poster

Horký vzduch

Drama / Komedie

Československo, 1965, 51 min

  • papyrosaurus
    *****

    Zapomenutý snímek, ve kterém však Štěpánek ukázal, že byl opravdu kvalitním hercem. Zpočátku až komediálně laděný nudný život na vesnici, kde staří dědové, mající již všechny životní zážitky za sebou, vyplňují svůj závěr života plytkou zábavou v podobě sledování "rušného" provozu na návsi. Když je to přestane bavit, jdou spláchnout žízeň do místní nálevny, dají si pár šťouchů kulečníku a zdravotní štamprle. Jejich kamarád to má však těžké. "Žije si na vejminku", v místnosti, která snad dříve byla chlívkem, vařit mu musí pan hostinský a mladí by jej nejraději viděli někde v útulku. Smutný konec, marnost člověka spojená s konečným klidem.(10.1.2014)

  • Haller
    ****

    Zdeněk Štěpánek, rytíř českého herectví a mistr monologu, zde dokazuje, že je obdivován právem. V tomto filmu totiž zahrál ohromnou tragickou roli s minimem textu a času. Toto smutné vyznění filmu vyvažují dědkové na lavičce, sázející se o rundu vermutu a debatující u kulečníku o atmosféře na měsíci.(25.2.2014)

  • Adam Bernau
    ***

    Pěkná lokace, pěkný Marvan s pěkným Tréglem, krásný Štěpánek. Asi už chápu, proč je tento herec "pamětníky" tak uctíván. Pokud jde o oba předešle jmenované, dokazují zde, že umějí hrát i přirozeně, bez strojené hereckosti. Přesto je zdlouhavá úvodní komická sekvence tří hrajících si dědků celá jaksi zbytečná a nanicovatá. Teprve když jsem se dověděl, že půjde o něco úplně jiného (a o úplně jinou postavu), uvolil jsem se film dosledovat. Není právě zdařilý. Především nejde o tragikomedii, ale o tragédii umístěnou do nepříliš zábavné komedie. Pokud se film úsporně soustřeďuje na hlavní postavu, je velmi dobrý, také scény v hospodě se rozhodně povedly, bohužel je to celé zasazeno do velmi klišovitě a hloupě zformovaného rámce. Mladý scénárista se patrně doslechl o jistém neblahém sociálním jevu (možná se s ním sám setkal) a dal příslušným postavám patřičně srozumitelné vlastnosti. Bohužel až tak srozumitelné, že nepůsobí právě věrohodně. No a režisér Gajer, matador nejpokleslejších budovatelských a protiimperialistických agitek, zřejmě tehdy pořád ještě jinak točit neuměl. Nevlídná lakotná venkovská snacha je schématická, až to bolí (navíc i s koštětem v ruce vypadá jako na cestě od kadeřníka do kavárny), postava slabošského syna je tak důsledná, že tento syn prakticky neexistuje a celá jejich interakce o otci a s otcem je sotva uvěřitelná. Naznačený dojem umocňuje sousedka, jejíž chování je ze škvárů 50. let jako vystřižené. Na hodnověrnosti nikterak nepřidává, když tři dědkové, poté, co si uvědomí, že jejich známý nemá co žrát, mu přinesou flašku Vermutu a krabičku cigaret. Film sice vypadá dosti odvážně: ukazuje, že v socialistické vlasti může důchodce žít jako nuzák (a praktitcky umřít hladem). Při troše pozornosti se však ukazuje ideová kontinuita s Gajerovou předešlou tvorbou: Zatímco poctivý charakterní dědek (Marvan), užívající s kamarády pohodového důchodu, se holedbá, že byl jen chalupníkem, tak hlavní postava, hladovějící, na alkoholu závislý dědek živořící v kůlně vlastního statku vykřikuje, že jeho "táta umřel v parádní světnici" - jde tedy nepochybně o druhdy zámožnější selskou rodinu (dokonce to vypadá, že dosud samostatně hospodařící, mimo JZD, což v té době bylo stále ještě možné; např. v mé rodné obci takto vydržely 3 rodiny až do pádu komunismu). Celá ta sociální balada je tedy z tehdejšího hlediska pouhý "přežitek". Zvláštní výlad, zcela mimo můj kritický komentář, by pravděpodobně zasloužila figura toho černého psa.(16.1.2015)

  • topi
    *****

    Excelentní výkony mistra Štěpánka, mistra Marvana, mistra Trégla a mistra Halamy. Luxusní hudba mistra Fišera. Tenhle snímek na mě vždycky ohromě zapůsobí! Je tak veselej a přitom hrozně smutnej. Jiří Křižan pro mě zůstane nejlepší český scénárista! Bohužel všichni jmenovaní už nejsou mezi námi. Opravdový klenot hnijící někde v archívu ČT. Na dvd zřejmě nikdy nevyjde. Aspoň, že existuje CS Film, jinak bych tento lidský příběh nemohl nikdy shlédnout. A mistr Gajer je též nedoceněný režisér. Tento snímek, nebo třeba trilogie filmů Pod jezevčí skálou, Na pytlácké stezce a Za trnkovým keřem hovoří za vše!(20.9.2011)

  • slunicko2
    ****

    Rovně...nabourá...normálně... 1) 24letý Jiří Křižan napsal svůj vůbec první filmový scénář, 42letý spoluscénárista Václav Gajer věc citlivě zrežíroval a 68letý Zdeněk Štěpánek či například 64letý Jaroslav Marvan podali přesvědčivé herecké výkony. K tomu Zdeněk Štěpánek: Jakékoli citové pohnutí, vzrušení, ať je to smích nebo pláč, dostavuje se ne vlivem textu či předepsanou poznámkou autora, ale vlivem hercova vnitřního prožitku, který musí sám v sobě vyvolat._____ 2) Za zmínku stojí společenské vzduchoprázdno, v němž se protagonisté pohybují. Komunikují jen mezi sebou, s ostatními mají vztahy narušené (Vojta) nebo vůbec žádné. Chundelatý pes a hospodský jsou jediní, kteří je berou na vědomí. Okolní již nesrozumitelný svět představují občasná auta projíždějící vesnicí. K jedinému, planému, kontaktu dojde s anglicky mluvícím řidičem._____ 3) Socialistický důchodce si za svých 315 Kčs mohl v hospodě koupit 185 x pivo desítku nebo cca 30 x vepřo-knedlo-zelo. Maně mi vyvstává na mysli Krylova píseň: Na krku staré káro a úzkost v hlase, když žebrá o cigáro, zlomí se v pase, namísto díků sklopí zraky a není třeba žalobce, když vidím tyhle lidský vraky, třesu se strachem před přízraky, že jednou ze mne bude taky důchodce ...(29.5.2014)

  • - Film šel po natočení rovnou do trezoru. Důvod byl ten, že tehdejší prezident Antonín Novotný si nechával pouštět všechny nově natočené filmy. Uprostřed tohoto filmu se náhle zvednul a se slovy, že se nenechá dále urážet, z projekce odešel. Dlouho se nevědělo proč. Bylo to kvůli scéně v hospodě, ve které visí reklamní kalendář se jménem živnostníka Antonína Novotného, který dodá vše, od nití až po ponožky. (Max Q.)

  • - Natáčanie filmu prebiehalo v českých obciach Dražice a Vinec. (dyfur)