poster

Na shledanou zítra (festivalový název)

  • polský

    Do widzenia, do jutra

  • anglický

    Goodbye, til tomorrow

    (festivalový název)

Romantický

Polsko, 1960, 88 min

Scénář:

Bogumił Kobiela
  • MissJ
    *****

    Krásný film. Prostý romantický příběh z dávno ztracených časů mě zasáhl víc, než bych čekala. Cybulski byl jedinečný herec. Zde je i spoluautorem scénáře. Při psaní se prý inspiroval vlastním zážitkem, a když sleduju jeho herecký výkon, moc mě to nepřekvapuje (nezapomenutelná scéna, jak hraje potmě scénku s cigaretama). Restaurovaná kopie k vidění na Youtube kanálu filmového studia KADR.(10.12.2013)

  • pm
    ***

    Hezký název, na ten jsem se chytila. Výborně stylizovaný Cybulski ve filmu s mnoha konotacemi. Zřejmě příspěvek nastupující evropské nové vlně, ale určitě nejsem z těch, kdo film plně ocení.(16.2.2012)

  • radektejkal
    ****

    Film, který v mnohém překračuje romatický kodex. a to díky především vhodné kombinaci stavebních prvků: ne úplně jednoduchá zápletka, jazyková polarita, Cybulskiho tvůrčí manýra, Komedův jazz, a v neposlední řadě divadlo Bim-bom. S přihlédnutím k době vzniku, je toto dílo skutečně průkopnické.(23.10.2018)

  • Beuthen
    ****

    Zvláštní, z hlediska stavby poněkud roztříštěný film, sestávající spíš z řady jednotlivých epizod dějově sjednocených touhou studenta Jacka (Zbigniew Cybulski) po tajemné mladé Francouzce Margueritte (asi nejslavnější role Teresy Tuszyńské, živící se posléze hlavně modelingem a později propadlé alkoholu). Spolu s Bogumiłem Kobiełou napsal scénář sám Cybulski; spisovatel a kritik Wilhelm Mach se na filmu podílel zřejmě jen jako jakási záštita, neboť "vyšší místa" byla proti tomu, aby scénař napsali mladí a v této oblasti nezkušení herci (viz portét tohoto filmu a také rozhovor s jeho režisérem z roku 2005 na www.youtube.cz nebo www.akademiapolskiegofilmu.pl). ________________ I přes určitou fragmentárnost nebo nesoudržnost snímku se tvůrcům asi i pro své mládí a schopnost transformace prožitků (např. postava Margueritte a vztahy k ní měly předobraz v reálném životě) podařilo vyhnout žánrové pasti sentimentálního melodramatu, moralizování nebo chladné "objektivní" odtažitosti jak ve scénáři, hereckých výkonech (mj. Polański), tak i v hudbě (moderní jazz Krzysztofa Komedy!). Autoři si svůj prostor dobře prohmatali, představují nám tak svět malých, alternativních a studentských divadel samého konce 50. let (Cybulski byl spoluzakladatelem, režisérem i hercem divadla Bim-bom, ve filmu přejmenovaném na Tik-tak), dotvářejících kulturní život Gdańsku v období "oblevy" po odhalení Stalinova kultu. Sám Gdańsk s nově zrekonstruovaným centrem po válečných katastrofách i pobřeží Baltu v Sopotech tvoří fotogenické i dynamické jeviště pro herecké akce. Už jen hrou černé a bílé. _________________ Jeden z prvních filmů polské nové vlny. Kameraman Jan Laskowski za něj získal cenu "Stříbrný bumerang" (Melbourne 1962) a režisér Janusz Morgenstern 1. cenu na MFF ve Strattfordu roku 1961.(15.3.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace