Reklama

Reklama

L'Humanité

Drama / Krimi / Mysteriózní
Francie, 1999, 148 min

Obsahy(1)

Když je v poklidném severofrancouzském městečku brutálně znásilněna a zavražděna jedenáctiletá dívka, vyšetřováním případu je pověřen policejní inspektor Pharaon de Winter. Do role nemluvného a uzavřeného hrdiny obsadil tvůrce neherce Emmanuela Schottého, který snímkem prochází jako duch. Zápletka s ohavným zločinem zajímá režiséra jen jako podklad pro intenzivní autorskou meditaci nad vinou, trestem a odpuštěním. Dílo s minimem dialogů okázale ignoruje vžité konvence dramatického filmu. Metafyzickou tíži temných stránek „lidství“ režisér zprostředkovává dlouhými hypnotickými záběry okolní krajiny a pasivního hrdiny. Lidství znamenalo pro Dumonta oslnivý umělecký úspěch – na canneském festivalu v roce 1999 získalo tři ocenění včetně velké ceny poroty. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (12)

emma53 

všechny recenze uživatele

Dumont se vymyká od ostatních režisérů velmi zajímavým způsobem zpracování, který určitě není pro každého. Pomalu se táhnoucí film o lidech v jednom městečku, konkrétně o jednom policajtovi, kde jsem si dlouho kladla otázku, proč je takový jaký je. Chvíli mě to vnitřně ničilo, chvíli mně ho bylo líto. konkrétnější vysvětlení je trochu nastíněno až ke konci. Bylo to proloženo momenty erotické živelnosti, hledáním vraha mladé dívky, které to trochu oživily. Zkrátka pohled do niter postav, kde se promítala jejich lidskost, včetně mladé sousedky. Nicméně souhlasím tady s jedním uživatelem, že bych přivítala spíš herecky nadané lidičky, zase tolik jich tam nehrálo. Ale možná to byl právě úmysl dosadit neherce. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Vyšetrovanie násilnej smrti aké tu ešte nebolo. Ilustruje ho scéna z výletu ústrednej trojice na pláž. Trio sa skladá z robotníčky vo fabrike, šoféra školského autobusu (tí tvoria milenecký pár) a ich kamoša vyšetrovateľa, ktorý sa vyrovnáva so stratou partnerky a dieťaťa. Policajt na veternej pláži do dlhom tichu a hľadení za obzor povie: "Je vidieť Anglicko.". Trojica prechádza plážou, navštívi miestnu pevnosť. O cca 15 minút policajt povie po ďalšom pozeraní do diaľav: "Už nie je vidieť Anglicko." Rozpor medzi očakávaným vyšetrovaním a dlhými scénami pozerania, kráčania, mlčania vytvára Dumont tragikomickú zmes. Tá stojí v príkrej opozícii s klasickým posúvajúcim sa vyšetrovaním, zachytávaním stôp, zužovaním okruhu podozrivých a záverečným prekvapivým odhalením. Tu sú dôležitejšie kvapky potu na krku obézneho vyšetrovateľa. Napriek tomu sa nuda nedostavuje, naopak spracovanie je zaujímavé. Nedopovedané fakty a ich súvislosti, zameranie sa na zdanlivo nepodstatné drobné detaily, pohľady od chrbta odkryjú divákovi o postavách a ich charaktere oveľa viac. Do toho pár otvorených sexuálnych scén, neúspešný štrajk vo fabrike, objímanie sa policajta s vypočúvanými, zábery okolia vidieckeho mestečka. Vrah je napokon odhalený, ako inak. Mimo zavedený štýl, no napriek tomu veľmi pútavé. ()

Reklama

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Bruno Dumont potřetí a stále se svým nezaměnitelným, řežijním stylem. Naprostá absence nějakých hereckých výkonů, dlouhé pasáže, kde se vůbec nemluví a navenek šokující příběh, o který tady zase až tak nejde. Pro někoho nic neříkající, nudné, či zdlouhavé, pro mě opět po čase velmi vítaná, filmová změna v tom nejsyrovějším pojetí. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Dneska jsem byl pěšky v sousední vesnici (ca. 6 km) pro menáž, mlíko, vejce pod. Poletoval sníh, bágl byl těžný, a tak jsem se těšil, až dojdu, udelám si kafe a sednu k televizi. To už jsem věděl, co si pustím. Předpokládal jsem, že bude dobrý na klimbání. Provedl jsem to tak, jen na klimbání nedošlo. Už jenom se seznámit s prostředím a netradičními metodami vyšetřovatele Pharaona de Wintera (zřejmě se neprosadí jako Colombo nebo inspektor Leclerc - toho jsem už dlouho neviděl) dalo fušku a vyžadovalo určitou bystrosti. Stručná charakteristika Pharaona de Wintera: krásné jiřiny na nevábné ploché zahradě; ztotožnění se s půdou, ale i rostlinami a živočichy, odevzdaná melancholie po blíže neurčené rodinné tragédii, vyšetřovací metoda (nepříliš úspěšná) založená na čichu, dotyku, pachu potu a chutě slin). Pozn. 1: Je dobré je název filmu "L'humanité" zůstal bez překladu. Je to parole, s kterou si dobře poradíme. A stačí ji sledovat jen od Velké francouzské revoluce. Pokud bychom použili nějaké české slovo, třeba "lidská přirozenost", dostali bychom se asi jen na scestí; co zde bylo lidského a co přirozeného? Všechno a nic, jako vždyc-ky. Pozn. 2: Využití neherců je to jediné, co by mohlo Dumonta spojovat s Bresonem, jinak všechny předpoklady, metoda, zpracování, i film jako takový, jsou vzájemně nekompatibilní.Pozn.: "Rozcapený bobr." Dumont použil tento silný symbol jako "Talking head". Proč a v jakém významu je zhola nejasné. (Mně napadá jen, že proto, aby urazil estetiku pornografů). ()

SeanLSD

všechny recenze uživatele

Ťažká statika v najklasickejších tradíciach francúzskeho filmu a jeho zobrazenia každodenného, všedného života. Nulová zábava, hoci hodnoty by sa možno dali nájsť, rozhodne to nie je únik, ktorý sa od kinematografie väčšinou očakáva práve od ľudí žijúcich ako hrdinovia tohto príbehu, je to ako pozerať sa celé hodiny z okna na úplne priemerných a totálne nečinných susedov. Možno povedať film nudný, možno povedať takmer o ničom . . - skoro ako naše životy. ()

Galerie (28)

Reklama

Reklama