poster

Indiánské léto

Drama

Česko, 1995, 65 min

Režie:

Saša Gedeon

Scénář:

Saša Gedeon

Kamera:

Miloš Kabyl

Hudba:

Petr Skoumal

Střih:

Petr Turyna

Zvuk:

Jan Čeněk

Scénografie:

Ondřej Nekvasil
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • martiňák
    ****

    S odstupem času spíš trochu smutná podívaná. Indiánské léto byla ve své době doslova bomba, aspoň já jsem film tak vnímal – neotřelý styl vyprávění, neokoukané tváře, zábavné dialogy, realistické prostředí. Po čase ale již nic z toho tolik neoslní, protože vše jsme již viděli v dalších filmech ještě o něco lépe propracované – v Návratu idiota, ve filmech Bohdana Slámy a v dalších. Obzvlášť dialogy v současnosti dost „tahají za uši“ a i scéna s jablky, která se dřív zdála neuvěřitelně silná a dlouhá, je dnes docela krátká. Nicméně, jak jsem psal, ve své době to byl úžasný film. A hlavně držím palce S.G. ať se mu podaří znovu se vrhnout do filmování, je škoda když režisér jeho kvalit netočí.(9.8.2005)

  • Radek99
    ****

    Hodinový Gedeonův ,,skorodebut" je v rámcové kompozici uvozen naprosto stejně jako jeho celovečerní debut skutečný - Návrat idiota, totiž motiv kolejí a jedoucího vlaku. Také úplně stejně čerpá především z odkazu 60. let a jejich novovlné poetiky, tam kde ale v Idiotovi variuje především motiv hlavního hrdiny v aluzi k výjimečnému románu Dostojevského Idiota a snaží se na plátno přivést jeho moderní reinkarnaci, v Indiánském létě experimentuje spíše opět v klasickém duchu české nové vlny a její linie reprezentované Passerovým Intimním osvětlením či filmy Miloše Formana. Minimalistické výrazivo, pomalá dynamika střihu, akcent k poetice všednodennosti, vesnické či maloměstské prostředí, kde se nejenom jakoby zastavil čas, ale svět hodně posmutněl a zšedl smutkem ukrytým někde hluboko uvnitř postav. Repliky jsou v podstatě jen cyklením a variováním několika stále se dokola opakujících frází, čímž dosahuje Gedeon zajímavého efektu - jazyková klišé se stávají nosnou osou snímku. Nedějovost je pak vyjádřena v konceptu spočívajícím v oddramatizování téměř všech událostí, čímž celý příběh jen tak zvolna plyne a divák ho vnímá pouze jako jeden dlouhý výjev. Stěžejní je Formanovské zacílení na svět dospívajících (který ostře kontrastuje se světem babičky) a jeho frustraci z maloměstské nudy, zesílené právě ,,problematickým" věkem. Obě hrdinky podvědomě čekají na nějaký zvrat, zlom, deus ex machinu, která daný stav zvrátí a přinese počátek čehosi nového, co by je vytrhlo z letargie, a tak se snaží přelom urychlit a vyvolat uměle - máme tu ohlas rituálu postřižin i vynikající lyricky laděnou scénu ve vaně s jablky... Danost se ale uspíšit nedá... Vlak znovu odjíždí v podstatě tak, jak přijel... Podobné filmy: Divoké včely, Návrat idiota, Mistři, Černý Petr(13.2.2007)

  • kapibara
    ****

    Bohužel si nemůžu pomoct,ale tenhle film se mi moc líbil a vlastně ...furt se mi líbí, je to takové klidné, pomalé...vlastně by se dalo říct "skutečně životní", takhle ty prázdniny prostě občas dopadnou. Klára Issová jako Klára, poloviční indiánka které "prdí gumáky" a Tatiana Vilhelmová (v jedné ze svých prvních filmových rolí) jako Marie, která donutí nebohou Kláru ostříhat se skoro dohola, jen aby se pomstila svému bývalému. Dvě sqělé herečky v rolích osamělých holek, které si k sobě nějak nemůžou najít cestu. Dialogy se pohybují (stejně jako většina rozhovorů lidí v tomhle věku) na hranici absurdního dramatu a existenciální frašky. K tomu ona nezapomenutelná scéna, kdy se Klára koupe ve vaně plné zelených jablek a písnička zábavové kapely Brutus. Nemůžu jinak, ale za čtyři.(23.4.2007)

  • francis
    ****

    Tenhle film je na první pohled skromnej, úspornej. Je ale promyšlenej od začátku až do konce a jeho styl spočívá v opakování situací, dialogů a lehounké hyperbolizaci venkovských klišé, což nakonec moc dobře funguje a o životě na vesnici to vypovídá stejně jako mnohem "výpravnější", na postavy a různý charaktery bohatší a zdaleka ne tak úspornej film na podobný téma Divoké včely. Dialogy jsou odposlouchaný, odpozorovaný a často i zahraný dokonale (je podle mě jasný, že to má Saša odžitý, jinak by to takhle nenapsal a nenatočil), nade všemi vyniká naprosto přesná babička. Mně můžete věřit, jsem totiž z vesnice a moje babička by mohla v tomhle filmu z fleku hrát taky.(18.12.2006)

  • Stanley
    ***

    Věrně vykreslené vesnické ovzduší, zejména tamější zábava (Brutus), ovšem s těmi všezaplňujícími dialogy "o ničem" to je trochu přehnané a nedůvěryhodné; po dvaceti minutách jsem dokázal odhadovat odpovědi na otázky postav mezi sebou a předříkal jsem, co kdo bude povídat, přestože jsem film viděl jen jednou. """ -Došlo k něčemu? -K čemu jako? -Kam ste došli? -Kam jako? -No jestli něco bylo? -Nic. -Nic? -Nic. """ A tohle poslouchat po celých 65 minut? (Naštěstí je to tak krátké.) Kdepak, chcete-li film z vesnického prostředí, radši se mrkněte na mnohem povedenější, pestřejší a barvitější Divoké včely.(3.11.2004)

  • - Tento krátký český film od S. Gedeona byl natočen na motivy novely amerického spisovatele F. S. Fitzgeralda (1896-1940) "Bereniké stříhá vlasy". (Soníto)

  • - Natáčení probíhalo ve Mšeně a Skalsku na Mladoboleslavsku, filmovalo se také na staré železniční trati Skalsko-Dolní cetno. (M.B)

  • - Kapela, která hraje na zábavě, na níž se hrdinové filmu vydávají, je rakovnická skupina Brutus. (rakovnik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace