poster

Ivan Hrozný I.

  • ruský

    Ivan Groznyy

  • ruský

    Иван Грозный I.

  • slovenský

    Ivan Hrozný

  • anglický

    Ivan the Terrible, Part One

Drama / Životopisný / Historický

Sovětský svaz, 1945, 95 min (Alternativní: 186 min)

  • Kulmon
    ****

    Pateticky ztvárněný příběh Ivana Hrozného, který v 16. století sjednotil Rus. Natáčení filmu trvalo Ejzenštejnovi 3 roky a byl to jeho poslední film vůbec. Ve filmu jsou zajímavé bojové scény. Ejzenštejn vytvořil lepší dílo, než je jeho Alexandr Něvský, leč na absolutní hodnocení něco málo chybí. Není se co divit, že se Stalinovi film nelíbil.(25.9.2007)

  • d-fens
    ****

    Vynikajúci film ... gestá, mimika, výtvarnosť kompozície ... ale samozrejme, najväčší problém robí ideológia. Fetišistický vzťah k štátu, k jeho moci, sile, jednote ma odpudzuje, a z toho dôvodu ma odpudzuje aj celá ruská koncepcia hrdinských dejín, ktorých základným motívom je obrana a rozširovanie hraníc, večný boj o absolútnu jednotu (čiže samoderžavie - totalitu), spasiteľský komplex, Moskva ako tretí a večný Rím, pocit výnimočnosti, povýšenectvo, paranoja a odpor voči všetkým a všetkému neruskému .... to všetko má Ivan Hrozný, postava aj film, v sebe... preto je tak úžasným aj strašným zároveň... úžasný vo vystihnutí "podstaty Ruska", a zároveň strašný v tom, čo táto "podstata" znamená pre mňa > obavy(24.6.2011)

  • Anderton
    ****

    Fanúšikovia slávnej Ejzenštejnovej nemej "trilógie" môžu byť z klasicky montážneho Ivana Hrozného mierne sklamaní. Ja v ňom cítim určitú neistotu v dialógoch, expresívne herectvo, ako v japonských filmoch na úkor psychológie postáv. Režisér je určite silnejší a istejší v obrazoch, či už v nereálnych predimenzovaných tieňoch Ivana, ale predovšetkým vo veľkolepých exteriérových scénach s mohutným komparzom, i keď bez poriadnych bojových scén. Napadá ma paralela s hollywoodskymi hercami a režisérmi a ich problémami pri prechode na zvukový film, ako aj podriadenosť štúdiovému systému na západe verzus podriadenosť Stalinskému režimu na východe. Stále je ale lepšie mať svoj materiál pod producentskými nožnicami, ako svoj krk pod mocenským nožom, takže Ejzenštejn mal svoju úlohu zťaženú. Vládne intrigy, politikárčenie a historické udalosti sú natoľko filmovo príťažlivé sami o sebe, že film vás bude baviť aj napriek spomenutým nedostatkom. Napríklad aj vďaka striedmej stopáži, respektíve kvôli rozdeleniu jedného filmu na dve časti.(18.3.2013)

  • kaylin
    ***

    Sergej Ejzenštejn je velikánem ruského a vlastně i světového filmu a první díl jeho "Ivana Hrozného" je skvělé kostýmní drama, ale nějak jsem z něj neměl pocit velkoleposti, který jsem očekával. Davové scény zde jsou, jako obvykle, ale i ony mi přišly takové malé, jako kdyby nebyl využit jejich potenciál. Nelíbil se mi první díl příliš, nedokázal si udržet mou pozornost.(22.9.2014)

  • poz3n
    *

    Přípravy na státnice mi pod ruku házejí opravdové skvosty. Což o to, Ejzenštejn docela zajímavě pracuje s předkamerovým prostorem, využívá klamání perspektivou a i ve 40. letech se nezbavil těch specifických montážnických střihových postupů. Jenže je to k smrti nudné a směšné. Herci kulí oči na plné obrátky, neustále prkenně stojí jako panáci a pronášejí vzletné kecy o ničem. Postavy tak nejsou lidmi, ale trapnými loutkami, které si Ejzenštejn vodí k obrazu Stalinovu. Nuda k uzoufání a sranda k pláči. 2/10(25.5.2018)

  • - Režisér chtěl původně o Ivanu Hrozném natočit třídílný film. (raininface)

  • - Film vznikl na přímou objednávku Josefa Vissarionovice Stalina, který se ztotožňování své osoby s Ivanem Hrozným nikdy nebránil. (Zdroj: ČSFD.cz)