Reklama

Reklama

More than Honey

(festivalový název)
  • Česko Víc než jen med (festivalový název) (více)
Trailer 1
Švýcarsko / Německo / Rakousko, 2012, 90 min

Obsahy(1)

„Když vymřou včely, vymřou do čtyř let také lidé." řekl údajně Albert Einstein. O příčinách vymírání včel se ještě vedou dohady. Jedno je ale jisté, jde o víc než o pár kusů mrtvého hmyzu a o podstatně víc než o pouhý med. Více než třetina našich potravin závisí na opylení včelami. Odpovědi na tyto otázky hledá Markus Imhoof ve svém filmu u lidí, kteří žijí s včelami a z jejich produktů – na obrovských mandlových plantážích v Kalifornii, u švýcarského včelaře v horách, u berlínského vědce zkoumajícího včelí mozek, čínské obchodnice s pylem a také u zabijáckých včel v arizonské poušti. Film pojednává o životě, o lidech a včelách, o píli a chamtivosti, o superorganismech a inteligenci roje. (Das Filmfest)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (9)

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Videl som už jeden dokument na tému problematiky úbytku včiel a tak som čakal, že ten nový mi dá nejakú pridanú hodnotu a tej som sa spočiatku aj dočkal, lebo opisoval nielen výrobu medu, ale aj prístup k včelám vo svete. Zaujali ma však asi len tri štvrtiny dokumentu, zvyšok aj keď tam priestor bol ma už nezaujal, ale ceny, ktoré to získalo si to zaslúži a pre mňa bolo dôležité, že som sa niečo nové aj dozvedel, bolo to dobre spracované. ()

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Jednou mi někdo řekl, že med jsou vlastně včelí zvratky. Od té doby ho nejím. No a tenhle dokument mě jen utvrdil v tom, že nechci patřit mezi konzumenty medu a podporovat tohle odvětví. ()

Reklama

Lavran 

všechny recenze uživatele

„Snad všude a ve všech dobách byly včely pokládány za čisté, panenské, nadpřirozené, božské bytosti. Jejich světelná, nebeská podstata poukazuje k duši, duchu, rozumu. Sběr, řád, zákon obce (včelího společenství) a rozumnost projevující se v moudrém rozvrhu času (skloubení odpočinku a činnosti), v racionální dělbě práce, účelné souhře činností, rafinované spolupráci. Včely jsou vzorem prozíravosti, kterou projevují horlivou přípravou zásob na zimu, důmyslnou režií rojení a následným vyhledáváním a budováním nového příbytku. Navíc mají podíl na řádu duchovním, transcendentálním, a to jak geometrickém (šestiboká struktura pláství-architektonika úlu), tak mravním (píle, pracovitost, poddanost, oddannost, hrdinství v boji až po obětování života, cudnost, panenství).“ (Zdeněk Neubauer, O vosku a včelách in O přírodě a přirozenosti věcí) Kdybych měl z řady dokumentárních filmů o včelách, včelařství a tzv. „syndromu zhroucení včelstev“ (jinak též protřelý pod zkratkou CCD ~ Colony Collaps Disorder) doporučit jediný film, byl by to bez váhání tento. Na první pohled jistě zaujme bezkonkurenční technická kvalita (inu, pověstný germánský perfekcionismus se zde věru nezapře), tím podstatným je ovšem rozsah předkládaných informací a způsob, jakým jsou formulovány. Je mi sympatická komplexita i rozmyslnost (dnes vzácná kombinace), s jakou Imhoof k celé věci přistupuje ~ což na hlubší rovině pěkně rezonuje s poukazem včel k souměrnosti logu (viz výše). Bývá totiž neblahým jevem environmentální dokumentaristiky, že se až příliš často uchyluje k laciným (a nalijme si čistého přírodního medu bez příměsí antibiotik ~ rovněž dosti hysterickým) rétorickým figurám, které namísto snahy o porozumění prozrazují toliko těsný ideologický rámec, do něhož uzavírají okolní svět. Týká se to zejména dosti manichejského dělení světa na dobré a nezištné environmentalisty a zlé a zkorumpované developery/ekonomy/politiky/průmyslníky/doplňte-si-dle-vlastního-vkusu, kteří jsou odpovědní za všechna příkoří, jimiž tuto širokoprsou planetu sužujeme. Namísto provokování nových otázek a vůbec hledání možných odpovědí na to, co vlastně za ústupem včelstev či obecněji devastováním přírody stojí, tak dostáváme pouze zjednodušující a jednoduché závěry pro ty, kdož považují za neúnosně náročné myslet, a které mají začátek i konec v sobě samých, resp. ve světonázorovém rozvrhu jejich původců. Imhoof naštěstí nemá potřebu na někoho kazatelsky ~ tytyty! ~ ukazovat prstem a problém záhadného úbytku světové populace včelstev chápe spíše jako širší, řekněme metafyzický problém, v němž se zrcadlí převažující (tj. panský či slovy Pierra Hadota „prométheovský“) postoj lidstva k přírodě a životnímu prostředí. V dokumentu se tedy dostane stejně velkorysého a nepředpojatého prostoru stárnoucímu švýcarskému včelaři, který včelaření provozuje tradičními prostředky, v malém měřítku a na čerstvém alpském vzduchu, jakož i (mezi mnoha jinými) průmyslovým včelařům ze Spojených států, kteří se svými úly rok co rok obrážejí takřka celou rozlohu Severní Ameriky, aby tamním pěstitelům vůbec vzešla nějaká kloudná úroda, a je čistě na divákově nátuře, jaké závěry z viděného a slyšeného (kteréžto díky rozvolněnému tempu, minimalistickým výrazovým prostředkům a komorní hudbě místy oplývá až zenově "vyklidněnou" kvalitou) vyvodí. V čem je proti konkurenci ~ a zde mám na mysli zejména odstrašující příklad Královny slunce (2010) ~ Imhoofův film rovněž unikátní, je úctyhodný rozsah informací o včelím chování, jejich biologii, ekologii, nemocech a strastech, případně i rozličných fíglech z tajů včelího chovu. Nakonec ale nejde ani tak o konkrétní fakta, jako spíše o pocit, dotek čehosi tajemného, unikavého, ba melancholického, co včely obestírá bez ohledu na to, kolik toho víme o fungování jejich malých, leč komplikovaných mozků či složení medu, jenž produkují. Krásný je v tomto ohledu především magický závěr filmu, v němž včelky zvolna stoupají oblohou do kosmických výšin ~ ke hvězdám a ještě dál, v jediném obrazu elegantně upomínající na jejich božskou, éterickou povahu. „Až večer se nakloní k zemi / a zakřiknuté vůně se vrátí, / i já půjdu, pracovník osamělý, / k nebeským příbytkům kouře stoupajícího, / Pod tvým stromem usednu, / jenž všemi prostory korunu košatou zdvíhá / a v jehož černém, ledovém listí / zvoní tichem hvězdy / jak včely všech úlů.“ (Otokar Březina, Ranní modlitba) () (méně) (více)

Lilloos 

všechny recenze uživatele

Dokument nemusí být jen sestřih záběrů hezké přírody doprovázený nezáživným monologem plným statistik a vědeckých pojmů. Může to být i umělecké dílo s velkou myšlenkou. Konfrontace prostředí a názorů vytváří objektivní pohled na včelařství a nechává na divákovi, ať si názor utvoří sám. Ale i řemeslně je film skvěle zpracovaný, takové pohledy do včelího hnízda se poštěstí jen málokomu, nemluvě o překrásných mandloňových sadech, které mi doslova vyrazily dech. Stejně tak jako asi oprávněná/přirozená brutalita včelařů, kterou jsem ale nemohla neodsoudit. A teď nemluvím jen o amerických včelích továrnách na peníze, ale i o surovém potrestání alpské královny, která si chtěla jen trochu užít. ()

Narciska 

všechny recenze uživatele

Díky, viděla jsem poprvé v životě krásu a genialitu včelího tance, za objev jehož "řečového kódu" dokonce získal v roce 1973 jistý muž jménem Karl von Frisch Nobelovu cenu a dosál tak něčeho, oč se člověk snažil od dob antiky a možná ještě dříve. Občas to velmi malé a nenápadné, může být velmi cenné a velmi užitečné. Proto jsem ráda, že tenhle dokument vznikl a skvělé je, že nám pohled na včely přináší ze tři velmi odlišných perspektiv, jež nacházejí silné místo v současném globálním světě. Naskytne se vám tak pohled do nitra včelího společenství stejně jako na práci se včelami spojenou. ()

Galerie (28)

Reklama

Reklama