poster

Neznámý v domě

  • Francie

    L'inconnu dans la maison

  • Slovensko

    Neznámy v dome

Drama / Krimi

Francie, 1992, 104 min

  • MacGyver
    ***

    Jean-Paul Belmondo dlho túžil splatiť svoj dlh divadlu, toť opomenutej láske... ,,Mrchožrúti“ a ,,Skvelá finta“ ako by boli predčasnou derniérou skvelého francúzskeho herca, práve oni predznamenali clivú rozlúčku s úlohami prchkých voľnomyšlienkárov a kaskadérskych frajerov. A aj keď napr. ,,Samotár“ (Le Solitaire) je pre mňa plnohodnotnou súčasťou Bebelových policajtských kúskov, už ,,Veselá veľká noc“ bola skôr než pre filmový pás koncipovaná sťa hra pre dosky znamenajúce svet. Jean-Paul nedokázal divadlu dlhšie odolávať a tesne potom, ako triumfálne oživil Keana a večného Cyrana z Bergeracu, našiel spolu s Georgesom Lautnerom súznenie v ďalšom spoločnom projekte, kde však hlavného hrdinu oslobodili od masky neohrozeného suveréna. V ,,Neznámom v dome“ akoby Jean-Paul dohrával existenciálnu bezvýchodiskovosť Sama Liona z ,,Denníka večného dieťaťa“... Život starnúceho muža, ktorý zlyhal v logickej nadväznosti ľudského bytia a smrťou manželky stratil aj lásku svojej dcéry, definitívne uviazol v pasci vzťahového i profesionálneho konca. Divadelné črty sú v tomto diele neprehliadnuteľné a zrejme by im viac svedčilo javisko... Najmä posledná tretina filmu redukovaná na konverzačnú statiku súdnej siene by bola v priamej interakcii so živými divákmi nepochybne silnejšia. ________ Každý film s legendou francúzskej kinematografie je pre mňa peknou a značne nostalgickou spomienkou na skutočnejšie príbehy než vídame v dnešnej produkcii a aj keď Bebel možno viac túžil po divadelnom uznaní a filmová popularita bola ,,len“ najbližšou alternatívou, radšej by som ho v stále skvelej fyzickej forme videl v ďalšej role charizmatického hrdinu s tvrdými päsťami či aspoň číro komediálneho extroverta. Na úlohy šedivých alkoholikov mal v roku 1992 ešte čas...:)(28.3.2009)

  • sud
    ****

    Netypický Lautner a netypický Belmondo. Kdo očekává Lautnerovskou akci a dynamickou režii, spolu s Belmondovým řáděním, bude zklamán. Ovšem každého ctitele skvělé krimi rozhodně "Neznámý v domě" potěší. Navíc to není ani tak čistá kriminálka, jsou zde i velké rysy rodinného dramatu o vztahu dcery s otcem alkoholikem. Ovšem zcela upřímně, nesamoúčelně a bez citového vydírání. Velice civilní a velice přesvědčivý Jean - Paul Belmondo nejen s dabingem Ladislava Mrkvičky nabral nový rozměr. 80%.(10.7.2008)

  • vesper001
    ****

    Zdvižený prst varující před závislostmi zabalený do detektivní zápletky. Záměr chvályhodný, scénář ale poněkud naivní. Jacquesi Loursatovi, který už hezkou dobu úspěšně buduje kariéru zříceniny, stačí jediná mrtvola v domě, aby se kvapem zrekonstruoval a předvedl návrat krále advokátů. A navíc mu jde o víc – chce získat na svou stranu nejen slepou madam s mečem a váhami, ale i naštvanou dceru Isabelle. Místy klopýtající příběh se celou vahou opírá o fantasticky hrajícího Belmonda, jedinou drobnou vadu vidím v tom, že jsem vraha odhadla na první pohled a pak už jen čekala, až (a jak) ho Jean-Paul usvědčí.(4.5.2016)

  • Snorlax
    *****

    Zřejmě to není nejlepší Lautner ani Belmondo, ale tenhle film má takovou gradaci, že ke konci jsem seděla s pusou otevřenou a nasávala tu dokonalou atmosféru. Belmondo se obloukem vrátil téměř do doby svých začátků, kdy účinkoval především v dramatech. Jeho herecký styl nemusel ani moc vyzrávat, býval výtečný již ve svých raných snímcích. Období komedií ho naučilo ve správný čas a na správném místě použít k odlehčení úsměv. A i díky tomu roli chlastem zničeného chlapíka, který se zde na den rozhodne navrátit ke špičkové advokacii, zmákl Belmondo s neskonalou grácií.(25.7.2011)

  • tomtomtoma
    ****

    Velmi zajímavé rozjímání nad mládím, které je bezstarostné a rádo se baví a stáří mu rozhodně nerozumí. Advokát Loursat (skvělý Jean-Paul Belmondo) se po desetiletém nikdynekončícím pití skvělého vína a odcizení se s dcerou Isabellou (Cristiana Réali), rozhodne vrátit se do života a získat důvěru a schopnost komunikace se svojí dcerou zpět. A tak se ujímá obhajoby zdánlivě vinného, aby odhalil pachatele v lepších kruzích. Rozjívenost mládí, jejich vzpurná vzteklost, neukojitelná touha po adrenalinu a nebezpečí a po vzrušení při porušování zákona, ať už konzumací, či prodejem drog, které přinášejí východisko z nouze jejim znuděným životům bez cíle. I když sám Loursat se přiváděl mimo krutou realitu 10 let pitím vína, aby zahnal bolesti srdce. Další zajímavé postavy: svérázná hospodyně Fine (Renée Faure), obviněnný Manu (Sébastien tavel), rozklepaný Pascal (Yan Duffas), pravý pachatel Thomas Daillet (Olivier Belmont), který navenek působil velmi sebejistě, starý komisař Bient (Francois Perrot), arogantní prezident soudu (Jean-Louis Richard) a drogový mafián Ange Brunetti (Georges Géret). Je to velmi zajímavé rozjímaní nad divokým mládím, schopných z pouhého rozmaru a nedostatku vybití zločinu. A že se to nevyhýbá ani lepším rodinám, kde si nejsou schopni připustit pravdu, či se jí snaží z pozice moci skrývat.(26.3.2010)