poster

Práskač

  • Francie

    Le Doulos

  • Itálie

    Lo spione

  • Slovensko

    Udavač

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    The Finger Man

  • USA

    Doulos: The Finger Man

Thriller / Film-Noir

Francie / Itálie, 1962, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dobytek
    **

    Od Melvilla jsem viděl zatim jenom Osudový kruh a ten film se mi líbil hodně. Tim pádem jsem měl od Práskače velký očekávání. Bohužel se moje očekávání nenaplnilo. V tom filmu se skoro celou dobu akorát kecá a kecá a kecá. Mezi tim kecánim se sice najde i pár zajímavějších okamžiků, ale v podstatě akorát sledujete, jak někdo mele pantem. Zajímavý je vidět Belmonda v záporný roli.(15.6.2013)

  • Malarkey
    **

    Těšil jsem se na filmový noár s francouzskou brutální hrou očí a přitom jsem dostal dost ukecanou, černobíle sešlou kriminálku, kde můj jeden z nejoblíbenějších francouzských herců – Bebel, hraje takovýho lumpička, že mi to úplně zkazilo náladu tenhle film dál sledovat. A to i přesto, že je zde výbornej. Jen to prostě není on. Jean-Pierre Melville je tak jako tak evidentně schopný režisér, ale Práskač není zrovna film, který by mě svým komplikovaným příběhem nějak více nadchnul.(8.9.2015)

  • Schlierkamp
    *****

    Francouzsko-italský thriller z pera významného průkopníka světové kiematografie J. P. Melvilla popisující život mužů žijících za hranou zákona. Hlavní postava, zkušený kriminálník Maurice v podání vynikajícího S. Raggianiho, spáchá loupežnou vraždu, odcizí šperky a peníze, které ukryje. Vzápětí se se svým komplicem pustí do dalšího nezákonného podniku, a sice vykradení trezoru v opuštěné vile, jejich akce je však prozrazena a na útěku zavraždí pronásledujícího policejního inspektora. Maurice z krachu své naplánované akce podezřívá svého přítele Salianiho (J. P. Belmondo), neboť on byl jediný, kterému se svým plánem svěřil. Snímek se zřetelnými prvky film-noir opravdu Belmondovu postavu zpočátku vykresluje jako bezcitného policejního práskače, závěr snímku však odhalí skutečné pozadí nepovedené loupeže a pravého policejního informátora. V roli hlavního policejního komisaře se představil P. Nahon a ze známějších herců, jež se zde objevili, můžu jmenovat M. Piccoliho. Závěrečné dramatické vyvrcholení poukazuje na vysoký standard Melvillova thrilleru, jemuž dle očekávání dominují tajemné málomluvné postavy v dlouhých kabátech, výrazný dojem z práce se statickou černobílou kamerou, hrou se stíny a detailní záběry na nezákonnou činnost zločinců. Z obrazové, příběhové i herecké stránky tohoto raného Melvillova díla mám tradičně ten nejlepší dojem, nechápu proto zbytečně zdrženlivé hodnocení některých jedinců. Zmiňované překombinovanosti či zvýšené porce dialogů si nejsem vědom a ač bych Práskače řadil o něco níže než nejlepší Melvillova díla Osudový kruh a Druhý dech, pět hvězd si v mých očích bez výhrad zaslouží.(18.3.2018)

  • gudaulin
    ****

    Nějak se mi nechce věřit, že by během klíčového setkání se svým přítelem Maurice zapomněl na zvláštní zakázku a pohřební věnec za 2 miliony. Našlo by se i pár dalších chybiček a logických nedodělků, ale celkově jde o velmi dobře napsanou a zrežírovanou kriminálku, která vysoce vyčnívá nad žánrovým průměrem a i po těch desítkách let je radost na ni koukat. Výborné herecké obsazení, takový Jean-Paul Belmondo je tady mnohem lepší a přesvědčivější než v těch sériově vyráběných krimikomediích ze 70. a 80. let, kde hrál sympatického darebu. Co je ale u Melvilla tradičně nejdůležitější, je atmosféra. To pohrávání si s noirovými prvky, dlouhé záběry, pokerové tváře, baloňáky a černobílá kamera. Za mě spokojenost a čtyři poctivé hvězdičky k tomu. Celkový dojem: 80 %.(9.9.2015)

  • Pierre
    ****

    Melville tento film pojal ve stylu Noir se vším všudy a také jako obrovskou poctu svým oblíbeným americkým kriminálkám. Vizuální stránka je perfektní, hrozně se mi líbily ty všudypřítomné tmavé odstíny, co vytváří tu pravou Noirovou atmosféru. Hodně tomu pomáhala i černobílá kamera, která zde byla skutečně efektivní a film by v barvě vůbec nemohl fungovat. Příběh a scénář mi pořád ještě nepřipadaly na tak vysoké úrovni jako u pozdějších Melvilleových filmů. Práskač si ještě nelibuje v mlčenlivých scénách a není tak syrový a chladný. I tak má ale solidní atmosféru, kterou právě vytváří ten úžasný černobílý tmavý vizuál. I Belmondo je zde stylový a cool, podobně jako by byl na jeho místě Delon. Akorát příběh je ve druhé polovině i na Melvillea moc složitý na pochopení. Asi má zase svůj dvoj význam, ale ten mi nedošel. Slabší čtyři.(20.3.2018)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace