Režie:
Mick GarrisScénář:
Joseph StefanoKamera:
Rodney ChartersHudba:
Graeme RevellHrají:
Anthony Perkins, Henry Thomas, Olivia Hussey, CCH Pounder, Warren Frost, Donna Mitchell, John Landis, George Zaloom, Alice Hirson, Cynthia GarrisObsahy(1)
Čtvrtý díl slavné série je současně jakýmsi prologem k prvnímu filmu, který v roce 1960 natočil slavný Alfred Hitchcock. Odehrává se v současnosti, kdy už je Norman Bates, muž, který ve svém motelu zabil několik žen, vyléčen a volný. Je dokonce šťastně ženatý a čeká se svou manželkou dítě. Volá do rozhlasové talk show na téma matkovražda a svěří se moderátorce, že před lety zabil svou matku a nyní mu prý nezbývá nic jiného, než zabít znovu. Moderátorka se ho snaží udržet na telefonu a jeho záměr mu rozmluvit. Zpovídá ho a Norman se ve vyprávění dostává až na počátek svého děsivého příběhu. Jak mu zemřel otec, když byl ještě malý, jak ho jako kluka jeho šílená matka mučila a dováděla k zoufalství, a to tak dlouho, až ji nakonec v záchvatu žárlivosti, když si domů přivedla nového milence, zabil stejně jako jeho. Tím však začaly jeho skutečné potíže a v motelu, který zdědil, na to doplatilo životem několik žen. Norman prozradí, že ten, koho se chystá zabít nyní, je jeho milovaná manželka, protože se bojí, aby se s jeho dítětem děsivá historie neopakovala. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (62)
Normanova matka byla celkem pohledná, tu někdo napsal, a když si našla nového klátiče, tak se Norman rozhodl je oba otrávit. Ale ještě před tím ho nutila, aby s ní spal a když mu houpla hůlka, tak ho nutila nosit její šaty, aby byl jako holčička. No to jednomu asi musí nechat nějaké následky. Celkově jednou shlédnutelné a jinak zcela zbytečné pokračování stejně jako trojka. ()
Po tomhle dílu jsem toho názoru, že nebýt zbytečné a zprasené trojky, byla to perfektní, vyvážená trilogie, ve které by každý díl měl něco do sebe způsobem, jako ve vetřelčí sérii. Po hodně slabé trojce je tady jednoznačně velký kvalitativní vzestup. Podle mě naprosto perfektně vystavěná zápletka, střídání flashbacků a volání do rádia naprosto skvěle funguje, vynikající atmosféra (na televizní thriller), geniální hudba (klasika), skvěle hrající Anthony Perkins (rozhodně lépe než minule, prostě na úrovni jedničky a dvojky) a navíc velká kočka Olivia Hussey. Je tam sice pár WTF momentů, ale ty ve výsledku nepůsobí nijak rušivě - scénář je skvěle vygradován, herci tomu navíc dost pomáhají, šoky (takové mílé, příjemné) nastavají přesně tam, kde mají, fungují, s postavou Normana navíc prostě musíte soucítit a souhlasit s ním (mimochodem veliká čest Henry Thomasovi, kterého jsem nikdy neviděl jinde než v E.T. a který si Batese střihnul perfektně) a nakonec přišlo i naprosto geniální finále, které celou sérii už lépe zakončit nemohlo. Tohle je ten nejlepší origin a zároveň naprosto nejlépe napsané vykoupení jakékoliv postavy, na kterou si vzpomenete, navíc se to tváří jako regulérní film do kin a popravdě nechápu, co na tom kritizujete, protože za tohle se tvůrci rozhodně nemusí stydět a troufám si říct, že tohle je ta největší pocta původnímu Psychu i samotnému Hitchovi, jakou kdy kdo mohl vymyslet. Sláva Anthony Perkinsovi. PS: Ten film dost hraje i na emoce a to taky funguje. 100%. ()
Toto pokračování má své plusy i mínusy. Záleží na každém z vás jaké si z něho odnesete zážitky, ale já osobně jsem byl docela spokojený. Přestože si mnozí myslí, že jde o naprosto zbytečný počin já tento názor nesdílím. Bylo to pro mne důstojné rozloučení Perkinse s jeho životní rolí. Tento vynikající herec bohužel o dva roky později zemřel a sním i Norman Bates. Přestože se později natočil remake původního snímku už to nebylo bez něj prostě ono. A tak poslední scéna z filmu dala jasně najevo, že tato série už měla navždy skončit v ‘‘plamenech‘‘ hororového žánru. ()
Film ukazuje zmateného Batese, který volá do rádia, protože chce zabít svojí ženu a tváří se, že neví jak na to. :) Mezitím jsou tu návraty do minulosti, které jsou sice zajímavé, ale kazí to herec, který hraje Normana v pubertě, protože na mě působil spíš jak mazánek bohatých rodičů, kterej si žehlí vlasy, než jako šílenej psychopat. No a nakonec se ještě z Normana stane milující otec a vzorný manžel. Ach jo!... Takže z legendárního hororu se postupně stává romantika! Dlouho jsem se rozhodoval jestli dát tři nebo dvě hvězdy, ale prostě už to není Psycho jaké bývalo předtím! ()
Zestárlý Norman Bates volá do rádia, vypráví svůj příběh a také proč chce zabít svou ženu. Čtvrtý díl je neskutečné vaření z vody a taky neskutečná nuda. Chybí jakékoliv zvraty, zajímavé postavy i spád, jediný co za to stojí je psychopatická matka a zvědavost, jak ji nakonec Norman zprovodil ze světa. Člověka pak napadají otázky jako který idiot zapálí barák, když je v něm. Nebo jak proboha mohl někdo Normana pustit na svobodu (už poněkolikáté). A jaktože si masového vraha vždycky oblíbí nějaká žena? No nic, ztráta času a s hororem to fakt nemá nic společného, tohle je utahaná televizní kriminálka. ()
Galerie (38)
Photo © Showtime Networks
Zajímavosti (11)
- Když Anthony Perkins viděl film poprvé, řekl, že je to nejlepší díl série Psycho. (Cheeker)
- Během předprodukce se uvažovalo o zařazení flashbacků o Normanově (Anthony Perkins) mládí, které by byly v černobílé barvě jako odkaz na originální Psycho (1960). (Cheeker)
- Režisér Mick Garris prohlásil, že práce s Anthony Perkinsem byla ta nejtěžší, jakou kdy podstoupil. (Cheeker)
Reklama