poster

Šmejdi

  • Slovensko

    Šmejdi

Dokumentární

Česko, 2013, 74 min

Scénář:

Silvie Dymáková
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • juta
    ****

    Dobrý dokument, který ukazuje neskutečné praktiky vychytralých jedinců, kteří se snaží obohatit na úkor důvěřivých důchodců, kteří se chtějí podívat do světa, ochutnat klobásky nabízené v letáčcích a místo toho jim je vnuceno zboží, které bylo vyrobeno někde v Číně a je vydáváno za kvalitní a ještě za přemrštěné ceny, i když prodejci uvádí, že je zboží několikanásobně zlevněné. Bohužel takový důchodce, kterému seberou občanku a vyhrožují mu, že ho nevezmou do autobusu na jejich praktiky přistoupí a pak každý měsíc čeká ve schránce na složenku se splátkou, kterou musí uhradit. Snad díky tomuto dokumentu si takový výlet hned rozmyslí, i když někteří jsou i tak nenapravitelní.(1.10.2013)

  • Vodnářka
    ****

    Obávám se, že tohle je jen malá kapka v moři problémů bezbrannosti většiny seniorů. Ano, změna legislativy ohledně tohoto případu je důležitá (alespoň částečná ovšem po 1.1.2014 nastala), ale opravdovým řešením by byla jedině komplexní úprava péče o staré osoby, snaha zamezit jejich časté osamělosti, dezorientaci v "nekalostech" současnosti a pomoc vyvarovat se jakýmkoliv životním komplikacím. Problémy ohledně starých lidí jsou momentálně až ukrutně akutní, otázkou ovšem zůstává, zda jejich vyřešení není pouhou utopií.(20.2.2014)

  • Pepinec
    **

    A máme tady další šokující slepenec záběrů skrytých kamer, po kterém se bude opět hlasitě nadávat, útočit a protestovat. Tentokrát ne proti lovcům delfínů, ropným společnostem nebo supermarketům s plesnivou zeleninou; tentokrát řveme na šmejdy, co buzerujou naše babičky a dědy. No ale kdepak jsme, když naše babičky a dědové nastupují do autobusů? Když na ně my, děti a vnoučata, budeme dávat pozor a vysvětlíme jim, že tihle chcípáci jsou dobří tak leda jako zkušební terče nových brokovnic, nebudou muset Silvie Dymákové posílat do kin něco, co s filmovým dokumentem nemá nic společného. Tak až tady dokřičíme, sejdeme se u babi na buchtách, jo?(22.6.2013)

  • tukomaster
    ***

    Dokumentární film Šmejdi, zachycuje osudy důchodců, kteří se pod vlivem úžasně vypadajících reklam dostávají na organizované sjezdy, kde jsou jim agresivním způsobem vnucovány „nezbytně“ potřebné věci. Postup vypadá přibližně tak, že si senior přečte například o výletu na hrad, při kterém dostane zadarmo oběd. Tito staří osamělí lidé, kteří své dny tráví u televizních obrazovek, či čtením časopisů, se jednoduše nechají nalákat s vidinou příjemně stráveného odpoledne se skupinou podobně starých lidí. Snový výlet však vypadá o dost jinak, než jak byl původně prezentován. Místo kulturní návštěvy jsou senioři zavřeni do společného sálu, většinou nějaké hospody, kde jsou jim nabízeny „úchvatné“, „jedinečné“, „bezkonkurenční“ produkty, které každý musí chtít do své domácnosti a kdo je nechce, je vlastně hlupák. Nadávky a urážky jsou jednou z hlavních zbraní prodávajících. Vytvářejí v lidech dojem strachu a stresu a produkty vykreslují jako jakousi spásu. Dále pracují s pocitem výhry, neboť ti, co vyhrají některou z loterií, si mohou koupit „jedinečný“ produkt, který je ještě navíc zlevněný! I když někdo odolá už tak zdařilé manipulaci, tak se organizátoři nebojí sáhnout i k hrubému násilí, z něhož se nebohý senior může doslova pouze vykoupit. Důležitá je samozřejmě cílová skupina, mladí lidé nejsou vítáni. Organizátoři míří na výše popsané seniory, kteří jednak zažili dobu, kdy nic nebylo a kdy si člověk všechny své statky pečlivě hromadil, a kteří také nejsou tak „gramotní“ v oblasti dnešní chytře myšlené reklamy. Takoví lidé pak lehce podlehnou a odevzdají své peníze za naprosto nesmyslné věci. Což je další důležitý bod celého podvodu, že takto nabízené věci jsou prodávány za několikanásobně větší částku a že téměř žádný z jejich vyzdvihovaných atributů není pravdivý. Naivní a vystrašení senioři, tak kupují nepotřebné a naprosto předražené věci. Člověk by nejspíše čekal, že poté co se někdo jednou takhle ošklivě napálí, tak už víckrát do stejné řeky nevkročí. Opak je však pravdou, neboť, ať už je to pocit výhry nebo to, že jsou ve společnosti, činí tyto lidi závislými. Nabízí se tak otázka jak z toho ven, na kterou film na konci odpovídá: neúčastnit se! To by sice přineslo řešení, ale obávám se, že se spíše musí pracovat na tom, aby se lidé v důchodovém věku nestávali lehkými oběťmi reklamy a aby se vymyslel a vytvořil způsob, jak tyto lidi v této sféře vzdělávat. Na konci filmu pak zaznívá, že díky natáčení dokumentu se probudili velké nevole vůči takto lživým podnikům, což je jednoznačně chvalitebné, ale trošku mě zamrzelo, že si tvůrci nedali práci sledovat situaci dál a z více pohledů. Prakticky celý film sledujeme buď promluvy oklamaných lidí, záběry skryté kamery z akcí nebo komentář právníka a psycholožky (z čehož zejména komentář právníkův nepřináší nic, co by normálně smýšlejícího člověka nenapadlo). Na konci se sice objeví ještě řidič, který rozvážel seniory na akce, ale přímý názor z druhé strany v podstatě chybí. Celkově bych řekl, že téma, které film přináší je velmi důležité a potřebuje řešení, čemuž snad film pomůže, ale ocenil bych, kdyby šel film více do hloubky. 60%(4.12.2014)

  • kiddo
    **

    Unavuje mě ten současný trend představovat desetiletí staré fenomény jako něco zcela neznámého, čemu najednou musíme věnovat okamžitou pozornost a hlavně CYTEČKY (Pražáci nemaj babičku či na ni serou, že si těch pozvánek v její poště za patnáct let nevšimli, nebo tihle zuřiví bijci za práva obyčejného člověka prostě zpozorovali všeobecně vzrůstající nasranost a rozhodli se něco vytřískat z toho, že společnosti poskytnou hezky zabalený ventil pro její vztek?). Tak tedy ještě jednou pro ty blbečky v poslední řadě, kterým to furt ještě nedošlo a mumlaj něco o ohavným kapitalismu: na předváděčkách vás ožebračej. Čtěte informace napsaný malým písmem a složení potravin, abyste nemuseli poslouchat banálně samozřejmá kázání toho drahouška z Pekla na talíři. Nesedejte do auta k cizím lidem. Bankám nejde o vaše dobro. Vlastně když už jsme u toho, nikomu nejde o vaše dobro, jenom vaší milé kiddlince, která by byla hrozně ráda, kdybyste konečně přestali fňukat a převzali za sebe zodpovědnost. Tenhle emocionální patvar nesvědčí o zrůdnosti kapitalismu, nýbrž o neschopnosti člověka žijícího za minulého režimu přestat se spoléhat na to, že se o něj někdo postará. A jen tak mimochodem, mohli bychom už konečně vzít na vědomí, že demokracie znamená určitý systém společenského uspořádání, a nikoli „ráj na zemi, kde jsou všichni na sebe hodní, jde jim o druhý, nikomu nezáleží na těch hnusných přízemních penězích a kde se máme úplně suprduprsluníčkově, mamino-bejvalá souško“? Neustále reagovat na tu dědkovskou logiku „To je ta vaše demokracyje, co ste za ni zvonili klíčema, za komoušů bylo líp“ mě totiž nějak přestává bavit.(1.10.2013)

  • - Obličeje prodejců jsou v dokumentu rozmazané, aby se autoři chránili před právními kroky ze strany "šmejdů". (L_O_U_S)

  • - Autorka původně neměla v úmyslu natáčet celovečerní film. Plánovala, že bude s natočenýmy záběry jen dělat osvětu v domovech důchodců. Kvůli velkému zájmu televize, distributora i široké veřejnosti se ale rozhodla pro film. (FoxxX)

  • - Silvie Dymáková točila svůj film přímo pro seniory, ti však nakonec tvořili necelou polovinu z více než 30 000 diváků, kteří film v kinech od jeho premiéry navštívili. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (VášaVF)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace