poster

Indiánské léto

  • angličtina

    Indian Summer

    (festivalový název)

Drama

Česko, 1995, 65 min

Režie:

Saša Gedeon

Scénář:

Saša Gedeon

Kamera:

Miloš Kabyl

Hudba:

Petr Skoumal

Střih:

Petr Turyna

Zvuk:

Jan Čeněk

Scénografie:

Ondřej Nekvasil
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • troufalka
    *****

    Někdy řekne prvotina o tvůrci hodně. Právě to je případ Indiánského léta. Stejně jako později v Návratu idiota ukázal Saša Gedeon, že tvořit umí. Přípomíná mi to moji dceru, která vezme cokoliv (korálky, kus papíru, drát, látku) a vytvoří naprosto originální dílo, zatímco já pořád zkoumám, jestli by šlo to či ono dohromady. Dvě i, která nikdo nevysedí - intuice a invence. Saša ve svobodě tvůrce nahodí s lahkostí zdánlivě banální téma a dokáže ho hravě rozvinout. Je velkou škodou, že tak nadaný tvúrce obdařil naši kinametografii pouze jediným celovečerním filmem.(15.1.2018)

  • asLoeReed
    ****

    Skutečně zajímavý snímek, který Saša Gedeon pečlivě a uvědoměle vystavěl. Po roce '89 mohla česká kinematografie, svobodná, nezávislá, začít nacházet cestu někam zpátky - a že už měla kam, neboť už jednou byl český a slovenský film na svém vrcholu. 60. léta. Ta doba normalizace mezi tím se dnes jeví jako jakási výplň a pauza. Jenomže v devadesátých letech vše zkončilo namířeno strašným směrem, film, který již nebyl totiž věcí státu, přišel o svou motivaci být něčím jiným než divácky úspěšným produktem. Perspektivní tvůrci mají obrovské problémy točit. Gedeon je jedním z těch, kteří vědomě chtěli odkázat a navázat na staré mistry, a Indiánské léto je s černobílou baladou Vojtěch, řečený sirotek Zdeňka Tyce osamělou vzpomínkou nové vlny. A zde Gedeon vytvořil vlastně dokonalý film, propracovaný do každého záběru, scénické sekvence, výborně a cíleně se mu povedlo poskládat vizuální stránku (spojení barev, funkce světla, technika přeostřování v hloubkovém typu montáže, brilantně vypracovaná mizanscéna) a nostalgicko-retrospektivní pocit díla a fabule. Film pro zkušené a znalé: Gedeonova pocta Formanovi a dalším, staré režijní škole, kde střih má svou opodstatnělou funkci a filmový obraz dovede vyprávět sám, je vypozorovatelná v každé složce Indiánského léta: dialogy jsou (absurdní, skutečné, hravé) z Černého Petra, dvě sestřenice vedle sebe neustále sedí v posteli jako ty dvě ze Sedmikrásek na začátku filmu, (cyklický) vývoj scénáře, pomalý klid, doprovodné ticho prostřídané pouze současnou žánrovou hudbou na večerních koncertech (paralela se stěžejními tancovačkami jako u Formana a hudebních filmů 60. let), připomínání ztracených prvků (Vinnetou, minulost zosobněná přítomnou babičkou), kompaktní motiv slov "indiánské" a"léto", jsou dalšími vlastnostmi snímku. K filmu je poznamenaná inspirační povídka od F.S. Fitzgeralda, která zřejmě půčila scénáři základní osu. Ale čekání na originální a jednoznačně vlastní Gedeonův prvek ve filmu zkončí ihned se scénou, kde se ostříhaná Klára (Issová) zkouší utopit ve vaně se zelenými jablky - myslím, že jsem nikde neviděl nic podobného, je zde vystřídáno několik typů záběrů, z pozice objektivního pozorovatele, ze spodu, kde se povedl neuvěřitelný záběr: natočený absolutní klid (detail jablek skrz vodu), stupňující se pocit, jestli se ještě zase Klára vynoří (a nakolik se jí přitom tentokrát odhalí ňadra), až se nakonec vrcholná sekvence uvolní trochu artistní implicitní časovou proměnou, že na hladině plave asi dvacet ohryzků. Gedeonův umělecký vrchol.(8.1.2009)

  • Renfield
    ****

    Snad už tomu chyběla jen ta černobílá? Nikoliv, i bez ní je to dokonalá pocta Československé nové vlně. Navíc by mnoho scén bez barvy nevyniklo tolik, jako je tomu s ní. Kamera Miloše Kabyla je hold opravdu úchvatná! Dialogy že jsou o ničem? Ale kde že! Stačí jen více poslouchat, či přemýšlet nad tím, co zprvu vypadá jednoduše, není tomu tak. Stejně jako Černý Petr je i Indiánské léto portrétem doby a dospívání v ní. Samozřejmě každý po sém, Saša Gedeon rozhodně nekopíruje, spíše doplňuje. U Černého Petra jsem ovšem nemohl mít pocit nostalgie, který přišel snad hned v úvodu Indiánského léta... mnoho částí je důvěrně známých, jak by také ne. Velice dobře napsáno, velice dobře zrežírováno s nezapomenutelnou jablečnou scénou v samotném závěru! 75%(18.5.2018)

  • m4xp4yn3
    ***

    Na tomhle filmu je vidět, jak se tvůrci snažili. Ať už moderní kamera, Lynchem inspirované výtvarno, Formanem načichlý scénář nebo pedantské vedení herců, všechny složky filmu se snaží být maximálně dotažené, chybí jim však nějaké fluidum, díky němuž by film držel pohromadě. Chápu co chtěl Gedeon říci dlouhými, táhlými dialogy, ty ale bohužel nefungují a snímek neuvěřitelně brzdí. Občasná komika je křečovitá a předvídatelná. Tyto nedostatky se podařilo částečně vyvážit věrohodnou poetikou "nějaké" české vsi, hutnou atmosférou druhé poloviny, překvapivým způsobem vypořádání se hlavní hrdinky se svým problémem a hereckými výkony ústřední dvojice, zejména Klára Issová předvádí výrazný a pamětihodný výkon. Celkově vzato sympatický debut.(6.10.2011)

  • Big Bear
    **

    Těm hláškám jsme se tehdy smáli. Také jsme podobně mluvili a tak filmové dialogy, perfektně zapadly do našeho vidění světa. Inu bujará léta pastýřská! K tomu vesnická zábava , pivo, kapela Brutus s logem rudého golema s kytarou na žlutém poli.. (co je brutální - je brutální!), Starkonice.... Už je to holt pryč. Stejně jako ty jablka ve vaně, stejně jako to mládí Issové a Vilhelmové. Dvě hvězdy za ten retro výlet do puberty... * *(31.7.2012)

  • - Tento krátký český film od S. Gedeona byl natočen na motivy novely amerického spisovatele F. S. Fitzgeralda (1896-1940) "Bereniké stříhá vlasy". (Soníto)

  • - Kapela, která hraje na zábavě, na níž se hrdinové filmu vydávají, je rakovnická skupina Brutus. (rakovnik)

  • - Natáčení probíhalo ve Mšeně a Skalsku na Mladoboleslavsku, filmovalo se také na staré železniční trati Skalsko-Dolní cetno. (M.B)