Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dobrodružný príbeh sa odohráva na začiatku 19. storočia, keď sa po Napoleonovej porážke v Španielsku dostáva na trón kráľ Ferdinand VII. Ihneď po uchopení a upevnení moci začal prudké ťaženie proti liberálom usilujúcim o oslobodenie krajiny z kráľovskej a cirkevnej despotickej moci. Okrem toho kráľ vyhlásil krutý boj proti banditom, ktorí zo skrýš v horách ohrozovali kráľovskú samovládu. Jedným z ich najslávnejších vodcov bol povestný José Maria el Tempranillo, ktorý je hrdinom a hlavnou postavou tohto filmu... (curunir)

(více)

Recenze (11)

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Poměrně sirově natočený příběh skupiny banditů a především jejího vůdce ztělesněného vynikajícím F. Rabalem. Děj se odehrává na pozadí karlistických válek ve špaňělsku 19. století a do konfliktu mezi konzervativci a liberály se chtíc nechtíc zapojují i sami bandité. Epizodní roli kata si vtomto snímku zahrál Luis Buňuel. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Určite nečakajte klasickú historickú romancu na akú sme zvyknutí, tento, predovšetkým, španielský príspevok je značne civilnejší, drsnejší, ale i nudnejší. Romantický aspekt je potlačený do úzadia a hoci je súbojov dostatočne, snímok neprináša, čo by mal. Potešil úvod s Linom Venturom v netradičnej úlohe. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Pláč pro banditu je romantizovanou španělskou legendou o jednom z nejvíce proslavených banditů země. Historie banditismu sahá do starověku a nebyla vymezena hranicemi států a království. Andalusie byla pro tento druh živobytí přímo stvořena svou hornatou krajinou. Důvody byly především sociální, v 19. století, a zejména ve Španělsku, přibývaly ty politické (navíc bojovníci partyzánských bojů proti Napoleonovi neměli šanci dostat se do pravidelné španělské armády, ač o to usilovali). Pro Carlose Sauru měla legenda aktuální politický podtext, neboť jde též o boj mezi liberály a royalisty a o metody nedemokratické vládnoucí moci. Obrazy kameramana Juana Julia Baena jsou nadány poezií, a to jak ve vápencové krajině, tak v pohybech a živoucnosti jednotlivců a ve slovech a národních španělských atributech. Saurova adaptace se vcelku věrně drží historických skutečností a v rozpáleném iberském slunci odhaluje celou slávu a bídu doby, která byla rozpolcena mezi nadějí, tedy určitého dědictví občanské emancipace francouzské revoluce, a tradiční mocí, nekompromisní vůči jakékoli změně a k pozvednutí prostého člověka. Hrdinou romantizované legendy je José María Hinojosa Cobacho, zvaný El Tempranillo (dobrý Francisco Rabal), nová vůdcovská krev banditů. Má přirozenou autoritu, inovativní nápady, a do značné míry rovněž ušlechtilejší záměry a způsoby. Přesto však jde o nekončící extrémní dobrodružství. Hlavní ženskou postavou je zde María Jerónima (zajímavá Lea Massari), životní družka Josého Maríy. Příkoří minulá i ta současná jsou do určité míry vykoupena získaným postavením. Z dalších rolí: uprchlý politický vězeň a později též pravá ruka bandity Pedro Sánchez (Philippe Leroy), bývalý vůdce s nevybíravými způsoby El Lutos (Lino Ventura), jeden z nejvýraznějších členů bandy El Sotillo (Manuel Zarzo), stále věrný a starostlivý druh Josého Maríy Antonio (Fernando Sánchez Polack), či opatrnější z vůdců banditů El Lero (Antonio Prieto). Pláč pro banditu je filmovou romantizovanou legendou s politickým podtextem k tehdejší aktuální španělské době a stylovou filmovou poezií. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Saurovo dobrodružné drama připomíná spíše balet než klasický historický film, ba lze říci, že předznamenává režisérovu pozdější baletní trilogii. Jednotlivé události citlivě zasazené do úchvatné krajiny zlyričťují písně a vše se poddává jakési ještě hlubší melodii a v nejrozmanitějších tanečních figurách se jednotí v podmanivé choreografii, jejíž pohybová souhra hmatá i po divácích. Vedle této originální stylizace, která primárně rozšiřuje národní dimenzi filmu, jsem rovněž ocenil výborné obsazení. Vedle charismatického Francisca Rabala září – jako vždy – skvělá Lea Massari, za jejíž mnohotvářnou tváří nikdy nepřestanu vidět všechny role, v nichž jsem ji viděl a které hrozí tu aktuální masku prolomit a identitu ztvárněné postavy zcela znejistit. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nemienim vysvetľovať prečo ani sa ospravedlňovať za to, že ma Saurov film mimoriadne nudil. Každý, kto prečítal niekoľko mojich komentárov vie, že historické filmy sú mojou parketou iba ak v nich dominuje príbeh nad dejepisom. Ani dobrodružné filmy ma nebavia, pokiaľ mi pripomínajú jazdecko-šermiarske cvičenia. Takže z môjho pohľadu to nebol plač pre banditu, ale plač pre diváka. Ešteže mám v hlave vypínače, ktoré ma pri nadpriemernej nude uvedú do mikrospánku. Pripúšťam, že Španielom sa môžu Saurove filmy páčiť, ale to už nie je môj problém. Ja so Saurom končím. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (1)

  • Malou roli kata na začatku filmu si zde zahrál slavný španělský režiser Luis Buñuel. (J.A.K.)

Reklama

Reklama