poster

Kněz Léon Morin (festivalový název)

  • Francie

    Léon Morin, prętre

  • Itálie

    Leon Morin, prete

  • Itálie

    Leon Morin, prete (La carne e l'anima)

  • USA

    Léon Morin, Priest

  • USA

    The Forgiven Sinner

Drama / Romantický

Francie / Itálie, 1961, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Mariin
    ****

    Málo známý film s J-P Belmondem v roli kněze byl natočen podle románu belgické komunistické spisovatelky Beatrice Beckové. V autobiograficky laděném příběhu (autorka byla vdovou po židovském manželovi), umístěném do druhé světové války ve Francii, jsou sice na postavě kněze patrná levicová rezidua a zároveň zárodky jisté pokrokovosti, ale v celku jsou zachovány pevné obrysy kněžství a katolické morálky. I když mne úplně nenadchl, přesto je nutno konstatovat, že jde o zajímavý a kvalitní film. Obě hlavní herecké postavy JPB a Emanuelly Rivy jsou vynikající. Nalezneme zde mimo jiné apel na vztah křesťanů k židům. Ostatně režisér Melville byl také Žid. (Upozornění: amatérské české titulky jsou dost špatné a zvláště v náboženských výrazech často i úplně nesprávné).(25.6.2012)

  • rikitiki
    **

    Bože, kněž Leon je tak nesympatická postava! Nadřazený, neempatický kus ledu. Takový sluha boží by přiměl k pochybnostem o víře snad i papeže. Ve filmu se odehrávají hlavně dlouhé nezáživné dialogy o víře a filozofii. Když své fanynce nabídl kněz knihu o empiriokriticismu, vůbec jsem se nedivila, že po něm vyjela. Taky bych udělala cokoliv, aby už proboha přestal abstraktně žvanit.(22.3.2018)

  • tahit
    ****

    Styl mi trochu připomenul brilanci filmů režiséra Roberta Bressona. Podle mého názoru největší přínos filmu, přesněji jeho režiséra Jean-Pierre Melville je v pojetí a ztvárnění obou hlavních představitelů, kteří vyznávají zcela odlišné světy. Milý a sympatický zpovědník, který svou šibalskou upřímností přesvědčuje krásné ženy o věcech Božských. Na druhé straně půvabná vdova zapřísáhlá stoupenkyně ateismu, která se potajmu vzrušuje sexuálními fantaziemi včetně lesbismu. Lépe řečeno Léon Morin touží Barnu získat pro svou víru a ona touží potajmu spíše po vztahu k jeho tělu. Obě tyto polohy se dokonale prostupují a předvádějí skutečný herecký koncert. Ještě doplním jen tak na okraj, překvapil již sám fakt, že mladý Jean-Paul Belmondo se výborně zhostil role kněze, přesto všechno, že to nebyla vyložená jeho parketa, tak odvedl svým způsobem perfektní schopnost vést zajímavé rozhovory o Bohu a víře v přitažlivém balení. Za sebe rychle dodávám, že pojímání toho, zač lidé mohou vstoupit do nebe, je asi dosti obšírné. Třeba má Bůh možná vlastní kriteria pro to, co je dobré a zlé, kdo ví? Herečka Emmanuelle Riva v postavě Barny kdesi v nějakém rozhovoru řekla, že hrát vedle Jean-Paula Belmonda je vždycky nesmírně báječný prožitek, na který se nezapomíná. V každém případě bych doporučoval zhlédnout dílo s otevřenou myslí.(31.7.2011)

  • tatopulos
    **

    Film pokazila křesťanská scholastika, nekonečné nikam nevedoucí teologické debaty, přičemž křesťanství u hrdinky vítězí spíše emočně než racionálně. Oba představitelé si uvnitř moc nevěřili, dilemata a pochyby /ani životní / nebyly nijak závažné, válka a nacismus byli spíše na okraji. Zbývá otázka proč film vlastně vznikl ?(13.9.2016)

  • Foma
    *****

    Tak trochu neprávem lehce zapomenutej film, kterej podle mýho soudu snese srovnání i s Bressonovým farářovým Deníkem. Zřejmě lidi odpuzuje zjevnej katolicismus filmu, kterej ovšem neni ani trochu úzkoprsej a ukazuje svoje veřejně tolik nepropíraný formy. Trochu jsem se obával Belmonda, že by jeho kněz mohl bejt trochu karikaturou, ale ani náhodou - Bebel je zcela upozaděn a na plátně je opravdu knězem. Nádherná Emanuelle Riva.(26.9.2012)

  • - Belmondo se při natáčení filmu nedokázal naučit nazpaměť dlouhou pasáž textu v latině, a proto si vypomohl taháky nalepenými ve zpovědnici, ze které udílel rozhřešení. Režisér Melville ho při tom načapal a seřval ho. (raininface)

  • - Původní verze filmu byla zkrácena ze tří hodin na dvě. (MVanis)