Reklama

Reklama

Andrej Rublev

  • Sovětský svaz Andrej Rubljov (více)
Trailer

Obsahy(1)

Sovětské drama z roku 1966 je historický životopisný film od režiséra Andreje Tarkovského, na jehož scénáři se podílel také Andrej Končalovskij. Snímek, který je volně inspirován životem Andreje Rubleva, slavného ruského malíře ikon z patnáctého století, usiluje o vykreslení realistického portrétu středověkého Ruska. Tarkovskij se v něm snaží představit umělce jako historickou postavu a křesťanství jako axiom ruské historické identity v bouřlivém období ruských dějin, jež nakonec vyústilo v nástup carského režimu. Film pokrývá témata, jako jsou umělecká svoboda, náboženství, politická nejednoznačnost, sebevzdělávání a nezničitelná tvořivá energie v rámci represivního režimu. Kvůli nim byl v oficiálně ateistickém a autoritářském Sovětském svazu po dvě desetiletí cenzurován. (Cinemax)

(více)

Diskuze

erased

erased (hodnocení, recenze)

Two famous scenes stand out: One involves the burning of a cow (which was shielded by an asbestos coat and unharmed), and the other features a horse that falls from a flight of stairs and gets stabbed by a spear at the bottom. Though the horse was brought in from a slaughterhouse—and sent back afterward, dead, for commercial use—its demise was only simulated in that Tarkovsky shot it in the neck off-camera and gave it a shove.

 

tolik k hysterům

whack

whack (hodnocení, recenze)

Martin741

Nemyslíš že by sa film (na akúkoľvek vážnu tému) dal natočiť bez sadistických barbarských scén, pri ktorých trpia zvieratá? Takéto skurvené filmy si zaslúžia bojkot. Postrelený kôň zhodený zo schodov pre efekt záberu, alebo horiaca krava... tí ľudia mali sedieť vo väzení a nie natáčať filmy.

na příspěvěk reagoval Martin741

Uživatel whack smazal svůj příspěvek.

Martin741

Martin741 (hodnocení, recenze)

majo25

odstrelit toho barbara, ktory zapricinil umely hladomor na Ukrajine. neschvalujem sadizmus, ale vazim si LEN A LEN LUDSKY ZIVOT, a 

na příspěvěk reagoval whack, whack

Příspěvek byl smazán administrátorem.

lupuscanis

lupuscanis (hodnocení, recenze)

To jsme si nerozumněli. Mluvil jsem o tom, že Birdova část týkající se Rubleva a Pavla Florenského je opět pouze nedotažená črta, která postrádá přesvědčivost. A na tom trvám. Florenského jsem nečetl, ale zajímalo by mne to, pokud je to tak nadějné, jak říkáš :)

Eodeon

Eodeon (hodnocení, recenze)

no to teda nevim, protože já toho Florenského četl a přijde mi, že to Tarkovskij musel natočit přesně podle něj, jinak si umím jen obtížně vysvětlit, jaktože spolu ty dva texty (Tarkovského film a Florenského Ikonostas) tak dokonale souhlasí. Tarkovskij jakoby přímo použil tvůrčí umělecký modus ikopisců a Florenskij rozkrývá všechny motivace jednání postav a pro mě osobně činí ten film tak srozumitelný, jak jsem si ani neodvažoval po prvním zhlédnutí doufat.

lupuscanis

lupuscanis (hodnocení, recenze)

Eodeon: Psal jsem to rozladěn chvíli po dočtení té publikace. Tohle: "jako celek ale Bird tenhle film není schopen vidět a já bych jakživ z jeho knihy neusoudil, že je uznávaným odborníkem na Tarkovského" souhlasí s mým bezprostředním dojmem. Navíc, jsou tu Bernardem editované Tarkovského texty, mimo to na netu jsou ruské stránky, kde si můžeš každý jeden Tarkovského publikovaný výrok vztahující se k Rublevovi, včetně datace a zdroje, snadno přečíst, což dělá ze třetiny Birdova textu zbytečnost. Varoval už Jan Kolář v Cinepuru, ale nevaroval dost. Pasáž, kterou podtrhuje jako objevnou, tedy čtení Rubleva skrze Pavla Frorenského o ikonách, podle mne postrádá přesvědčivost, a je to bohužel opět jen nedotáhnutá črta.... ____ (Překvapuje mne podpora ze strany nosthalgia (com i cz)...)

Eodeon

Eodeon (hodnocení, recenze)

lupuscanis: já si tu knihu přečetl, i když před ní Suchánek varoval. zároveň ji totiž doporučoval právě kvůli těm několika zajímavým postřehům. jako celek ale Bird tenhle film není schopen vidět a já bych jakživ z jeho knihy neusoudil, že je uznávaným odborníkem na Tarkovského.

lupuscanis

lupuscanis (hodnocení, recenze)

Shadwell: mě ta knížka zklamala. Je tam pár nápadů, to asi ano. Pár načrtnutých, v něčem zajímavých myšlenek, ale ani jediná není dovedená do důsledků a opravdu rozevírajícíh souvislostí. Suchánek je nepochybně o několik pater výše, a tenhle pán vedle něho vypadá trochu jako popletený asistent pana docenta. Král napsal nádhernou, sice stručnou, ale neskutečně hutnou analýzu Oběti (od ní alespoň vychází) a tam mluví přesně o tom, o čem Bird není schopen vyslovit jedinou kloudnou větu. O tom jak, jakým způsobem, promlouvají jednotlivé záběry v Tarkovského filmech... V tomto ohledu jsem velmi skeptický k jeho knize o živlech a Andrejových filmech... :-(

Snaporaz

Snaporaz (hodnocení, recenze)

Opravdových mágů stříbrného plátna je jako šafránu. Andrej Tarkovskij je bezesporu jedním z nich. Traduje se, že ještě jako student navštívil věštkyni, aby mu předpověděla budoucnost. Nevím, zda je tato historka pravdivá, ale ona věštkyně mu předpověděla dráhu filmového režiséra a na dotaz, kolik že natočí filmů, odpověděla: "sedm". "Sedm???" nevěřícně a nechápavě kroutil hlavou perspektivní režisér... Dostalo se mu odpovědi, že všech sedm filmů se po zásluze dostane do zlatého fondu světové kinematografie. Andrej Rublev je Mount Everest světové kinematografie. Andrej Rublev je totiž báseň - místy syrová, místy smutná, ale nepopsatelně nádherná. A kdybych všechno na světě zapomněl, na jednu scénu bych nezapomněl - odlévání zvonu - pro její dramatičnost i pro její překvapivou pointu.

Shadwell

Shadwell (hodnocení, recenze)

Něco tak úchvatného jsem jaktěživ neviděl. Fenomenální dílo ve všech ohledech. Den po zhlédnutí jsem si koupil "knihu o filmu" od Roberta Birda a zhltnul ji na jeden zátah. Andrej Rublev definitivně změnil můj pohled na kinematografii.

Dago

Dago (hodnocení, recenze)

velmi silný film. příběh se zvonem je jeden z nejlepších příběhů, který jsem měl možnost vidět.

d-fens

d-fens (hodnocení, recenze)

Tá krava a kôň sa stali prostredníctvom svojho (nechceného) utrpenia esmrteľnými.....;-)

Angerr

Angerr (hodnocení, recenze)

berg.12: Tohle je na Imdb - For the scene where the cow is on fire, she was covered in asbestos, which protected her from actually being burned. But for the scene where the horse falls down the stairs, it was shot in the head. The crew acquired the horse from a slaughterhouse, and it was going to be shot the next day, so they decided to use it for the film.
Takže speciální potah.

berg.12

berg.12 (hodnocení, recenze)

Angerr: Ale co ta kráva? Asi by Tarkovskij mohl říci to samé, ale zajímalo by mě, jestli měla nějaký specielní potah, nátěr, nebo ji jen polili benzínem a škrtli.

Angerr

Angerr (hodnocení, recenze)

Ten kůň šel druhý den na jatka. Tarkovskij se proto rozhodl, že s ním natočí tak krutý záběr.

berg.12

berg.12 (hodnocení, recenze)

Dan9K: Koně to za filmovou historii schytaly ze všech zvířat snad nejvíc. Ale v rámci umělecké koncepce podpálit krávu... Někde jsem četl, že tu scénu mu vystřihli, i když se bránil, že krávě se nic nestalo. Ale jak to bylo doopravdy... Sedláci (pardon, družstevníci) prý také pro jeho umění nenašli pochopení, a když se to dozvěděli, brali na něj pomalu vidle.

Dan9K

Dan9K (hodnocení, recenze)

berg.12: a co ten koník, co spadnul z té hradby, nebo co to bylo :-(

berg.12

berg.12 (hodnocení, recenze)

Může mi někdo zodpovědně říct, jestli ta kráva to nakonec ve zdraví přežila?

Reklama

Reklama