poster

Návrat idiota

  • Německo

    Die Rückkehr des Idioten

  • angličtina

    Return of the Idiot

  • angličtina

    The Idiot Returns

Romantický / Komedie / Drama

Česko / Německo, 1999, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sepp
    ***

    Navrat idiota jsem skoukl s odstupem, az tento rok. Podle me nic prevratneho, dej takovy nicnerikajici, spise si hrajici na "neco vic". Sasa Gedeon ma ovsem v sobe rezisersky talent, stejne jako P.Liska, coz ovsem v dalsich snimcich nedokazal - vzdy pouze kopiroval svuj vykon z toho snimku a uz nedokazal vymyslet nic noveho...(14.9.2003)

  • Legas
    ****

    Spousta moc pěkných scén, trefné obsazení Pavla Lišky, ze kterého je ovšem cítit divadelní prkno. To si podle mého názoru měl Saša Gedeon ohlídat. A Liška v tom není sám. I Tatiana Vilhelmová občas "ujede". Také je ve filmu několik okamžiků, kdy jsem nepochopil, co na daném místě postavy pohledávají (přechod přes ledovou plochu, náhlý střih do nějakých tanečních apod.). Jinak báječný zážitek, jeden z mála skutečně kvalitních českých filmů.(5.4.2008)

  • viperblade
    ****

    Koukám, že tady začala móda obsazovat Aňu, Táňu a Macháčka prakticky do každého pozdějšího českého filmu :-) Návrat idiota je zpočátku zvláštní film, který se postupně přetransformuje do krásně zvláštního filmu. A to je… vše. Nemám, co bych k tomu více napsal - krásně zvláštní film. Druhé zhlédnutí napoví víc. 80 %.(23.1.2013)

  • Radek99
    *****

    Film - Zjevení. Kdo nezažil v realitě roku 1999, nepochopí... Tomuto lze říkat zcela ojedinělý celovečerní filmový debut! Saša Gedeon zaujal už svým hodinovým predebutem Indiánské léto a jasně naznačil svou orientaci na odkaz tzv. České nové vlny, Návratem idiota šel ale trochu dál a ukázal cestu, po které by česká kinematografie mohla znovu dojít až do Evropy, totiž reflexí a rozvíjením velkých příběhů východoevropské, respektive ruské literatury, kterou tu díky slovanské vzájemnosti a kulturnímu propojení (zapříčiněnému bohužel i vlivem vztyčení železné opony) cítíme a reflektujeme nějak jinak a zjevně hlouběji, než lidé na západě Evropy (o deset let později se po téže cestě vydal i Petr Zelenka a znovu byl zjevně hodně úspěšný...nemluvě o tom, že svět českého divadla tuto cestu objevil již dávno...viz Leoš Suchařípa, Petr Lébl a Divadlo Na Zábradlí atd.). Gedeonovo rozvíjení charakteru a postavy Dostojevského knížete Myškina se zcela určitě dotklo čehosi hlubšího, co se týká lidských archetypů a charakterových povah některých z nás, každopádně vjem je to hodně univerzální, Idiot (zvlášť v kontemplativním podání Pavla Lišky) přicházející odnikud a nesoucí si v sobě čistotu nepopsané tabulky odzbrojuje, Gedeon znovu použil svůj oblíbený motiv kolejí a vlaku, tedy cesty a v tomto podání cesty spojené s nějakou nostalgií (osobně si cestování vlakem spojuji s nostalgií po létě dětských prázdnin), znovu je tu do jisté míry akcentována spíše nedějovost a celý dramatický oblouk je záměrně upozaďován. Přičteme-li skutečně nádherný hudební doprovod a schopnost (či spíše instinkt) pana režiséra obsadit typově přesné, byť začínající a neokoukané tváře (Pavla Lišku jsem již zmiňoval, jeho Idiot je první velká filmová role a dá se říci, že Saša Gedeon vlastně tímto obsazením moduloval celou pozdější uměleckou dráhu dotyčného herce, navíc svedl společně před kameru tandem Aňa Geislerová a Tatiana Vilhelmová a v podstatě předurčil jejich herecké a vlastně i životní souznění atd.), vychází nám skutečně mimořádný divácký zážitek a v kontextu české porevoluční kinematografie jeden z jejich úhelných snímků.(19.11.2006)

  • Nosdrolomo
    *****

    Býval ústavním chovancem. Teď se vrací do života, protože by už nemělo smysl vyhýbat se životu. Bohužel, nebo kvůli nám bohudík, ho okamžitě rozemílají vztahová kola, jejich je nepřímo přímým svědkem. Nevím na co se zdejší diskutéři dívali když neviděli děj, ale já ho viděl a to předvedený tím nejúžasnějším způsobem jaký nám Saša naservíroval. Bravo.(4.3.2009)

  • - Film byl vybrán jako zástupce českého filmu, který se ucházel o Oscara v sekci cizojazyčný film za rok 1999. (orkadimenza)

  • - Při scéně v kině je promítán český film Lidé na kře (1937). (selfesteem)

  • - Poslední scéna ve filmu se točíla v Turnově na nádraží. (pomerantz)