Reklama

Reklama

Drama z vesnického prostředí. V roce 1948 se uprostřed veselé svatby vpotácí mezi svatebčany postřelený ženich Tomáš Záruba s pistolí v ruce. Postřelil ho vlastní otec, protože nesouhlasil s volbou nevěsty. Ženich Tomáš je synem starého kulaka Záruby, který za okupace udal souseda Liboru, jenž posléze skončil v koncentráku. Ten ale přežil a mladý Tomáš Záruba se zamiluje právě do jeho dcery Jany a navzdory protestům ze strany svého otce se s ní žení... (CS Film)

(více)

Recenze (7)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Kdo seje vítr, sklízí bouři. Ohavný ideologický brak, v němž není nouze o již tradiční (rozuměj schematické) výjevy z časů hroutícího se panství majestátních selských gruntů. Pastorek se neštítí ničeho, z hlavního antihrdiny (Langmiler) vytváří přímo ďábelskou stvůru, která nemá slitování s nikým, ani s vlastní krví. Že půjde o šílenej matroš jen pro otrlé, lze bez problémů odtušit už proto, že tenhle scénáristickej nepodarek vyfasoval Evžen Sokolovský. To je zároveň odpověď na to, proč to celý vypadá jak film z ranejch padesátejch. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Takový je život. Bohatství i chudoba je od Boha, odjakživa....X To je ozvěna z kostela. To nebyl Bůh, co rozdělil svět na bohatý a chudý, ale lidí. Člověk z kamene." Jestli mě na tomto přeci jen poněkud ideologicky zabarveném filmu (viz poukaz na to, že co bohatý to kolaborant) něco překvapilo, tak to byla pasáž, v němž kněz apeluje na věřící, aby si uvědomili, že "ztratí-li člověk svoji víru, je pohřben zaživa". Ve své době to asi mohlo vyznít jako výsměch zpátečnické církve, na mě dnes ale ten výsek kázání vesnického kněze poměrně silně zapůsobil, protože obsahuje opravdu nosné myšlenky ("člověk může oslepnout, ohluchnout a oněmět, ale pořád je člověkem... nejlidštější spravedlnost, je spravedlnost boží, vždy právě pro tu spravedlnost ukřižovali syna božího...").  Zajímavý mi ale jinak přišel i celkový koncept dvou časových rovin filmu, které se nakonec propojí. A pěknou tečku tomu dávají závěrečná slova primáře: "Zachraňovali jsme život a nevíme komu. – Jak to, že nevíme komu? No přece člověku...." No nebýt té ideologické linky, možná bych i jednu hvězdičku přidal. ()

Reklama

Andrmen221 

všechny recenze uživatele

Solidní. Je jasné, proč tento snímek putoval rovnou do trezoru. Slova jako převrat, únor, majetek. Komouši se určitě cítili dotčení. Trávníček v hlavní roli obstál. Skvělý Růžek jako doktor, Pešek byl jen taková ozdoba. Každopádně děj slušný, první část je taková pomalejší, ale postupně zjišťujeme, že starý Záruba je zkaženější než rok zapomenutá svačina ve školním batohu. Všechno, ale dobře dopadá a drama tak splnilo veškeré parametry. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Neznámy, ale celkom zaujímavý film. Zaujímavý nevyspytateľným dejom, a tiež rozprávaním v dvoch časových rovinách, ktoré sa nakoniec prepoja. Ľudské charaktery sa postupne vyjasňujú a kolektivizácia je len jednou zo zápletok. Aj tá kolektivizácia je tu z oboch pohľadov a to sa súdruhom nemuselo páčiť. Pozor, obsah (ten od CS Filmu) nečítať, lebo je tam vyzradené úplne všetko. –––– I válka je od Boha. A co Bůh činí, dobře činí. ... Nepřisluší člověku soudit boží vůli. Drž se svého hříchu, dcero. –––– Zachraňovali jsme život a nevíme komu. – Jak to, že nevíme komu? No přece člověku. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

A opäť prvý komentár. Scenár tohto filmu napísal český herec a dramaturg Bohuš Pastorek. Niekde som čítal, že ide o silne propagandistický film a s touto verziou vôbec nesúhlasím. Film v skutočnosti je vsadený do obdobia prvej kolektivizácie poľnohospodárstva, ktorá prebiehala od roku 1947 do 1955 a vôbec som nemal pocit, žeby išlo o propagandu. Skôr sa prikláňam k názorom,, že bol až príliš cirkevný. Zárubova žena zomiera s vojnovým tajomstvom kedy jej manžel sedliak Záruba udal svojho suseda za odbojovú činnosť a tak nasledoval pre Libora koncentračný tábor. Podarilo sa mu prežiť a po vojne vrátiť do rodnej dediny a tu sa opäť dostávajú do sporov, ktorý ešte viac rozdúchava Zárubov syn Tomáš, ktorý sa zamiloval do Liborovej dcéry Jany. Aj napriek nesúhlasu otca sa žení, ale statkár má pre neho iný plán a pri vzájomnej potýčke dôjde k výstrelu, čo spôsobilo vážne Tomášove zranenie. V skutočnosti ide o priemerný tesne povojnový film. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama