Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Padesátiletý spisovatel Vili se roku 1973 v New Yorku díky svému dospívajícímu synovi poznává s ženou, která mu připomíná jeho osudovou lásku, krásnou belgickou Židovku Colette, s níž se seznámil před třiceti lety v koncentračním táboře v Osvětimi. Bohužel, Vili nebyl jediný, komu Colette padla do oka. Neurvalý zájem o ni projevil i velitel přidruženého osvětimského tábora zvaného Kanada, bezohledný a cynický Weissacker. Colette podvědomě cítí, že je vystavena jeho zvůli, a že pokud chce přežít, musí se mu podvolit. V kruté fabrice na smrt ale klíčí i další vztahy, ať už vězeň, nebo kápo, blízkost někoho druhého je jednou z mála radostí a tou největší nadějí na přežití. S postupujícím časem se ruská fronta blíží, ale osvětimské pece polykají své oběti po tisících a fašisté tuší, že jim nezbývá příliš mnoho času. Je nutné jednat. Je myšlenka na útěk bláhovým snem, nebo jedinou reálnou šancí na přežití? A jak velkou roli v našich životech hraje náhoda či něco, co bychom mohli nazývat osudem? Colette je velký příběh o útěku za svobodou, film se silnou a bezprostřední katarzí z právě viděného a prožitého. Zdůrazňuje nadčasové etické hodnoty, jakými jsou láska, svoboda, zodpovědnost za svůj život i nutnost bránit svou integritu vždy a za všech okolností. Colette není dokumentem, ale fikcí sestavenou z mozaiky skutečných, historicky doložených příběhů. (Česká televize)

(více)

Recenze (457)

TomPrusik1 

všechny recenze uživatele

Milan Ciesler si vzal tentokrát do huby opravdu velké sousto, které by se štítili i ti lepší čeští režiséři. A asi si myslel, jak s tím filmem bude úspěšný. Dal do film opravu hodně peněz (je to vidět), neodpustil si zahraniční béčkové herce a islandského skladatele. I častokrát ztvárněné téma holokaustu, které pořád mrazí, není vůbec špatné. Je to věc která se snaží působit velkolepě a vážně ale opravdu se jí to moc nedaří. Film má sice ,,dobrou" atmosféru krutého koncentrační tábora (bláto, špína, zohavení židé a spokojení náckové), ale to nestačí. Největší problém je samotný scénář. Nevím, jak moc se na něm podílel vyzdvihovaný Lustig, ale je prostě špatný. Ve filmu je spousta WTF scén, které se snaží vyvolat v divákovi emoci, ale bezúspěšně. Příklad: Scéna, kdy jde hlavní záporák vedoucí tábora a narazí na žida. Řekne: ,,Čau žide. Máš rozkaz?". Vzápětí jej zastřelí. Zasměje se a řekne: ,,Nemáš". A já měl co dělat, abych se nezačal smát taky. Pro srovnání buď podobná scéna z filmu Schindlerův seznam, kdy taky střílí vedoucí Aman Goeth po židech sniperkou. Ta taky ztvárnila, pro smrtelníky nepochopené chování nácků, ale na rozdíl od Colette v divákovi nevyvolala smích. Další WTF věc, je chování postav. Chodí v podstatě bezdůvodně do riskantních situací, kde mohou umřít. Prostě to vypadá nějak takhle: Židovka:,,Pane doktore, zachraňte mě!" Doktor:,,Ne!" Židovka: ,,Prosím, udělejte to!" Doktor: ,,Tak dobře." Úsměvné je, jak se film úplně zbytečně pouští do retrospektiv, jako je zvykem ve větších filmech. Jenže tam je nějaká důležitá pointa, zato tady ne. Zkrátka se to celé snaží vypadat důležitě a vážně. Ve skutečnosti je to akorát drahé a zbytečné. 40% ()

panMartin 

všechny recenze uživatele

Křečovitá snaha o vytvoření českého Schindlerova seznamu. Myslím, že z takového silného tématu by šlo vymáčnout více...Mádl se snažil, ale do této role vůbec nesedí. Aspoň kamera se snažila tvářit momenty profesionálně a zpracovaní prostředí a kulis. Ani zlýmu německému důstojníku SS jsem nevěřil. Chybělo mi tam napětí a nějaký zvrat. Od filmu jsem čekal přeci jen více. ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

No jo, to je klasika. Když už českej film za něco stojí, na ČSFD je v modrejch číslech (aktuálně 66%). Milan Cieslar natočil film světové úrovně a vykreslení koncentráku fakt stojí za to a je uvěřitelné, reálné a hodnověrné. Překvapil Mádl, kterej se objevil v nekomediální roli a kupodivu mu to sedělo. Ani ostatní herci se nebyli pozadu a slušně se předvedli. Jako největší omyl vidím propojení postav stará-mladá Colette a starej-mladej Vili, protože obzvlášť Jiří Mádl a Dan Brown se na sebe vůbec, ale vůbec nepodobaj. Taky mi nejdřív vůbec nedošlo, že to je jedna a ta samá postava. Na to jsem se nad tím musel fakt zamyslet, ale to je jedno. Scénář teda sice místama trochu pokulhával, ale film se mi moc libil a má ode mě velkou pochvalu, hlavně to zpracování... ()

RonaMidu 

všechny recenze uživatele

...dobrá hudba...ale jinak jako by to nebylo dotažené do konce nebo co,takové halabala splácané,dvě hodiny jsem se snažila něčeho zachytit...až na konci - nic lidského než smrt není navěky ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Ďalší zo série sovensko - česko a tak ďalej filmov o vojne a koncentračných táboroch a samozrejme Židoch. Film sa vyznačuje silným príbehom a kvalitnou emóciu. Herecké obsadenie skvelé. Mádl ako mladý pracovník v kanade ( ďalší dôvod vidieť film, dozviete sa, čo je to kanada ) zahral výborne. Clemence sa úlohy zhostila bravúrne. Výprava a exteriéry potešili. Asi jedno z nalepších spracovaní Tábora smrti, aké som videl. Ostatní herci dobre sekundovali. Nesmiem zabudnúť na hudbu, ktorá bola podmanivá a vytvárala tú správnu atmosféru. Dobový nádych bol citeľný, ale Cieslar z toho mohol vyťažiť viac. Ako vravím, silný príbeh, nadštandartné spracovanie. Jedine, čo mi vadilo bolo naťahovanie deja a stagnácia tempa v tom najnevhodnejšom momente. Inak zážitok. 4 z 5 ()

Liznic 

všechny recenze uživatele

Křečovitá snaha o vytvoření českého Schindlerova seznamu. Občas se sice povede i hezký záběr, ale to je hodně slabá výjimka. Vadilo mi zde hodně věcí, dialogy, scénář, herecké výkony (Bouwer), místy hodně televizní vizuální pojetí a hlavně, když ve scéně, kde esesák bije holí žida uslyšíte wilhelm scream... Pro shrnutí, víckrát jsem se u tohoto filmu zasmál (nebo si nechápavě klepal na čelo) na místech, kde jsem velmi pravděpodobně neměl, než jsem emocionálně prožíval cokoliv z tohoto filmu. ()

Honzek 

všechny recenze uživatele

Tak tohle bylo slabší no. Místy to působilo lacině a nudně, jindy zase velmi dobře. Jenže převažovala trapnost. Nevím, herci byly v pořádku, řekl bych, ale jejich role byly zřejmě fakt špatně napsané a jejich repliky zněly fakt divně. Celá stopáž, která má lehce přes dvě hodiny snímku také moc nepomáhá. Prvních půl hodiny bych tomu dal možná i čtyři hvězdy, ale čím víc se film blížil ke konci, tím víc se stával průměrným, ne-li podprůměrným. Za mě čistý střed s tím, že vidět asi jo, ale doporučovat moc ne. ()

viperDavid 

všechny recenze uživatele

A tak si natočíme další válečný filmík co ty na to Arnoště. Jo Jo měl bych nápad, uděláme love story po hitlerovsku. Jéé to je super, ale koho dáme z hrdinu ? Věděl bych o jednom, neumí sice moc hrát, ale to se v tak silném příběhu ztratí. Navíc zahrát utíkající hovado umí kde kdo. 3* ()

SG_ever 

všechny recenze uživatele

Oživení českých filmových vod. Samozřejmě - Mádl se svým kulatým obličejem nepůsobí úplně důvěryhodně (avšak herec to přeci jenom je!) a některá místa přímo řvou "Měli jsme nízký rozpočet". Ale jedná se o fajn počin z české kotliny a opět se někomu povedlo za relativně málo peněz udělat hodně muziky. (71%) ()

MrMysterious 

všechny recenze uživatele

Takmer štvormiliónový rozpočet, úspešná predloha Arnošta Lustiga a medzinárodné herecké obsadenie. Kombinácia, ktorá je predzvesťou úspechu. Nie všetko však ide vždy podľa plánu a šancu uspieť i za hranicami Čiech a Slovenska má Colette rovnako vysokú, ako šancu emocionálne zapôsobiť na diváka. Smutné však je, že táto hodnota sa blíži k nule. Príbeh Viliho (jiří Mádl) a Colette (Clémence Thioly), bojujúcich o holý život v koncentračnom tábore, podľa distribútora sľubuje strhujúci príbeh o láske silnejšej ako smrť. To, že film stavia na prvé miesto lásku je nám od začiatku jasné, o jeho struhujúcosti sa však dá pochybovať. Už z úvodného stretnutia s hlavnými hrdinami v jeseni ich životov je zjavné, že sa tvorcovia Colette rozhodli použiť známi vzorec retrospektívneho rozprávania, hoci v tomto prípade tým filmu viac uškodili, ako pomohli. Zámerom pravdepodobne bolo tváriť sa tajomne a identitu Colette odhaliť až na záver filmu, no i bežný divák po pár minútach vie, ako boj o život pre ústrednú dvojicu dopadne. Tým pádom toto ohraničenie príbehu pôsobí zbytočne a míňa sa účinku. Režisér filmov Duše jako kaviár, či Láska je láska Milan Cieslar spolupracoval pri tvorbe scenára so samotným autorom predlohy, kandidátom na Pulitzerovu cenu Arnoštom Lustingom, čo je nesporne ďalším plusom, ktorý z Colette mohol spraviť dobrým filmom. Chvíle, v ktorých postavy opisujú svoje emócie však spoločne s obrazom vyzerajú umelo, priam gýčovito a divák pri nich má tendenciu skôr sa pousmiať nad ich strojenosťou ako stotožniť sa s postavou. Rovnako aj množstvo dialógov pôsobí až nezmyselne a prvoplánovo, čo nabúrava celkovú autenticitu, ktorú sa tvorcovia snažili dosiahnuť. Cieslar akoby zabudol na to, že čo dobre pôsobí na papieri, nemusí mať rovnaký účinok aj vo filme. Je pravda, že vďaka výprave môžeme v istom zmysle Colette považovať za veľkofilm. Vo väčšine záberov sú použité počítačové efekty, ktoré dotvárajú prostredie koncentračného tábora. Jedná sa o prácu skutočne slušnú. Avšak v momentoch, kedy na plátne vidíme piť dôstojníka SS z hrnčeka s potlačou hákového kríža, sa nejeden divák spýta či to už nie je príliš. V tomto prípade sú aj podľa môjho názoru úvahy o efektívnosti využitia peňazí na mieste. Ako sa hovorí: peniaze nie sú všetko. A v prípade Colette to platí dvojnásobne. Slušná výprava v žiadnom prípade nedokáže zakryť všetky negatíva. Tie so sebou prinášajú prvoplánovo pôsobiace dialógy, absencia emócii, podpriemerný dabing, z ktorého je cítiť sterilitu nahrávacieho štúdia, zbytočné ohraničenie príbehu ale aj skoky v deji, ktoré ho ochudobňujú o podstatné okamihy, ovplyvňujúce osudy hrdinov. To je dôvod, prečo musia tvorcovia filmu svoje z počiatku veľké oči prižmúriť a uznať, že z ich ambícií zostal len popol, ktorý sa vznáša v povetrí ako ten v tábore smrti. 20% ()

venison 

všechny recenze uživatele

Musím bohužel konstatovat, že mě kdejaký TV film dějově zaujal mnohem více, než "Colette", které se povedly zejména efekty.. Jirka Mádl mě nepřesvědčil ani o tom, že je Žid, natož že je Židem v koncentráku.. Obsazení se moc nevyvedlo (prý se obsazovali dobře anglicky mluvící herci, tak asi nebylo z čeho vybírat, když většina vězňů má spíš nadváhu než pravý opak), herecké výkony podprůměrné a příběh (ač slibný) byl velmi idealisticky pojat.. Hlavní německej padouch se chováním podezřele podobá roli, kterou ztvárnil Ralph Fiennes v Schindlerově seznamu.. Zlaté "Lidice" :-( ()

rockwoman 

všechny recenze uživatele

"Láska jako vteřina, kdy se lidé podobají hvězdám, slunci, letícím ptákům." ...Měla jsem trochu problém zkousnout Mádla a vůbec celou tu jejich lásku v koncentráku, která mě přišla nevěrohodná. Na druhou stranu Erica Bouwera v roli záporáka jsem si "užila" dostatečně. Už dlouho jsem necítila takový odpor k nějaké filmové postavě jako byla ta jeho, své role se zhostil naprosto skvěle! ()

Phietros 

všechny recenze uživatele

Mádl nám ukazuje svoji druhou vážnější tvář po boku krásné Thioly. Do toho skvělé herecké obsazení, dojemný příběh v dech beroucích podmínkách tábora Osvětim a máme s toho opravdu kvalitní české drama! Celkově se jedná o zajímavé podání, kde se střídá hrůza s kapkou něhy a zároveň otvírá kus historie, na kterou se jen tak nezapomene! 80% ()

Mishqo 

všechny recenze uživatele

50% ... Oceňujem snahu o internacionalizáciu ale väčšine hercom tá angličtina do huby nesedela a len to uberalo na vernohodnosti celého snímku. Navyše to na mňa pôsobilo dosť prvoplánovo. Jeden z mála filmov s tematikou koncentračných táborov, ktorý ma moc za srdce nechytil a to je u mňa citlivky už čo povedať :D Ale Bouwer bol podarený slizký SS. ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Já se vůbec nedivím, že se na přeživší ostatní dívali skrz prsty. Celkově se mi filmové podání kažodádně nelíbilo. Herci (snad až na Ondru Vetchého) podávají dobré výkony, ale nefunguje to a vyznívá to do úplně jiné roviny, jak je možné pozorovat z mnoha komentářů tady. Během sledování mě jen napadla otázka: Když pseudokřesťanská "západní" společnost potřebovala na reformaci myšlení druhou světovou válku, co bude potřebovat islám? Odpověď vlastně nechci znát a doufám, že se jí nedožiju... ()

fefee 

všechny recenze uživatele

Veľmi podarene zachytený nacistický teror v koncentračnom tábore, obzvlášť že film vznikol z produkcie našich končín si zaslúži obrovský klobúk dole. Rozhodne veľké prekvapenie pre mňa... 3,5* ()

VanTom 

všechny recenze uživatele

Nadživotní romance v krizových časech (vy)plyne trochu strojeně a osudové parametry úplně nevykazuje – ale možná to ani nebyl záměr, s uličnickým kukučem (jinak skvělého) Mádla a na vrabčáka ofikanou Thioly. Opravdu na mě však zapůsobilo vyobrazení všednodenního pracovního režimu a všudypřítomné, vrtkavé smrti v nelidské mašinérii koncentračního / vyhlazovacího tábora; naopak dramatické náběhy v závěrečné půlhodince úplně nevycházely, stejně jako patetický, byť emočně silný rámec ze znovushledání po letech (a ve špatném dabingu). Lepší 3 * ()

ghatos 

všechny recenze uživatele

Ve filmové bídě roku 2013 (globální i české) je Colette poněkud nedoceněná. Snaživá výprava v rámci možností, čerpání ze slavných zahraničních vzorů, snaha o překonání české provinčnosti stylovější režií, koprodukcí atd. ...no proč ne. Mě osobně je to sympatické. U Jirky Mádla těžko říct, jestli byl nejlepší volbou..., z druhé strany mu nechci křivdit. Role to byla dost náročná, až čas ukáže, zda-li jeho výkon byl nadprůměrný a hlavně jestli si Collete zaslouží čtyři hvězdičky. Už teď však na 100% vím, že je to lepší než Českými lvy ověnčený Hořící keř. 70%. ()

Reklama

Reklama