Reklama

Reklama

České století

(seriál)
  • angličtina Czech Century
Trailer 1
Česko, (2013–2014), 11 h 11 min (Minutáž: 65–83 min)

Hrají:

Daniel Landa, Jiří Vyorálek, Luboš Veselý, Jan Budař, David Novotný, Martin Finger, Miloslav Mejzlík, Martin Stránský, Monika A. Fingerová, Jaromír Dulava (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(9)

Obsahy(1)

České století je otevřenou sérií autorsky zpracovaných televizních dramat, která se vracejí ke klíčovým událostem českých dějin z pohledu jejich hlavních aktérů. Televizní cyklus, vytvořený podle scénáře spisovatele Pavla Kosatíka, nabídne nezvyklý pohled na mezní okamžiky moderních dějin naší země od roku 1918 do roku 1992. V každém z devíti dílů se zaměří na jedno datum a klíčové aktéry, jejichž tehdejší rozhodnutí měla mít osudové důsledky pro celý národ, i pro ně samotné. Každý hráč měl v rukou nějaké karty a rozhodoval se, jaký trumf vynese. Autoři Českého století nehodnotí, jestli šlo o dobrý, nebo špatný tah, spíše je zajímá osobní příběh „národního" aktéra své doby. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele papuchalk k tomuto seriálu (2)

České století (2013) 

5.díl Dvěma popravami vyšperkovaný díl snad nemůže mít hustčí atmosféru. A o tu šlo především. Dokonale vykreslené prostředí elitního vedení strany, kde nikdo netušil na koho padne vina příště. Stalin chtěl hlavy, musel nějaké dostat. Paranoia a nedůvěra vzrůstá. ############################# 4.díl. Na tento díl jsem se těšil asi nejvíc (spolu s pátým) a bohužel mne lehce zklamal. Vypadalo to jako běžná politická krize, které tu máme každý měsíc už několik let. Až Sedláček natočí krizi, kerá nedávno skončila pádem vlády a odstoupením Nečase (a to se opravdu chystá, mluvil o tom na radiožurnále že už píše scénář..) bude to vypadat uplně stejně "nudně", ale tak to prostě je, taková je politika. A to prosím ještě v té naší současné krizi k jisté zajímavosti dopomohla Femme Fatale Nagyová, díky které si bude moct Sedláček ve filmu trochu zapřehánět. Přecijen uvedu jedno plus - Vynikající role Gottwalda!!! Ten si vzal celý díl pro sebe, a ostatní tam byli trochu do počtu. Ale na tento díl se asi znovu už nepodívám, tak nějak mi nedal nic co bych nečekal, na zadek mě to neposadilo. Ale jak už jsem napsal, lépe to natočit nešlo. ############################## 3. díl. I tento díl nabízí mnoho podnětů k povšimnutí, zamyšlení. I přestože plynul asi nejpomaleji ze tří uvedených dílů. Zaprvé - velmi věrohodné zobrazení exilu. Zadruhé - bezvýchodná situace pro německého demokrata Jakše, se kterým Beneš projednává odsun němců. Jejich dialogy patřily k tomu nejlepšímu v tomto díle. Zatřetí - najednou v kontextu událostí pochopitelný Benešův příklon ke Stalinovi, jelikož v průběhu války vůbec nebylo jasné, jaké hranice nám budou po válce uznány, takže se Beneše celkem pochopitelně klonil na tu stranu, se kterou měl největší jistoty uznání předmnichovských hranic. Začtvrté - postavou Moravce a jeho monologů byla velmi dobře vysvětlená důležitost našeho odboje, a to zejména po politické stránce globální, tedy zase z pohledu Beneše, a zároveň byla dobře vysvětlena jeho nedostatečná aktivita. Shrnuto> Velmi dobrý díl plný podnětů... Trochu mě zamrzelo, že byl jednoduše odbyt poslední rozhovor Beneše s paragány těsně před jejich odletem, to by byla velmi emotivní scénka. I když nebyl tento rozhovor asi nikde oficiálně zaznamenán, bylo to vlastně naposledy kdy s nimi hovořil někdo, kdo mohl o jejich postojích a názorech později informovat. Dál už hovořili jen s lidmi v čechách, a většina z nich nedožila konce války :-/ #######################2. díl Zvyšuji hodnocení na 5 hvězd. Myšlenkově totálně nabušený díl. Do této stopáže nešlo narvat více argumentů pro a proti, myslím tím pro obranu a pro kapitulaci. Líbilo se mi, že dostal dost prostoru Beneš pro svou obhajobu, protože dnes je velmi moderní říkat, že jsme se měli bránit (a to i podle "zasvěcených" vojenských analýz). Přesto bych ještě na Benešovu stranu přidal, že správně přepokládál, že Německo zase válku prohraje, až spojenci rozjedou svou válečnou výrobu naplno. No a pokud bychom se bránili, byli bychom považováni za toho, kdo válku způsobil, a po válce by se s námi jaksi nikdo nebavil. Bohužel, tak jak se stalo to muselo být, abychom nakonci války byli na straně vítězů, a ne poražených. No a v neposlední řade, ale to zmínil i Beneš ve filmu: "Ale vy válku BUDETE MÍT, generále, to vám slibuji!", tímto řešením umožnil našim nejlepším vojákům odejít do zahraničí a bojovat tam, kde to mělo smysl. To považuji za geniální vojenský tah, který pro své velké ego dokáže udělat málokterý vojevůdce. Ještě bych vyzdvihl nádhernou gradaci, zakončenou vynikajícím rozhovorem Moravce a Beneše. To byl zatím jeden z nejlepších okamžiků série. Mohli ještě nakonci zmínit, že Moravec zakončil svou kolaboraci sebevraždou v den pražského povstání, ale to je jen maličkost, přecijen bude tato postava vystupovat ještě v dalším díle. ############################ 1. díl mne velmi překvapil a přitáhl k celé sérii. Tento styl historického dramatu - ukážeme radší méně, delší záběry zadumaných postav, pozvolnější tempo, při kterém má divák čas si třídit děj s tím co ví, skvělé dialogy - mám velmi rád a k tomuto tématu se hodí. Dokonce tleskám nad skokem z roku 1916 do roku 1918!!! Masaryka totiž v té poslední scéně v anglii britský premiér totálně rozebral na atomy s tím Sámem a jeho hradem, TGM odchází jako poražený a totálně zesměšněný. Kdyby to v této chvíli vzdal, nikdo by se nedivil - a najednou skok do roku 1918 a na nádraží přijíždí vlak s prezidentem !! Plné nádraží, a vítá ho např. Alois Jirásek. Velkolepé, nádherný skok, vzbudilo to ve mne velké emoce, ten kontrast se Sedláčkovi moc povedl a ještě tak zvýraznil Masarykovu nezdolnost. Byl to jistě tvůrčí záměr, nikoliv že se tam toho víc nevešlo!!! Masarykovo tažení ruskem a amerikou bylo omnoho úspěšnější, a tak by prakticky do konceptu konce filmu nezapadlo, a navíc každý ví co bylo a jak to dopadlo. Takhle to bylo omnoho lepší, a donutí to celou řadu lidí včetně mě, přečíst si více. Pan Huba v hlavní roli - nářez ! () (méně) (více)

Je to jen rock'n'roll (1976) (2014) (E07) 

Mě se tenhle díl líbil skoro nejvíc,nechápu to nízký hodnocení. Nebyl tak výkladově historický, ale spíš kulturní a filozofický. A tím pádem byl asi nejtěžší na natočení, ale dopadlo to výborně. Dokonale popsaná normalizace, kdy jen strana měla prrrávo urrrrčovat (cituju Havla, teda Marka Daniela) co se lidem má líbit, a co ne. Podle mě se tam podařilo nádherně dát do srovnání hudbu Plastiků (na kterou se jako na brak dívá i sám Havel), s komunistickýma estrádama (který frčely v televizi), a s nějakým tím líbivým mainstreamem z USA. A do toho takový to filozofování, která ta hudba má větší právo na život, která je lepší, a pokud má někdo právo těm ostatním zakázat něco poslouchat, protože se ASI jedná o brak. A jestli ta hudba co se víc prodává je kvalitnější, než ta alternativa, nebo ta estráda. Myslím, že tady v tom období si Havel naplno uvědomil proti čemu bojuje, a že to za to stojí, i když bude platit kriminálem. Za to si asi Havla cením nejvíc. Nemusel dělat vůbec nic, mohl sedět doma na Hrádečku spokojeně z platu ze zahraničí, chlastat whisku z dovozu a kouřit americký cigára, vařit pro kamarády jídla ze surovin, který tady nikdo nikdy neviděl, a nemusel trávit roky ve vězení, kde neměl vůbec nic. Prostě nemusel. Kdyby byl pohodlnej jako já. Přesto to dělal. Navíc, četl jsem výbornou knížku od Žantovského - Havel, díky ní jsem mohl mnohé z tehdejší doby lépe pochopit. Pavel Kosatík si z té knížky vypůjčil často celé odstavce, nebo dokonce celou jednu kapitolu nazvanou "Je to jenom rocknroll", a zcela neskrývaně po ní pojmenovali i tento díl seriálu. Normálně bych to plagiátorství každému scénáristovi zkritizoval, tady to ale naopak celému dílu výrazně prospělo. Mimochodem, z té knihy se významně čerpalo i do ostatních dílů seriálu. ()

Reklama

Reklama