Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ušľachtilá kobyla Lotna je pýchou svojho majiteľa, starnúceho dôstojníka, a zároveň symbolom poľskej jazdy a romantických tradícií éry, ktorá sa už čoskoro stane minulosťou. Je začiatok septembra 1939, nemecké tanky sa blížia a hrdinovia príbehu musia vybojovať svoj posledný boj. Film Andrzeja Wajdu v dobe svojho vzniku vzbudil kontroverzné reakcie, keďže je založený na rozšírenom mýte o romantickom hrdinstve poľskej jazdy, podľa ktorého jej huláni v strete pri Krojantách 1. septembra 1939 útočili na nemecké tanky so šabľami a kopijami. Tento mýtus sa však nezakladá na pravde, ale je výsledkom talianskej a nemeckej propagandy. Wajda mýtus využíva ako symbol poľského romantizmu, ktorý považuje za faktor, ktorý výrazne ovplyvnil nielen kultúru národa, ale i jeho históriu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (10)

Radko 

všechny recenze uživatele

Hovorí sa, že keď rinčia zbrane, múzy mlčia. Wajdovi sa podarilo poéziu zakomponovať aj do scén bojov jazdeckej kavalérie bojujúcej proti nemeckým vojskám. Telo ležiaceho vojaka drtia tankové pásy, muchotrávky červené sú zase dlávené kopytami cválajúcich tátošov. Pavučiny sa smutne lesknú v odraze zapadajúceho slnka, farebné tieňovania, rovnako ako iné obrazové metafory súznejú s práve zobrazovanými výjavmi. Filmu bolo zo strany historizujúcich kritikov vytýkané nerealistické heroizovanie nezodpovedajúce skutočnej úlohe jazdeckých oddielov poľskej armády počas II. svetovej vojny. Obrazobáseň však má na svoj rozprávkový rozmer neodnateľné právo. ()

giblma 

všechny recenze uživatele

Mýtyzace hrdinství polské jízdy, útočících na koních se šavlemi proti německým tankům. Posouvačem děje je sivá klisna Lotna, symbol krásy a ušlechtilosti, vzbuzující touhu v každém, kdo ji spratří, svým majitelům ale přinášející jen smrt. Pozorování rozpadu jednoho pluku a zároveň jedné éry polských dějin, šípky obalené pavučinami s kapkami rosy, mochomůrky, úpící pod kopyty prokleté Lotny, střídání barevných a černobílých obrazů, sépiové kosti. ()

Reklama

Kkahunaa 

všechny recenze uživatele

Film pojednávájící o polské klisně jménem Lotna. Tento kůň se dostane do víru dění v časech nadcházející invaze německou armádou roku 1939 do Polska. Jako společník či spíše bojový druh se jí vystřídá hned několik pánů. Přes původního majtele, jímž byl starý, bývalý důstojník na posledním tažení, po zkušeného, ale již zubem času ohlodaného rotmistra Chodoakiewicze (Jerzy Pichelski); dále mladého kadeta Grabowského (Jerzy Moes), až po poručíka Wodnického (Adam Pawlikowski). Lotnu každý obdivuje, ne však Ewa (Bozena Kurowska), která v ní vidí jakési prokletí, a také svou konkurenci, poněvadž mladého kadeta miluje. Ewu zase tajně miluje poručík Wodnický. Tento film vytváří zdání, že šlo o snahu vytvořit národní film, který by se tzv. srovnal s polskou minulostí. Milostný trojúhelník a motiv Lotny vlastně může být upozaděný plán, který podtrhuje dobu samou. Za zmínku stojí davové scény nejprve útočících vojáků na koni, poté stahujících se vojáků, kteří prchají před Němci jako legie mravenců před deštěm, a které jsou nasnímány opravdu fascinujícím způsobem. ()

Max-Wesslo 

všechny recenze uživatele

Wajdův v pořadí čtvrtý film, který je zároveň jeho prvním filmem barevným, nese název podle bílého arabského koně stejného jména, který ve snímku představuje jednu z hlavních postav a symbolicky konec jízdních pěchot v polském válečnictví. Příběh se odehrává za 2. světové války někde v polských planinách, kterými se prohání jízdní pěchota hulánů. Lotna je kůň, kterého jim svěří válečný veterán na jednom ze statků, a který vedoucí skupiny ihned ohromí svými fyzickými schopnostmi a zvířecí krásou. Krásou takovou, která dokáže polské vojáky přímo uhranout a znamenat tolik, že jej nadřadí nad manželku či jsou pro ni schopni namířit zbraň na kolegu. Avšak bílý kůň mezi černými na sebe poutá pozornost nejen mezi souputníky, ale také mezi nepřáteli. Bílá barva - barva smrti - oznamuje příchod několika tragédií, které dokáží pěchotu takřka celou rozvrátit. Film má vcelku svižné tempo, nicméně postrádá působivost a silnější momenty, naopak nechybí jistá schematičnost, proto nedosahuje kvalit předchozích Wajdových filmů, které jej vynesly na režisérské výsluní. Sám Wajda přiznal, že ze svých filmů nejvíce tento chtěl natočit znovu, neboť tenkrát ještě neměl tolik zkušeností, aby silný námět přetavil do lepší podoby. Ve vedlejší roli hudebníka se zde objeví Roman Polanski, který si zahrál již ve Wajdově debutu z roku 1955. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Lotna, to je romantismus se symbolismem a poetismem, esteticky vypreparovaná polská duše národa a též intimita cítění Andrzeje Wajdy. Film vychází z povídky polského básníka Wojciecha Żukrowskiho (s Wajdou společně vypracoval scénář) z roku 1945, kam se do dosavadní touhy romantismu, i s jeho estetikou umění, vložily nejosobnější slzy a niterné bolesti polského národa a symbolika romantických ideálů v jejich střetu s nekompromisní realitou i následné vypořádávání se s jejich rozvratem a potupnou zkázou. Romantizovaná obrazová plátna Jerzyho Lipmana jsou esteticky lahodící, ale ani ty rozhodně nepotěší nikoho, kdo čeká jen konvenční filmový průběh. Polsko vykrvácelo na patos romantizovaného idealismu, čemuž neprospěla ani tlustá rozdělující čára mezi důstojnictvem a mužstvem, ani neschopnost povznést se nad své zidealizované sebevědomí. Hlavním hrdinou symbolismu je Jerzy Grabowski (zajímavý Jerzy Moes), mladý kadet polského jezdectva, romantický snílek s mladickou touhou po krásách a velikosti života. Druhým hrdinou symbolismu je Witold Wodnicki (zajímavý Adam Pawlikowski), poručík polského jezdectva v romantickém přesvědčení o životě, osobním přístupu a zodpovědnosti. Hlavní ženskou postavou jest Ewa (příjemná Bożena Kurowska), mladá venkovská učitelka, ze stejného rodného místa jako Jerzy. Láska je nejtoužebnější nadějí mládí života. K výraznějším postavám patří také na výsadnější postavení důstojnictva žárlivější seržant polské jízdy Laton (zajímavý Mieczysław Łoza) a důstojný velitel kavalérie kapitán Chodakiewicz (sympatický Jerzy Pichelski). Z dalších rolí: milovník koní a vesnický farář (bývalý jezdecký důstojník Karol Rómmel), starý šlechtic a majitel sivého arabského plnokrevníka Lotny (Henryk Cudnowski), nebo hraběnka a hostitelka kavalérie před jejím útokem (Irena Malkiewicz). Lotna je esteticky uspořádaná poezie romantismu se silně niternou symbolickou výpovědí. Pozoruhodný filmově nekonvenční snímek. ()

Galerie (10)

Reklama

Reklama