poster

Práskač

  • Francie

    Le Doulos

  • Itálie

    Lo spione

  • Slovensko

    Udavač

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    The Finger Man

  • USA

    Doulos: The Finger Man

Thriller

Francie / Itálie, 1962, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Pierre
    ****

    Melville tento film pojal ve stylu Noir se vším všudy a také jako obrovskou poctu svým oblíbeným americkým kriminálkám. Vizuální stránka je perfektní, hrozně se mi líbily ty všudypřítomné tmavé odstíny, co vytváří tu pravou Noirovou atmosféru. Hodně tomu pomáhala i černobílá kamera, která zde byla skutečně efektivní a film by v barvě vůbec nemohl fungovat. Příběh a scénář mi pořád ještě nepřipadaly na tak vysoké úrovni jako u pozdějších Melvilleových filmů. Práskač si ještě nelibuje v mlčenlivých scénách a není tak syrový a chladný. I tak má ale solidní atmosféru, kterou právě vytváří ten úžasný černobílý tmavý vizuál. I Belmondo je zde stylový a cool, podobně jako by byl na jeho místě Delon. Akorát příběh je ve druhé polovině i na Melvillea moc složitý na pochopení. Asi má zase svůj dvoj význam, ale ten mi nedošel. Slabší čtyři.(20.3.2018)

  • vesper001
    ***

    Jak pravil Enšpígl, Belmondova role by seděla spíš Delonovi. To ale neznamená, že by ji Jean- Paul nezvládl. Jen má člověk pocit, že něco nesedí. Co ale sedí jak klobouk na kebuli je role na tělo Serge Reggianiho. Jeho lochem zocelený zločinec je tvrdý jako obrubník a (skoro) stejně nezničitelný. Zápletka je pořádně zašmodrchaná a na několika místech i zauzlovaná. Na Melvilla je příběh dost ukecaný, a překvapivě prostoru se dostane ženským. Ani to ale není úplně špatně. Jenom zas má člověk pocit, že to není tak úplně ono. V tom je ten problém.(17.1.2017)

  • adamulefa
    ***

    Ťažký film. Sakra ťažký film. Neúnosne zapletený dej s hromadou postáv, kde ten zabil toho, ten má na hintoho nejakú špinu, onen zas podrazil toho prvého a tak ďalej. Dosť ťažko sa to sledovalo, a to aj z titulkami. A ešte k tomu príbeh pôsobil tak temne a vážne, iba s minimom čo i len úsmevných situácií alebo nejakej romantiky, čo by všetko trochu zľahčilo situáciu. Nehovorím, že nič také tu neni, ale ľahko sa to stratí v takom mori pochmúrnosti. Hmmmm... Z tohoto čo som tu napísal, by sa možno zdalo, že sa mi film nepáčil, čo by však nebola pravda. Belmondo a spol hrajú ako odušu, plus kamera, strih a všetko ostatné technického charakteru je špičkové. Tým chcem povedať, že je sa na čo pozerať. Čo by som jasne vytkol je tá prekombinovanosť. Ale aj tak by som si tento film rád pozrel ešte raz, aby mi to celé dalo zmysel na 100%. Potom možno dám aj vyššie hodnotenie. Je to niečo také ako keď pozeráte Poirota do druhýkrát. Niekedy je to lepšie ako poprvé, pretože už viete kto je vrah a pozorne sledujete jeho správanie a tiež ďalšie detaily, ktoré ste si minule nevšimli. Cinematik 2000 and fucking 12(29.9.2012)

  • dobytek
    **

    Od Melvilla jsem viděl zatim jenom Osudový kruh a ten film se mi líbil hodně. Tim pádem jsem měl od Práskače velký očekávání. Bohužel se moje očekávání nenaplnilo. V tom filmu se skoro celou dobu akorát kecá a kecá a kecá. Mezi tim kecánim se sice najde i pár zajímavějších okamžiků, ale v podstatě akorát sledujete, jak někdo mele pantem. Zajímavý je vidět Belmonda v záporný roli.(15.6.2013)

  • Malarkey
    **

    Těšil jsem se na filmový noár s francouzskou brutální hrou očí a přitom jsem dostal dost ukecanou, černobíle sešlou kriminálku, kde můj jeden z nejoblíbenějších francouzských herců – Bebel, hraje takovýho lumpička, že mi to úplně zkazilo náladu tenhle film dál sledovat. A to i přesto, že je zde výbornej. Jen to prostě není on. Jean-Pierre Melville je tak jako tak evidentně schopný režisér, ale Práskač není zrovna film, který by mě svým komplikovaným příběhem nějak více nadchnul.(8.9.2015)