dějin. Proto hodnotím možná lehce neobjektivně pěti hvězdama. ()

Poslední hurá (1989) (2014) (E08) 

Havel se mi zde moc nelíbí, přijde mi jiný, přehrávanější než oproti minulému dílu. Navíc ten smích... podle mě z něj Daniel udělal tak trochu blbce, co se zakoktává a neumí se vyjádřit. Jo, Havel byl spisovatel a ne politik nebo diplomat, takže působil jako zjevení, ale tohle je podle mě přehrávané. Trošku mi to sráží přítomnost Romana Luknára. Asi to není špatný herec, ale je mi příšerně nesympatický a dívat se na něj úplně pořád tak nějak nemusím. Ale to jsou spíš moje antipatie. Naproti tomu exceluje Oldřich Kaiser. A navíc se to týká událostí roku mého narození, takže zase taková spíš srdcová záležitost. A dobrý konec, když padl bolševik. ()

Ať si jdou (1992) (2014) (E09) 

Tenhle díl se mi upřímně moc nelíbil a společně s Kulkou pro Heydricha je to to slabší z Českého století. Ocenil bych Jaroslava Plesla a Miroslava Hanuše, naopak herce, co ztvárnil Mečiara zase tolik neocením. Celkově to je pohled na dobu, která byla v čemsi nová. Nové možnosti, bolševik skončil, boj Slováků o jejich národ... trošku budu oponovat "otíkovi" v tom, že privatizace byla největší zlodějina po znárodnění. Ona tam totiž ještě byla Zápotockého měnová reforma, kam se na to hrabe nějaká privatizace, tehdy rudoši oškubali celý národ... ()

Reklama

Reklama