poster

Nebe nad Berlínem

  • Západní Německo

    Der Himmel über Berlin

  • Francie

    Les Ailes du désir

  • Slovensko

    Nebo nad Berlínom

  • Velká Británie

    Wings of Desire

  • USA

    Wings of Desire

  • Austrálie

    Wings of Desire

Fantasy / Drama / Poetický / Romantický

Západní Německo / Francie, 1987, 127 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • May
    **

    Tak tenhleten film prošel mimo mě - bohužel. Vždycky jsem ho chtěla vidět, všichni na něj pěli chválu.. a tak jsem se na něj opravdu těšila. Ze začátku jsem jen čekala na to, kdy film začne; na chvíli, která by položila dějovou linku, nějaký zvrat, který by si vyžádal příběh, domýšlení příběhu, ovšem po hodině a půl mě to přestalo bavit a začala jsem vyhlížet konec - cestu domů - měkkou postel. Ano, je to špatné, ale na Nebi nad Berlínem se mi konec líbil ze všeho nejvíc, ten pocit vysvobození ze zajetí mrňavého sálu, ve kterém bylo pár lídí, kteří mě mohli kdykoli vidět skoro usnout(!!!). Nejenže jsem vůbec nezjistila, oč filmu kráčí a proč se tak viditelně snaží hrát si na film vysoce umělecký a svými monology dohnat diváka k šílenství, ale navíc mi těch dvou hodin strávených v kině bylo trochu líto. Vím moc dobře, že je tohle jedno z převratných děl, které píše dějiny, ale mně se prostě nelíbilo. Nemůžu si pomoct.(10.6.2004)

  • Ruprechtos
    *****

    Jeden z nejpoetičtějších, nejduchaplnějších a nejkrásnějších filmů, jaké jsem kdy v životě viděl. Ponoření do pochyb a strastí obyvatel Berlína, do jejich vnitřních hlasů, skrze jejich anděly strážné. A postupné odhalování krás života, které přeneseno do stylistické stránky filmu, toť v rovině barevnosti, potažmo černobílosti, diváka vrhá na nejunikátnější cestu za možným poznáním, kterou jsem kdy ve filmu viděl. Ona stylistická stránka ale není to jediné, ta jest pouze korelační k poznaní jednoho z andělů a možná i nás/vás, diváků. A druhý anděl raději shlíží dál, to rozhodnutí je na něm. Jsoucno zde není pouze předmětem k intelektuální debatě, ale k upřímné výpovědi, která ale není striktní. Jistě, dvouhodinový film se nemůže rovnat letům, rozjímajíc nad bytím či nebytím, nad smyslem života, ale takhle upřímnou a krásnou filmovou zkratku, která přímočaře sděluje myšlenku jednoduchou, a přesto obtížnou, jsem si ani představit nedokázal. A skvělá scéna na mostě, při které je zmíněn nejinspirativnější člověk všech dob, Albert Camus, pouze dotváří výjimečné dílo; Anděl Damiel, po vzoru Camuse, dochází k poznání, že život stojí za to žít. Pokud skutečně na začátku každého rozjímaní o bytí či nebytí mělo být uvažování o sebevraždě, na jejím konci by mělo být její zavrhnutí (Camusovo poznání v kostce). A nebo je poslání anděla strážného absurdnější, než lidský život? Představují lidé pro anděly onen Sisyfův balvan? V tomhle pojetí rozhodně ne, je to o pozitivním přístupu, o běžných radostech, kterých se těm, povznešeným nad smrtelný život, nedostává. To je právě ta myšlenka. Vnímám ji správně? Jistě ta analogie není zcela přesná, ale nabízí se, neboť pokud se někdo, povznesený nad život, rozhodne jej prožít, pak život nelze zcela zatracovat. Ovšem, nejde tu pouze o ono bytí/nebytí, vyskytují se zde i mnohem konkrétnější otázky, ale tuto vnímám, jako stěžejní. Wim Wenders navíc dokáže udržet pozornost parádním inscenováním scén, především pak v momentech, kdy se během dlouhých kamerových jízd objevují vnitřní monology cizích postav (tady vyloženě škodí fakt, že příliš dobře nerozumím německy a tyto monology zanikají, protože by se nestíhaly titulkovat...); Jo a taky je to trochu o lásce, která je tu zástupným argumentem pro život...no, je to hodně komplexní. Zajímavé je i to, že ačkoliv je to percepčně poměrně náročné, lze to sledovat jako celkem jednoduchý příběh o lásce. A Peter Falk hrající sám sebe nemá chybu, nejen proto, že se díky němu přepíná z němčiny do angličtiny.(8.12.2017)

  • Djkoma
    *****

    Neuvěřitelně působivé dílo, které Mistra Wenderse musí zapsat do dějin filmografie. Úchvatný pohled na tak trochu "jiný svět". Dva anděle "žijící", sledující dějiny světa a lidi. Andělé, pro které čas nemá cenu. Dva andělé jdoucí světem, dívajíc se na něj z výšky. Z nadhledu, který ostatním chybí. Místo, kam lidé chodí za věděním, poznáním a touhou objevovat, je pro ně místem setkání s jimi podobnými. Jediné co jim může na tomto životu vadit je pocit "nežití". Touží po rozpoznávání barev, cítění vůni, doteku, citech...a Lásce. Pokud chtíč cítit a být člověk dosáhne hranice, mají možnost se rozhodnout. Poté je čeká svět, který není jako ten jejich, je plný krásných věci, ale i těch hodně špatných. Avšak kvůli možnosti cítit, vnímat a ŽÍT jsou schopni obětovat vše. Nikdo z nás lidí si neuvědomuje, co to znamená být člověk, mít city krásné i nepříjemné. My si neceníme toho co je nám dáno, přestože je to nejcennější co máme a co nám nikdo nevezme. Wendersův pohled na svět. Vyzdvihnutí lidských citů a hlavně lásky. Dokonalá poetika, která se v některých scénách a rozhovorech nedá nevidět. Dokonalý hlavní pár andělů. Úchvatné scény. Nadsázka a ironie hlavně( v případě Petera Falka). Čistá dokonalost!!! Na někoho tento film může působit zdlouhavě, ale podle mě každá sekunda dotváří dokonalý celek . Takovéto snímek se natočí jednou za život jednomu z tisíců(možná milionů) a Wenders měl to štěstí, že se stal tím vyvoleným co tuto možnost dostal. Záběr na anděla na soše anděla. Do toho znějící úchvatně přesná hudba, která nemůže člověka nezasáhnout. Nebo stojící anděl na vrchole katedrály a na zádech jeho krásná křídla pomalu mizející v mlze...Co je krásnější?(11.11.2004)

  • H34D
    ***

    Velice zvláštní, filozoficky laděný film vyprávěný více myšlenkami, než slovy. Andělé si jen poletují po městě a poslouchají lidské vyprávění, čtou lidské myšlenky a vnímají lidské prožívání (mimochodem pro jejich perspektivu je použit velmi pěkný kamerový filtr). Touží být lidmi. Snímek je velmi poetický, lyrický, transcendentální, ale časem se začne opakovat a divák si najednou uvědomí, že je to vše velmi efektní, ale chce to posun dál, neboli pointu - ta samozřejmě přijde, jenže když se tak stane, poetičnost a kouzlo "Křídel touhy" začne mizet. Láska ve filmu není vůbec prožitá, je nepůsobivá a chladná. Po tak příjemné první polovině je cca poslední půlhodina spíše zklamáním a nudou. 6/10(6.5.2009)

  • Socraates
    *

    Mein Gott, to ale byla nuda! Můj oblíbenec Wenders mě tentokrát div neuspal - prvních 100 minut čtení hlubokejch myšlenek jednoho většího berlínskýho zoufalce než druhýho mi dneska prostě nějak nesedlo. Nebudu nic předstírat, kdyby se to v závěru nezačalo trochu hejbat, odpadnul bych. Ještě mě občas z letargie vytrhla zajímavá kamera, když už nezabíraly ani vsuvky s Cavem, ale jinak zlatej Cage s Meg Ryan pro nenáročný! I ten konec měli lepší. Tohle šlo úplně mimo mě ... (Jo a taky jsem se musel celkem divit, jak je možný, že mají tam nahoře tak mizerný dentisty. Damiel měl příšerně udělanej umělej chrup a u anděla mi takový věci opravdu vadí.)(3.10.2012)

  • - V závěru se objeví věnování: "Všem někdejším andělům, zvláště pak Yasujirovi, Francoisovi a Andrejovi". Jsou jím míněni režiséři Yasujiro Ozu, Francois Truffaut a Andrej Tarkovskij. (Biff)

  • - Cirkus Alekan je pojmenován po kameramanovi Henri Alekanovi. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Film bol okrem iného inšpirovaný aj poéziou Rainera Maria Rilkeho. (unclejack)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace