Exekuce (S04E03) (epizoda)

  • angličtina

    Don’t Take My Life

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko, 2016, 1 h 4 min

Režie:

Andrea Culková

Scénář:

Andrea Culková

Hrají:

Andrea Culková
(další profese)
  • Vančura
    **

    Podle mě ne příliš povedený dokument, který mě nebavilo sledovat, mj. i kvůli antipatii k osobě režisérky (podle mě klasický případ člověka, který si za svoje finanční problémy může sám). Film mi navíc nepřijde moc informačně přínosný - téma exekucí bylo v minulosti mediálně pokryto opakovaně a velmi důkladně (byl to mj. právě mediální zájem, který inicioval některé legislativní změny na zvýšení ochrany dlužníků a oslabení "exekutorské mafie"), a už mi to ani moc nepřijde jako aktuální téma. Tím je pro mě naopak finanční gramotnost, která je u nás naprosto tragická, podle toho to pak vypadá. Film se to snaží reflektovat, ale dělá to způsobem, který mě bohužel odrazuje.(28.11.2016)

  • adelina8
    *

    Každý dokument je do jisté míry subjektivní záležitost, ale tady to bylo neúnosné. Celý film je postaven na hlouposti autorky a dalších účastníků, kdy se především zdůrazňuje, jak jsou exekutoři zlí. Vzhledem k tomu, že jsem v oboru nějakou dobu pracovala, je mi jasné, že exekutoři nejsou žádní svatoušci a že jejich odměny bývaly hodně nadsazené. Na druhou stranu také vím, že jen minimální procento exekuovaných jsou lidé, kteří se do této situace dostali nešťastnou náhodou, což autorka tak nějak pozapomněla říct. Dokument nepřináší nic nového, klouže jen po povrchu a působí bulvárně. Až moc okatě se snaží diváka manipulovat a "stáhnout" na svoji stranu a co mi neskutečně vadilo, bylo zatahování dětí do vlastních finančních problémů. Naopak se mi líbila část, kdy se autorka inspirovala v jiných zemích nebo když naťukla problém s lichvářskými mafiemi. Kdyby se těmto tématům věnovala víc do hloubky a vykašlala se na citové vydírání diváka, měl by dokument určitě větší přínos. Takto působil film jako odbyté cvičení do školy, spíchnuté horkou jehlou, kdy se pouze popisuje nějaký stav věci, ale vlastně nic neřeší. Sama autorka se také nikam neposunula a ze svých chyb nepoučila. Vlastně se celou dobu jen odvolávala na svá práva, ale že by měla plnit nějaké povinnosti, to už jí zřejmě nedochází a ani během celého filmu nedošlo.(3.12.2016)

  • Snorlax
    **

    Obdivuju odvahu paní režisérky jít na trh doslova s vlastní kůžî. Jenže tato odvaha nakonec podrazila nohy celému filmu, který by mohl uspět možná jako studentské cvičení na téma, kterak jsem se dostala do problémů a zase ven. Paní režisérka sice lehce naznačuje, že není jediná, kdo má exekuci, ale valnou většinu filmu se věnuje předvádění smutných pohledů čísło 1 - 4 v závislosti na přítomnosti dětí. Informační hodnota dokumentu je téměř mizivá, jedinými skutečně zajímavými aspekty jsou zkušenosti ze zahraničí.(9.8.2019)

  • Autogram
    ***

    Keď štát stanovil, že exekútori majú byť podnikatelia, tak sa potom tak aj chovajú. Bokom ide nielen ľudské správanie, ale aj zdravý rozum. Niekto by mohol povedať, že rozum chýbal niekde celkom na začiatku pri prvej pôžičke na nejakú zbytočnosť. Ale čo to je za systém, keď pre sumu v cene televízora niekto celkom legálne podľa zákonov príde o dom, prípadne rovno o dva, ktorých ani nie je jediným majiteľom. Autorka sa do dokumentu vložila celá, aj ako reportérka, kameramanka a pátračka. Príbehy nešťastníkov s dlhmi sú typické a typické je aj to, že sa s tým nedá nič robiť. Vrcholom je asi exekúcia za pokuty v doprave prenesené ešte z detstva. A bez chyby bola reklama nasledujúca hneď po filme najskôr na pamlsky pre psov a potom na MacBook, iPhone a iPad. Reklama hovorí, že to jednoduchu musíš mať, či na to máš alebo nemáš. –––– Nemůžete vyřešit problém jen tím, že budete mluvit o penězích. Chce to mnohem více.(25.11.2016)

  • xxmartinxx
    **

    Ne že by člověk neměl právo natočit dokument o vlastní životní situaci (i svý dítě tam natáhnout dělat smutný obličeje), ale samozřejmě, že pak takový film jen stěží bude fungovat jako adekvátní součást diskuze o samotném problému exekucí. K tomu tenhle dokument vyhrává cenu za nejnesnesitelnější a nejteatrálnější voiceover.(15.3.2017)