Režie:
Adam OľhaScénář:
Adam OľhaHrají:
Jana Oľhová, Adam Oľha, Jan Švankmajer, Juliana Oľhová, Matúš Oľha, Mária Kralovič, Tereza Oľhová, Eva Oľhová, Hana OľhováVOD (1)
Obsahy(1)
Tatínkové jsou někdy pěkní ,lumeni'. Otec Adama Oĺhy, známý slovenský pedagog a filmař, se po letech společného života rozhodl opustit svou ženu a šest dětí a začít znova. Adam tak přejímá jeho místo a pouští se do zaznamenávání rodinných peripetií. Jako nejstarší ze sourozenců a poslední muž v rodině zkoumá otcovy staré obrazové záznamy, porovnává je se současností a pokouší se zjistit, co vedlo k této radikální změně. Mapuje vztah rodičů od jeho začátku, odhaluje problémy v komunikaci mezi mužem a ženou a pozoruje, jak se problémy rodičů odrazily v životě jeho sester. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (17)
Osobná, hlboko retrospektívna a hlavne úprimná výpoveď syna o svojej rodine a jej kostlivcovi v skrini. Pekne, miestami nápadito spracované (hudba a strih), vtipné, ale predsalen trochu dlhé na to, že tie najdôležitejšie otázky nezodpovie (nedostatočný dialóg s otcom, ktorý rodinu opustil, čo ale môže byť ani nie tak chyba režiséra, ako otcovej neschopnosti a neochote komunikovať a kriticky sebareflektovať). ()
Neny to vyslovene spatne, ale nijako to nevybocuje z priemeru, a to tym, ze reziser Adam Olha nie je schopny poskytnut hlbsiu dejovu liniu nez riesenie medziludskych vztahov. A to je na dejovu liniu je vztah otec - syn sakra malo. No nic, zas dalsi priemer, ktore tu mozeme lopatami prehadzovat. 50 % ()
Obludárium nesnesitelně fádních osob ještě zatížených klasickou ospalou kavárenskou famáckou dikcí "já nevim... těžko říct... myslim, že jsem se konečně našel... to je těžký na vysvětlení". Ocenil bych alespoň jednu vybuchující helikoptéru, cokoli než tuhle nestvůrnou ódu na všednost, která tři a třičtvrtě hodiny řeší stejný problém, jako někdy řešilo 70% populace. Neskutečně mi to upomínalo dlouhé cesty vlakem, kdy si do kupéčka přisedne nešťastný osamělý člověk a celou dobu do vás hustí to jak dřív bylo všechno lepší a dneska je to tak nějak v prdeli... tyjo teď koukám, že to mělo 77 minut. Neuvěřitelné. ()
Z Oľhovej strany parádna práca. Lepší rodinný portrét sa z takejto východiskovej situácie (tj. bez takmer akéhokoľvek skutočného dramatického konfliktu) natočiť asi nedal. Akurát, ako píše POMO, na otca sa mohlo pritlačiť ešte trochu viac, takto to je vo výsledku tak trocha "o ničom" (ale nie oničom). Ale na to tvorca nemal odvahu, čo je úplne pochopiteľné. Každopádne, pre mňa veľmi príjemne strávená hodina a štvrť, mal som pocit akoby som bol súčasťou tejto rodiny, alebo ich blízkym priateľom. Vydarené. Pokojne by som si pozrel pokračovanie po desiatich rokoch, prípadne časozber. 3,5* ()
Spíš než slibovaná studie tatínka jde o sociologicko-psychoilogickou sondu do celé rodiny. Možná to chtělo jít ještě hlouběji do skrývaných pocitů . Až třeba "praní špinavého prádla"A časozběrný dokument do roku 2020. Manžel chudák musel spát ve stanu a čekat až se jídlo uvařilo v kotlíku. Střídání časových rovin je osvěžující. ()
Galerie (5)
Photo © MF Dokumentárních filmů Jihlava
Zajímavosti (4)
- Vo filme boli použité rodinné fotografie a filmy, ktoré vytvoril v rokoch 1976 - 2005 Matúš Oľha. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
- Film získal roku 2012 cenu diváků na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. (JoranProvenzano)
- Počas scény odohrávajúcej sa v študentskej izbe znejú v pozadí repliky postáv zo slovenského animovaného seriálu Lokal TV (2011). (ancientone)
Reklama