poster

Bláznivý

  • USA

    Manic

  • Slovensko

    Bláznivý

Drama

USA, 2001, 100 min

Režie:

Jordan Melamed

Kamera:

Nicholas Hay

Producenti:

Trudi Callon, Kirk Hassig

Střih:

Madeleine Gavin

Scénografie:

Carol Strober

Kostýmy:

Dahlia Foroutan
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Defaultovna
    ****

    Filmy z prostredia psychiatrického ústavu majú vlastné špecifiká, pravidlá a klišé. Príbeh agresívneho traumatizovaného mladíka, neuvedomujúceho si hĺbku vlastnej poruchy, obsahoval takmer všetky z nich, no poväčšine sa s nimi vysporadúval celkom slušne. Ono je ale dosť náročné aj pre mňa sympatizovať s postavami mladých ľudí, ktorí, hoci trpia duševnými poruchami, s úplne pokojným svedomím ničia zariadenie, autority ignorujú s absolútnym prehľadom, a ich slovník je z 99,9% tvorený stokrát omieľaným "fuckin' fucker's fuck". Filmu to (pre mňa osobne) dodáva pocit antipatie voči postavám, a naopak, uberá na uveriteľnosti. Ak všetky psychiatrické zariadenia v amerike fungujú na tomto princípe, čudujem sa, že odtiaľ dokážu vyjsť aj iné stvorenia ako cynické zjazvené deti s plnými ústami životných múdrostí a nadávok. Zachránila to atmosféra a vynikajúce herecké výkony mladých pacientov. 7/10 *.(4.12.2013)

  • Jossie
    ****

    Velmi dobře natočené drama z psychiatrické léčebny, kam je umístěna skupinka teenagerů, z nichž většina má problémy s neovládáním své agresivní stránky, stojí především na velmi kvalitních hereckých výkonech všech mladých herců a jejich černého vychovatele. O zbytek se postará samotné prostředí - to je vždycky zajímavé téma. Ale můžu vám říct, tomu blonďatému frackovi jsem měla chuť rozbít hubu taky.(3.8.2008)

  • chezush
    ****

    Ale tak tohle nebylo vůbec špatné. Přesně pro tyhle filmy z prostředí psychiatrické léčebny mám slabost. Skupina mladých a narušených lidí, jejich vztahy, deprese, zoufalství, hroucení, vztek.. Člověk by si řekl, že ten vzorec viděl už ve filmech mnohokrát, ale ''dokumentární'' styl a ruční kamera, která mě ze začátku trochu rušila a rozptylovala, nakonec dala filmu realistický dojem a intenzivnější zážitek. A ''mosh pit'' scéna za doprovodu Deftones, mi udělala tu největší radost.(26.7.2013)

  • Aljak
    ***

    Tak čo povedať? Mám z tohto dosť zmiešané pocity... Filmy ako tento prinútia človeka zamyslieť sa nad správaním niektorých ľudí. Liečebňa pre mladistvých s psychickými poruchami - dosť depresívne prostredie. Len ťažko sa však hľadá ten správny "liek", ktorý by dal dokopy ich rozsýpanú psychiku. Tento boj je oveľa ťažší ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad a to hlavne pre nie práve priateľské vzťahy medzi pacientami. Ale každopádne to bol zaujímavý pohľad do prostredia, ktoré by najradšej väčšina ľudí zďaleka obišla a ignorovala. Ale ignorácia je príliš ľahké riešenie (teda skôr by som povedal, že to ani riešenie nie je), takže každý človek si zaslúži aspoň to, aby sa ho ostatní snažili pochopiť - lebo väčšinou všetko má svoj dôvod... Škoda, že kompozične to nebolo až tak kvalitné, to dosť ubralo na celkovom dojme.(24.2.2013)

  • Sarkastic
    ****

    Bláznivý působí velmi autenticky. Hlavně kvůli ruční kameře, jejíž roztřesenost diváka může sice na začátku mírně rušit, ale velmi rychle se na ni dá zvyknout (a postupně ji tak plně docenit). No a pak je tu jakási lidskost, které je snímek plný, a co se týče těch návalů vzteku (smutku, hořkosti, zoufalství), myslím, že není vůbec těžké je chápat a proniknout tak skrze ně k chráněncům ústavu (tedy nejen jim, ale i jejich dozoru). Postavy jsou veskrze sympatické a dobře zahrané (Zooey!), člověk jim fandí, aby překonali své démony, i když si uvědomuje, že je to běh na tu nejdelší trať (a někteří ji třeba ani nedoběhnou, že). Samotný konec někomu nemusí přijít úplně uvěřitelný, ale mně se líbil a mimo mi vůbec nepřišel. Za mě to budou silné 4*. „Tahle malba má své hranice. Končí tady, tady a tady.“ – „To mají všechny obrazy, a co? Vidíš jen to, co chceš vidět, o to tu jde.“ – „Ta cesta nikam nevede!“(20.7.2015)

  • - Van Goghův obraz "Havrani nad obilným polem", probíraný v léčebně, byl namalován v Amsterdamu. Tedy tam, kam se Lyle (Joseph Gordon-Levitt) snaží utéci. (montana_cz)

  • - Film byl natočen na digitální videokameru Sony PD150. (HellFire)

  • - Většina komparsistů ve filmu byla opravdovými pacienty ústavu léčícími se z depresí. (montana_cz)