Režie:
Erik SkjoldbjærgKamera:
Jallo FaberHudba:
AirHrají:
Aksel Hennie, Wes Bentley, Stephen Lang, Stephanie Sigman, Jonathan LaPaglia, Ane Dahl Torp, Jørgen Langhelle, André Eriksen, Endre Hellestveit (více)Obsahy(2)
Na začátku 80. let se v Norsku rozmohl doslova ropný boom. Nová naleziště ropy a plynu skýtala netušené možnosti a bohatství, které se odpovědné úřady snažily vytěžit z 500 metrové hloubky Severního moře. Petter, profesionální potápěč, a jeho bratr Knut mají potřebnou disciplínu, sílu a odvahu, aby se vydali na nejnebezpečnější misi na světě – na dno Severního moře. Avšak nenadálá tragická nehoda vše změní. Petter je vyslán na riskantní cestu, na které ztrácí přehled o tom, kdo tahá za jeho nitky osudu a postupně zjišťuje, že tato mise je nad jeho síly a že v sázce je jeho život. (Film Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (48)
Erik Skjoldbjærg je brilantní všude tam, kde může uplatnit svou schopnost přesně popsat určitou dějovou proceduru a vystihnout atmosféru prostředí - prvních dvacet minut je proto bezmála strhujících a i když se liší poněkud konzervativnějším přístupem od skvělého doku-thrilleru NOKAS, má v nich Pioneer přinejmenším stejný drive. Jenže pak přijde spletitá konspirace a perspektiva hlavní postavy s narušeným vnímáním (vzpomínka na Insomnii) a tady se v Pioneerovi dostává do konfliktu solidní subjektivní rovina (přeludy, paranoia) s konspiračním thrillerem, který trpí dost neobratným dávkováním informací a místy taky trochu kostrbatou režií (scéna s autem v tunelu vypadá hodně útržkovitě). Ambice je tu dost vysoká - morální kritika "norského ekonomického zázraku", který z pohledu filmu stojí na porušování základních lidských práv. Výsledek? Rozpačitý. Jako milovník podmořských sekvencí ale nutně přihazuju hvězdu nahoru. Tohle se muselo líbit i Cameronovi. ()
Tak od Nórov som čakal trocha väčšiu hĺbku. Skôr by sa to malo volať Na povrchu, pretože odhliadnuc od toho, že sa tu potápalo tak približne dvakrát a zvyšok stopáže pozostával z nezaujímavého pátrania po pravde, tak tomu chýbal aj väčší ponor do samotných postáv, aby si k nim divák mohol zaujať bližší postoj. Takto mi vlastne bolo jedno čo Petter vypátra a či vypátra, viac lákavejšia sa mi zdala vidina samotného konca. Skrátka bolo to nemastné-neslané, ani ryba ani rak, ani hore ani dole, ani dráma ani thriller. Nuda. 50/100 ()
Velké zklamání. Nejdříve se tu něco rozjíždí, vzápětí se uděje zvrat a pak se všechno překlopí do až neskutečně protahované nudy vydávané za rádoby vlastní vyšetřování toho, co se stalo, jedním z účastníků, že jsem se díky té nudě začal v ději naprosto ztrácet. Byla v tom nějaká konspirace a politika a mě to nezajímalo a místo thrilleru jsem dostal křeč do nohy. Přeprodukčnělý film doplácející na zpackaný scénář, který mohl být zajímavý. Mohl. Ony skutečné události, na jejichž základě film vznikl: Existuje Norsko, ropa, ropovod, tahanice o zakázku, experimenty s hloubkovým potápěním. Scházel jen někdo, kdo dokáže na tomto základě vystavět skutečně zajímavý film. ()
Spracovanie skutočného príbehu o ťažbe ropy kdesi na dne mora v Nórsku v 70. rokoch. Prvé minúty sú filmársky poctivo natočené, skutočne sa im darí zachytiť ten look sedemdesiatich rokov a morských thrillerov ktoré sa v tom čase točili (fúzatými námorníkmi, zrnitou kamerou alebo poctivými reálnymi kulisami bez rušivého CGI mi to na moment pripomenulo napríklad The Poseidon Adventure). Prvý ponor je tak príjemne atmosférický a v rámci možnosti pôsobí skutočne. To sa však bavíme o prvých desiatich minútach filmu. Zvyšných sto sa Erik Skjoldbjaerg pokúša a akúsi konšpiračnú krimi drámu. Že sa odklonil od podmorského thrilleru by mi vôbec nevadilo, keby toho zvyšným minútam nechýbalo mnoho. Ale čo z drámy ktorá nemá žiadne emócie, ani neumožní nahliadnuť na psychológiu postáv? Čo z krimi ktorá nevie dávkovať informácie a v prvej polovici divák v podstate netuší komu a o čo vlastne ide? A čo z konšpiračného thrilleru ktorý nie je ani sekundu napínavý? Navyše keď film nemá spád, ani žiadne tempo a aj na severský počin je až príliš chladný. Výsledok je tak skôr než akokoľvek zaujímavý, len útrpne nudný. Herecky to nie je zlé a aj technicky tomu nie je veľmi čo vytknúť, ale čo z toho, keď tá konšpirácia o ktorú sa tu jedná je podaná tak nezáživne, že to je divákovi tak akurát jedno. CELKOVO: 2* (4/10) ()
Velmi zajímavý příběh podle skutečné události, kdy v Norsku, během potápění do extrémních hloubek, dojde ve svařovací kapsli k nehodě, při které jeden zkušený potápěč chvilku zkolabuje a jeho bratr zahyne. A protože se snaží přijít záhadě na kloub, jak to bylo s plynem k dýchání, dostane se až k ohrožení svého života. Ono totiž velkým společnostem s americkou účastí při stavbě plynovodu není radno házet klacky pod nohy. Nějakého viníka si totiž vždycky najde. A jako pravil velký norský šéf -za dvacet let bude Knutův syn žít v jedné z nejbohatších zemí na světě. Jo, dvacet let uplynulo a Norsko tím je. Jen tak na okraj podalo žalobu k mezinárodnímu soudu pár potápěčů z Pioneera, kterým Američany upravený dýchací plyn poškodil mozek. Takže -příběh i zpracování dobré, nenudila jsem se, kamera mě nezklamala, tudíž čtyři hvězdy. ()
Galerie (24)
Zajímavosti (1)
- Petter Jensen (Aksel Hennie) nosí hodinky značky Rolex GMT Master II. (dyfur)
Reklama