poster

Křižník Potěmkin

  • Sovětský svaz

    Bronenosets Potyomkin

  • Sovětský svaz

    Bronenosec Poťomkin

  • Sovětský svaz

    Броненосец Потёмкин

  • Československo

    Krížnik Potemkin

  • Nový Zéland

    Battleship Potemkin

  • Austrálie

    Battleship Potemkin

  • Velká Británie

    Battleship Potemkin

  • USA

    Battleship Potemkin

  • Kanada

    Battleship Potemkin

Drama / Historický / Válečný

Sovětský svaz, 1925, 75 min (Director's cut: 137 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • T2
    **

    Rozpočet $-miliónovTržby USA $15,581Tržby Celosvetovo $224,000║ No neviem, že by som mal od toho až preveľké očakávania ale až na niekoľko slušne natočených záberov, scén mi ten film ubehol strašne rýchlo a nič prevratné neponúkol, z doby keď vznikol tento film som videl omnoho lepšie filmy ako Ben Hur(1925) a Zlaté opojenie(1925). /40%/(9.2.2011)

  • InJo
    ***

    Nepopírám, že je to naprosto stěžejní kinematografické dílo právem patřící do každé správné učebnice filmových dějin, ale já si ho bohužel užíval jen chvílemi (a to i navzdory příjemně střídmé délce). Němé filmy to se mnou holt mají těžké (a já s nimi, přestože se většinou snažím vyjít jim vstříc). 70 %(9.10.2009)

  • MM_Ramone
    ****

    Jedno z najznámejších diel z čiernobielej, nemej éry. Aj keď je to po obsahovej stránke silne propagandistický snímok, natočený na objednávku Sovietskej komunistickej strany, i tak sa jedná o mimoriadne kvalitný film. Forma, ktorú tu použil režisér Sergej M. Ejzenštejn si zachovala svoju pôsobivosť a dramatičnosť aj pre dnešného diváka. "Krížnik Potemkin" je revolučný nie len čo sa týka obsahu, ale aj toho ako sa zapísal do dejín svetovej kinematografie. ****(28.10.2009)

  • sinp
    *****

    Spojení hudby s obrazem jsem plně docenil až tady... Ano, u němého filmu, který mi i po letech připadá přelomový, unikátní a vlastně nepostižitelný. Když pominu spousty statí a interpretací (ideologický balast žel zabírá značnou část), které se snaží otevřít a vyložit každé okénko, stále cítím a vidím něco dosud nenapsaného (prosté pocity jdou většinou u těchto prací zkrátka stranou). Uhrančivost není jen v pohybující se kameře (Murnau v Poslední štaci o rok dříve z ní těžil více) či kulometném střihu, byť ten tvoří základ dnešní zálibě v akčních sekvencích. Možná ten pocit spočívá v hudbě, byť mám dojem, že ta ho pouze umocňuje (měl jsem čest také ze stalinistickou verzí, navzdory představitelnému zprznění zůstal geniální film). Mnozí se budou stěžovat na tendenčnost, k tomu asi jen tolik – vyznění přináší falešnou iluzi dosažení cíle (Křižník reálně dopadl velmi neslavně), ovšem vytýkat otevřeně propagandistickému filmu jeho propagandističnoost, stojí na vratkých nohách. Bavit se můžeme samozřejmě o tom, co propaguje. A toto si v sobě musí každý vyřešit sám, univerzální odpověď neexistuje. Nezbývá než říct: pokud si myslíte, že filmy zestárnou a věk se na nich nutně podepíše, tak vězte, že jeden čas určitě obelže. Onen pocit je totiž nadčasový.(22.2.2006)

  • Snorlax
    **

    Dlouho jsem se na tuto klasiku chystala. A možná by se nic nestalo, kdybych se chystala dále. Nejsem unešena, nejsem uchvácena, neobdivuji. Na rozdíl od mnohých jiných němých filmů mne tento naprosto neoslovil, přišel mi zastaralý, šedivě nudný a nezajímavý. Musím však ocenit občasné záchvaty inovace při práci s kamerou. /// Viděno v rámci Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií.(11.4.2015)

  • - Těsně před premiérou se Ejzenštejn dozvěděl, že jeho Křižníku byly vystřiženy jisté scény z konce filmu a tak je na poslední chvíli vlepil na své místo v pásu pomocí svých slin(!). Během premiérového promítání s nervozitou a úzkostí očekával příchod tragédie v podobě přetržení filmového pásu, ale ten nakonec zůstal celistvý a rozpadl se až po skončení projekce. (Trainspotter)

  • - Premiéra filmu proběhla v moskevském Velkém divadle. (Trainspotter)

  • - Poprvé v historii filmu bylo použito komparzistů, kterých se v některých davových scénách objevilo až deset tisíc. Ti navíc hráli úplně zadarmo. (Devitka)